Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Stackars Kalle! Vad hände?

Exakt vad som hände när jag föll hann jag inte riktigt uppfatta, men jag kände hur spetsen på skridskon fastnade i isen, att det drog till i benet och att skridskon flög iväg och landade på sidan om den plogade banan. Jag minns tydligt hur jag hörde ett väsande ljud när skridskon gled genom snön innan det blev helt tyst. Det var gott om breda sprickor i isen så det var väl när jag precis skulle lyfta skridskon som den i stället åkte ner och fastnade i sprickan. Min första tanke när jag låg där var att f..n nu gick bindningen sönder.

 

Hade rätt ont i foten men jag tog mig ändå tillbaks till starten, fixade bindningen, körde ikapp min sambo som fått åka iväg ensam och fortsatte sen tillsammans med henne ner till Eriksund. Körde mest stakning i lugnt tempo och kände inte så mycket i foten så länge jag inte gjorde någon vridande rörelse.

 

Vid Eriksund är det en 1,6 km lång landpassage, och där insåg jag att det inte skulle funka längre eftersom det gjorde rejält ont i foten när jag försökte gå.

 

Blev nervös när röntgen läkaren pratade om fraktur benflisor och trolig operation, men det visade sig sen till min stora lättnad att fotleden var intakt och att det räckte med att gipsa benet. Förhoppningsvis skall jag kunna börja träna lite försiktigt igen när gipset åker av om 6 veckor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Stakade en timme på Edsviken igår kväll. Ganska kass, eftersom det är för lite snö på isen så man halkar runt för mycket för att få till tekniken. Dessutom var det skittråkigt att vara där ensam. Nu får ni krya på er, så jag få sällskap!
Link to comment
Share on other sites

Stakade en timme på Edsviken igår kväll. Ganska kass, eftersom det är för lite snö på isen så man halkar runt för mycket för att få till tekniken. Dessutom var det skittråkigt att vara där ensam. Nu får ni krya på er, så jag få sällskap!

Det är bara att sätta på sig rullskidorna! Mera motstånd och mindre sidhalk..., sedan är det också stärkande för psyket.

Link to comment
Share on other sites

Varför kör ni inte vid Jarlabanke ? var där och körde igår och tyckte det var helt ok .

Tidsoptimering' date=' två småbarn..., men jag är sugen att åka dit på söndag och köra en snabbdistans.[/quote']

Ok ! har också två småbarn därhemma så jag förstår vad du menar när du pratar tidsoptimering :) var som sagt där igår och körde.

 

Skall även köra där under helgen så man kanske tar rygg på dig under söndagen :) skämt sido så har jag följt denna tråd ett tag och vet att jag är chanslös att ta rygg på dig om du kör snabbdistans.

 

Men som sagt jag tycker nog att det kan värt ett besök på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Varför kör ni inte vid Jarlabanke ? var där och körde igår och tyckte det var helt ok .

Tidsoptimering' date=' två småbarn..., men jag är sugen att åka dit på söndag och köra en snabbdistans.[/quote']

Ok ! har också två småbarn därhemma så jag förstår vad du menar när du pratar tidsoptimering :) var som sagt där igår och körde.

 

Skall även köra där under helgen så man kanske tar rygg på dig under söndagen :) skämt sido så har jag följt denna tråd ett tag och vet att jag är chanslös att ta rygg på dig om du kör snabbdistans.

 

Men som sagt jag tycker nog att det kan värt ett besök på söndag.

OK, tänkte åka till Jarlabanke, vara där 1100 (söndag) och köra, gärna i sällskap. Hur hittar jag dit?

Link to comment
Share on other sites

Tidsoptimering' date=' två småbarn..., men jag är sugen att åka dit på söndag och köra en snabbdistans.[/quote']

Ok ! har också två småbarn därhemma så jag förstår vad du menar när du pratar tidsoptimering :) var som sagt där igår och körde.

 

Skall även köra där under helgen så man kanske tar rygg på dig under söndagen :) skämt sido så har jag följt denna tråd ett tag och vet att jag är chanslös att ta rygg på dig om du kör snabbdistans.

 

Men som sagt jag tycker nog att det kan värt ett besök på söndag.

OK, tänkte åka till Jarlabanke, vara där 1100 (söndag) och köra, gärna i sällskap. Hur hittar jag dit?

Bilr tajt för mig, hinner först dit efter lunch runt 13.

 

Men kommer du norrortsleden svänger du av vid avfarten Täby kyrkby och tar sedan höger igen när du har kört av avfarten (Mot kyrkbyn).

 

Sen kör du rakt fram en bit ,först kommer du fram till en rondell med en statoil mack där kör du rakt fram tills du kommer till nästa rondell där tar du höger och fortsätter rakt fram över järnvägen.

 

Sen passerar du ett häst stall och Jarlabanke GK på vänster sida och då kör du vidare 300-400 m förbi golfbanan sen ser du slingan på vänster sida. (Skogsberga GK är det egentligen som är en pay & play bana som tillhör Jarlabanke (men alla säger Jarlabanke GK för det namnet är det som folk känner till) Jag var där idag och körde stak intervaller och det var helt ok .

 

Kör hårt !

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte har ont i halsen imorgon kommer jag att köra riktigt långpass på 3-4 timmar (stakning enbart, sparar den ilskna vaden). Skulle kunna bli Jarlabanke eller nåt annat platt ställe inte alltför långt bort. Höras på tel?

Tror inte på jättelångpass såhär nära inpå (tror mer på kvalitet, det killar också lite i halsen och nyss hade jag maginfluensa och feber ), förutom onsdagsträningen nu som jag gärna kör tillsammans (onsdagsträning) som ett 2 timmars tömningspass efter att inte ätit kolhydrater sedan typ tisdag morgon. Vi får höras på tel imorgon (lördag).

Link to comment
Share on other sites

Ok ! har också två småbarn därhemma så jag förstår vad du menar när du pratar tidsoptimering :) var som sagt där igår och körde.

 

Skall även köra där under helgen så man kanske tar rygg på dig under söndagen :) skämt sido så har jag följt denna tråd ett tag och vet att jag är chanslös att ta rygg på dig om du kör snabbdistans.

 

Men som sagt jag tycker nog att det kan värt ett besök på söndag.

OK' date=' tänkte åka till Jarlabanke, vara där 1100 (söndag) och köra, gärna i sällskap. Hur hittar jag dit?[/quote']

Bilr tajt för mig, hinner först dit efter lunch runt 13.

 

Men kommer du norrortsleden svänger du av vid avfarten Täby kyrkby och tar sedan höger igen när du har kört av avfarten (Mot kyrkbyn).

 

Sen kör du rakt fram en bit ,först kommer du fram till en rondell med en statoil mack där kör du rakt fram tills du kommer till nästa rondell där tar du höger och fortsätter rakt fram över järnvägen.

 

Sen passerar du ett häst stall och Jarlabanke GK på vänster sida och då kör du vidare 300-400 m förbi golfbanan sen ser du slingan på vänster sida. (Skogsberga GK är det egentligen som är en pay & play bana som tillhör Jarlabanke (men alla säger Jarlabanke GK för det namnet är det som folk känner till) Jag var där idag och körde stak intervaller och det var helt ok .

 

Kör hårt !

Var där i morse och körde 10 varv på en 3,5 km slinga. Det var precis nyspårat när jag kom dit vid tiotiden. Härligt

Link to comment
Share on other sites

OK' date=' tänkte åka till Jarlabanke, vara där 1100 (söndag) och köra, gärna i sällskap. Hur hittar jag dit?[/quote']

Bilr tajt för mig, hinner först dit efter lunch runt 13.

 

Men kommer du norrortsleden svänger du av vid avfarten Täby kyrkby och tar sedan höger igen när du har kört av avfarten (Mot kyrkbyn).

 

Sen kör du rakt fram en bit ,först kommer du fram till en rondell med en statoil mack där kör du rakt fram tills du kommer till nästa rondell där tar du höger och fortsätter rakt fram över järnvägen.

 

Sen passerar du ett häst stall och Jarlabanke GK på vänster sida och då kör du vidare 300-400 m förbi golfbanan sen ser du slingan på vänster sida. (Skogsberga GK är det egentligen som är en pay & play bana som tillhör Jarlabanke (men alla säger Jarlabanke GK för det namnet är det som folk känner till) Jag var där idag och körde stak intervaller och det var helt ok .

 

Kör hårt !

Var där i morse och körde 10 varv på en 3,5 km slinga. Det var precis nyspårat när jag kom dit vid tiotiden. Härligt

Det var värst, själv tog jag i samråd med Anl beslut om att åka på Sollentuna golfbana (trodde inte att det skulle spåras ändå i Täby), inte var det direkt nyspårat..., bra balansträning och så behöver man inte oroa sig för mikorhår, fick ett makrohår på över 10cm..., jaja huvudsaken att kroppen kändes bra och man fick ett bra träningspass.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att höra att ni är igång med träningen. Jag har ju inte tränat på 2,5 vecka (förutom ett mycket lätt stakpass på isen förra veckan) p g a sjukdom. En mycket efterhängsen förkylning men nu äter jag massor med färsk vitlök, frukt, vitamintillskott mm och vilar så jag hoppas tillfriskna.
Link to comment
Share on other sites

FYI, så mötte jag spårskotern på Svartinge på e.m. Det blir kanonfina spår resten av veckan vilket tyvärr inte hjälper oss VL-åkare.... kanske lite lätt kvällsåkning på onsdag möjligen.

 

Ospårat är också kul :-) La en egen lite slinga uppför den där sköna motan i NV-hörnet.

Link to comment
Share on other sites

FYI, så mötte jag spårskotern på Svartinge på e.m. Det blir kanonfina spår resten av veckan vilket tyvärr inte hjälper oss VL-åkare.... kanske lite lätt kvällsåkning på onsdag möjligen.

 

Ospårat är också kul :-) La en egen lite slinga uppför den där sköna motan i NV-hörnet.

På onsdag är det tömningspass på typ 2 timmar, kan man köra det i fina skoterspår , så kan det ju bli trevligt trotts en kolhydratfattig kropp.

 

Vore kul om du friskna till Eda, du var ju i superform innan. Men det kanske är så som Anl sa, Sköldpaddssoppan är inte bra i längden... :)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kan jag inte träna ikväll men det känns som förkylningen blivit något bättre. Förhoppningsvis är jag bättre i morgon onsdag så jag kan hänga på er andra på ett sista onsdagspass (kanske Svartinge i så fall. Nu har infektionen hängt med så länge att jag t o m börjar bli lite orolig för att kunna åka på söndag, men det är ju flera dagar kvar än. Eventuellt blir det inget mer pass alls om jag inte känner mig bättre på onsdag eller torsdag. Grym uppladdning att vila p g a infektion i drygt 3 veckor före vasaloppet i så fall, extra trist nu när jag äntligen står i led 2 och hade hoppats på hårdkörning från start till skillnad från förra årets miserabla kö i backen. Känns inte helt optimalt så jag hoppas på att jag mår bättre till onsdag/torsdag.
Link to comment
Share on other sites

Hej på er! Är uppe i Sälen (bor på Köaskärsfjället) med familjen sedan i söndags. I måndags åkte jag Oxberg-Mora. Kände mig oerhört pigg och hade svårt att hålla igen, vilket straffade sig på Halvvasan på tisdagen, då jag kände mig sliten redan innan Lundbäcksbackarna. Kom också iväg ganska sent i starten och kund inte börja åka på riktigt förrän i Oxberg. Med tanke på omständigheterna är jag mycket nöjd med tiden 3:02:10. Har jag tur räcker det till led 5. Idag (onsdag) blir det ett lugnt två-timmars pass. Vila torsdag + fredag och sedan 30 min AII på lördag för att väcka kroppen inför söndagen. Känner mig väl förberedd och vill tacka alla i "onsdagsklubben" för stöd och inspiration.

Enligt yr.no och SMHI blir det några minusgrader och lätt snöfall hela vägen till Mora.

Lycka till!!!

Link to comment
Share on other sites

Grattis Maximilian! Har alltid hävdat att du hör hemma i 5:an...

 

Svarlinge, Bisslinge var utmärkt i måndags, hopplogat och spårat hela vägen. Är ensam hemma så jag kan inte lova att jag kan komma ut någon viss tid, men jag gissar på 7 (beror på frugans hemkomst). Vore kul med lite sällskap på mitt sista träningspass innan Vasan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...