Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Concept2


MC Hammer

Recommended Posts

Nu vill jag se att ni utmanar mina tider.

Dessa är verifierade mot conept2s logbook:

500m Skierg 1' date='37,0

1000m Skierg 3,22,9

2000m Concept2 indoor Rower 6,51,0[/quote']

Det är ju inte lätt att utmana någon som stakar på likt en ångvält. :)

 

När blir det mara på stakmaskinen då?

Ångvält, det var något nytt... Ja jävlar har slitit för dess tider, 2k på roddmaskin är ett mandomsprov...

 

Maran kommer, kanske i nästa vecka... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 416
  • Created
  • Last Reply
Rodd 10.000 meter 37.44.

 

De va inte bara händerna som fick blåsor utan lyckades även få skoskav..

No Pain - No Gain, men skoskav var udda:) Synd att det inte finns fler maskiner på vårt gym så vi kunde köra en regatta. Fast du hade kommit många hangarfartygslängder före före. Min första mil denna säsongen gick på dryga 43.

Link to comment
Share on other sites

Rodd 10.000 meter 37.44.

 

De va inte bara händerna som fick blåsor utan lyckades även få skoskav..

No Pain - No Gain' date=' men skoskav var udda:) Synd att det inte finns fler maskiner på vårt gym så vi kunde köra en regatta. Fast du hade kommit många hangarfartygslängder före före. Min första mil denna säsongen gick på dryga 43.[/quote']

Ja skoskav va lite udda. Men det gäller ju att sticka ut från mängden! Två maskiner hade varit nice, kul att peppa varandra under tunga intervaller!

Link to comment
Share on other sites

Min första mil denna säsongen gick på dryga 43.

Du hinner väl med en liten lur på den tiden? ;)

Här är väl förresten något som borde passa herrn:

http://varldsrekordet.blogspot.com/search/label/V%C3%A4rldsrekordet

Som en lite lätt uppvärmning inför nästa års 17-milatur på Klarälvsbanan...

 

 

Nu har jag laddat upp till onlinerankingen direkt från Skiergen (C2Log).

http://www.concept2.com/sranking03/rankings.asp

 

Det blev, av "Gustav Vasa" uppladdat:

 

Skierg - 10000 meter = 39:29.6

 

Skierg - 42195 meter = 2:58:25.7

 

500 meter vet jag inte om det beror på att jag körde en intervallinställning för den la på exakt 1 min. Får väl tänka på att lägga in en exakt sträcka nästa gång och inte intervallfemhundringen...

 

Är etta på marathon för 2011-säsongen!!! :D

Till och med nästa vecka i varje fall... :(

Link to comment
Share on other sites

Regn och snö slask gjorde att jag högg in på Skiergen för ett försök på 10 000m Skierg med målet inställt på sug 39:29.

 

Liten berättelse följer:

På startlinjen står Vasa och Rible12 för att göra upp om 10 000m Skierg, båda ser onekligen taggade ut och det ser ut att bli en jämn match mellan "ångvälten" Rible12 och "Tungstakaren" Vasa.

Starten går och Vasa tar omgående ledningen och vid 2k har han en ledning på 10sek.

Efter en kraftansamling så lyckas Rible12 hämta hem 4 sek vid 4k, Vasa nu endast i ledning med 6 sek, späninngen är olidlig ska nu Rible12 kunna hämta in det starka öppning Vasa hade? Det bådade gott.

Dock får Rible strax efter 4k passeringen problem med materialet (sko snöret går upp och det är synnerligen irriterande) får bromsa upp få ordning på det, men kommer inte in i samma flow som tidigare, vid 6k är nu Vasa 36 sek före...

Den utökade ledningen som Vasa nu skaffat sig tar på Ribles mod och han kommer in i en svacka för att ytterligare ge Vasa 40 sek vid 8k passeringen. Vasa nu alltså 76 sek före.

 

Men sen händer något, 2 damer kommer och ger Rible vatten vid 8,5k och med damerna vid sin sida börjar jakten på Vasa, Rible kör nu ursinnigt och folk börjar vända sig om i gymmet och undra vad som står på när Skiergen går på hög varv, trots en spurt i bästa Northug stil så har Vasa för stort försprång och glider in 51 sek för Rible... Spännande och kul lopp!

 

Typ: Concept2 Skierg

Distans: 10000 meter

Tid: 40:19.3 min

Effekt (snitt): 198 watt

 

Sek Meter Stak/min

8,00,4 2000m 2,00 71

7,48,1 4000m 1,57 62

8,16,4 6000m 2,04 53

8,26,5 8000m 2,06 52

7,47,9 10000m 1,56 53

 

Kändes sådär... tränat hårt, tråkigt att inte komma under 40 min, men nästa vecka så... :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, får läsa noggrannare senare... :D

Otur där med skorna.

 

Svårast att slå lär väl annars min maratid va. ;)

 

Edit:

Mina splittider på 10000 meter.

Gör som Lars-Erik och kör enligt det aritmetiska medelvärdet. ;)

 

2000 m / 1:58.3 - 46 stak/min

4000 m / 1:58.2 - 43 stak/min

6000 m / 1:58.1 - 41 stak/min

8000 m / 1:59.2 - 40 stak/min

10000 m / 1:58.4 - 41 stak/min

Link to comment
Share on other sites

när ni kör 4*4 min intervall hur länge brukar ni då vila emellan intervallerna?? på roddmaskinen dvs inte stak maskinen=)

Vilan är inte jättekritiskt, jag brukar vila så att pulsen kommer ner mot 65-70%, eller enligt proportionerna 2:1, dvs. för 4 minuters arbete så vilar jag 2 minuter. Viktigt är att du blir av med mjölksyra ifall du drar på dig det. Om du inte blir av med det så kommer du att tappa för mycket ork till sista och kanske rent av näst sista intervallen, känner ud dig pigg så lägg på en intervall ytterligare. Detta tycker jag är generellt oavsett roddmaskin eller stakmaskin.

 

Har märkt att pulsen går upp onormalt mycket inomhus och att man orkar hålla hög puls längre tid, pulsen går upp delsvis pga temp vilket gör att i vart fall jag inte är lika flåsig som vid samma typ av intervaller och samma pulsnivåer i kylig omgivning.

Link to comment
Share on other sites

Kändes sådär... tränat hårt, tråkigt att inte komma under 40 min, men nästa vecka så... :)

Ja du har nog en större förbättringspotential än mig. :)

Men det är som du skriver svårt att komma in i rätt takt om man stoppar och 40 min inomhus är lång tid utan att dricka.

Blir väl svårt dock att slå den som ligger etta på tiden 36:57.9, grym tid.

Är jobbiga sekunder att kapa jämfört med vanlig skidåkning.

 

Skulle vara väldigt intressant att veta vad de som ligger i täten på Vasaloppet har för tider på en Skierg.

Link to comment
Share on other sites

Kändes sådär... tränat hårt' date=' tråkigt att inte komma under 40 min, men nästa vecka så... :)[/quote']

Ja du har nog en större förbättringspotential än mig. :)

Men det är som du skriver svårt att komma in i rätt takt om man stoppar och 40 min inomhus är lång tid utan att dricka.

Blir väl svårt dock att slå den som ligger etta på tiden 36:57.9, grym tid.

Är jobbiga sekunder att kapa jämfört med vanlig skidåkning.

 

Skulle vara väldigt intressant att veta vad de som ligger i täten på Vasaloppet har för tider på en Skierg.

Faktiskt det hade varit mycket spännande, såg på youtube någonstans där det var en duktig längdåkare från USA som höll, 1:52 tror ja i 20 min... Härligt med syra det borde ge!

 

Jo takt är jätte viktigt på Skiergen, sen att hålla sig motiverad... sista 2k är fan inte roliga Puhh!!!

37 känns riktigt sinnes, då går det fort och tungt länge... Men man kanske vänjer sig.

 

Hade snö premiär idag här i skåne, stakade mig runt på en gräsmatta i 80 min kom 9,5km så det var fin fint att få lite vitt guld under skidorna och inte bara massa svart asfalt :)

Link to comment
Share on other sites

Jösses vad är de jag läser ?! Har ni vart på samma gym och haft en duell Vasa och Rible12 !?!

 

Har inte velat läsa dina tider här Vasa men nu har jag kikat lite nogrannare och du verker ju vara urstark i stakningen... Frågan är om jag lyckas ta in någon minut från förra året eller om du dragit ifrån ytterligare !

Link to comment
Share on other sites

haha nää tyvärr, det var en påhittad historia av mig när jag försökte slå Vasas 10 000m tid... Dock utan framgång :)

HAHA då förstår jag :P Att han spöar dig i stakning de gör mig nervös ;) JA menar du är ju ändå en topp 1000 åkare! Se till och ta hans tid nu så jag kan bli lite lugn !

Link to comment
Share on other sites

HAHA då förstår jag :P Att han spöar dig i stakning de gör mig nervös ;) JA menar du är ju ändå en topp 1000 åkare! Se till och ta hans tid nu så jag kan bli lite lugn !

Tror han spöar min tid ganska lätt bara han får kört ett par gånger.

Tror du också klarar dra på ganska bra bara du kört några gånger.

Man blir bra på det man tränar...

 

En skamtid (när du ska prova Skiergen) är min tid från första gången jag stod och drog i en Skierg i början av december ifjol:

10000 meter - 42:18 - 2:06.9/500m - 4ans motstånd (tror det var 4an)

Link to comment
Share on other sites

Kör du/ni alltid 10ans motstånd nu eller ??

Jag kör alltid 10an nu. Men det är möjligt att det är dumt på en mara (om det är bra tid du är ute efter) eftersom man blir ganska mör med trögt motstånd.

HEhe oki jo men jag tror 10.an e de rätta motståndet!!! Är ju som sagt tungt att staka på snö! Stor skillnad mot rullisar!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...