Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Blir det varmt o blött i spåret vorde det väl gå sakta nog för lite benträning, är det hårt o glatt får man väl glömma frånskjutet ...

Glatt det är det väll alltid när vi tränar :), vågar nog chansa att köra ovallat på Norrviken, utan att ha studerat banprofilen....(jag har ju långa stavar som det går bättre att staka med i motlut än normallånga).

Link to comment
Share on other sites

Åkte ett par timmar på Edsviken i dag (bor vid Edsviken), knappt några spår och mindre snö än tidigare i veckan när jag också åkt där. Skulle gärna hänga med er andra i Sollentunagänget när ni ska ut på nästa träningstur (blir väl på is så länge det går antar jag?). Åkte med Anl till Avesta i december och det får väl bli någon tur dit eller till Högbo igen om senaste tidens skitväder håller i sig. Kunde tyvärr inte åka när ni åkte idag, annars är det ju roligt med lite träningssällskap. Är led 3 åkare som hoppas kunna köra lite snabbare i år men å andra sidan har jag hoppats på det några år nu men inte riktigt räckt till för led 2 än.
Link to comment
Share on other sites

Vad blir det imorgon? Rullskidintervall i Viby eller kanske gemensam kvällstur till Rudan?

Rullintervall i Viby enligt lill-Anders rutt? Samling vid Pizzerian 1900. Mitt förslag' date=' tror Vibyspåret är för blött och har inte tid eller ork att åka till Rudan.[/quote']

Jag röstar för stakintervall i "Lill-Anders" slinga. Är det ok med dig Anl? Lill-Anders kanske kan vara med också.

Link to comment
Share on other sites

Hänger gärna på er på rullskidsrunda om jag inte blir sämre i förkylningen i morgon (känner mig lite småförkyld men inget allvarligt) om det är ok för er del vill säga. Bor i Edsviken så om Anl ska dit kan vi göra sällskap dit i annat fall behöver jag veta var pizzerian i Viby ligger. Antar att ni kör på uplysta vägar så att pannlampa inte behövs, jag saknar en bra pannlampa.
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle behöva lite benträning, men får väl köra lite spinning eller nåt. Preliminärt e jag på, Maximilan kan få en spets av mig i så fall. Vad gör vi om det fryser på o blir halt - är det bara asfalt eller får vi fäste nånstans?
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle behöva lite benträning, men får väl köra lite spinning eller nåt. Preliminärt e jag på, Maximilan kan få en spets av mig i så fall. Vad gör vi om det fryser på o blir halt - är det bara asfalt eller får vi fäste nånstans?

Tack för erbjudandet, men jag klarar mig. Fick låna två spetsar igår av "Lill-Anders".

 

Ja det är bara asfalt. Start i korsningen Rävgärdsvägen/Torkils väg. Rävgärdsvägen söderut hela vägen bort till officersvägen, där man tar höger. Följer officersvägen hela vägen uppför backen tills den svänger 90 grader höger och blir Kornettvägen. Målgång på till krönet på backen (Kornettvägen). Det är c:a 1,2 km. Sedan aktiv vila genom att rulla nerför backen (fortfarande Kornettvägen) och sedan höger på Söderled. Följa den fram till Rävgärdsvägen, där man tar höger och sedan tar man nya tag när man kommit fram till korsningen Torkils väg. Hela rundan är c:a 2,2 km. När "Lill-Anders" och jag åkte den tillsammans var det halt, men eftersom vi bara stakade och hade hyfsat vassa spetsar var det inga problem med fästet. Vi fick ta det lite lugnt nerför backarna bara...

Link to comment
Share on other sites

Hänger gärna på er på rullskidsrunda om jag inte blir sämre i förkylningen i morgon (känner mig lite småförkyld men inget allvarligt) om det är ok för er del vill säga. Bor i Edsviken så om Anl ska dit kan vi göra sällskap dit i annat fall behöver jag veta var pizzerian i Viby ligger. Antar att ni kör på uplysta vägar så att pannlampa inte behövs, jag saknar en bra pannlampa.

Vägbeskrivning till Pizzerian: Om du kommer Norrvikenleden svänger du upp mot Viby vid trafikljuset (du är då på Vibyvägen). Följ Vibyvägen rakt fram över E4:an och nerför backen vid fotbollsplanen. Där svänger vägen höger och då ser du strax Pizzerian på vänster sida. Det är c:a 1,4 km från trafikljuset på Norrvikenleden.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle behöva lite benträning' date=' men får väl köra lite spinning eller nåt. Preliminärt e jag på, Maximilan kan få en spets av mig i så fall. Vad gör vi om det fryser på o blir halt - är det bara asfalt eller får vi fäste nånstans?[/quote']

Tack för erbjudandet, men jag klarar mig. Fick låna två spetsar igår av "Lill-Anders".

 

Ja det är bara asfalt. Start i korsningen Rävgärdsvägen/Torkils väg. Rävgärdsvägen söderut hela vägen bort till officersvägen, där man tar höger. Följer officersvägen hela vägen uppför backen tills den svänger 90 grader höger och blir Kornettvägen. Målgång på till krönet på backen (Kornettvägen). Det är c:a 1,2 km. Sedan aktiv vila genom att rulla nerför backen (fortfarande Kornettvägen) och sedan höger på Söderled. Följa den fram till Rävgärdsvägen, där man tar höger och sedan tar man nya tag när man kommit fram till korsningen Torkils väg. Hela rundan är c:a 2,2 km. När "Lill-Anders" och jag åkte den tillsammans var det halt, men eftersom vi bara stakade och hade hyfsat vassa spetsar var det inga problem med fästet. Vi fick ta det lite lugnt nerför backarna bara...

Det är inget problem med nedförsbackarna Anl:), bara att krypa ihop, man kanske får resa upp sig lite grann från värsta farställningen när man ska ta högersvängen från kornettvägen till söderled :). Ska bli kul att åka denna runda, har aldrig åkt den, när jag kört asfalltsintervaller har jag kört i norra Viby, Hedemoravägen upp.

 

2,3 km är "lill-Anders" runda det enligt min uppmätning i eniro, tar 8 minuter om vi håller 17km/h. Då ses vi vid Pizzerian 1900, trevligt, trevligt!

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni kör slingan ikväll :) Har inlämning av min uppsats i morgon och står därför över, men jag hänger gärna med nästa vecka.

 

Jag är nyfiken på era varvtider, posta gärna. Ta det lite lugnt i backen ned från toppen, det brukar aldrig vara några större problem dock.

 

Lill-Anders

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni kör slingan ikväll :) Har inlämning av min uppsats i morgon och står därför över, men jag hänger gärna med nästa vecka.

 

Jag är nyfiken på era varvtider, posta gärna. Ta det lite lugnt i backen ned från toppen, det brukar aldrig vara några större problem dock.

 

Lill-Anders

Vi körde bara ett varv, eftersom det var lite för kallt och hård asfalt (stavspetsglid). Sedan lurade jag ut alla på Järvafältet, för att komma in i Vibyspåret bakvägen (Fäboda, Överby), jag hade 20W halogenlampa, inte dom andra :)

 

Sedan blev det 2 hårda varv i Vibyspåret, andra varvet gick på 730, sedan droppade Eda och Anl av, bara Maximilian och jag kvar, 3 och 4 varvet gick på över 8 minuter..., medelpulsen under andra varvet var extremt hög för mig. Premiär med överlånga stavar i Vibyspåret!

Link to comment
Share on other sites

Jag åker gärna riktiga skidor i helgen (inget går ju upp mot att få åka på det vita guldet)Lördag ser väl bäst ut vädermässing. Kan konstsnöspåren i stockholmstrakten vara ok så är det ju smidigt men de kanske inte är bra, i så fall är ju Storvreta närmast men har de fått igång spåren? I annat fall är ju Avesta bra även om det är lite långt. Tack för en trevlig tur i Vibyspåret, det var riktigt bra träning! Hänger gärna med igen, var ju orligt för min förkylning men det har känts helt ok efteråt.
Link to comment
Share on other sites

Grattis Maximilian! 2,53 på 42km, inte illa för någon som blev stoppad av repet förra året. Jag gissar på startled 5-6 seedning baserat på segrartid 1,55.

 

Tänkte träna intervaller på onsdag som vanligt, ser det ut som idag så lutar det åt stakintervaller på Ravalen med skidor. Ju fler vi blir, desto roligare :), men snön kanske smälter bort, och är det varmt och blött, "lill-Anders" runda, eller så är det ingen snö och hårt, Vibyspåret. Vi får väll rösta på onsdag.

Link to comment
Share on other sites

Stakning på Ravaln/annan sjö (t e x Norrviken om de plogat så det blir plogvall) eller skidor i Rudan på onsdag låter trevligt om vädret tillåter. Skidor är ju ändå trevligare än rullskidor! Storvreta var ju helt ok även om det blev många varv när man åkte varje på ca 1.30 (om man hoppade över ena delen som var lite sämre) och höll på drygt 2 timmar.

Grattis och roligt att du seedar upp dig Maximilan!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...