Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Nu är det äntligen dax för rullskidpremiär! Imorgon söndag 0900 "samlas" jag och Maxi hemma hos mig på Tungel väg 20. Vill fler föjla med är det bara roligt, vi kan anpassa startplats och tidpunkt lite om några har specifika önskningar. Jag gissar på att det blir Runsarundan om ingen har några andra starka önskningar.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
aj då såg detta nu. Det hade varit roligt. När kör ni nästa?

Roligt och roligt, klipper in mitt blogginlägg från funbeat:

 

Maxi kommer i tid till mig, jag hittar inte mina skor mm, mm. Mot Runsa, innan Eds kyrka går en spets sönder, jag tog inte med reserv efter som jag hade bråttom och Maxi brukar ha reservspetar, men inte denna gång, vi vänder hemåt på grusalternativ för att kunna staka lite. Bakhjulet skär ihop totalt på Pro-skiten. En stav, en skida, men Maxi sällskapar och åker lite fram och tillbaka. Vi tar oss så småning hem till mitt förråd. Lyckas inte ta av havererade spetsen ens med skruvstäd och har inte tid att värma. Tar Görans stavar som jag åkte Vasaloppet på (mina stavar blev överkörda utanför Uppsala..) och där kontrollremmen gick sönder efter halva Vasaloppet, petar in ny kontrollrem men byter inte till snötrugor, och Görans Fiberglas 3or. Spets sönder hyfsat nära där Maxi bor, jag vill ge upp och åka hem, men Maxi övertygar mig att forsätta, på med reservspetsarna. Fortsätter till Stinsen från Maxi, sedan hem. Från det att jag stack hemifrån till jag kom hem igen sista gången tog det nästan tre timmar, vi kom inte långt, men hur långt vet jag inte eftersom batterierna tog slut i klockan. Men tack vare Maxis sällskap så var det ändå ett helt OK A1-pass där vi aldrig gav upp! Nu är rullpremiären avklarad!

Link to comment
Share on other sites

Oj då. Som sagt, allt på en gång.

Själv tycker jag att det är klurigt att hitta bra rundor med utgångspunkt från Norrviken.

Åkte igår Norrviken, Edsberg, Frestavägen förbi Väsjöbacken (på vägen, cykelbanan var för grusig), Täbyvägen och sedan in mot Bollstanäs och tillbaka till Norrviken. Ca 20 km.

Men jag upplevde att framför allt Täbyvägen var läskig när mycket och tung trafik dundrade förbi i alldeles för hög fart.

Vill gärna ha rundor där jag inte behöver åka fram och tillbaka, tycker det är supertråkigt helt enkelt.

Förslag emottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Ni är galna som börja mer rullskidor innan påsk! Men jag är förstås väldigt avundsjuk, både på att få träna ordentligt och på att få njuta av det goda sällskapet. Får kanske fundera ordentligt på att flytta ut till ett radhus i Viby ...
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hade varit roligt att köra. men jag ska bygga om taket på huset från låglutande (platt) till lutande.

 

jag lovar att jag ska börja hugga stav med er snart, efter min väldigt lååånga uppe håll. Jag tror att jag har samma form som jag hade sist stax bakom Rotebrostakaren men inte bättre.

 

 

//

micke

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Nu är det dax, imorgon 1000 kör jag och Maxi t o r Runsa (ungerfär 30km), start hemma hos mig på Tungels väg 20 i Viby. Tempot kommer att vara uselt, jag kommer att köra med Everest och kommer att hålla typ 4:40per km, dom är trögare än Swenor 4or...(tror jag, eller så är jag helt enkelt väldigt klen). Alla är välkomna att åka 8or runt mig.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lånar/återupplivar tråden för en fråga. Bor i Rotebro och har precis inhandlat mina första rullskidor. Ska börja träna mer längdskidor då jag pajat knät och löpning inte är att tänka på. Med tanke på snöbristen för tillfället, när är det läge att börja åka rullskidor? Tål de grusansamlingarna på vägarna? Har ett par ProSki C2 Vario.

 

Är det någon som kan tipsa om någon lämplig runda? Utgår från villaområdet i Rotebro. Har letat i denna tråd men den är ganska lång...

Link to comment
Share on other sites

Lånar/återupplivar tråden för en fråga. Bor i Rotebro och har precis inhandlat mina första rullskidor. Ska börja träna mer längdskidor då jag pajat knät och löpning inte är att tänka på. Med tanke på snöbristen för tillfället, när är det läge att börja åka rullskidor? Tål de grusansamlingarna på vägarna? Har ett par ProSki C2 Vario.

 

Är det någon som kan tipsa om någon lämplig runda? Utgår från villaområdet i Rotebro. Har letat i denna tråd men den är ganska lång...

Nu är det väldigt mycket grus på vägarna, körde årets första rullskidpass i fredags på Hedemoravägen, hela vägen upp förbi vändplan och på den lilla cykelbanebranten, sedan ner på Malungsvägen. Det varvet är kanske 1200m, men eftersom det är bilväg är det inte så mycket grus och asfalten är fin. Annars kan man fortfarande åka skidor i Ågesta, sedan finns stakmaskin...:), men fortsätter det såhär så blir det nog snart en långrunda till Runsa. Inget problem att åka i grus, brukar åka på Järvafältet, kanske är det det bästa nu med fruset grus, har dock inte testa än. Vibyspåret går också att åka i...:), vet dock inte nuvarande status på det heller. Men kommer det inge snö på ett tag så får man utforska det också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...