Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)


Rotebrostakaren

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply
Känner mig lite återhämtad efter passet med Maxi idag efter några glas vin i kroppen, helt ledbruten i natt...., så låga A1 för er med start 1400? 120 minuter. Det snöar så Bisslinge verkar bäst, diagonalåkning (Runby eller Vibyspåret) vill jag nog åka själv ett tag tiil i egen takt, där är jag riktigt svag och kommer så förbli ett tag till. Gott nytt år!
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Rotebrostakaren om Vibyspåret . Det blev 3 varv + 1 på golfbanan för att komma hem. Men man hade inte mycket hjälp i utförskörningarna i spåret i dag. Det var nog lika tung som att köra uppför i den sugande snön. Men vad det snöade och snöar.
Link to comment
Share on other sites

1930 samling Bisslinge parkering om det är någon som vill hänga på ikväll så är det trevligt. välkomna.

 

Maxi ska köra A2 i 60 minuter, så det blir väll A3 för mig och A1 för Eda.

Efter kvällens pass kan jag konstatera att Rotebrostakaren (RS) hämtat sig snabbt efter operationen. Kvällens pass varade 1'08 och blev höga A2 och stundtals A3. RS verkade inte särskilt tagen efteråt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Marcialonga 2011:

Förra året hade jag lagt på alldeles för tjockt med fäste och såg ingen med sämre glid under loppet. Behövde t ex inte lägga på någon extra valla inför sista backen...

 

I år var jag istället lite för snål med fäste (lite Rode blå special (klister) i botten täckt med fem tunna lager VR40). Glidvallateamet (Tomas "Rotebrostakaren" Jelinek och jag själv) hade lagt på Swix HF6BW och Cera FC78 pulver (Tomas fick den ansvarsfulla uppgiften att sköta pulvervallnngen). Fästet, som jag lade själv blev inte optimalt, men jag såg ingen som hade bättre glid under hela loppet. Första 18 km (svagt uppför hela tiden) snittade jag 13,6 km/h, 18-45 km 19,3 km/h, 45-67 km 16,8 km/h och sista 3 km 8,1 km/h.

 

Inför sista backen tog jag av skidorna och la på Rode Rossa klister, som gav kanonfäste in i mål (04.22 jämfört med 05.05 förra året) och plats 1391. Förbättringen beror framförallt på att jag hade så bra glid, men också på att det var snabbare före och att jag är lite bättre både tekniskt och konditionsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Marcialonga 2011:

Förra året hade jag lagt på alldeles för tjockt med fäste och såg ingen med sämre glid under loppet. Behövde t ex inte lägga på någon extra valla inför sista backen...

 

I år var jag istället lite för snål med fäste (lite Rode blå special (klister) i botten täckt med fem tunna lager VR40). Glidvallateamet (Tomas "Rotebrostakaren" Jelinek och jag själv) hade lagt på Swix HF6BW och Cera FC78 pulver (Tomas fick den ansvarsfulla uppgiften att sköta pulvervallnngen). Fästet, som jag lade själv blev inte optimalt, men jag såg ingen som hade bättre glid under hela loppet. Första 18 km (svagt uppför hela tiden) snittade jag 13,6 km/h, 18-45 km 19,3 km/h, 45-67 km 16,8 km/h och sista 3 km 8,1 km/h.

 

Inför sista backen tog jag av skidorna och la på Rode Rossa klister, som gav kanonfäste in i mål (04.22 jämfört med 05.05 förra året) och plats 1391. Förbättringen beror framförallt på att jag hade så bra glid, men också på att det var snabbare före och att jag är lite bättre både tekniskt och konditionsmässigt.

Du glömde berätta om hur du fick belaget blankt och fint med Primaterias rotormetalborste efter Morastenslipningen och hur jag förbjöd dig att lägga på din nyinköpta grafit innan du la på Swix HF6BW, tror att det var nyckeln till det fina glidet samt naturligtvis den profesionella pulverbränningen och borstningen:). Jag är glad att du är nöjd, det var du inte sist....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Bisslinge är ju hemmaplan! Men i morrn bär det av till Norrtälje för 16 km lopp + några varv extra på kuperad bana. Bra med lite flåsträning. Valde det istället för Högbo - för kallt kändes det som. Blir nog kanon på Bisslinge, var ute en sväng idag - räls på 4,6:an iaf. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Måste tyvärr ställa in Vasaloppet i år, hoppas få utrett vad det är för fel och kunna bli bra innan jag tränar igen. Känns surt, började känna mig i ganska bra slag kring årsskiftet men inser att jag inte kan riskera hälsan när jag fortfarande inte känner mig bra efter över 1 månads vila. Sub 1000 får vänta till nästa år. Ni andra i Rotebrostakarns gäng får lycka till.

 

Någon av er som känner någon som vill köpa min startplats för 1400 kr och och/eller boendet vid starten (där flera av er andra bor) för 500 kr så säg till.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...