Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

Jepp,tro fan man blir förbannad om ens åsikt blir reducerad till något som bara finns till för att provocera.

Ursäkta ärtan,men det är inte så jävla märkligt alls egentligen!

 

Ni reagerar så klart exakt som Ni vill på en niondeplats på 10 fritt..DET har ALDRIG varit ifrågasatt här,capische!

 

Det är NI som ifrågasatt MIN reaktion på samma niondeplats..och ärligt talat,var Ni fick vind någonstans ifrån att göra det är för evigt fördolt.

 

Ni borde skämmas ta mig fan..tror Ni att Ni kan pådyvla MIG Er förbannade åsikt?

Åt helvete med det..aldrig så länge jag kan tugga bröd!

 

Det är en sak som är absolut KASSASKÅPSsäker det!

 

Imorgon är en annan dag..kom an bara!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Jag skrev i början av denna tråd att jag var lite imponerad av Växjöskidare för att han vågade ifgågasätta nationalikonen Charlotte Kalla, men att jag fördenskull inte höll med honom.

 

Tyvärr har du målat in dig i ett hörn, Växjöskidare, du har blivit lite desperat när du skall värja dig från "anfallen" utifrån och slår vilt omkring dig. Jag tycker du skall släppa lite på din prestige och backa lite från dina "krav", så att du åter blir accepterad på forumet.

 

Du har varit lite av en frisk fläkt, absolut ingen, xxxxx (kommer inte på namnet), som bara deltar för att provocera. (vi har haft ett par st, som vi "tigit ihjäl)

 

Men det är bara du själv som kan återställa ditt skadade förtroende här på forumet.(tycker jag borde vara viktigare än några "sketna medaljer" i ett OS !)

 

Ha det bra och lycka till med träningen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp,tro fan man blir förbannad om ens åsikt blir reducerad till något som bara finns till för att provocera.

Ursäkta ärtan,men det är inte så jävla märkligt alls egentligen!

 

Ni reagerar så klart exakt som Ni vill på en niondeplats på 10 fritt..DET har ALDRIG varit ifrågasatt här,capische!

 

Det är NI som ifrågasatt MIN reaktion på samma niondeplats..och ärligt talat,var Ni fick vind någonstans ifrån att göra det är för evigt fördolt.

 

Ni borde skämmas ta mig fan..tror Ni att Ni kan pådyvla MIG Er förbannade åsikt?

Åt helvete med det..aldrig så länge jag kan tugga bröd!

 

Det är en sak som är absolut KASSASKÅPSsäker det!

 

Imorgon är en annan dag..kom an bara!

Ja, du... Pådyvling av åsikter - det är det som kallas för livet. Demokrati kanske man hellre skall säga. Vi har alla vår frihet att säga vad vi tycker och i det här fallet så rör vi oss klart inom lagens ramar (ja, även du), så för den skull så är det ingen fara. Däremot rent personligt... Vet du helt ärligt hur lite det skiljer mellan en, i dina ögon, skamlig 9:onde plats och pallen i t.ex. OS? Varför överhuvudtaget ens prata om krav? Jag har inte varit i närheten av att vara ngn elit men däremot bland de snabbare 1 %(säkert 0,5 procenten) på stora lopp som Varvet och t.ex. Lidingöloppet. Men framförallt så har jag umgåtts med många mycket, mycket bättre. som satsar enormt hårt och ändå knappt klarar 1.10 på halvan eller under 2.30 på maran. Gör de sitt bästa så utgår de förstås ifrån sin egen prestation och att ens prata om placeringar som krav är så urbota dumt, tycker iaf jag).

Och jag skäms inte! Inte ett dugg! Fast jag inser att fallet är svårt! :-)

Och krav från andra som inte har ett jäkla dugg att göra med en själv... Hmm....

Link to comment
Share on other sites

Vidunderligt märkligt.Nu utgår jag ifrån att närmast ALLA på denna tråd blir nära medvetlösa av lycka om Kalla klarar en niondeplats på OS.Det är så Ni diskuterar och i konsekvensens namn torde ju då Er reaktion stå i paritet med Era åsikter.

Nej de handlar ju inte om de! topp 10 är vad vi tror att hon kommer göra men jag kommer inte hoppa för en 9onde plats... Men jag kommer heller inte att straffa henne om hon inte tar medalj som du verkar vilja göra! Kommer att bli otroligt glad om hon tar medalj eller ännu hellre Guld men de e fortfarande inte KRAV! Punkt slut!

kan inte annat hålla med, vem har pratat om att jubla över en 9:e plats?

jag har stor förväntingar och med följer glädje eller besvikelse, men krav är något helt annat. bara för att man inte ställer "krav" innebär det inte med automatik att man tycker en niondeplats är bra.

 

å andra sidan kan det vara väldigt lite som skiljer mellan pallen och topp-10, i långdåkningen är ju också så många andra parametrar än just den fysiska prestationen som spelar in.

Link to comment
Share on other sites

Fattar fortfarande ingenting av allt jag läser här.

 

Jepp,det är ett KRAV från min sida att Kalla plockar medalj på 10 fritt i Vancouver.Är det inget krav från någon annans sida..fair enough.Det ena är i det sammanhanget inte mera rätt än det andra.Inga problem med det.

 

I konsekvensens namn så säger Ni ju nästan samstämt i ankdammen att en niondeplats är okay.Det är sååå små marginaler,och Kalla är bara 22 och det är OS igen om fyra år och Gud vet allt vilka bortförklaringar Ni redan har redo för att täcka upp ännu ett eventuellt Liberec misslyckande.

 

Får jag i sammanhang fråga vad Ni tyckte om Kallas insatser där..i de individuella loppen?

Bra eller anus?Jag menar..resultaten talar väl sitt språk om det är elitidrott vi snackar om?

 

Igen..gnällde Ni när Sverige losa Vitryssland i Salt Lake?

Gnällde Ni när vi var helt avklädda av norrmännen i Albertville,Lillehammer,Nagano,Salt Lake osv?

 

Inte ett gnäll,inte minsta kritik?

 

Var är Ert engagemang någonstans?

 

Gå och kolla Pimpel VM istället..elitidrott och den omgivning uti vilken den utförs fattar Ni inget av,det är helt uppenbart efter att ha varit i denna tråd!

 

Ledsen,men så är det..Ni lägger ett breddperspektiv på toppidrott.Ursäkta handsken,men det är löjligt.

 

Jag vidhåller även denna dag att det är ett KRAV från mig..och den stora majoriteten som följer OS i vinter..att Kalla tar medalj på 10 fritt,givet att dagens förutsättningar är oförändrade.Vad kan Ni göra åt det?..annat än att bli medvetslösa av lycka om Kalla upprepar Liberecs placeringar?

 

I konsekvensens namn torde ju det bli Er reaktion efter vad Ni sagt här.

 

Eller mumlar Ni bara lite i skägget,lite kritik så ingen hör?

 

Klagar Ni aldrig på någonting?

 

Ställer Ni inga krav på någon annan än Er själva,någonsin?

 

OM det är någon gång det är högst rimligt att ställa KRAV är det på de priviligierade toppidrottare som av egen fri vilja har valt att representera sitt land i OS.Så är det,och välkomna i matchen när Ni fattat det grundläggande.

 

Ny dag imorgon..kom an bara!

Link to comment
Share on other sites

Enklare sport..pådyvling av suspekta åsikter kan Ni försöka Er på tills Ni blir blå i synen av pur indignation..det är min demokratiska rättighet att skratta åt dylika försök och argumentera emot.

 

Jag behöver inte hålla med Er om jag anser att Ni är totalt ute och cyklar..är det förstått?

 

Otroligt!

 

Vad är ni för människor EGENTLIGEN?

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte med i OS,deas...eller frekventerar pallen på 10 fritt i världscup ganska så frekvent heller.

 

Å andra sidan har jag inga som helst krav på dig heller,bra va?

 

Jag klagar till exempel inte på dina oneliners..även fast jag kanske skulle vilja.

 

Håll dig till SAKfrågan ska du se att debatten blir bättre.Ditt övertramp,min korrigering.

Link to comment
Share on other sites

Växjöskidarn....helt rätt avsluta nu......du fattar ju fortfarande ingenting...

 

Vi säger ju hela tiden att du får ha din åsikt....du får ha dina krav.........vi andra håller bara inte med dig.

Du får ha din åsikt....vi har våran.

 

Du har bara blivit ifråga satt många gånger eftersom folk vill se vad du menar med krav. Men det har du inte lyckas svara på så någon av ossa ndra förstår.

 

Sen är du nog den argaste och mest otrevliga personern jag sett på detta forum på länge....varför då? Bara för att du är ensam i din åsikt eller............nä nu lägger vi ner detta!

Link to comment
Share on other sites

För mig är betydelsen av KRAV, typ detta: "För att du ska få detta, så KRÄVER jag att du gör det här först." Man har gjort en deal, ett avtal på något sätt.

Jag tror dom flesta ser på KRAV på detta sätt, men vi har alla vid det här laget, insett att det finns undantag.

Men vad vet jag, Växjöskidare kanske har lovat Kalla ett fett sponsorkontrakt, och för att få detta så har han som KRAV, en medalj på OS. :D

Link to comment
Share on other sites

Men hallå.....

Vi kräver en massa saker. Av människor som vi inte ens känner..

 

Som redan lägger ner hela sitt liv på idrott. tex Tänker på idrott/arbete 24h om dygnet.Mat sömn risken att bli skadad eller sjuk. Får välja bort att träffa vänner för att hinna träna. Väljer att inte skaffa barn åtminstånde väntar med att skaffa barn. Bor hemma hos föräldrarna en bit efter 20 bara för att få ihop pengar till sin idrott. Fast att dom tillhör toppen av svensk idrott.. hur många är de i Sverige som har möjligheten att tjäna pengar på sin idrott..

 

Ska vi kräva medalj av Kalla?..

Ingen blir gladare än jag om Kalla tar medalj. Men vi kan inte kräva medalj.

Kalla har stora möjligheter att ta medalj..

Inte bara en men men idrott är idrott och allt kan hända.tex fel valla ,tappa stav, trasig bindning,ramla,dålig dag m.m.

 

För mg är Kalla en vinnare och kommer alltid att vara en vinnare..

 

Tänk om vi hade samma krav på resten av Sveriges befolkning...

Link to comment
Share on other sites

Själv tycker jag den här tråden är jättekomisk. Jag har nu förpassats till en anka i en damm som blir lika glad ifall Kalla tar en niondeplats som ifall hon tar guld.

 

Anders Blomkvist brukar säga att Kalla har en "vinnarskalle". Undra om en "vinnarskalle" bryr sig om en avläsgen "kravskalle"?

 

Sedan ska jag ta en djupare analys på förhållandet engagemang och gnäll/kritik. Om man inte gnäller är man inte engagerad - ny filosofisk funderare!

Link to comment
Share on other sites

Tja eftersom du uppmanat oss att fortsätta...

 

Fattar fortfarande ingenting av allt jag läser här.

Tja...

Jepp,det är ett KRAV från min sida att Kalla plockar medalj på 10 fritt i Vancouver.Är det inget krav från någon annans sida..fair enough.Det ena är i det sammanhanget inte mera rätt än det andra.Inga problem med det.

Inte det? Jag frågade dig vad för nytta dina "krav" gör. Men du

klarar tydligen inte av att leva upp till de mest basal

anständighets_krav_ i en diskussion: att svara på direkta och central

frågor!

Jag försöker igen, med ett mer närliggande exempel på "krav" och dess

effekter från senaste vinter OS i Turin. Norskarna skulle lagköra hem

30-blandat till Frode Estil - men han bröt skidan i starten och kom

bara tvåa - en prestation som Norge vart lika imponerat som besviket

av. Sen van de svenska lagen teamsprint och Lind sprint guld och

"kraven" på norska vinster sköts vidare mot senare tävlingar. När

det var dags för skidskytte så hade pressen vuxit "ganska mycket"

på Ole Einar Björndalen - det säkraste kortet av alla. Men han

bommade. (Jämför kontrasten med att de svenska framgångarna ledde

till att Anna Carin Olofson klarade av att vinna. I stort sett det

första hon vunnit internationellt!) Tittar man på OEBs meritlista

ser man att han knappast kan kallas för annat än "bäst när det

gäller" - men i Turin blev "kraven" för stora till och med för

honom! (2006 bodde jag i Norge så jag såg lite av det här från

norsk horisont.)

 

Så jag upprepar frågan: Vilken nytta gör dina "krav"? Vilken

skillnad gör dina "kvällstidningskrav"?

I konsekvensens namn så säger Ni ju nästan samstämt i ankdammen att en niondeplats är okay.Det är sååå små marginaler,och Kalla är bara 22 och det är OS igen om fyra år och Gud vet allt vilka bortförklaringar Ni redan har redo för att täcka upp ännu ett eventuellt Liberec misslyckande.

Trams.

Får jag i sammanhang fråga vad Ni tyckte om Kallas insatser där..i de individuella loppen?

Bra eller anus?Jag menar..resultaten talar väl sitt språk om det är elitidrott vi snackar om?

Kommer bättre ihåg mina reaktioner när Södergren drog in mot

målet i 30 km loppet i Turin-OS - Jag satt inte still i soffan då,

och blev besviken så att tårarna rann.

Igen..gnällde Ni när Sverige losa Vitryssland i Salt Lake?

Hockeybockey skiter jag fullständigt i.

Gnällde Ni när vi var helt avklädda av norrmännen i Albertville,Lillehammer,Nagano,Salt Lake osv?

Albertville och Lillehammer kommer jag ihåg väl, Komunens stora guldhopp

var med. Alla på jobbet satt framför TVn och tittade, besvikelserna

var lika påtagliga som en smäll på käften när Norsken körde ifrån

(På för-OS var rollerna omvända så våra förhoppningar var "ganska

stora"). Men vad nytta skulle gnäll gjort?

Inte ett gnäll,inte minsta kritik?

 

Var är Ert engagemang någonstans?

Jag försöker halla mig till:

Ge mig ro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra

det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

 

...och om jag inser att den enda förändring jag kan åstakomma är

till det sämre sitter jag lugnt på händerna!

Gå och kolla Pimpel VM istället..elitidrott och den omgivning uti vilken den utförs fattar Ni inget av,det är helt uppenbart efter att ha varit i denna tråd!

 

Ledsen,men så är det..Ni lägger ett breddperspektiv på toppidrott.Ursäkta handsken,men det är löjligt.

Mhm. Jag har inte något större intresse av att identifiera mig

tydligare än som BjornG, men jag kan garrantera dig att jag tävlat

på elitnivå i min idrott, att jag både underpresterat och presterat

under press, att jag kan tryggt säga att jag nog inte kunde blivit

mycket bättre än jag blev med den tallang jag hade.

 

Jag _vet_ alltså att jag fattar hur det är att tävla på

elitnivå. Jag ser dessutom att allt du visat att du förstår av

elitidrott är på kvällstidningsnivå.

Jag vidhåller även denna dag att det är ett KRAV från mig..och den stora majoriteten som följer OS i vinter..att Kalla tar medalj på 10 fritt,givet att dagens förutsättningar är oförändrade.Vad kan Ni göra åt det?..annat än att bli medvetslösa av lycka om Kalla upprepar Liberecs placeringar?

 

I konsekvensens namn torde ju det bli Er reaktion efter vad Ni sagt här.

 

 

 

Eller mumlar Ni bara lite i skägget,lite kritik så ingen hör?

 

Klagar Ni aldrig på någonting?

Om maten på restaurangen är undermålig klagar jag. Om min

klubbkamrat inte når dom resultat jag hoppats på för _hans_ skull,

blir jag ledsen för jag önskade _honom_ större framgångar.

 

Inse skillnaden.

Ställer Ni inga krav på någon annan än Er själva,någonsin?

Jo. Men ställer jag "krav" så är det i en situation där dom kan få

praktiska konsekvenser. Jag kräver mat på restaurangen som är ätlig i

förhållande till priset. Klarar restaurangen inte av det så klagar

jag, om dom inte klarar av att uppfylla kraven så ser jag till att

inte äta där igen - och ser till att andra undviker den undermåliga

restaurangen.

 

Men fortsätt du att "Kräva" att solen ska gå upp i väster, knock

youself out!

 

Eller prova att ställa några lite hårdare krav på dig själv!

 

OM det är någon gång det är högst rimligt att ställa KRAV är det på de priviligierade toppidrottare som av egen fri vilja har valt att representera sitt land i OS.Så är det,och välkomna i matchen när Ni fattat det grundläggande.

...Och mer praktiskt vad betyder dina "krav", vilka konsekvenser får det

om Kalla lyckas med att uppfylla dom, och vilka blir konsekvenserna om

hon inte lyckas? Mer än att du kan sitta och verka "tuff" framför

TVn och ditt sälskap. Jupp, "tuffing" du är minsann ingen mes utan

ställer riktiga krav. Kvällstidningsfjolla.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin..vet inte riktigt med vilken rätt du recenserar mina åsikter.

 

Har aldrig recenserat dina,och har ingen tanke på att göra det heller.

 

Bäst blir om alla försöker hålla sig till SAKdebatt.Skall vi börja göra recensioner av varandra på ett mera personligt plan..så lär detta gå fort åt helvete!

Var ingen recention, bara ett sätt att i all välmening öppna dina ögon och ge dig en chans reparera ditt skadade förtroende på forumet och återgå till "den gamle Växjöskidaren". Men det hade jag inget för, då du med "en dåres envishet" fortsätter att upprepa ditt mantra= KRAV.

 

Jag förstår inte egentligen varför du är med på forumet, om du ändå har rätt och i stort sett alla övriga på forumet har fel. Men du kanske är en person, som "tappar ansiktet" om du nån gång blir överbevisad i en fråga och därför slår dövörat till för andras åsikter för att inte riskera att ha fel.

 

Jag har varit med på forumet i drygt ett år nu och jag måste säga att det varit en givande tid. Jag har bidragit med det lilla jag kan och tagit del av den enorma kunskapen som finns här. I diskussioner får man ge och ta och ibland har jag fått ge med mig, ibland har mina åsikter fått anhängare, men för det mesta har det varit en stor samsyn. tex har jag tagit intryck av Skåningen att man kan lära sig åka skidor på rullskidor och inte har jag "tappat ansiktet" för det.

 

Det bästa för dig och oss andra vore att du Växjöskidare släckte ner dig från forumet, då det är ganska meningslöst att diskutera med någon som inte viker en tum ens "över sin döda kropp". Jag menar du har ju ändå rätt, då är ju andras åsikter ointressanta. (speciellt som de kommer från "ankor")

 

Jag vet att du inte bryr dig ett dyft om vad jag skriver, så i fortsättningen skall jag försöka undvika att kommentera dina inlägg och hoppas många på forumet följer mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin..vet inte riktigt med vilken rätt du recenserar mina åsikter.

 

Har aldrig recenserat dina' date='och har ingen tanke på att göra det heller.

 

Bäst blir om alla försöker hålla sig till SAKdebatt.Skall vi börja göra recensioner av varandra på ett mera personligt plan..så lär detta gå fort åt helvete![/quote']

Var ingen recention, bara ett sätt att i all välmening öppna dina ögon och ge dig en chans reparera ditt skadade förtroende på forumet och återgå till "den gamle Växjöskidaren". Men det hade jag inget för, då du med "en dåres envishet" fortsätter att upprepa ditt mantra= KRAV.

 

Jag förstår inte egentligen varför du är med på forumet, om du ändå har rätt och i stort sett alla övriga på forumet har fel. Men du kanske är en person, som "tappar ansiktet" om du nån gång blir överbevisad i en fråga och därför slår dövörat till för andras åsikter för att inte riskera att ha fel.

 

Jag har varit med på forumet i drygt ett år nu och jag måste säga att det varit en givande tid. Jag har bidragit med det lilla jag kan och tagit del av den enorma kunskapen som finns här. I diskussioner får man ge och ta och ibland har jag fått ge med mig, ibland har mina åsikter fått anhängare, men för det mesta har det varit en stor samsyn. tex har jag tagit intryck av Skåningen att man kan lära sig åka skidor på rullskidor och inte har jag "tappat ansiktet" för det.

 

Det bästa för dig och oss andra vore att du Växjöskidare släckte ner dig från forumet, då det är ganska meningslöst att diskutera med någon som inte viker en tum ens "över sin döda kropp". Jag menar du har ju ändå rätt, då är ju andras åsikter ointressanta. (speciellt som de kommer från "ankor")

 

Jag vet att du inte bryr dig ett dyft om vad jag skriver, så i fortsättningen skall jag försöka undvika att kommentera dina inlägg och hoppas många på forumet följer mitt råd.

Har vi inte hamnar på en väldigt lång nivå nu? Vi debatterar en sak angående en elitskidåkare och när en person envist står fast vid en åsikt som ingen annan gillar så är det "packa och dra gubbtjuy" från hela forumet som gäller? Har han inte rätt att ställa andra frågor om träningsupplägg och utrustning (som han gjort) eller bidra med det han kan bara för att han har en bestämd åsikt angående elitskidåkares prestation?

 

Gillar egentligen in att leka låtsaspolis men kände att det behövdes här.

Link to comment
Share on other sites

Har vi inte hamnar på en väldigt lång nivå nu? Vi debatterar en sak angående en elitskidåkare och när en person envist står fast vid en åsikt som ingen annan gillar så är det "packa och dra gubbtjuy" från hela forumet som gäller? Har han inte rätt att ställa andra frågor om träningsupplägg och utrustning (som han gjort) eller bidra med det han kan bara för att han har en bestämd åsikt angående elitskidåkares prestation?

 

Gillar egentligen in att leka låtsaspolis men kände att det behövdes här.

Håller med även om jag i övrigt inte håller med VS i denna tråd. Jag brukar också envist hålla fast vid mina åsikter ibland:)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar också envist hålla fast vid mina åsikter ibland:)

Det är väl det som är så underbart med denna tråd. Trots att så många försökt förklara att orden "förhoppning" eller "förväntning" är lite bättre och mer nyanserade ord än "krav". Sedan att VS blir så arg och påstår saker om alla oss andra som ingen har sagt, t ex att vi är lika nöjda med att Kalla tar en 9:e istället för medalj. Jag väntar med spänning på att få reda på vilka konsekvenserna blir ifall Kalla inte tar medalj!

Link to comment
Share on other sites

Fan, kommande OS lopp om 10km fritt har fått ytterligare en dimension som gör att jag nästan skulle tycka det var intressant med en 9:onde plats.........hemska tanke!

 

Jag försöker halla mig till:

Ge mig ro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra

det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

De kloka orden åker genast upp på anslagstavlan vid min skrivbord !

 

Givetvis är VS välkommen att även fortsättningsvis delta på forumet. Med vilken rätt har vi att kräva annat ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...