Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Att bli upprymd eller besviken på kommande resultat i OS är ju helt naturligt. Men att ställa krav på resultat när man inte på något sätt bidragit till skidåkarnas utveckling/status är lika orimligt. För att ställa krav anser jag att man dessförinnan ingått någon form av överenskommelse, typ jag satsar x kronor på din utveckling och förväntar mig resultat i OS.

 

Relavant för SOK, sponsorer, SSF mfl. men överhuvudtaget inte för VS. Självklart.

Link to comment
Share on other sites

I grund och botten verkar det stora skiljeämnet inte vara Kallas prestation utan snarare ordet "krav".

 

Lite olika tonhöjd på inläggen också :)

 

Jag "förväntar" mig goda resultat (mest i from av medaljer) av fler än Kalla, men absolut av henne eftersom Hon verkar ha så stor potential. Jag använder alltså inte order krav, men blir inte så upprörd av det heller även om det känns som om (min känsla) enbart "uppdragsgivare" ska ställa krav.

 

Jag känner nog inte att mina förväntningar blir uppfyllda av en niondeplats heller, men hejar på tills Kalla lägger av.

Så jag jublar vid medalj och ser ledsen ut vid andra resultat, men inga burop från min sida om Kalla ger sitt allt! (antagligen aldrig ett burop från min sida eftersom det inte rimmar med min människosyn)

 

Eftersom det finns många med "elitbakgrund" på forumet skulle det vara kul att höra hur man upplevt "kraven" från allmännheten i sin idrottskarriär?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, Växjöskidare, jag blev provocerad och i affekt skrev jag ovanstående inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli så hårt, men jag blev förbannad. Och då skriver man kanske lite dumma och oövertänkta saker. Hoppas du har överseende med det.

 

Jag tror det är bättre att jag drar från forumet nu, verkar inte som jag har några vänner kvar, som vill försvara mig. Har tydligen missuppfattat den här tråden helt.:/

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, Växjöskidare, jag blev provocerad och i affekt skrev jag ovanstående inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli så hårt, men jag blev förbannad. Och då skriver man kanske lite dumma och oövertänkta saker. Hoppas du har överseende med det.

 

Jag tror det är bättre att jag drar från forumet nu, verkar inte som jag har några vänner kvar, som vill försvara mig. Har tydligen missuppfattat den här tråden helt.:/

Tycker absolut inte att du skall dra dig undan, du tillför värdefull kunskap och inte minst så har du förmågan och styrkan att be om ursäkt. Tycker inte att du missuppfattat tråden heller. Så kom igen nu och fortsätt!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, Växjöskidare, jag blev provocerad och i affekt skrev jag ovanstående inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli så hårt, men jag blev förbannad. Och då skriver man kanske lite dumma och oövertänkta saker. Hoppas du har överseende med det.

 

Jag tror det är bättre att jag drar från forumet nu, verkar inte som jag har några vänner kvar, som vill försvara mig. Har tydligen missuppfattat den här tråden helt.:/

Äh, skärpning nu du och alla andra. Jag tycker alla ska vara kvar och ha sina åsikter och framföra dom och inte vara så lättstötta! Snön kommer ju nu!!!

Link to comment
Share on other sites

Första inlägget i den här tråden...kunde bara inte hålla mig längre :)

 

Jag tar klart ställning emot de krav som omnämns, dels för att jag vet hur illa idrottarna mår av alla krav från framförallt okunniga soffpotatisar. De som varit med tror jag ganska väl vet vilka negativa effekter kraven kan ge och de försöker nog undvika krav i största möjliga mån. (Därav nyttan med idrottspsykologer)

 

Men framförallt...anta att jag har krav på Kalla och Södergren o.s.v. att de ska ta åtminstone varsin medalj. När ska jag då få chansen att glädjas? Med en sån inställning till ett OS, då risker jag som åskådare bara besvikelse. Hellre har jag lägre förväntningar och reser mig från TV-soffan med ett glatt hjärta. Det blir mycket lättare att då sätta på sig sina egna skidor och köra ett par mil framåt kvällen!

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, Växjöskidare, jag blev provocerad och i affekt skrev jag ovanstående inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli så hårt, men jag blev förbannad. Och då skriver man kanske lite dumma och oövertänkta saker. Hoppas du har överseende med det.

 

Jag tror det är bättre att jag drar från forumet nu, verkar inte som jag har några vänner kvar, som vill försvara mig. Har tydligen missuppfattat den här tråden helt.:/

Tycker inte du ska dra från forumet. Du skrev ungefär det som jag tänkte, men jag tycker hela den här tråden spårat ur och avstod från att skriva något. Tycker admin skulle ha låst den för tonen började bli otrevlig och diskussionen ledde ingen vart.

Link to comment
Share on other sites

Ge varandra en stor kram och lägg ner yxan. Jag har följt denna tråd i det tysta och har lagt märke till en sak; Hur kan man bli upprörd över andras åsikter? Hur man tänker etc?

Ju mer kritik ni gav växjöskidaren, ju mer utrymme fick han och trivdes ännu mer i debatten. Låt alla ha olika tankar och ideer och häng inte folk för det.

Link to comment
Share on other sites

Varför är krav så oerhört skadlig och varför mår vi så dåligt av krav?

Det gäller inte bara elitidrott utan i lika hög ursträckning inom arbetslivet, skolan och socialförsäkringen. Vi verkar i sverige vara extremt dåliga på att bryta ned krav till mål och använda dessa som motivation istället för att få prestationsångest.

Link to comment
Share on other sites

Varför är krav så oerhört skadlig och varför mår vi så dåligt av krav?

Det gäller inte bara elitidrott utan i lika hög ursträckning inom arbetslivet, skolan och socialförsäkringen. Vi verkar i sverige vara extremt dåliga på att bryta ned krav till mål och använda dessa som motivation istället för att få prestationsångest.

En intressant fundering och jag kan hålla med om att vi i många lägen snarare skulle öka kraven än minska dem.

Dock är det en jädra skillnad på hur och av vem de ställs. Krav som kommer från människor långt ifrån och utan egentlig insyn är meningslösa. De flesta kan nog hantera dem genom att helt enkel skita i dem. Krav som formuleras av en insatt och tillsammans med den "kravutsatte" är en helt annan sak. Där är vi dåliga i Sverige, att ställa krav på enskilda människor. Vi vill gärna behandlas i grupp och vi vill inte peka ut enskilda "skyldiga".

Tittar vi specifikt på idrott är det ju onekligen en viss skillnad mot att ställa krav på någon att komma till jobbet. En elitidrottare som blir uttagen till OS har garanterat skött sitt "jobb" genom att underkastat sig all träning mm. Att då ställa krav på ett guld när marginalerna är så små är inte realistiskt. Ungefär som att ställa ett krav på läkaren att alla patienter ska bli friska eller att en säljare alltid ska plocka hem affären.

Vi kan var tvärsäkra på att Kalla har sina egna krav och mål och de är garanterat lika höga som våra förhoppningar. Vår uppgift måste då bli att förmedla en possitiv intställning att det är möjligt. Då presterar hon på toppen av sin förmåga och räcker det till ett guld är det grymt roligt. Ställer vi krav med andemeningen "guld, annars......." smyger sig det sig in en rädsla att misslyckas. Det är obra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att alla stora förväntningar och förhoppningar har samma potentiellt destruktiva effekt som "krav". Jag tycker att det endast är en fråga om ordval och nyans, samt att det låter mindre aggressivt att ha förhoppningar än krav. Från idrottarens synvinkel är säkert stora förväntingar, med en påföljande ofrånkomlig besvikelse om de inte uppfylls, nog så betungande. Det bästa tycker jag är att man kort och gott säger att man kräver/förväntar sig att idrottaren som representerar landet förbereder sig och presterar så bra han/hon kan. Uppfyller idrottaren de kraven och det blir guld är det finemang. Uppfyller idrottaren de kraven och det blir det 9:e plats tackar man honom/henne för ett bra försök och önskar bättre lycka nästa gång.
Link to comment
Share on other sites

Krav fungerar dåligt om man inte kan påverka hur de kan tillfredsställas.

Krav fungerar dåligt om de blir så omfattande att man inte hinner med att uppfylla dem.

 

Krav på att träna eller delta vid tävlingar borde alltså vara enkla och effektiva om det finns tid och/eller hälsa. Kalla fixar nog detta tillsammans med sin/sina tränare och sponsorer, och de kraven är nog inte dåliga...

Uppmuntran är en livsnödvändighet, vet inte många som fungerar utan uppmuntran (ingen egentligen).

 

Sedan har vi alla förväntningar på oss själva och andra, och om det formuleras som krav eller förväntan/förhoppning gör nog liten skillnad.

Och det är svårt att avstå detta, det finns ofta i luften...

kan knäcka den mest härdade :(

 

Där det är enklast att göra skillnad är att vara mer uppenbart uppmuntrande!

Vem var det som hade devisen i Skidforum som lät ungefär "le mot världen och se hur det sprids i världen"?

Jag tänker ofta på denna devis även om jag inte kommer ihåg exakt hur den var skriven :)

(det fungerar bättre än man kan tro)

 

Uppmuntra och beröm och se hur det gör skillnad!

Kräv och fördöm och du ska se att det blir en negativ respons om du inte berömmer mer än du kräver.

Detta är inget velourtips utan lika mycket naturlag som att man behöver mat och sömn.

 

Så när/om jag träffar Kalla eller någon annan så ska jag heja i spåret.

 

Eller som gubben i av de tyngsta backarna (tyngst för att det svartnade för mina ögon) innan Hökberg sa... "Heja Per, det går bra och det är inte så långt kvar" han kollade min nummerlapp och slog upp mitt namn i tidningen och hojtade till mig.

Gissa om blicken klarnade och jag kunde öka?

Inte kom jag in på medaljtid för det, men uppmuntran som fungerade :)

Om han hade sagt att han krävde att jag klarade backen hade jag nog stannat och lappat till honom :)

Link to comment
Share on other sites

Att ni ska behöva bli ovänner om en jänta.

Det finns tusen och åter tusen skidåkerskor, om inte annat i Norge. :P

 

Själv brukar jag irritera upp mig i TV-soffan över Blomqvist som småskrattar lite och bortförklarar svenskarnas ibland bristande insatser med att just denna gången är de inte i form, eller lite småsjuka, eller bortvallade, eller vad det nu är för fel.

Att de inte är bättre gentemot övriga världseliten förefaller inte herr Blomqvist reflektera över.

 

Jag brukar därför titta på NRK istället när det vankas skidor...

Link to comment
Share on other sites

Här var det ju varmt och mysigt! :) Tuffa tag. Nästan som på Pöldertiden.

 

Om Kalla tar guld kommer jag att gråta; om hon misslyckas kommer jag att gråta; men jag kommer aldrig att ställa krav; bara tacksamhet för att hon sliter så för ge oss hopp om en liten stunds översinnlig lyckokänsla. Hon har redan vunnit mitt hjärta med vinsten i Tour de Ski. Grät som ett litet barn.

Link to comment
Share on other sites

Dock är det en jädra skillnad på hur och av vem de ställs. Krav som kommer från människor långt ifrån och utan egentlig insyn är meningslösa.

Min kära sambo jobbar inom offentlig sektor och skulle gladeligen anamma denna devis ...

Jag själv brukar få rätt mycket krav från användare av IT-lösningar som knappt har en susning om varför de ens använder stödet och än mindre över vad som rimligen går att göra så jag köper också gärna ovanstående :)

Jag brukar ställa hårda krav på snöröjningen men kan knappast säga att jag är direkt insatt i vare sig själva traktorkörandet, planering, budgeten eller prioriteringen..

Näe, Stefan skulle vi anamma synsättet att endast krav fr¨ån de insatta ska tas hänsyn till för de andra är meningslösa, då lever vi snart i en bubbla och utvecklingen stannar av. Även de mest idiotiska krav som ställs i min vardag kan leda till väldigt bra utveckling!

 

 

Tittar vi specifikt på idrott är det ju onekligen en viss skillnad mot att ställa krav på någon att komma till jobbet. En elitidrottare som blir uttagen till OS har garanterat skött sitt "jobb" genom att underkastat sig all träning mm. Att då ställa krav på ett guld när marginalerna är så små är inte realistiskt. Ungefär som att ställa ett krav på läkaren att alla patienter ska bli friska eller att en säljare alltid ska plocka hem affären.

Min kompis betalar 6000 spänn om året för att se ett gäng elitseriematcher i hockey. Hans pengar används sedan bla till att betala spelares löner som inte sällan överstiger 100 papp i månaden. Hans närvaro, intresse och engagemang attraherar dessutom sponsorer som gärna petar in ännu mera pengar för att få exponering och i sin tur kunna dra in mer pengar. Hans devis är att desto mer pröjs, desto större krav. Spelare som offrar sig och gör allt och lite till i varje match räcker långt men har man elitseriens största spelarbudget så räknas inte så mycket annat än resultat i slutändan. Det finns nog ingen som håller på Barcelona eller Real Madrid och inte kräver vinst i varje match i princip!

Jag har krav på mig att dagligen leverera utefter min förmåga. Gör jag inte det så kommer det att märkas i lönesamtal, utvecklingssamtal och uppdragsfördelningen. Inget snack. Det förväntas att jag levererar varje dag. Går människor till en läkare förväntas en proffessionell diagnos, att rätt behandling sätts in, ett korrekt bemötande. Att tex missa en fraktur bara för att man skiter i röntgen acceptera nog ingen. De flesta kräver nog också att sjukvården ska kunna ta hand om alla även om de som är insatta inser att med dagens kostnadsnivå kontra intäktsnivå är det inte möjligt. Men kraven finns där och det tvingar politiker att tänka om.

 

 

Vi kan var tvärsäkra på att Kalla har sina egna krav och mål och de är garanterat lika höga som våra förhoppningar. Vår uppgift måste då bli att förmedla en possitiv intställning att det är möjligt. Då presterar hon på toppen av sin förmåga och räcker det till ett guld är det grymt roligt. Ställer vi krav med andemeningen "guld, annars......." smyger sig det sig in en rädsla att misslyckas. Det är obra :)

Varför är det gjutet i sten? Kanske Kalla är av samma virke som Phelps och Northug. De drar ju upp hela nationers förväntan skyhögt och verkar njuta i glansen.

Men i sverige funkar förstås inte det, utan då gäller det att resultaten är inte viktiga utan bara ha gjort sitt bästa så är det ok. Fast det gäller inte snöröjnigen förstås ...

Link to comment
Share on other sites

Krav fungerar dåligt om man inte kan påverka hur de kan tillfredsställas.

Krav fungerar dåligt om de blir så omfattande att man inte hinner med att uppfylla dem.

Det beror på hur man är funtad och vilken förmåga man besitter att bryta ned krav till mål.

Men med tanke på andelen utbrända så har vi nog seriösa problem med det i sverige.

 

Krav på att träna eller delta vid tävlingar borde alltså vara enkla och effektiva om det finns tid och/eller hälsa. Kalla fixar nog detta tillsammans med sin/sina tränare och sponsorer, och de kraven är nog inte dåliga...

Uppmuntran är en livsnödvändighet, vet inte många som fungerar utan uppmuntran (ingen egentligen).

Jag vet inte vilka krav sponsorer ställer men visst är uppmuntran en livsnödvändighet.

 

Uppmuntra och beröm och se hur det gör skillnad!

Kräv och fördöm och du ska se att det blir en negativ respons om du inte berömmer mer än du kräver.

Det är en sanning med modifikation.

Klart att vi är dåliga på att ge beröm och att uppmuntra. Så är det överallt! Så mer beröm och uppmuntran. Men nog fasen finns det utrymme för krav och fördömmande också. Finns nog många som sysslar med lagidrott på elitnivå som fått sin beskärda del av utskällingar efter eller under matcher och det kan göra underverk. Kritik och krav kan verka som en väckarklocka och är långtifrån enbart negativt. För mig personligen är krav och press en bättre motivator än beröm då jag liksom många andra, har fasligt svårt att ta till mig detta.

 

Min frågeställnings kvarstår. Varför har vi så svårt för krav?

Link to comment
Share on other sites

Krav är bra, och helt OK.

Men det blir ju bara fånigt om det inte leder till någon konsekvens.

-Jag kan göra det där åt dig, men då kräver jag att du hjälper mig med det här först.

Får jag inte hjälpen, ja, då blir det inget.

Växjöskidare kräver medalj av Kalla på 10 fritt i OS, hon kanske blir 5:a, och...???

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...