Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Byter man linorna på skierg själv !?

Ja det går finfint.

Här är instruktioner:

http://www.skierg.com/docs/pdf/skierg_instrux_handle_cord_replace.pdf

 

Jag kommer numera samtidigt att byta även den linan som rullas upp eftersom jag drog av även den efter drygt 150 mil.

Där har de ännu inte gjort några instruktioner av någon anledning.

 

Tro nu inte att jag byter så ofta även om det låter så ibland. ;)

Den har gått 170 mil så det har blivit en gång än så länge.

 

De har skickat linor gratis...

Link to comment
Share on other sites

Å fyfan de där lär jag anlita hjälp för! intruktioner är inget för Globen! Men men än så länge är dom inte av ;) För det är väl det som händer ? att de går av eller ?

Nej det tror jag allt du klarar. :)

Jo de går av, linorna utmattas i kärnan så syns inte på utsidan på så vis.

Link to comment
Share on other sites

Och jag drar i mina slangexpander jag :)

Tror du inte att dom tar mig ända till mora på en bra tid Vasa? :D

Jo Staffan Larsson vann ju nästan genom att staka hela vägen och han körde säkert "en del" med sådana då. :D

http://www.aktivsport.se/Sidor/Forsaljning.htm

 

Men med en Skierg hade han nog orkat ända in i mål. ;)

 

Tycker du ska åka till ett gym med Skierg så du får känna på den lite' date=' i varje fall titta. :)

 

Staka till det rasar? ;)

Förlåt kunde inte låta bli..

Jomen det har jag redan gjort så det är avprickat. ;)

Man får byta linorna med jämna mellanrum - åtminstone var 100ade mil - kanske beroende på hur hårt eller ryckigt man drar.

Ja klarar jag staffan larssons tid är jag nöjd,även om han inte vann! :)

Link to comment
Share on other sites

Å fyfan de där lär jag anlita hjälp för! intruktioner är inget för Globen! Men men än så länge är dom inte av ;) För det är väl det som händer ? att de går av eller ?

Nej det tror jag allt du klarar. :)

Jo de går av' date=' linorna utmattas i kärnan så syns inte på utsidan på så vis.[/quote']

OKi oki då e de bara att dra tills de säger pang med andra ord ;) spännande!

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med att träna med en skierg nu när det finns snö ute? Är det bara enklare eller skulle det på något sätt vara en fördel mot klassiska stakintervaller i ett skidspår när det gäller att utveckla stakkapaciteten?

Variation och så kanske man hinner med ett extra pass vilket man annars ej skulle gjort ;)

 

+ att det är kul att kolla formen i den! Vilket är svårt på skidorna PGA olika före! I skiergen finns bara ett före! Tungt och jävligt eller vad säger ni grabbar ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med att träna med en skierg nu när det finns snö ute? Är det bara enklare eller skulle det på något sätt vara en fördel mot klassiska stakintervaller i ett skidspår när det gäller att utveckla stakkapaciteten?

Nej, det är väl i så fall att det är tidseffektivare och att motståndet är konstant. Det går ju att få till ett bra pass på bara 30-60 min om man har en maskin hemma. Men jag kör ju hellre ute på vanliga skidor.

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med att träna med en skierg nu när det finns snö ute? Är det bara enklare eller skulle det på något sätt vara en fördel mot klassiska stakintervaller i ett skidspår när det gäller att utveckla stakkapaciteten?

Jag tycker det är "lättare" att ta sig iväg till gymet om det finns en Skierg där. Annars prioriterar jag hellre snö om tillgång finns, men gymet behövs ju också ibland. Då kan man köra gympasset och avsluta med lite stakning. Eller lägga in 550 m eller 1000 m intervaller i styrketräningen för att hålla puls.

Link to comment
Share on other sites

I staknings dvdn som jag fick i julklapp pratar Jerry ahrlin om stakning.

Han säger att den bästa träningen är rullskidor eller längdskidor!

redskap och gym,styrka såg han bara som kompliment!

HMMMMM ? ligger det nåt i detta eller?

det är klart det ena behöver ju inte ta ut det andra.

men tänkvärt är det ju.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är lockande att släppa där när man kört 5000m men då är det bara att grisa på och tänka att det ger mer på andra hälften :) jasså' date=' sub35? :)[/quote']

Får ställa mig i skamvrån och bättra mig på den biten. :(

Nej, inga sub35 men tänkte klara hålla 1.56-tempo = 38.45 :)

Det var ett bra mål! Riktigt grymt av dig att kunna dra under 40... det är något speciellt att stå där och slita i maskinen som står intill massa cyklar där folk sitter i 10 min och sen går...

 

Känner du oxå vasa att kraften varierar under passet, ibland pigg ibland trött osv?

 

Vad är vitsen med att träna med en skierg nu när det finns snö ute? Är det bara enklare eller skulle det på något sätt vara en fördel mot klassiska stakintervaller i ett skidspår när det gäller att utveckla stakkapaciteten?

Variation och så kanske man hinner med ett extra pass vilket man annars ej skulle gjort ;)

 

+ att det är kul att kolla formen i den! Vilket är svårt på skidorna PGA olika före! I skiergen finns bara ett före! Tungt och jävligt eller vad säger ni grabbar ;)

Föret är precis som du säger globen, tungt och jävligt! Som att staka i konstant uppförsbacke där man aldrig får vila innan det är över... :) Globen leverera lite tider nu! :)

Link to comment
Share on other sites

Jo det är lockande att släppa där när man kört 5000m men då är det bara att grisa på och tänka att det ger mer på andra hälften :) jasså' date=' sub35? :)[/quote']

Får ställa mig i skamvrån och bättra mig på den biten. :(

Nej, inga sub35 men tänkte klara hålla 1.56-tempo = 38.45 :)

Det var ett bra mål! Riktigt grymt av dig att kunna dra under 40... det är något speciellt att stå där och slita i maskinen som står intill massa cyklar där folk sitter i 10 min och sen går...

 

Känner du oxå vasa att kraften varierar under passet, ibland pigg ibland trött osv?

 

Vad är vitsen med att träna med en skierg nu när det finns snö ute? Är det bara enklare eller skulle det på något sätt vara en fördel mot klassiska stakintervaller i ett skidspår när det gäller att utveckla stakkapaciteten?

Variation och så kanske man hinner med ett extra pass vilket man annars ej skulle gjort ;)

 

+ att det är kul att kolla formen i den! Vilket är svårt på skidorna PGA olika före! I skiergen finns bara ett före! Tungt och jävligt eller vad säger ni grabbar ;)

Föret är precis som du säger globen' date=' tungt och jävligt! Som att staka i konstant uppförsbacke där man aldrig får vila innan det är över... :) Globen leverera lite tider nu! :)[/quote']

Okej, då förstår jag. Var mest nyfiken över om ni tror att maskinen i sig skulle ha något att tillförliga förutom då som sagt att kan vara enkelt och att man kan jämföra tider från gång till gång, själv tror jag nog jag föredrar att ta mig till skidspåret då.

 

Men om du vill ha konstant tungt före är det bara att göra som jag, stålsickla skidorna och köra ovallat och dessutom ha kört in dem i Stockholmsföre (innan det var en halvmeter snö) så att de är ordentligt repiga. Gjorde lite glidtester idag och de gled runt 100meter kortare på en 200meters glidsträcka (för de bästa paren). Så då får man jobba hela tiden också. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ett bra mål! Riktigt grymt av dig att kunna dra under 40... det är något speciellt att stå där och slita i maskinen som står intill massa cyklar där folk sitter i 10 min och sen går...

De tror väl inte vi är kloka. :)

 

Känner du oxå vasa att kraften varierar under passet, ibland pigg ibland trött osv?

Jo det varierar och jag tycker nog det känns väldigt olika beroende på vad som står på mätaren. Man vill under vissa milstolpar, är det t.ex 2000 meter kvar då är man "hemma", går på rent stön även om man är trött...

Jag har ju TVn framför och har sett på Vasaloppet någon gång och det känns som man får lite energikickar och drar lite extra fort när t.ex Tynell går fram och "tungstakar".

Link to comment
Share on other sites

Ekis: det låter ju som en god idé, har själv ett par "Skåne-skidor" som jag kämpar runt med här nere, ungefär samma struktur under som dina grym träning :) Hurvida Skierg ger något speciellt vet ja inte, mer än att det är varmt och skönt, konstant uppförsbacke i 40 min är svårt att hitta och så är det ganska tids effektivit.

 

Vasa: Jag jobbar oxå milstolpar 7500 5000 2500. Ska se om jag kan montera min iphone på något sätt och kolla på skidor samtidigt, det kanske var ditt knep när du drog dig under 40... :)

Link to comment
Share on other sites

Vore kul att veta hur de i toppen bland damerna på Vasaloppet kör på Skiergen.

Vet att det numera finns en sådan med tillgång till Skierg. :)

God fortsättning på det nya härliga skidåret alla glada Skiergo-entusiaster!!! =)

 

Ja nog har man tillgång till en ski-ergo alltid (bananskalsmetoden e inte dum ibland ;-) Men den lockar tyvärr inte tillräckligt mycket just nu för att få mig att delta i "er" stak-"tävling".. ;-)

 

Är själv mer eller mindre "uppväxt" med dessa härliga skidexpanders, billiga, lätta att ta med och lätta att använda (fast måste jag välja, föredrar jag nog ändå skiergon) =)

 

Har nog mycket svårt att stå inne i ett gym i flera timmar, mitt i vintern och speciellt nu när det är så otroligt fina förhållanden ute! ;-b Hade det varit brist på snö och t ex förutsättningarna varit helt annorlunda (att man t ex hade varit skadad men ändå hade haft ett tydligt mål i VL, så som många av er verkar ha) då hade det nog för min del inte heller varit några problem att köra 42 km vid skiergon.

 

Fast enligt de nya tipsen i den superfärska stak-CDn så borde jag ju som tjej satsa mer på att träna upp bålen...Blev lite inspirerad av den videon faktiskt. Har ganska ofta haft ont i ryggen och vet att det ofta berott på för dålig bålträning i förhållande till överkroppsträning.

 

Har kört 12 km som längst (!) och försökte då hålla ett lugnt tempo (Det gick ju sisådär)...

Men måste ju säga att med TVn framför sig, Vasaloppets tätklunga och en och annan gul nummerlapp som skymtat itäten, då kommer alltid tävlingsinstinkten fram..Så kanske kanske kommer det en tid snart.. ;-b

Link to comment
Share on other sites

Om ni undrar vad jag dragit ligger mina bästa tider på.

 

500m på 1.28.1

669m på 2 min

189m på 30sek

 

Ska prova och kör lite länge dist och tider som ni andra kört här på forumet och se vad jag orkar. Är nu lite förkyld och får vänta nu tillsvidare. Hoppas på gott resultat då.

500m tiden är inte dålig den... Du är ju stark som en oxe! Vore kul om du fick upp lite tiden på längre distanser..

Två koffeintabletter och en energikaka. 82,3kg tung behöver nog fettsugas snart.

 

10000m på 36:09,6 274.2W 1:48,5 i snittfart

5000m skymtade förbi på 18:01

 

Startade med att staka på säkra 1:46-1:48 tempo för att inte döa mig. Låg de första 3 min på ca 80% av max efter 10min låg jag stabilt i 88% för att avsluta i 91% av max. Har nu träningsvärk i mage, trisep, vingar, btöstmuskelatur och orkar inte lyfta armarna.

 

Många ggr öppnar man för hårt för pulsen inte hänger med ansträgningsnivån.

 

Har toppat stakmaskin på 1:22 tempo med en stakfrekvens över 100rep/min

 

I rodd är jag snabbare upp till 1km därefter går stakningen bättre för mig.

bästa rodd tid på 500m 1:24,1 sedan är ändan och taskig teknik största problemet.

 

Nu grabbar är det bara och käka barkbröd och träna.

Link to comment
Share on other sites

Lyfter på hatten och kan inte vara annat än väldigt imponerad över tiden, tempot dvs allt! Starkt Rullskidmannen! Nu blir det fan till att på allvar ta tag i träningen så man kommer under 40 min och kan rulla på neråt...

Knäar du ngt eller fäller du dig bara fram likt vanlig stakning?

Link to comment
Share on other sites

Två koffeintabletter och en energikaka. 82,3kg tung behöver nog fettsugas snart.

 

10000m på 36:09,6 274.2W 1:48,5 i snittfart

5000m skymtade förbi på 18:01

 

Startade med att staka på säkra 1:46-1:48 tempo för att inte döa mig. Låg de första 3 min på ca 80% av max efter 10min låg jag stabilt i 88% för att avsluta i 91% av max. Har nu träningsvärk i mage, trisep, vingar, btöstmuskelatur och orkar inte lyfta armarna.

 

Många ggr öppnar man för hårt för pulsen inte hänger med ansträgningsnivån.

 

Har toppat stakmaskin på 1:22 tempo med en stakfrekvens över 100rep/min

 

I rodd är jag snabbare upp till 1km därefter går stakningen bättre för mig.

bästa rodd tid på 500m 1:24,1 sedan är ändan och taskig teknik största problemet.

 

Nu grabbar är det bara och käka barkbröd och träna.

Ja det var inte dåligt. Vilken stakfrekvens håller du i genomsnitt på ett 10000m pass? 100rep/min skulle vara kul att se.

Link to comment
Share on other sites

Boom!

Efter att blivit peppad och fått tips av Rullskidmannen igår kväll så var det dax att göra ett besök i gymmet för att prova lyckan i "min" skierg. Kände mig pigg när jag vaknade och kände att detta kunde bli något bra. Hävde i mig en ordentlig kopp kaffe och lite gröt och satte av mot gymmet.

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 10000 meter

Motstånd:10

Tid: 38:24.0 min

 

Sek Meter Stak/min

7,33,7 2000m ave: 47

7,27,4 4000m

7,49,4 6000m

7,55,3 8000m

7,38,2 10000m

 

Detta var ett styrkebesked jag väntat på, gick ut hårt och kunde hålla hela vägen, hade 1:58 som max gräns, var dock över den vissa stunder... Men gött var det!! Nu Vasa o Globen dax att börja dra på i maskinerna nu... :)

 

liten film:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...