Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Börjar bli lite skeptisk mot base wax i olika varianter, känns som att det ofta kan stjäla glid. Lägger en gammal grön Rode i botten istället. Kanske bara skrock, men det känns bättre.

Du kan ha en poäng där. I Marcialonga hade jag nog lagt på för tjockt med Base wax, men inför Evertsbergsrännet lade vi extra tunt.

Link to comment
Share on other sites

Börjar bli lite skeptisk mot base wax i olika varianter' date=' känns som att det ofta kan stjäla glid. Lägger en gammal grön Rode i botten istället. Kanske bara skrock, men det känns bättre.[/quote']

Du kan ha en poäng där. I Marcialonga hade jag nog lagt på för tjockt med Base wax, men inför Evertsbergsrännet lade vi extra tunt.

Jag brukar själv (efter tips från erfarna åkare i bekantskapskretsen) grunda med gammal hederlig Swix grön och/eller blå extra när det är kallt och nysnö och använda grundvax bara i mer slitande fören.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja Maxi, skyll tiden på Marcelonga på att jag Primateriasicklade och borstade dina skidor, jag lovar att aldrig göra om det :). Måste erkänna att även jag inte hade superglid nu i helgen, lite över medel kanske, men jag brukar ha bättre än så, inte så man medvetet kunde lämna luckor på krön.

Jag har fått lite varierande resultat själv och det före där jag ännu aldrig fått till något riktigt superglid med stålsicklat+borstat (Kuzmin/primateria + borstning med bara fin struktur eller även lite grövre dito inrillad eller lagd med struktursickeln) är riktigt kall kärv nysnö. Har provat i några tävlingar men insett att jag behöver göra något annorlunda för att bli riktigt nöjd, men vet ej om annan struktur, fästvallning, borstning och/eller toppning med något kallpulver är vad som saknas. Har varit mer nöjd i andra temperaturer och fören, men är väl bara att experimentera och prova vidare. =)

Link to comment
Share on other sites

Skönt att denna tråd utvecklats till en vallatråd...,i riktigt kallt borde ovallat rent teoretiskt funka utmärkt, då är det torrfriktion, och det vallan gör är att baka i mikrohåren i min teorivärld. Men ju kallare det är desto viktigare att du inte har några mikrohår, gör du ala Kuzmin tror jag det blir för mycket mikorhår får att glida bra när det är riktigt kallt, alltså tjänar du på att baka in dessa i valla, men jag och Mario har lyckats få det riktigt blanksvart utan valla, då tror jag det enbart hänger på rätt struktur. Nu i helgen var det halvklart till mulet och -1--2 kanske, nysnöaktigt, jag är inte säker på att de som gled bättre gjorde det p g a strukturen, min var nog för min, eller p g a flourpulver...., svårt att veta. Men i min sinnevärld är det runt nollan och fallande nysnö som om det är bättre med flour, så är det just då. Men jag tror nästan alltid att det är strukturen som är viktigast, sedan mikrohårsfritt i kallföre(antingen vallainbakat eller borttaget med stålsickel mm.).

 

Grundvax, tror inte det tar på glidet om man gör enligt Swixmodellen, de säger också att det inte tar på glidet (man tror på det man vill tro på :)) Lägg tunt och täck sedan med V30, värm V30 lätt, men inte så mycket att det blandar sig, detta borde innebära att grundvaxet bara "håller ihop" och inte kommer i kontakt med snön.

Link to comment
Share on other sites

DM-sprinten på torsdag i klassisk stil, 1,0km. Alla får köra minst 2 ggr. Första start 1900 i Ursvik. Då kan vi få reda på vem som är snabbast..., bättre fartträning får man nog inte. Har anmält mig.

Långpass nu på lördag fm, någon? Anl, vi kan starta hemifrån mig så kan du låna stakböckerna. Utan bil, så för min del blir det Bisslinge, skulle iofs kunna testa Järvafältet, men då tror jag det är av yttersta vikt att ha riktigt stora trugor.

Link to comment
Share on other sites

Krasslig. Lärdom 1: kör inte tävling om du inte känner dig bra. 1-2 dagar efter Värmdöloppet började jag känna mig krasslig, var ju riktigt tveksam om jag skulle köra i söndags och nu får man väl lida för det. Lärdom 2: om snöret på pjäxan går av så fortsätt inte köra i spår med mycket uppåkt snö i. I söndags körde jag flera km med pjäxan lös innan jag stannade och fixade det - har för fösta gången fått ont i fotleden/vristen av skidåkning, det är nog inget allvarligt bara lite ont och lite svullet men det börjar redan bli bättre.

 

Troligtvis ingen träning för mig till helgen, sedan är jag bortrest p g a jobbet några dagar så det blir nog ett långt träningsupehåll riktigt olägligt. Hade tänkt anmäla mig till Bessemer men avvaktar och satsar på efteranmälan om jag känner mig i form.

Link to comment
Share on other sites

Vår träning är inte så gemensam som man kan tro. Vi försöker köra något långpass på skidor/rullskidor ihop eller intervallpass. Blir något pass tillsammans då och då (är ofta svårt att få ihop så ofta som man kan önska).

Jag följer inget program eller fast upplägg (Maxi däremot kör slaviskt ett program :) ), försöker träna så mycket jag hinner och orkar som nybliven heltidsarbetande småbarnsförälder. Försöker satsa på ett långpass på helgen och i övrigt så många pass som möjligt under veckan. Nu när vi har snö blir det nästan uteslutande skidor. När vi inte har snö försöker jag köra rullskidor 1-3 ggr/vecka och springer, cyklar och går på gym (gymn, allt mer sällan nu för tiden).

För att spara tid försöker jag (förutom när det är vinter och snö) träna så mycket som möjligt till och från jobbet (15 km enkel), cyklar åker rullskidor och springer till och från jobbet (mest cykel minst löpning men ska börja springa mer till/från jobbet - har lite planer på att köra triathlon Ironman-distans). Har alltid som mål att träna 5-6 dagar i veckan men ofta blir det inte så mycket som man vill (som nu när det är en väldigt frustarande ofrivillig vila p g a förkylning).

Link to comment
Share on other sites

Dm-sprinten hade varit sjukt kul. Ska jag nånsin spöa er juniorer ska det vara på sprint där min dåliga kondition o höga ålder kan kompenseras med ren muskelvolym. Nästa år ...

 

Tyvärr blir det inget lördagspass på morgonen, eftersom jag jobbar mellan 04 00 och 8 - 9 tiden nånting. Men så fort jag piggnat till är jag spelbar. Stakpass på lördag o vikingarännet på söndag så får både över och underkropp lite luftning:-)

 

Globe: som Eda säger är vi lite oregelbundna (utom Maxi). Vår enda fasta plan är att "nästa gång, då ... . Annars är handlar det om att få in så mycket träning som möjligt i vardagen - cykling/löpning/rullskidor tillofrån jobbet när möjligt, rullskidintervall i joggingspår på hösten, stakträning på sjöis om det inte finns någon snö. Själv har jag fokuserat mer på triathlon sista åren, och är på god väg att locka Eda till det träsket. Edas grymma grundkondis, Maxis totalsatsning från repet till led 3-4, och Rotebrostakarns teorier runt stavlängd och sickling ger oss hangarounds bra peppning och många sköna småleenden

Link to comment
Share on other sites

Dm-sprinten hade varit sjukt kul. Ska jag nånsin spöa er juniorer ska det vara på sprint där min dåliga kondition o höga ålder kan kompenseras med ren muskelvolym. Nästa år ...

 

Tyvärr blir det inget lördagspass på morgonen, eftersom jag jobbar mellan 04 00 och 8 - 9 tiden nånting. Men så fort jag piggnat till är jag spelbar. Stakpass på lördag o vikingarännet på söndag så får både över och underkropp lite luftning:-)

 

Globe: som Eda säger är vi lite oregelbundna (utom Maxi). Vår enda fasta plan är att "nästa gång, då ... . Annars är handlar det om att få in så mycket träning som möjligt i vardagen - cykling/löpning/rullskidor tillofrån jobbet när möjligt, rullskidintervall i joggingspår på hösten, stakträning på sjöis om det inte finns någon snö. Själv har jag fokuserat mer på triathlon sista åren, och är på god väg att locka Eda till det träsket. Edas grymma grundkondis, Maxis totalsatsning från repet till led 3-4, och Rotebrostakarns teorier runt stavlängd och sickling ger oss hangarounds bra peppning och många sköna småleenden

Anl, du är ju den med mest teorier av oss alla egentligen, du har ju utvecklat dom sedan 70-talet..., du behärskar ju allt från rugg till stålsickling och kan även ge dig in i en debatt om vilken kontrollrem som är skönast, LHCF (eller någon annan kostförkortning), tröskelpulser, drickalangning, ja i stort sätt vad som helt. Jag är övertygad om att du vet vilka skor som är bredast..., vilket temperaturspann Swix XF50 har. Själv är jag ju bara nybörjare och wannabie.

Link to comment
Share on other sites

Dm-sprinten hade varit sjukt kul. Ska jag nånsin spöa er juniorer ska det vara på sprint där min dåliga kondition o höga ålder kan kompenseras med ren muskelvolym. Nästa år ...

 

Tyvärr blir det inget lördagspass på morgonen' date=' eftersom jag jobbar mellan 04 00 och 8 - 9 tiden nånting. Men så fort jag piggnat till är jag spelbar. Stakpass på lördag o vikingarännet på söndag så får både över och underkropp lite luftning:-)

 

Globe: som Eda säger är vi lite oregelbundna (utom Maxi). Vår enda fasta plan är att "nästa gång, då ... . Annars är handlar det om att få in så mycket träning som möjligt i vardagen - cykling/löpning/rullskidor tillofrån jobbet när möjligt, rullskidintervall i joggingspår på hösten, stakträning på sjöis om det inte finns någon snö. Själv har jag fokuserat mer på triathlon sista åren, och är på god väg att locka Eda till det träsket. Edas grymma grundkondis, Maxis totalsatsning från repet till led 3-4, och Rotebrostakarns teorier runt stavlängd och sickling ger oss hangarounds bra peppning och många sköna småleenden[/quote']

Anl, du är ju den med mest teorier av oss alla egentligen, du har ju utvecklat dom sedan 70-talet..., du behärskar ju allt från rugg till stålsickling och kan även ge dig in i en debatt om vilken kontrollrem som är skönast, LHCF (eller någon annan kostförkortning), tröskelpulser, drickalangning, ja i stort sätt vad som helt. Jag är övertygad om att du vet vilka skor som är bredast..., vilket temperaturspann Swix XF50 har. Själv är jag ju bara nybörjare och wannabie.

Fast du åker fortare ... och det beror inte BARA på att du är typ 15 år yngre ...

Link to comment
Share on other sites

Träning i helgen, jag hade tänkt åka Bessemer, men -17 och snöfall enligt prognos gör att jag tänkt om..., vore trevligt med lite träningssällskap på Bisslinge!

På lördag kommer jag att köra stegringsdistans 2 tim (se funbeat) och på söndag 3 tim AI/AII. Flexibel när det gäller tidpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Har haft ett 2 veckors träningsuppehåll (från Värmdöloppet ej bra att tävla när man inte känner sig riktigt bra). Körde ett lättare pass på Bisslinge i morse i ej uppkörda spår bara någon som varit ute innan. Om jag känner mig bra i morgon så kör jag på morgonen i morgon (måste vara hemma före 10.30). Tänkte köra en timme mellan 9-10 i morgon vet dock inte var det kan vara bra att köra (om Täby är bättre än Bisslinge, skogsspår vore nog bästa i dag drev det igen rejält på golfbanan). Söndag planerar även jag ett långpass (återigen om dagens test inte leder till bakslag), börjar gärna vid 10 eller 11. Känns surt med långa uppehållet, blir därför inte Bessemer för mig heller så det är väl bara att bita i det sura och trängas i startled 3. Vilket led står ni i? Maxi har du seedat upp dig till led 3 eller 4?
Link to comment
Share on other sites

Har haft ett 2 veckors träningsuppehåll (från Värmdöloppet ej bra att tävla när man inte känner sig riktigt bra). Körde ett lättare pass på Bisslinge i morse i ej uppkörda spår bara någon som varit ute innan. Om jag känner mig bra i morgon så kör jag på morgonen i morgon (måste vara hemma före 10.30). Tänkte köra en timme mellan 9-10 i morgon vet dock inte var det kan vara bra att köra (om Täby är bättre än Bisslinge, skogsspår vore nog bästa i dag drev det igen rejält på golfbanan). Söndag planerar även jag ett långpass (återigen om dagens test inte leder till bakslag), börjar gärna vid 10 eller 11. Känns surt med långa uppehållet, blir därför inte Bessemer för mig heller så det är väl bara att bita i det sura och trängas i startled 3. Vilket led står ni i? Maxi har du seedat upp dig till led 3 eller 4?

Det lutar åt att jag kör mitt pass vid 12-tiden. Måste handla byggmaterial på fm. Trist med träningsuppehåll Eda, men du hinnner nog komma i form igen.

Lyckades seeda upp mig till led 4 i Evertsbergsrännet. Nu blir det tävlingsuppehåll till Halvvasan.

Link to comment
Share on other sites

Körde i Täby idag knappt timme, bonden körde upp spår i morse men de blåst igen direkt. Skatebädden var dock bra men det var riktigt bitigt kallt om kinderna. Tänkte försöka köra i morgon men kanske inte börja förrän vid 12-tiden så kanske det är större sannolikhet att det är ok spår. SPåren i skogen i Täby verkade ok och kan tänka mig att Runby (Väsby) är ok, det blåser ju igen på golfbanorna. Var körde ni idag och hur var spåren? Är öppen för förslag vad gäller tid och plats.
Link to comment
Share on other sites

Sprillans nya RCS hjälpte ju också till att göra turen njutbar.

Ffa är jag nöjd med att jag gick upp en storlek på pjäxorna. Kanske inte 100% optimalt för åkkänslan att ha lite för stora skor, men så jäkla skönt att få plats med rejäla sockar så man slipper frysa om fötterna.

Link to comment
Share on other sites

Sprillans nya RCS hjälpte ju också till att göra turen njutbar.

Ffa är jag nöjd med att jag gick upp en storlek på pjäxorna. Kanske inte 100% optimalt för åkkänslan att ha lite för stora skor, men så jäkla skönt att få plats med rejäla sockar så man slipper frysa om fötterna.

Tack för tipset, får se var det kan vara lämpligt att köra i morgon nu när jag hoppar över Bessemerloppet. Gjorde samma val när det gäller pjäxstorlek som du, riktigt skönt och på långlopp känns det riktigt bra kanske skulle det vara bättre med lite mindre storlek på knixiga elljusspår men det

Link to comment
Share on other sites

Jag och Maxi körde runt i djupsnön i Bisslinge, mentalt stärkande, och eftersom jag kände mig klen så var det bra att Maxi fick spåra.... imorgon ska jag bada med barnen på f.m, sedan så är det spårat och bra på eftermiddagen, typ 2 kan jag tänka mig att jag kommer ut, då är spåren bra igen hoppas jag. Efter det är det bara att börja vila sig i form, hoppas att det bara beror på att jag är nertränad eftersom jag känner mig så fruktansvärt klen.
Link to comment
Share on other sites

Ursviks femma var nypistad på lördagskvällen, bra med tanke på vädret o fast fin stakbädd. Fothelvetet lär inte bli bra till Vasan, så jag kommer bara att försöka hålla igång lite stakning och turista mig mellan Sälen o Mora med nästan enbart stakning, minimal fotbelastning, gå i mål på plats 5000 typ o se om det går att ladda om ett annat år. Ingen energi alls kvar för att satsa på bra resultat.
Link to comment
Share on other sites

Såg på temperatur.nu att det var minusgrader i Uppsala, så vi åkte till Storvreta för att slppa slaskiga spår. Lite lite slagit men bra spår, blandat nysnö i lite is, fast stakbädd. Tänkte ta sista långpasset imorgon, om nån vill ha sällskap. Ska väl bli kallgrader i Sthlm imorgon?
Link to comment
Share on other sites

Körde hyfsat hårt 1 timme i torsdas kväll, kändes inte 100 när jag körde på men lyssnade inte på kroppen. Krasslig sedan dess, halsinfektion (?) men ingen feber hittills. Vila är det som gäller, dessutom ska jag kuska runt i landet för jobbet några dagar nu. Hoppas att jag blir frisk till mitten på veckan så jag hinner köra ett eller två lättare pass. I annat fall bara vila och hoppas att jag är kurant nästa helg.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...