Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Jag stakade 5 km på 19:30 och sen 5 min vila och därefter 2,5 km på 9:30 på SkiErg förra veckan. Inga maxinsatser men halvhårt, typ A2.

 

Nu är det ju snö ute så känns fel att gå in och staka då. Men tror jag kan vara god för en miltid strax under 40 vilket jag ska testa när jag är mentalt redo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply

Som ni säkert förstått står maskinen laddad och klar här bredvid mig i mitt lilla kryp in! Har provat och små dragit lite i den och de känns ruggigt bra!

 

Måste dock ha nå batterier till displayen så jag kan kolla vart jag står ;) Tänkte börja med 500 meter sen 1000 meter OSV....

 

VAd e de för batterier man ska köpa ? nån som vet ?

Link to comment
Share on other sites

PM4 ! ska kolla om de va nå pack med !!!

 

 

Föresten måste fråga... När ni stakar i maskinen drar ni så skidlikt som möjligt? Får de inte "snabbare" om man bara drar rakt upp och ner och gungar som en tok med benen ? Känns som de blir fusk? Har ni funderat på de ??

 

 

 

HITTADE batteri nu! Laddas de upp när man drar i maskinen eller ?!

Link to comment
Share on other sites

Föresten måste fråga... När ni stakar i maskinen drar ni så skidlikt som möjligt? Får de inte "snabbare" om man bara drar rakt upp och ner och gungar som en tok med benen ? Känns som de blir fusk? Har ni funderat på de ??

HITTADE batteri nu! Laddas de upp när man drar i maskinen eller ?!

Ja det laddas när du drar, men det hade du visst redan klurat ut.

 

Tanken är väl att det ska vara träning för att vara snabb eller seg i skidspåret, så då är det väl bra att dra så skidlikt som möjligt?

Kan tänka mig att "fuska" fungerar bättre på kortare sträckor men efterhand det blir längre kan jag tro du tröttnar fortare om du inte kör i invand stil, arbetet du ska utföra är trots allt detsamma och stå och gunga i onödan tar på energin.

Man har ju sett lite "tokar" på youtube som drar i en väldigt märklig stil, t.ex upp och ner.

Skulle vara skoj att se den McLaughlin eller vad han heter som har de mesta rekorden, t.ex 36:57 på milen. Han väger tydligen 110 kg och kanske utnyttjar sin tyngd.

Vore intressant att se vad han presterar på typ Vasaloppet...

Link to comment
Share on other sites

Hehe oki oki ! :D JA jag skiter i andra stilar jag kör som vanligt ;) Blir ju bäst så "för mig" i alla fall!!!

 

vad hade du/ni för rekord på 500 meter ? Provade nyss att dra i 1.37 / 500meter vilket kändes OKI! Hittade bara resultat på 1000 10000 meter å så!

 

Som sagt ska göra ett försök på eftermiddagen! Eller så väntar jag nån dag till e lite nercös över vad jag ska presetera :P

Link to comment
Share on other sites

vad hade du/ni för rekord på 500 meter ? Provade nyss att dra i 1.37 / 500meter vilket kändes OKI! Hittade bara resultat på 1000 10000 meter å så!

 

Som sagt ska göra ett försök på eftermiddagen! Eller så väntar jag nån dag till e lite nercös över vad jag ska presetera :P

500m? Är det någon ny sprinttävling du ska ställa upp i? ;)

 

Jag tror absolut på att du ska tänka på tekniken för att få ut bästa möjliga skidträning av maskinen. Försök att inte dra för långa drag utan håll hellre en hög frekvens. Tänk Jerry Ahrlin och inte Mora-Nisse. Själv tittar jag på Vasaloppet på TV samtidigt och försöker hålla den stakfrekvensen som eliten har, men det är inte lätt. De ligger ofta runt 60 tag/min.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du behöver vara nervös, du verkar ha bra tider i kroppen. :D

Har bara dragit 1:38.8 på 500 så där ligger du redan före. :(

 

Men frågan är vem av oss som kör fortast på 500 meter efter 9 mil? ;)

Haha alltså jag provade bara att dra det tempot !!! Har inte kört hela 500 meter :D Du kan va lugn :P

 

Hehe ja jag fick ju smisk på klarälvsbanan sista biten så de heter duga!

Link to comment
Share on other sites

vad hade du/ni för rekord på 500 meter ? Provade nyss att dra i 1.37 / 500meter vilket kändes OKI! Hittade bara resultat på 1000 10000 meter å så!

 

Som sagt ska göra ett försök på eftermiddagen! Eller så väntar jag nån dag till e lite nercös över vad jag ska presetera :P

500m? Är det någon ny sprinttävling du ska ställa upp i? ;)

 

Jag tror absolut på att du ska tänka på tekniken för att få ut bästa möjliga skidträning av maskinen. Försök att inte dra för långa drag utan håll hellre en hög frekvens. Tänk Jerry Ahrlin och inte Mora-Nisse. Själv tittar jag på Vasaloppet på TV samtidigt och försöker hålla den stakfrekvensen som eliten har' date=' men det är inte lätt. De ligger ofta runt 60 tag/min.[/quote']

Hehe ne men 500 meter har jag kanske kapacitet att slå Vasa och Rible12 i :D Därför e jag lite inbtresserad av de haha!

 

Håller med ditt resonemang ! Kan man dra fram i dipslayen hur många drag per minut man drar sen?

Link to comment
Share on other sites

Håller med ditt resonemang ! Kan man dra fram i dipslayen hur många drag per minut man drar sen?

Det går att se under "Logcard", finns flera vägar dit, bland annat "Fler alternativ".

Ja du kan med roddmaskinen och det är ju samma.

 

Sedan går det att dra in i datorn och ladda upp till concept2s ranking på http://www.concept2.com eller http://www.skierg.com

Link to comment
Share on other sites

Tror både rible och jag pustar ut lite efter globens klargörande angående 5-hundringen. :D

I varje fall för stunden...

Puhh... instämmer :) men nu vill jag se Globen leverera' date=' verifierade tider :)[/quote']

Snart så ska du få se ! Har kört 2 timmar skidor så vi får se om jag ger mig på maskinen idag :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...