Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 500 meter

Tid: 1:37:0 min

 

Sek Meter Stak/min

19,1 100m 69

18,5 200m 62

19,2 300m 56

20,0 400m 54

20,3 5000m 54

 

Kunde inte hålla mig borta från Skiergen, inte kanske optimalt att dra i den efter halva gympasset men men...

 

Nu har jag verifierat mina lopp, hade fel datum på maskinen :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Typ: Concept2 Skierg

Distans: 500 meter

Tid: 1:37:0 min

 

Sek Meter Stak/min

19,1 100m 69

18,5 200m 62

19,2 300m 56

20,0 400m 54

20,3 5000m 54

 

Kunde inte hålla mig borta från Skiergen, inte kanske optimalt att dra i den efter halva gympasset men men...

 

Nu har jag verifierat mina lopp, hade fel datum på maskinen :(

Vilken puls har du under ett sånt här pass?

 

Nån som vet hur pulsen skilljer sig mellan Skierg och rodd? (med samma effekt)

 

Tyvärr blir det inget Gerdakort för mig men om jag har lite att jämföra med så tror jag att jag kommer komma iväg till roddmaskin oftare.

Link to comment
Share on other sites

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 500 meter

Tid: 1:37:0 min

 

Sek Meter Stak/min

19' date='1 100m 69

18,5 200m 62

19,2 300m 56

20,0 400m 54

20,3 5000m 54

 

Kunde inte hålla mig borta från Skiergen, inte kanske optimalt att dra i den efter halva gympasset men men...

 

Nu har jag verifierat mina lopp, hade fel datum på maskinen :([/quote']

Vilken puls har du under ett sånt här pass?

 

Nån som vet hur pulsen skilljer sig mellan Skierg och rodd? (med samma effekt)

 

Tyvärr blir det inget Gerdakort för mig men om jag har lite att jämföra med så tror jag att jag kommer komma iväg till roddmaskin oftare.

Har aldrig testat skierg men kan tänka mig att det är snarlikt pulsmässigt! Överlag får man en jäkla hög snittpuls inomhus när man förlorar så mkt vätska i kroppen genom all svettning :P (spinningpass)

Link to comment
Share on other sites

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 500 meter

Tid: 1:37:0 min

 

Sek Meter Stak/min

19' date='1 100m 69

18,5 200m 62

19,2 300m 56

20,0 400m 54

20,3 5000m 54

 

Kunde inte hålla mig borta från Skiergen, inte kanske optimalt att dra i den efter halva gympasset men men...

 

Nu har jag verifierat mina lopp, hade fel datum på maskinen :([/quote']

Vilken puls har du under ett sånt här pass?

 

Nån som vet hur pulsen skilljer sig mellan Skierg och rodd? (med samma effekt)

 

Tyvärr blir det inget Gerdakort för mig men om jag har lite att jämföra med så tror jag att jag kommer komma iväg till roddmaskin oftare.

Har inte kunnat mäta pulsen, eftersom min Garmin är lite märklig i pulsmätningen just nu, men jag skulle välj gissa på att den ligger upp mot 95%, så kort tid och ger man allt borde den vara där... Men återkommer med det när jag testat mor pulsmätare...

 

Kul jo jag kan feeda med tester på skierg och rodd om du vill ha något att jämföra mot :)

Link to comment
Share on other sites

Vilken puls har du under ett sånt här pass?

 

Nån som vet hur pulsen skilljer sig mellan Skierg och rodd? (med samma effekt)

 

Tyvärr blir det inget Gerdakort för mig men om jag har lite att jämföra med så tror jag att jag kommer komma iväg till roddmaskin oftare.

Jag vågar inte använda pulsbälte inomhus för den blir så hög.

Men är man uppvärmd och kör ett rekordförsök så är nog inte pulsen mer än något slag från max.

 

Angående Gerdakort så gick det att lösa engångs... ;)

 

Så här skriver Concept2 om skillnaden mellan rodd och stak:

How do you expect SkiErg scores to compare with rowing erg scores?

To date, SkiErg times are not as fast as rowing erg times. This is probably because of the vertical movement of skiing as opposed to the horizontal motion of rowing. With the SkiErg you do quite a bit of work against gravity as well as spinning the fan/flywheel. Also, the stroke rate (cadence) is generally higher for skiing than for rowing. We anticipate that a good elite time for 2k on the SkiErg will be just under 7:00 for men and under 8:00 for women. For rowing, the best 2k times are under 6:00 for men and under 7:00 for women. So far we haven't seen any skiers under 7:00/8:00 although some are close.

 

Skierg såklart! :D Kommer ta upp halva min lägenghet men de får de va värt! ska man sikta mot toppen i Vasan så lär man offra lite här i livet :D

Ja det blev inte länge man kunde ha Skiergen för sig själv som tjuvträningsredskap då. :(

Link to comment
Share on other sites

Vilken puls har du under ett sånt här pass?

 

Nån som vet hur pulsen skilljer sig mellan Skierg och rodd? (med samma effekt)

 

Tyvärr blir det inget Gerdakort för mig men om jag har lite att jämföra med så tror jag att jag kommer komma iväg till roddmaskin oftare.

Angående Gerdakort så gick det att lösa engångs... ;)

Du underskattar min snålhet' date=' 60 kronor för att träna en gång! ;)

 

Torrez: Kul att det löste sig hojta till om du drar till Gerda så kan vi heja på varandra på Skiergen. Köra en roddsprint kanske? smile

Tyvärr inte löst som regelbunden träning. Jag måste hem till Malmö och ta hand om dottern efter jobbet (i Lund) eftersom min fru har grov foglossning, det är därför jag inte dyker upp på några björnstorpsträningar heller.

 

Men inte omöjligt att jag kommer till gerda för att köra något pass här och där som en slags formtest, jag kan höra av mig i så fall så att jag kan få se ett proffs köra ;). Har som mål att ta mig till en björnstorpsträning nästa vecka också.

Link to comment
Share on other sites

Torrez: Hör gärna av dig så kan vi köra ett formtest... :)

 

Skulle vilat idag men blev ett litet formtest på roddmaskinen, eftersom någon verkar ha hittat skiergen på gymmet mer än jag :(

 

Typ: Concept2 Indoor rower

Distans: 2000 meter

Tid: 6:51:0 min

Effekt (watt): 323 Watt

 

Sek Meter Stak/min

1,20,4 400m 40

1,21,3 800m 36

1,23,3 1200m 33

1,22,6 1600m 33

1,23,4 2000m 34

 

Nu vill jag se att ni utmanar mina tider.

Dessa är verifierade mot conept2s logbook:

500m Skierg 1,37,0

1000m Skierg 3,22,9

2000m Concept2 indoor Rower 6,51,0

Link to comment
Share on other sites

Torrez: Hör gärna av dig så kan vi köra ett formtest... :)

 

Skulle vilat idag men blev ett litet formtest på roddmaskinen, eftersom någon verkar ha hittat skiergen på gymmet mer än jag :(

 

Typ: Concept2 Indoor rower

Distans: 2000 meter

Tid: 6:51:0 min

Effekt (watt): 323 Watt

 

Sek Meter Stak/min

1,20,4 400m 40

1,21,3 800m 36

1,23,3 1200m 33

1,22,6 1600m 33

1,23,4 2000m 34

 

Nu vill jag se att ni utmanar mina tider.

Dessa är verifierade mot conept2s logbook:

500m Skierg 1,37,0

1000m Skierg 3,22,9

2000m Concept2 indoor Rower 6,51,0

Skall ta tag i det där nu så skall du få en match. Men en liten undran, hur gör man den där verifieringen mot loggboken? Vad krävs för att kunna göra det?

Link to comment
Share on other sites

Torrez: Hör gärna av dig så kan vi köra ett formtest... :)

 

Skulle vilat idag men blev ett litet formtest på roddmaskinen' date=' eftersom någon verkar ha hittat skiergen på gymmet mer än jag :(

 

Typ: Concept2 Indoor rower

Distans: 2000 meter

Tid: 6:51:0 min

Effekt (watt): 323 Watt

 

Sek Meter Stak/min

1,20,4 400m 40

1,21,3 800m 36

1,23,3 1200m 33

1,22,6 1600m 33

1,23,4 2000m 34

 

Nu vill jag se att ni utmanar mina tider.

Dessa är verifierade mot conept2s logbook:

500m Skierg 1,37,0

1000m Skierg 3,22,9

2000m Concept2 indoor Rower 6,51,0[/quote']

Skall ta tag i det där nu så skall du få en match. Men en liten undran, hur gör man den där verifieringen mot loggboken? Vad krävs för att kunna göra det?

Kul att du ska börja köra :)

 

Det förklaras på följande länk: http://www.concept2.com/sranking03/code_explanation.asp

 

Väldigt simpelt, du går helt enkelt in i minnet efter avslutat pass, tar fram ditt pass detaljer, trycker på den grå knappen utan någon symbol 2 ggr och vips så kommer det en 16 siffror lång kod fram.

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag se att ni utmanar mina tider.

Dessa är verifierade mot conept2s logbook:

500m Skierg 1,37,0

1000m Skierg 3,22,9

2000m Concept2 indoor Rower 6,51,0

Det är ju inte lätt att utmana någon som stakar på likt en ångvält. :)

 

När blir det mara på stakmaskinen då?

Link to comment
Share on other sites

Vänta bara :D

Du ska montera den först. ;)

Å nej! Är de svårt ?!?!?! Ser ut som Vasa får ta sig en tur till Ludvika inom en vecka eller 2 haha!

Nej det ska inte vara några problem, men du bör ha en assistent som håller när du ska koppla ihop ställningen och resa själva pelaren.

Link to comment
Share on other sites

Du ska montera den först. ;)

Å nej! Är de svårt ?!?!?! Ser ut som Vasa får ta sig en tur till Ludvika inom en vecka eller 2 haha!

Nej det ska inte vara några problem' date=' men du bör ha en assistent som håller när du ska koppla ihop ställningen och resa själva pelaren.[/quote']

Okay! De löser sig !!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...