Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Blir tyvärr inget skidpass i Knivsta på fredag, glömde bort att jag lovat att jag ska ut och äta middag då (får bli en löprunda på lunchen istället). Åker gärna på en staktur på isen i kväll (gärna Edsviken som är närmast men är öppen för andra förslag) om någon mer vill hänga på. Lördag och söndag är jag däremot laddad för skidåkning, helst i riktiga spår.
Link to comment
Share on other sites

Alltid roligt att träffa nya skidvänner :) .

Synd att jag måste sluta tidigare och missade eftersnacket. Å andra sidan måste jag erkänna att jag nog tog i lite väl mycket på första varvet. Hade nog fått problem att fortsätta i det tempot.

Du slutade tidigare, men du var nog den enda som var där i tid, till 1900. Eftersnacket handlade om vallning, stavlängd och seedningslopp, vad ska man annars prata om :). För övrigt så tycker jag det är kul med ännu fler nya skidvänner, precis som Anl, skidträningen börjar nästan bli lite social, ungefär som sådan där gruppgymnastik, kan inte vara bra för träningsresultatet :lol:

 

Åker gärna till snön med någon på söndag, tänkte åka till Knivsta imorgon direkt efter jobbet. Kan tänka mig Knivsta på söndag igen om det är bra.

Link to comment
Share on other sites

Kul med ytterligare deltagare i onsdagsgänget - välkommen, Kalle P!

 

Insåg igår att hemligheten för att hänga på Rotebrostakaren och Eda inte handlar om att träna mer, utan att ha bättre skidor :-)

Hm... jag får nog skaffa bättre skidor då...

 

Välkommen i gänget KalleP!

 

Kl 08.00 imorgon styr svågern och jag kosan mot Dalarna. Tekniktträning på Hemus Skidstadion i Mora kl. 14.00. Därefter vidare till Oxberg där vi skall bo två nätter. Det lär bli några mil i Vasaloppsspåret i helgen... Imorgon är det 30 dagar kvar...

Link to comment
Share on other sites

Kul Rotebrostakaren (min nye kompis) att du fått sådant intresse för "din tråd", som ju startade med att du kände dig allmänt oinspirerad. Nu verkar du ju vara på hugget igen och dessutom dragit med dig flera nya intressanta skidforumvänner sedan jag var med (Eda, Maximilian, KalleP,..). Jag minns än med glädje då jag fick vara med er på den där tretimmarsturen i terräng där jag vanligtvis trott det var omöjligt att åka rullskidor. Det var den egentliga upptakten av min upptrappning av träningen infö rårets vasalopp/öppet spår.

Just nu är jag i Luleå där vi har oförskämt fina förhållanden, välpistade spår av varierande längder 2 km._1 mil. och si så där 4 grader kallt. Det känns mycket orättvist mot er eftersom jag ju varannan vecka själv får känna på hur ni har det.

 

Från onsdag nästa vecka är jag i Uppsala igen och jag kanske kan hitta någon lucka att henka er någon gång, bl.a. skulle det ju vara roligt att träffa er igen och även era nya skidkompisar.

Till Anl: Tack för emails med uppmuntrade tillrop på min idé. Om inte iår så genomför vi den nästa år eller hur ?

Link to comment
Share on other sites

Kul Rotebrostakaren (min nye kompis) att du fått sådant intresse för "din tråd", som ju startade med att du kände dig allmänt oinspirerad. Nu verkar du ju vara på hugget igen och dessutom dragit med dig flera nya intressanta skidforumvänner sedan jag var med (Eda, Maximilian, KalleP,..). Jag minns än med glädje då jag fick vara med er på den där tretimmarsturen i terräng där jag vanligtvis trott det var omöjligt att åka rullskidor. Det var den egentliga upptakten av min upptrappning av träningen infö rårets vasalopp/öppet spår.

Just nu är jag i Luleå där vi har oförskämt fina förhållanden, välpistade spår av varierande längder 2 km._1 mil. och si så där 4 grader kallt. Det känns mycket orättvist mot er eftersom jag ju varannan vecka själv får känna på hur ni har det.

 

Från onsdag nästa vecka är jag i Uppsala igen och jag kanske kan hitta någon lucka att henka er någon gång, bl.a. skulle det ju vara roligt att träffa er igen och även era nya skidkompisar.

Till Anl: Tack för emails med uppmuntrade tillrop på min idé. Om inte iår så genomför vi den nästa år eller hur ?

Ja, nu är man på hugget, tack vare detta forum och mina nyfunna vänner och konkurenter :). Vore kul att få med dig på en onsdagsträning, jag är inte främmande att åka till Uppsalatrakten, behöver få lite "riktig" skidåkning, har inte diagonalat många steg sedan i julas (några stycken på rullskidor) och är inte tillräckligt starkt för att hänga på mina överlånga stavar i 9 mil heller. Skall till Knivsta om någon timme för att kolla in spåret och köra lite snöteknikträning.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är riktigt roligt med träningskompisar, särskilt intervallträning är tufft att köra på egen hand. Dessutom blir det ju som Rotebrostakaren skrev roligt med lite social samvaro och lite snack mellan varven (får ju inte bli någon syjunta men det känns som vi kör ganska tufft ändå).

Lördag och söndag är jag taggad för skidpass. Hör av er ni som vill göra sällskap. Rapportera gärna om spåren i Knivsta!

Link to comment
Share on other sites

Bergbo Skimarathon i Borlänge, skulle det kunna vara något på söndag! 13,4 km *3 i perfekta vinterförhållanden. enligt tråden här i forumet. Lättåkt var det också i Bergebo. Är det några fler som är på?

 

Var i Knivsta idag, det var stakföre, isspår med 2-3 cm lössnöfjun på sina ställen. Plattbana, helt OK dock inte så att jag längtar dit igen.

Link to comment
Share on other sites

Har studerat Bergebo skimarathons banprofil, verkar mycket trevligt (läs rätt så platt), -7 i starten och -4 i mål och solsken enligt yr.no, det är nog svårt att valla bort sig.

Bättre seedningstävling för oss sjöstakare blir det nog inte, iofs är Orsa rätt platt (nästa helg), men det ska snöa massor i veckan, vilket gör att det kan bli tyngre. Samåkning, någon?

Link to comment
Share on other sites

Bergebo verkar ju intressant. Jag hänger gärna på! Vad säger du Anl? Vi kan väl höras av i morgon. Jag hoppar över hårt/långt pass på lördag om vi ska satsa på Bergebo och kör i så fall bara ett lättare pass på Edsviken/Norrviken på lördag.

Ring mig gärna i morgon (070-3503562) så kan vi bestämma hur vi ska göra. Antar att vi måste åka tidigt på söndag (start är ju 11.00 och efteranmälan före 10.00 så vi kanske måste åka vid strax efter 7.

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det i era seedningslopp? Skriv och berätta!

 

Själv var jag uppe i Dalarna över helgen tillsammans med svågern och tre av hans bekanta.

 

Fredag: 14.00-15.30 hade svågern ordnat med teknikträning på Hemus skidstadion (-12 grader) med Mattias Svahn. Sedan åkte vi till Oxberg och checkade in på Oxbergs skola som numera fungerar som vandrarhem. På kvällen åkte vi fram och tillbaka i elljusspåret mellan Oxberg och Gopshus (-13), c:a 10 km vilket tog 40 minuter.

 

Lördag: på förmiddagen åkte vi Oxberg-Evertsberg (-13) fram och tillbaka, c:a 30 km vilket tog 2,5 timmar. På kvällen Oxberg-Gopshus (-13), på 40 min.

 

Söndag: Mångsbodarna-Oxberg i rånarluva (-18), c:a 38 km på 3 timmar.

 

Är nu nästan helt frisk och ser fram emot onsdagträningen!

Link to comment
Share on other sites

Bergbo Skimarathon i Borlänge, skulle det kunna vara något på söndag! 13,4 km *3 i perfekta vinterförhållanden. enligt tråden här i forumet. Lättåkt var det också i Bergebo. Är det några fler som är på?

 

Var i Knivsta idag, det var stakföre, isspår med 2-3 cm lössnöfjun på sina ställen. Plattbana, helt OK dock inte så att jag längtar dit igen.

Var i Storvreta i går, bra maskinspår för klassiskt runt stadion och 2,5 km skate

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Eda o Rotebrostakaren, vilka elit-placeringar i Bergebo! Nu vågar man knappast försöka knäcka er på onsdagsintervallen längre ...

Startade hårt, gick in i väggen och passerades av Eda, repade krafter och körde på (allt inom de första 5 kmarna). Enligt Marios kunskaper om seedningstider osv. så är Edas tid led 2-3 och min 3-4, kan nog stämma, facit kommer om några dagar. Segertid 1:47 av någon för mig okänd, Eda 204 och jag 212.

 

Väldigt trevlig tävling, småkuperat, blåextraföre och lite knixikt med skoterbredd på sina ställen, lite irriterande att stavarna sjunk ner på ungef 2/3 av banan, jag som gillar att hugga fick försöka köra lite mjukare, troligtvis bra kompletteringsträning mot sjöis... Kul var det och fortare kunde jag inte åka, funkade hyfsat att åka diagonalt med 175 stavar på tävling.

 

Vad sägs om att ta fram grässkidorna på onsdag och köra på Sollentuna golfbana, VABar idag och gick förbi där, det finns skidpår där, fast de är inte djupa...

Link to comment
Share on other sites

Bergebo var riktigt trevlig tävling! Härlig terräng, lagom kuperat en del backar men inga supergryma och en hel del stakpartier också. Fina spår men inte snabbföre, faktiskt mer diagonalåkning än jag trodde (trodde att det skulle vara lite flackare och inget riktigt hårt/isigt före), blev nog några km stakning varje varv. Körde hyfsat hårt i stigningarna men ibland kunde jag kanske kört ännu hårdare under sista varvet och på vissa stakpartier, ibland var det dock lite väl mjukt i stavfästet. Vågade inte mata på för tufft förrän sista 2-3 kilometrarna (rädd för att knäcka mig). Vet inte vad tiden kan räcka till 17 min efter segraren på 40km känns bra men jag tror inte att det var riktigt samma klass på segertiden som på vissa lopp, det var ju dessutom SM samtidigt. Sammantaget väldigt trevlig tävling. Jag hade riktigt bra fäste och helt ok glid.

 

På onsdag kör vi igen men jag skulle nog satsa på sjöstakning det kanske t o m finns spår där de plogat banan t e x på Norrviken. Men vill ni satsa på golfbanan så hänger jag på.

 

I morgon tisdag kväll skulle jag gärna köra ett lite lugnare/halvhårt (ej intervall) pass på Edsviken eller Norrviken om det är någon som vill hänga med.

Link to comment
Share on other sites

Bergebo var riktigt trevlig tävling! Härlig terräng, lagom kuperat en del backar men inga supergryma och en hel del stakpartier också. Fina spår men inte snabbföre, faktiskt mer diagonalåkning än jag trodde (trodde att det skulle vara lite flackare och inget riktigt hårt/isigt före), blev nog några km stakning varje varv. Körde hyfsat hårt i stigningarna men ibland kunde jag kanske kört ännu hårdare under sista varvet och på vissa stakpartier, ibland var det dock lite väl mjukt i stavfästet. Vågade inte mata på för tufft förrän sista 2-3 kilometrarna (rädd för att knäcka mig). Vet inte vad tiden kan räcka till 17 min efter segraren på 40km känns bra men jag tror inte att det var riktigt samma klass på segertiden som på vissa lopp, det var ju dessutom SM samtidigt. Sammantaget väldigt trevlig tävling. Jag hade riktigt bra fäste och helt ok glid.

 

På onsdag kör vi igen men jag skulle nog satsa på sjöstakning det kanske t o m finns spår där de plogat banan t e x på Norrviken. Men vill ni satsa på golfbanan så hänger jag på.

 

I morgon tisdag kväll skulle jag gärna köra ett lite lugnare/halvhårt (ej intervall) pass på Edsviken eller Norrviken om det är någon som vill hänga med.

Grattis Eda och Rotebrostakaren! Mycket imponerande må jag säga. Gissar på led 2 respektive 3. Jag kommer på onsdag, men har inga speciella önskemål på träningsform, så bestäm ni.

Link to comment
Share on other sites

Seedning klar

km Elit 1 2 3 4

Bergebo Skimaraton 40 1.50 2.00 2.10 2.20 2.30

 

Bra kört grabbar, grattis!

Det var inte illa, led 3 med god marginal (bara 2.22 till led 2), hade kunnat kapat 2.22 om jag varit Saida, öppnat i precis rätt fart och prickat precis rätt rygg varje gång :lol:. Trodde som sagt gräns mellan 3,4, så det var en kul överaskning av formen, men det är nog de långa stavarna som gör det. För Eda fattades det bara 4 minuter till led 1!

 

Eftersom Eda är snabbast, så viker jag mig, jag går med på sjöistakning, men jag vill gärna bestämma sjö.

 

Då har jag två alternativ, 1 Ravalen som sist, blir bra intervall, 2 vill man ha spår så finns de inte på norrviken enligt min kollega som har sjötomt och mina kajaker på sin strand, utan då är det ett hoppplogat spår med spårsläde på Översjön på 3,9km som är närmast (enligt en annan kollega på jobbet), åk in till Järvafältet via Granskogsparkeringen, gå 500m. Själv cyklar jag typ 3 km från andra hållet. OBS! Se detta enbart som förslag, jag viker mig lätt :)

Link to comment
Share on other sites

Seedning klar

km Elit 1 2 3 4

Bergebo Skimaraton 40 1.50 2.00 2.10 2.20 2.30

 

Bra kört grabbar' date=' grattis![/quote']

Det var inte illa, led 3 med god marginal (bara 2.22 till led 2), hade kunnat kapat 2.22 om jag varit Saida, öppnat i precis rätt fart och prickat precis rätt rygg varje gång :lol:. Trodde som sagt gräns mellan 3,4, så det var en kul överaskning av formen, men det är nog de långa stavarna som gör det. För Eda fattades det bara 4 minuter till led 1!

 

Eftersom Eda är snabbast, så viker jag mig, jag går med på sjöistakning, men jag vill gärna bestämma sjö.

 

Då har jag två alternativ, 1 Ravalen som sist, blir bra intervall, 2 vill man ha spår så finns de inte på norrviken enligt min kollega som har sjötomt och mina kajaker på sin strand, utan då är det ett hoppplogat spår med spårsläde på Översjön på 3,9km som är närmast (enligt en annan kollega på jobbet), åk in till Järvafältet via Granskogsparkeringen, gå 500m. Själv cyklar jag typ 3 km från andra hållet. OBS! Se detta enbart som förslag, jag viker mig lätt :)

Fan vad ni är bra!!! Grattis! Jag röstar för Ravalen imorgon (har ingen möjlighet att ta mig till Översjön, såvida jag inte kan samåka med någon).

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...