Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Hur går det globen?tjuvtränar du bara och inte för fram resultaten i offenlighetens ljus eller har maskinen redan gått sönder?=)

Han har nog dragit av själva stålpelaren. :)

Hehe nejdå jag laddar inför ett 500 meters test :D Är på jobbet för nån lär ju vara de också ;)

Får bli i morgon !! då e ja på hugget !

Link to comment
Share on other sites

Under tiden vi väntar på globe86 resultat i Skiergen kan jag delge mitt försök på 10.000m. Har dragit en del i Skiergen från senhösten fram till nu.

 

Med motståndet på 4 (kändes som 3or på rullisar) passerade jag 5km på 22.10, helt slut i mage och armar. Sänkte motståndet till 3 för att överhuvudtaget kunna fullfölja. Helt slut och med en genomsnittlig puls på 92% av max kom jag i mål på 45.36.

 

Efter detta är jag mycket imponerad över Vasa och rible12. Jag gissar att mina 68kg spelar roll? Om inte ligger jag pyrt till inför Vasan. Genomförde den 2010 på 5.10 och formen känns bra nu, siktar på topp 500 i år. Det kanske inte är så förvånande att rekordet på det flesta distanser på maskinen innehavs av en gigant på 117kg. Maskinen särskiljer inte personer på 60kg och 120kg. Det gör däremot tyngdkraften i naturen :)

Link to comment
Share on other sites

Henke, är du en diagonalare eller stakare som skidåkare?

Blir riktigt förvånad att du inte klarar fortare med tanke på så snabb du är på Vasan...

Men vikten spelar nog in en del, i varje fall med extremare avvikelser som han "tyngdlyftaren" som har rekorden. På rodd har de olika viktklasser.

Själv väger jag 78 kg.

Link to comment
Share on other sites

Henke, med den tiden på VL så borde du kunna pressa den tiden lätt,

Ligger på 78,5 kg idag (innan julen). Vasa jag har inte gett upphoppet om 10 000m jag kommer igen :) Grattis till ditt grymma lopp!! Globen måste vara lite svettig just nu...

 

Gjorde något ganska exotiskt i kväll en egen skate-bädd varvbana på 400m... Pistmaskin = Teleskoplastare :)

 

http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?BlogPostingID=79416

Link to comment
Share on other sites

Under tiden vi väntar på globe86 resultat i Skiergen kan jag delge mitt försök på 10.000m. Har dragit en del i Skiergen från senhösten fram till nu.

 

Med motståndet på 4 (kändes som 3or på rullisar) passerade jag 5km på 22.10, helt slut i mage och armar. Sänkte motståndet till 3 för att överhuvudtaget kunna fullfölja. Helt slut och med en genomsnittlig puls på 92% av max kom jag i mål på 45.36.

 

Efter detta är jag mycket imponerad över Vasa och rible12. Jag gissar att mina 68kg spelar roll? Om inte ligger jag pyrt till inför Vasan. Genomförde den 2010 på 5.10 och formen känns bra nu, siktar på topp 500 i år. Det kanske inte är så förvånande att rekordet på det flesta distanser på maskinen innehavs av en gigant på 117kg. Maskinen särskiljer inte personer på 60kg och 120kg. Det gör däremot tyngdkraften i naturen :)

Jag tror inte man ska dra för mycket paralleller mellan resultat från Skierg och prestationsförmåga på VL. Kan säga att jag klarar ungefär ditt tempo och väger som du 68kg. (VL på 5.41 2009) Nu är jag i och för sig klen efter ett skadedrabbat år men noterar att sambon som åkte VL på 5.14 inte klarar så mycket bättre tider på Skierg. Hon väger ca 60kg.

 

Jag håller alltså ungefär samma tempo som henne på Skierg men skulle vara totalt chanslös på VL. Jag tror inte att du ska vara orolig även om du inte gör topptider på Skierg. Att det däremot är en bra träning tycker jag Vasas framsteg på skidor vittnar om.

Link to comment
Share on other sites

Om ni undrar vad jag dragit ligger mina bästa tider på.

 

500m på 1.28.1

669m på 2 min

189m på 30sek

 

Ska prova och kör lite länge dist och tider som ni andra kört här på forumet och se vad jag orkar. Är nu lite förkyld och får vänta nu tillsvidare. Hoppas på gott resultat då.

Nu fick vi "lite" att arbeta på! :D

Link to comment
Share on other sites

Provade att dra 20 min nyss på steg 6 i lugnt men stegrande tempo! Hårt på slutet!

 

Kom i alla 4600 meter! :D nu ska de övas stakmaskin e ju sjukt jävla jobbigt! Sprutar svett för tusan! Inte undra på att du blitt snabb när du stått och dragit i denna så jävla målmedvetet i tyå 1 år :D Gäller bara att inte "tröttna"! Man får väl belöna sig med en pizza efter varje pass längre än 40 min !!!! mums

Link to comment
Share on other sites

För att inte tröttan så har jag börjat lägga till lite variation då jag kör lite skateskär med benen, står ibland på ett ben med bibehållen belastning vilket ger bra balansträning för alla "småmuskler" i foten (är de otränade så brukar det göra odentligt ont i dem efter 90 km i sladdriga spår).

Bra musik i lurarna gör det också mycket lättare att härda ut!

Men en grymt bra maskin är det!

Link to comment
Share on other sites

Om ni undrar vad jag dragit ligger mina bästa tider på.

 

500m på 1.28.1

669m på 2 min

189m på 30sek

 

Ska prova och kör lite länge dist och tider som ni andra kört här på forumet och se vad jag orkar. Är nu lite förkyld och får vänta nu tillsvidare. Hoppas på gott resultat då.

500m tiden är inte dålig den... Du är ju stark som en oxe! Vore kul om du fick upp lite tiden på längre distanser..

Link to comment
Share on other sites

För att inte tröttan så har jag börjat lägga till lite variation då jag kör lite skateskär med benen, står ibland på ett ben med bibehållen belastning vilket ger bra balansträning för alla "småmuskler" i foten (är de otränade så brukar det göra odentligt ont i dem efter 90 km i sladdriga spår).

Bra musik i lurarna gör det också mycket lättare att härda ut!

Men en grymt bra maskin är det!

Har sett på youtube någon som står på ett par avloppsrör och drar, budgetvariant på balansplatta.

 

Provade att dra 20 min nyss på steg 6 i lugnt men stegrande tempo! Hårt på slutet!

Kom i alla 4600 meter! :D nu ska de övas stakmaskin e ju sjukt jävla jobbigt! Sprutar svett för tusan! Inte undra på att du blitt snabb när du stått och dragit i denna så jävla målmedvetet i tyå 1 år :D Gäller bara att inte "tröttna"! Man får väl belöna sig med en pizza efter varje milpass under 40 min !!!! mums

Jag kör med ett par hörlurar och TVn framför men det är klart, någon glädjemaskin är det inte.

Så här i början kan du nog kapa lite tid ganska fort.

Link to comment
Share on other sites

OKi oki jag hade högtalarna med full kräm så jag knappt hörde fläkthjulet ;) Funka ganska bra de också!

 

Ja jag tror också det! Börjar hitta tekniken lite bättre också! Så snart känner jag mig redo att slå era 500 meter ;)

 

I början kändes de bara som man drog fel! Tror jag drog remmarna lite för långt bakom mig ! Kändes bättre att staka som man hugger i verkligenheten! Stanna vid höften sen upp igen! Fick ett mycket mer rejält tryck!

 

 

Räkna aldrig bort Globen ;)

Link to comment
Share on other sites

Henke, är du en diagonalare eller stakare som skidåkare?

Blir riktigt förvånad att du inte klarar fortare med tanke på så snabb du är på Vasan...

Men vikten spelar nog in en del, i varje fall med extremare avvikelser som han "tyngdlyftaren" som har rekorden. På rodd har de olika viktklasser.

Själv väger jag 78 kg.

Började med skidåkning 2004. Kommer tidigare från hög nivå inom medel- långdistanslöpning. Då har man inte så mkt styrka i överkroppen :)

 

Märkte att jag tappade placeringar på flacka stakpartier på Vasaloppet och tog placeringar i kuperade partier. Har försökt jobba upp styrka i överkroppen och förbättrat min stakning de senaste åren vilket gav resultat i senaste Vasan. Skulle tro att jag fortfarande är lite bättre i diagonal i kuperad terräng, men min stakning börjar bli bra. Därför är jag lite förvånad över mitt resultat kontra Vasa m.fl. som gör under 40min. Men som sagt kroppsvikt spelar nog roll.

 

Träningen i Skiergen tycker jag är kanon. Känns verkligen i mage och armar och man slipper mecka med valla, utrustning och dåliga spår. Kan ju dock inte ersätta den riktiga fina skidåkningen helt. Det är väl bara att jobba på här och göra ett nytt försök.

Link to comment
Share on other sites

OKi oki jag hade högtalarna med full kräm så jag knappt hörde fläkthjulet ;) Funka ganska bra de också!

 

Ja jag tror också det! Börjar hitta tekniken lite bättre också! Så snart känner jag mig redo att slå era 500 meter ;)

 

I början kändes de bara som man drog fel! Tror jag drog remmarna lite för långt bakom mig ! Kändes bättre att staka som man hugger i verkligenheten! Stanna vid höften sen upp igen! Fick ett mycket mer rejält tryck!

 

 

Räkna aldrig bort Globen ;)

hehe jag väntar fortfarande på att glogen ska dra lite tider i maskinen, skulle gått loss på "min" skierg på gymmet för nåndag sen för att pressa lite tider men då skulle remmarna bytas ut.. :)

 

Vi räknar inte bort Globen, han man bli farlig på detta nu :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett försök på 10 000m i dag, kanske lite optimistiskt med tanke på att det varit jul osv..

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 10000 meter

Motstånd:10

Tid: 40:54.4 min

 

Sek Meter Stak/min

7,56,4 2000m

7,53,1 4000m

8,28,4 6000m

8,20,5 8000m

8,14,9 10000m

 

Känner mig inte i toppform direkt och gjorde ett okej försök, men det är svårt att komma under 40min, efter att jag hetsat på en del kompisar att försöka så har jag insett att 40-41 min är bra faktiskt. Men i början av feb hoppas ja på att vara nere under 40. :) hur går det för er andra Vasa och Globen? :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det är lockande att släppa där när man kört 5000m men då är det bara att grisa på och tänka att det ger mer på andra hälften :) jasså, sub35? :)

Får ställa mig i skamvrån och bättra mig på den biten. :(

Nej, inga sub35 men tänkte klara hålla 1.56-tempo = 38.45 :)

Link to comment
Share on other sites

Och jag drar i mina slangexpander jag :)

Tror du inte att dom tar mig ända till mora på en bra tid Vasa? :D

Jo Staffan Larsson vann ju nästan genom att staka hela vägen och han körde säkert "en del" med sådana då. :D

http://www.aktivsport.se/Sidor/Forsaljning.htm

 

Men med en Skierg hade han nog orkat ända in i mål. ;)

 

Tycker du ska åka till ett gym med Skierg så du får känna på den lite, i varje fall titta. :)

 

Staka till det rasar? ;)

Förlåt kunde inte låta bli..

Jomen det har jag redan gjort så det är avprickat. ;)

Man får byta linorna med jämna mellanrum - åtminstone var 100ade mil - kanske beroende på hur hårt eller ryckigt man drar.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...