Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

Det beror kanske på om man lär sig av misstag?

 

Jag vidhåller att det optimala sättet att köra mass starter är att lägga upp det som ett linjelopp på cykel..och köra som ett lag.Som det nu har varit kör alla för sig självt..Peter Northug vinner guld och Anders Södergren slutar femma eller högst eventuellt..sexa(jag vet att han tog silver i Liberec..undantag som bekräftar regel var det).

 

Kör Sverige med huvudet under armen så kan det sluta i NOLL individuella medaljer på herrsidan.Stafetten?Tja,med Liberec i minne kan den sluta lite hur som helst.

 

Sprint?Vi har halkat efter Norge..och Emil Jönsson har allt att bevisa i stora sammanhang.Jag hoppas han har bättrat flåset högst markant så att han pallar ALLA loppen i en tävling och inte är som allra sämst när det drar ihop sig som mest.Tror jag han lyckats med det?

Egentligen inte.

 

Damsprint stafett bör kunna plocka medalj.Förhållandevis svag konkurrans.

Vidhåller att Kalla kan förväntas ta medalj på 10 fritt.

Stafetten..helt beroende på hur Britta och Anna Haag håller ihop fysikt denna säsong.Det finns absolut chans till brons.

 

Sammantaget håller jag med,mer eller mindre.Två medaljer är minimum förväntningsmässigt,och för att det skall bli godkänt betyg krävs lite mera än så ändå.

 

Något nytt Turin blir det i vart fall icke.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Jag är lite orolig för Emil Jönsson, han kör en kopia av sprintbanan i OS om och om igen. Har han inget lärt sig, det går inte att förutse hur ett lopp kommer att utveckla sig. Det som bör tränas (om det går att träna) är att fatta snabba och rätta beslut i olika skeden av loppet för att få ut 100 % av sin kapacitet i finalen. I Liberec hade Emil några sekunders tvekan i den viktigaste delen av loppet och sen var det kört.

Men det kommer ju ett antal sprintlopp före OS och där har han chansen att testa kreativiteten i olika typer av lopp och sen ha med sig detta till OS.

Link to comment
Share on other sites

Det beror kanske på om man lär sig av misstag?

 

Jag vidhåller att det optimala sättet att köra mass starter är att lägga upp det som ett linjelopp på cykel..och köra som ett lag.Som det nu har varit kör alla för sig självt..Peter Northug vinner guld och Anders Södergren slutar femma eller högst eventuellt..sexa(jag vet att han tog silver i Liberec..undantag som bekräftar regel var det).

 

Kör Sverige med huvudet under armen så kan det sluta i NOLL individuella medaljer på herrsidan.Stafetten?Tja,med Liberec i minne kan den sluta lite hur som helst.

 

Sprint?Vi har halkat efter Norge..och Emil Jönsson har allt att bevisa i stora sammanhang.Jag hoppas han har bättrat flåset högst markant så att han pallar ALLA loppen i en tävling och inte är som allra sämst när det drar ihop sig som mest.Tror jag han lyckats med det?

Egentligen inte.

 

Damsprint stafett bör kunna plocka medalj.Förhållandevis svag konkurrans.

Vidhåller att Kalla kan förväntas ta medalj på 10 fritt.

Stafetten..helt beroende på hur Britta och Anna Haag håller ihop fysikt denna säsong.Det finns absolut chans till brons.

 

Sammantaget håller jag med,mer eller mindre.Två medaljer är minimum förväntningsmässigt,och för att det skall bli godkänt betyg krävs lite mera än så ändå.

 

Något nytt Turin blir det i vart fall icke.

När det gäller taktiken är vi överens, om man kollar cykel så är det maxfart när någon gör ett ryck för mycket segdragande i skidor. Ett bra undantag är kallas ryck i Tour de ski.

Anser att gör man ett ryck och inte kommit loss efter 100-150m är det bara att slå av

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det vore det bästa att köra som ett lag. Men det går inte att jämföra med cykel främst av denna anledning:

 

Placeringen i fältet är oerhört mycket viktigare i skidåkning, startar du på plats 30 så tar det fler km att jobba upp sig till täten och då är krafterna slut (så det blir väldigt svårt att offra någon sämre åkare att dra i början)

 

Men det som skulle ha stor möjlighet att fungera vore att offra Olsson på klassiska av 30 km så finns chansen att Södergren får gå ut med bara ~10 åkare som att är rejält mycket mörare än han och framförallt inte heter Nortug. Men då måste han också fullfölja genom att hårdköra i täten hela fristilen så att det inte blir promenadtempo och de kommer ikapp igen (jag tror tyvärr inte Hellner pallar Olsson tempo så han kan inte dra i början på fritt ens om planen är att gå av vid ~20 km). Inte givet att han kan vinna på det sättet.

 

Tjejerna tror jag skulle få svårt att lagköra av anledningen att det inte är samma jämnhet i fältet där, det bästa 10 är i en klass för sig.

 

Men det ska bli spännande när det drar igång så man får se vilka som egentligen är att räkna med i år :-)

Link to comment
Share on other sites

Steira tror jag inte på över 10 kilometer fritt.I nuläget känns Kowalczyk som guldfavorit,och Kalla som silverdito..men säsongen har inte börjat än och det kommer så klart komma fram helt nya namn..det är ju OS säsong.

 

Kan hålla med dig Volevodin i stora delar av ditt inlägg.Kalla har hittills inte motsvarat de förväntningar som Tour de Ski 08 byggde upp.Det finns säkert flera förklaringar till detta.

 

Dock..över 10 kilometer fritt har hon gång efter annan visa sig vara topp tre i världen.Hon är en sprinter på de klassiska längderna 5,10 kilometer.Längre än så är för långt..och kortare än så finns det de som är rappare.

 

Hennes enda lopp av hög klass i VM kommer på stafetten.Tittar man hennes senare världscupresultat över 10 fritt så ger det vid handen vad en rimlig målsättning bör vara.

 

Alla som representerar Sverige i idrottssammanhang båda kan och skall allmänheten ha krav på.Jag ger mig aldrig om så hela samlade skidforum,Sten Feldreich och Trio med fåkkin BUMBA säger annorledes.

 

Dessutom KOMMER allmänheten ha krav på Sverige i OS.Så har det alltid varit,så kommer det alltid förbli..så på sätt och vis är hela kravdebatten bara en pseudodebatt.Vi debatterar fakta här,inget annat.

Kul att du säger KRÄVA och KRAV! Va menar du med de? Vad ska du göra om dom inte tar medalj? kräva skadestånd?

 

Jag tror och jag verkligen tror och hoppas att Kalla tar medalj i OS... För de har hon verkligen kapacitet till om hon har en bra dag både i sprintstafett, stafett och 10 fritt men jag kräver inte jag hoppas!

Link to comment
Share on other sites

Tar Kalla inte medalj så tänker jag begå offentlig harakiri i Alstermos konstsnöspår!

 

Nja,eller inte.Jag har överlevt Costa Rica-Sverige i fotbolls VM-90..och sista tre säsongerna med Östers IF..och överlever man sånt lär man överleva medaljsump a la Kalla också.

 

Vad som händer är att det kommer att bli kritik.Smekmånaden torde vara över om Kalla,eller andra svenska deltagare i övrigt under OS..underpresterar.Det kan till och med bli ganska tuff kritik.Lite grann är det avhängigt hur Sverige som nation presterar..tar vi fem guld i andra grenar än längdskidor så kommer allmänheten att vara mycket mer förlåtande.

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en vecka i USA ser man att man missat en osande tråd :)

 

Självfallet ska det ställas krav på alla männiksor. Är du avlönad för att utföra ett arbete så är kravet att du utför ditt arbete. Lika självklart ställs krav på idrottsmänniskor. Frågan är snarare vem som ska ställa kraven?

Vore jag idrottsman i världsklass skulle jag skita högaktningsfullt i krav som ställs av Aftonbladet, Sportnytt, Sune soffpotatis eller Växsjöskidare. Jag skulle därmed jobba arslet av mig för de krav som jag ställer på mig själv och de krav som ställts på mig via sponsorkontrakt eller via tränare. De idrottsmän som har framgång under en lång period klarar detta och framförallt klarar de att hantera den press som kommer utifrån (aftonbladet, sportnytt, sune soffpotatis mm). Det finns flerar lysande exempel: Stenmark, Svan, Klüft för att nämna några.

 

Vi som åskådare kan ha förhoppningar som kanske kan formuleras som "krav" men med ett krav kommer även en konsekvens och vad kan vi göra om inte Kalla uppfyller våra "krav"? Inte ett jädra skit.

Vi kan ha förhoppningar om ett guld och våra förhoppningar kan vara välgrundade som de är i Kallas fall. Vi kan efter att loppet analysera om vår förhoppning införlivades eller inte. Men, och det är ett stort jädra MEN, när det kommer till idrott så finns konkurrenter. Säg att vi "kräver" guld av Kalla på 10km fritt. Kalla gör sitt livs lopp, har aldrig åkt fortare än just denna dagen men slutar trots det som 4:a, har hon då uppfyllt "kravet"?

Det är inget mesigt med att ha förhoppningar och det är inget mesigt i att acceptera ett nederlag. Det finns lägen när man inte räckt till och så länge som insatsen varit det bästa möjliga är resultatet inte avgörande.

 

Det enda vi som nation kan ställa som krav på våra idrottsmänn är att de, när de representerar Sverige, uppför sig som föredömmen och följer den etik och moral som gäller för respektive idrott. Där har väl lagidrotten en del att leva upp till..........

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en vecka i USA ser man att man missat en osande tråd :)

 

Självfallet ska det ställas krav på alla männiksor. Är du avlönad för att utföra ett arbete så är kravet att du utför ditt arbete. Lika självklart ställs krav på idrottsmänniskor. Frågan är snarare vem som ska ställa kraven?

Vore jag idrottsman i världsklass skulle jag skita högaktningsfullt i krav som ställs av Aftonbladet, Sportnytt, Sune soffpotatis eller Växsjöskidare. Jag skulle därmed jobba arslet av mig för de krav som jag ställer på mig själv och de krav som ställts på mig via sponsorkontrakt eller via tränare. De idrottsmän som har framgång under en lång period klarar detta och framförallt klarar de att hantera den press som kommer utifrån (aftonbladet, sportnytt, sune soffpotatis mm). Det finns flerar lysande exempel: Stenmark, Svan, Klüft för att nämna några.

 

Vi som åskådare kan ha förhoppningar som kanske kan formuleras som "krav" men med ett krav kommer även en konsekvens och vad kan vi göra om inte Kalla uppfyller våra "krav"? Inte ett jädra skit.

Vi kan ha förhoppningar om ett guld och våra förhoppningar kan vara välgrundade som de är i Kallas fall. Vi kan efter att loppet analysera om vår förhoppning införlivades eller inte. Men, och det är ett stort jädra MEN, när det kommer till idrott så finns konkurrenter. Säg att vi "kräver" guld av Kalla på 10km fritt. Kalla gör sitt livs lopp, har aldrig åkt fortare än just denna dagen men slutar trots det som 4:a, har hon då uppfyllt "kravet"?

Det är inget mesigt med att ha förhoppningar och det är inget mesigt i att acceptera ett nederlag. Det finns lägen när man inte räckt till och så länge som insatsen varit det bästa möjliga är resultatet inte avgörande.

 

Det enda vi som nation kan ställa som krav på våra idrottsmänn är att de, när de representerar Sverige, uppför sig som föredömmen och följer den etik och moral som gäller för respektive idrott. Där har väl lagidrotten en del att leva upp till..........

Applåder.....gör vågen.....håller fullständigt med!

Link to comment
Share on other sites

Absolut..bra inlägg!

 

Dock tror jag inte att det är så i verkligheten riktigt.Ingen människa är en Ö..och allmänhetens förväntningar/förhoppningar/krav är en del av helhetsbilden för en elitidrottare i OS omgivning.Varken Stenmark eller Kluft var/är omedvetna om vilka förhoppningar som knöts/knyts till dem.

 

Så,i teorin är det ju absolut optimalt som Sand skriver..man känner bara förväntningar från nära å kära..och eventuellt sponsorer..:-)

 

I verkligheten är det inte så enkelt dock,tror jag.Det är därför det till exempel snackas så mycket om att det är viktigt med en bra start på OS,oavsett vilken/vilka grenar medaljchanserna föreligger i.Börjar det strula a la Salt Lake så fortsätter det gärna strula genom hela spelen..och det beror på så klart på ouppfyllda förväntningar/förhoppningar/krav utifrån.Saker som onekligen verkar vara närmast omöjliga att helt frigöra sig ifrån.

 

Sedan är vi alla individer,gud ske lov!

Alla reagerar olika,men jag VET hur det brukar låta när det blir besvikelser i OS spår..och jag kan inte tro annat än att så kommer bli fall även denna gång om olycka/oförmåga är framme.

 

Det fanns de som var besvikna på Kallas individuella insatser redan i Liberec.Hon klarade sig väldigt helskinnad från tuff kritik därifrån..dels beroende på hennes förutvarande status som var närmast drottninglik efter Tour de Ski 08 och dels på grund av att hon fortfarande räknades vara lite orutinerad och dels för att det "bara" var ett sketet varannanårs VM.

 

OS är en annan väska.

 

Presterar hon inte i paritet med förväntningarna så tror jag helt enkelt smekmånaden är över nu.Så är det att vara elitidrottare i toppklass..något som jag tycker att Kalla är..åtminstone över 10 km fristil.

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en vecka i USA ser man att man missat en osande tråd :)

 

Självfallet ska det ställas krav på alla männiksor. Är du avlönad för att utföra ett arbete så är kravet att du utför ditt arbete. Lika självklart ställs krav på idrottsmänniskor. Frågan är snarare vem som ska ställa kraven?

Vore jag idrottsman i världsklass skulle jag skita högaktningsfullt i krav som ställs av Aftonbladet' date=' Sportnytt, Sune soffpotatis eller Växsjöskidare. Jag skulle därmed jobba arslet av mig för de krav som jag ställer på mig själv och de krav som ställts på mig via sponsorkontrakt eller via tränare. De idrottsmän som har framgång under en lång period klarar detta och framförallt klarar de att hantera den press som kommer utifrån (aftonbladet, sportnytt, sune soffpotatis mm). Det finns flerar lysande exempel: Stenmark, Svan, Klüft för att nämna några.

 

Vi som åskådare kan ha förhoppningar som kanske kan formuleras som "krav" men med ett krav kommer även en konsekvens och vad kan vi göra om inte Kalla uppfyller våra "krav"? Inte ett jädra skit.

Vi kan ha förhoppningar om ett guld och våra förhoppningar kan vara välgrundade som de är i Kallas fall. Vi kan efter att loppet analysera om vår förhoppning införlivades eller inte. Men, och det är ett stort jädra MEN, när det kommer till idrott så finns konkurrenter. Säg att vi "kräver" guld av Kalla på 10km fritt. Kalla gör sitt livs lopp, har aldrig åkt fortare än just denna dagen men slutar trots det som 4:a, har hon då uppfyllt "kravet"?

Det är inget mesigt med att ha förhoppningar och det är inget mesigt i att acceptera ett nederlag. Det finns lägen när man inte räckt till och så länge som insatsen varit det bästa möjliga är resultatet inte avgörande.

 

Det enda vi som nation kan ställa som krav på våra idrottsmänn är att de, när de representerar Sverige, uppför sig som föredömmen och följer den etik och moral som gäller för respektive idrott. Där har väl lagidrotten en del att leva upp till..........[/quote']

Applåder.....gör vågen.....håller fullständigt med!

Bra skrivet!

Link to comment
Share on other sites

Absolut..bra inlägg!

 

Dock tror jag inte att det är så i verkligheten riktigt.Ingen människa är en Ö..och allmänhetens förväntningar/förhoppningar/krav är en del av helhetsbilden för en elitidrottare i OS omgivning.Varken Stenmark eller Kluft var/är omedvetna om vilka förhoppningar som knöts/knyts till dem.

 

Så,i teorin är det ju absolut optimalt som Sand skriver..man känner bara förväntningar från nära å kära..och eventuellt sponsorer..:-)

 

I verkligheten är det inte så enkelt dock,tror jag.Det är därför det till exempel snackas så mycket om att det är viktigt med en bra start på OS,oavsett vilken/vilka grenar medaljchanserna föreligger i.Börjar det strula a la Salt Lake så fortsätter det gärna strula genom hela spelen..och det beror på så klart på ouppfyllda förväntningar/förhoppningar/krav utifrån.Saker som onekligen verkar vara närmast omöjliga att helt frigöra sig ifrån.

 

Sedan är vi alla individer,gud ske lov!

Alla reagerar olika,men jag VET hur det brukar låta när det blir besvikelser i OS spår..och jag kan inte tro annat än att så kommer bli fall även denna gång om olycka/oförmåga är framme.

 

Det fanns de som var besvikna på Kallas individuella insatser redan i Liberec.Hon klarade sig väldigt helskinnad från tuff kritik därifrån..dels beroende på hennes förutvarande status som var närmast drottninglik efter Tour de Ski 08 och dels på grund av att hon fortfarande räknades vara lite orutinerad och dels för att det "bara" var ett sketet varannanårs VM.

 

OS är en annan väska.

 

Presterar hon inte i paritet med förväntningarna så tror jag helt enkelt smekmånaden är över nu.Så är det att vara elitidrottare i toppklass..något som jag tycker att Kalla är..åtminstone över 10 km fristil.

Jag tror faktiskt att man måste vara en Ö för att lyckas bli en absolut världstoppidrottare.

Du måste kunna fokusera till 110% på rätt saker, blandar man in annat tappar man fokus och misslyckas. Finns massor av exempel på duktiga idrottsmän som inte klarat detta.

Du behöver inte omedveten om den externa pressen men du måste ha förmågan att inte påverkas av det negativt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror egentligen att du menar samma som vi andra skriver, Växsjöskidaren :)

 

Givetvis känner alla stora idrottsmänn till vad allmänheten tycker och tänker. De största hanterar detta på ett sätt som inte påverkar dem negativt i prestationen. Jag tror att de hanterar det genom att helt enkelt skita i det. Så länge de följer sin egen plan, sina egna mål och känner att de presterat sitt bästa är negativa artiklar/omdömen utifrån betydelselösa. Någa klarar inte detta och blir inte heller långvariga på hög nivå.

 

Att en bra start på ett OS kan medföra "bonusmedaljer" är givetivs sant. Framgång föder framgång och det är inget nytt och fungerar även i den "privata" världen. Jobba tillsammans med framgångsrika människor och du presterar automatiskt lite mer. Omvänt så blir du själv ett "neggo" om du omger dig med negativa människor. Under ett OS umgås många olika idrottare på ett sätt som man annars inte gör. Detta kan leda till att några presterar bättre på rent "lyckorus" när de umgåtts med vinnare. Den psykologin är extra viktig i lagidrotter och exemplen är många när favorittippade lag rasat och utdömda lag uträttat storverk. USA´s OS-guld i hockey är väl ett sådant lysande exempel.

 

När det kommer till målsättning/krav fungerar vi människor så att om kraven är för tuffa presterar vi dåligt. Är kraven för lätta presterar vi också dåligt (tex därför favorittippade emellanåt förlorar när de "underskattat motstånderen). Det är när målsättningen är tuff men realistisk som vi prestera bäst. Det gäller i idrottslivet, arbetslivet och ditt egna privata liv.

 

Det vi och press kan bli bättre på är att formulera våra "krav" på ett bättre sätt. Kan vi förmedla vår tro på en rejäl chans till OS guld på 10km fritt på ett positivt sätt så kommer det stärka Kalla. Förmedlas det som ett krav där man dessutom i förväg spekulerar i konsekvensen vid ett misslyckade blir det ett ok att bära. Vi ska ge och förmedla possitiv energi helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Efter fjolårssäsongen har jag minskat mina förhoppningar på Kalla. Både hon och Johan Olsson verkar bara ha en distans där de är riktigt bra. Sen såg man ju vad som hände om svenskarna vallar bort sig och så är den dagen förstörd.

 

Inte heller DN har allt för höga förhoppningar. De tror mer på Helena Jonsson och Anja Pärsson som medaljvinnare.

http://www.dn.se/sport/os-vancouver/nu-vassas-os-formen-1.987910

Link to comment
Share on other sites

Efter fjolårssäsongen har jag minskat mina förhoppningar på Kalla. Både hon och Johan Olsson verkar bara ha en distans där de är riktigt bra. Sen såg man ju vad som hände om svenskarna vallar bort sig och så är den dagen förstörd.

 

Inte heller DN har allt för höga förhoppningar. De tror mer på Helena Jonsson och Anja Pärsson som medaljvinnare.

http://www.dn.se/sport/os-vancouver/nu-vassas-os-formen-1.987910

Tycker den rankingen var lite märklig, att man tar fram Hellner som det främsta medaljhoppet på herrsidan på distans. Ser nog både Anders Södergren, Johan Olsson och inte minst stafettlaget som större medlajkandiater. Men det är egentligen omöjligt att sia om förrän säsongen kommer igång¨.

Link to comment
Share on other sites

Nja,jag menar nog inte riktigt samma.

 

Jag kommer att vara kritisk om Kalla..med förutsättningar inför 10 fritt liknande dagens förhållanden..missar.Jag var kritisk även när Magdalena Forsberg missade i OS.

Tyckte det var rent märkligt när hon firade en bronsmedalj som om den vore av guld..verkade vara rent försvarsinstinkt hela tiden.

 

Som sagt,det beror på hur det ser ut förutsättningsmässigt..men Kalla kan inte undkomma kritik i all oändlighet om hon inte presterar upp till förväntat par på stora mästerskapen.

En gång..Liberec..är ingen gång.Två gånger är en trend.

 

Min personliga åsikt,mitt personliga sätt att handskas med det..på gott och ont.

 

En sak är helt glasklar,jag kommer ICKE att sitta och happyclappa mig medvetlös över en sjätteplats.

Link to comment
Share on other sites

Om vi lyfter blicken lite från Kalla ett ögonblick, så kanske vi får ett lite mer sansat perspektiv på frågan om "krav" på idrottare.

 

Kommer ni ihåg Cathy Freeman? Där kan man tala om att det ställdes "krav". Men frågan blir inte först och främst "med vilken rätt andra ställer 'krav'?" utan "till vilken nytta är 'krav' från andra?"

 

Det enda vi kan göra är att stödja, uppmuntra och hoppas. Den sovjetiske ishokceycoachen Tarasov sa att han lärde sig grunden till sin tränarfilosofi från lejontämjare: Inte piska och morot, bara morot. (I och för sig kan ju en sovjetisk morot verka ganska lik en piska i våra ögon)

 

"Krav" kan du ställa på dig själv, annat är bara kvällstidningstrams.

Link to comment
Share on other sites

Håller som sagt inte med om det.En elitidrottare är ingen helt egen produkt längre.

Han/hon är delvis elit på grund av aktivitetsstödet till klubben som han/hon började i,de pengar som gått till det idrottsgymnasium han/hon gick på..det toppstöd och alla andra stöd som kommer honom/henne till del via SOK och andra osv.

 

Och det är bara i ett tillbakablickande perspektiv.Tittar man framåt så har bra insatser i stora mästerskap viss bäring på hela idrottsgrenens framtida väl och ve.Stora framgångar i längdspåret ger mer god PR till sporten,ger mer sponsorer,mer kids som vill pröva på längdskidor osv,osv.

 

En elitidrottsman som representerar landet i ett OS kan inte göra det utan krav.Varken från innifrån eller utifrån.Så ser verkilgheten ut från min horisont.

Link to comment
Share on other sites

Växjöskidaren: Det ligger lite i vad du säger, men å andra sidan är ju snart hela svenska befolkningen hemma och bara drar av olika anledningar, det ställs ju inga krav i samhället längre. Folk fattar inte att man måste jobba för att få nån stans att bo och för att få mat på bordet. Där ställs det inga krav och varje människa kostar minst lika mycket som en elitidrottskvinna/man...
Link to comment
Share on other sites

Nu kostar väl inte en elitskiåkare oss skattebetalare särskilt mycket. En arbetslös eller socialbidragstagare kostar ju mycket mer.

Svenska skidförbundet är till största delen självförsörjande, det är ju inte direkt skattepengar som betalar deras kostander.

När det gäller SOK är det väl samma sak där. Sponsorpengar till största delen även där.

Sponsorerna däremot kan ställa krav, får dom inte sina krav uppfylla betalas inte bonus ut eller kontrakt förnyjas inte

Link to comment
Share on other sites

ska vi ställa prestationskrav på alla som någon gång fått aktivitettsstöd som blir det jobbigt för de flesta här inne..

 

En elitidrottare är väl till största delen betald av sponsorer...är de inte nöjda..inga pengar.

 

Förhoppningar kan man, stora sådana också, besviken och kritisk kan man också vara, men som skidåkare på motionsnivå känns det rätt patetisk att ställa krav på nån som lever, äter och skiter skidåkning.

 

Och ändå är det inget mot de krav personen har på sig själv.

Link to comment
Share on other sites

Lika envist som du håller fast vid argumentering lika envist vill jag mena att vi har samma mål: Guld i OS i Vancover.

 

Det som skiljer är att du framför det som om det är idrottarens plikt att leverera, att de står i en skuld som ska betalas med guldmedalj. Det är ett sätt som jag, och flera andra här, menar inte fungerar. Precis som BjornG skriver så är vår roll att stödja, uppmuntra och hoppas. Vi ska ge en possitiv energi genom att förmedla vår tro på idrottaren och prestationen. Gör vi det i termer av "det är din förbannade skyldighet" smyger sig negativa tankar in och en rädsla för att misslyckas kommer fram. Tänker Helena Jonsson "fan, missar jag detta skottet så förlorar jag" som kommer hon att missa. De tankarna får inte finnas i huvudet utan bara possitiva målbilder. Då får inte vi måla de negativa bilderna åt dem!

 

Ser vi det i termer som "du har kostat pengar" i form av skidgymnasium, SOK stöd, föreningsbidrag mm är vi nog allihopa tungt skuldsatta och borde omgående ge oss ut i samhället för att betala av vår skuld. På ett eller annat sätt!

Link to comment
Share on other sites

Vilken nytta allmänhetens krav gör?

 

Tja,vad representerar de i grunden?

 

Ett engagemang,en vilja till framgång för en annan individ.En idrott överlever inte utan engagemang..utan en kravbild.Det går hand i hand.Om inte kunde vi alla sitta klistrade och kolla VM i pimpelfiske istället.

 

Det finns fördelar,samt nackdelar med allting här i livet.Krav på elitidrottsmän/kvinnor att prestera i PARITET med uppvisat kunnande när det är examensdags är mestadels av godo anser jag.Utan krav..utan förhoppningar..utan lyckan över medalj..OCH besvikelsen över utebliven medalj,skulle ett vinter OS inte vara mer intressant än en match mellan Grycksbo och Ytterby i Svenska Cupens första omgång.

 

Dessutom vidhåller jag att kravdiskussionen här är en pseudogrej.Den stora allmänt idrottsintresserade allmänheten utanför skidforums väggar KOMMER att ställa krav på svenska medaljer i Vancouver.F-n..till och med regering och i dess förlängning riksdag gör det.

 

Tro intet annat.

Link to comment
Share on other sites

Sand..det finns väl ingen juridisk sanktion som kommer i fråga om man missar ta medalj på OS..så det där med plikt att leverera fattar jag inte riktigt.Däremot kan man ha allmänna krav på artister och ha rätt att bli besviken och kritisera OM de misslyckas leverera såsom de egentligen kan.

 

En inställd spelning är också en spelning sa Ulf Lundell.DET har jag aldrig hållit med om,men det verkar som om flera här är beredda att stödja sådant påstående.

 

Inte jag,inte.

Link to comment
Share on other sites

Sand..det finns väl ingen juridisk sanktion som kommer i fråga om man missar ta medalj på OS..så det där med plikt att leverera fattar jag inte riktigt.Däremot kan man ha allmänna krav på artister och ha rätt att bli besviken och kritisera OM de misslyckas leverera såsom de egentligen kan.

 

En inställd spelning är också en spelning sa Ulf Lundell.DET har jag aldrig hållit med om,men det verkar som om flera här är beredda att stödja sådant påstående.

 

Inte jag,inte.

Å andra sidan spelar kraven mindre roll ju mer okunnigt de levereras. Så jag tror inte Kalla kommer att bry sig om dessa inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...