Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Charlotte Kalla


skidguru

Recommended Posts

har kalla och tränarna månne varit inne här och läst och fått stora skälvan av VS tunga krav..

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article6125834.ab

Sitter och tittar på loppet i Bruksvallarna just nu. www.funasdalen.com/direkt Resultatlistan uppdateras rätt snabbt men web-sändningen funkar inte riktigt bra för mig i alla fall. Hyfsad bild men ljudet enbart sporadiskt. Kalla leder vid 5 km. Kowalczyk 13 sek efter. Detta är ju faktiskt en återgång till trådens ursprung och svaret är alltså just nu: Mycket bra!

Kalla vann!

Mkt bra lopp även av tex Hanna Seppas!

 

Mål

Klass: D 21-

Plac Namn Startnr Klubb Tid Diff

1 Charlotte Kalla 314 IFK Tärendö 22:16.6 0.0

2 Anna Haag 322 IFK Moras SK 22:45.2 28.6

3 Anna Olsson 318 Åsarna IK 22:54.9 38.3

4 Ivana JANECKOVA 321 CZE 22:57.8 41.2

5 Justyna KOWALCZYK 324 POL 23:11.8 55.2

6 Sara Lindborg 328 Östersunds SK 23:28.7 1:12.1

7 Eva NYVLTOVA 325 CZE 23:34.2 1:17.6

8 Ida Ingemarsdotter 327 Åsarna IK 23:43.3 1:26.7

9 Paulina MACIUSZEK 260 POL 24:07.4 1:50.8

10 Hanna Seppas 279 Eksjö SOK 24:14.1 1:57.5

11 Susanne Nyström 315 IFK Moras SK 24:15.4 1:58.8

12 Eva SKALNIKOVA 319 CZE 24:18.4 2:01.8

13 Jenny Hansson 311 Vålådalen SK 24:20.1 2:03.5

grymt bra!

en minut före kowalcuk!

 

följe även loppet i Beitostölen med förhoppning om att Sandra Hansson skulle göra br aifrån sig, tyvärr kom hon inte till start. Detta var ju en av få chanser för att henne att visa sin klass, speciellt när konkurrensen i Beito var stenåhrd med Norge, Italien, Tyskland och Franrike på plats.

Nån som vet status för Sandra?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Halloj VS!

 

Konsekvenserna blir så klart mångskiftande.

Från VS sida blir det en verbal nedsabling på detta forum som heter duga.

Och Djaevlar vilken nytta du goer med det! Eller goer du naagon nytta oeverhuvud taget?

Från Aftonhorans sida blir det en artikel sur från Anrell,eller vem som nu må benådiga över sig smalsporten längdskidor anno 2010.

Expressen,samma skit,annan artikelförfattare.

Och Djaevlar vilken nytta dom goer med det! Eller goer dom naagon nytta oeverhuvud taget?

 

Och nu saetter du dig uttryckligen i samma baat som dom tomtarna!

 

Bra skott i foten! (och haer aer jag snaell och mjaekig igen - det skulle gaa att ge en lite mer korrekt beskrivning, som du nog inser...)

Mindre sponsorpengar till Kalla personligen..hon kommer med det individuella misslyckandet i Liberec i väskan..missar hon ånyo kommer det ge utslag.Ingen som bör gråta över det ändå.Den kvinnan har så hon klarar sig för bra tag framöver..en OS medalj lär göra henne ekonomiskt oberoende.

 

Tja,för längdsporten i övrigt Dunder?

Var du med på 80 talet överhuvudtaget?

En ny femteplats för Södergren och en annan..niondeplats för Kalla.

var lämnar det längdskidsporten i Sverige efter OS 2010 Dunder?

Med en rejael skallebank. Och det vet alla som varit med baade paa 80 0ch 90-talen!

Din gissning så god som min,men visst fan kan vi väl vara överens om att det scenariot inte känns HELT optimalt för framtiden?

 

Eller?

Givetvis inte. Men nu till fraagorna som du undviker att svara paa! Vad goer du och dina krav foer nytta? Utoever att framstaella dig som en riktig tuffing...

 

Hur foerklarar du nyttan av de norska "kraven" paa Bjeorndalen 2006? Som fick honom att bomma - till skilnad fraan de normala resultatet med en 2-3 individuella guld paa VM-OS?

 

Inse att det aer skillnad paa sittuationen foer en Skandinavisk skidaakare (daer "hela nationen" kraever ditten och datten) och en simmare fraan USA (daer det paa sin hoejd blir ett par notiser veckorna innan och under OS och sen efter naer det dyker upp bilder daer han roeker paa). Alla bryr sig gentemot ingen bryr sig...

 

Vaentar paa svar men har slutat haalla andan. Aer du man nog att svara? Man eller mus?

Link to comment
Share on other sites

Lugna ned dig ett par promille.Av princip svarar jag inte på dumma frågor..så jag skall se vilken/vilka av dina som är värda att besvaras.

 

Björndalen,ja just det..det var han som rensade rent i guldskåpet i Salt Lake City.Var det det du ville veta?

 

I övrigt anser jag att ditt inlägg är rent dravel.

 

Är det svar på dina frågor?

 

Du får hålla tillgodo likafullt!

Link to comment
Share on other sites

För övrigt säger Ingesson det jag HELA tiden sagt i denna tråden!

 

Kallas chans är 10 fritt i Vancouver,inte någon jäkla klassisk distans om fyra år.

 

Ingesson säger även att Kalla är medaljaspirant på 10 fritt i Vancouver.

 

Det är med andra ord långnäsa på Ni övriga lallare denna tråd(den stora majoriteten som sitter och påstår att en niondeplats kommer vara ok!).

 

Nionde plats på 10 fritt i vancouver är ICKE godkänt.Så är det,oavsett vilka märkliga föreställningar Ni sitter med på Eder kammare!

Link to comment
Share on other sites

För övrigt säger Ingesson det jag HELA tiden sagt i denna tråden!

 

Kallas chans är 10 fritt i Vancouver,inte någon jäkla klassisk distans om fyra år.

 

Ingesson säger även att Kalla är medaljaspirant på 10 fritt i Vancouver.

 

Det är med andra ord långnäsa på Ni övriga lallare denna tråd(den stora majoriteten som sitter och påstår att en niondeplats kommer vara ok!).

 

Nionde plats på 10 fritt i vancouver är ICKE godkänt.Så är det,oavsett vilka märkliga föreställningar Ni sitter med på Eder kammare!

Jag börjar tro att du bara vill provocera VS. Detta eftersom du häver ur dig mängder av rena lögner om vad folk har sagt i denna tråd och framställer det som om bara du trott eller hoppats på en seger för Kalla i fri stil.

 

"Ingesson säger även att Kalla är medaljaspirant på 10 fritt i Vancouver." Ingen på detta forum har sagt emot! Att säga att någon är aspirant är för mig en förväntan och absolut inget krav. Så lägg av VS innan jag blir så trött på ditt vedervärdigt dåliga språk, så jag börjar bli lite elak.

 

Detta var ett trevligt forum innan du börjar häva ur dig meningslösheter i var och varannan tråd.

Link to comment
Share on other sites

Detta var inget trevligt forum innan..eller det beror nog på vem man frågar.

 

Helt uppenbart har här legat en drevbildning och luktat,ofta fördold och ofta inte uppe i ljuset,men likafullt verkar det definitivt inte bättre.

 

Nej,jag gillar inte drevet och jag gillar inte klickbildning.Jag är helt allergisk emot det och det är synd att man inte kan ta något vaccin emot dylikt.DET är en massvaccination jag skulle ha stött fullt ut..det.

Link to comment
Share on other sites

Detta var inget trevligt forum innan..eller det beror nog på vem man frågar.

 

Helt uppenbart har här legat en drevbildning och luktat,ofta fördold och ofta inte uppe i ljuset,men likafullt verkar det definitivt inte bättre.

 

Nej,jag gillar inte drevet och jag gillar inte klickbildning.Jag är helt allergisk emot det och det är synd att man inte kan ta något vaccin emot dylikt.DET är en massvaccination jag skulle ha stött fullt ut..det.

Ett råd....spara lite av din energi till träning och tävling istället, fattar inte att man kan hetsa upp sig så över något man inte kan påverka

Link to comment
Share on other sites

Lugna ned dig ett par promille.Av princip svarar jag inte på dumma frågor..så jag skall se vilken/vilka av dina som är värda att besvaras.

 

Björndalen,ja just det..det var han som rensade rent i guldskåpet i Salt Lake City.Var det det du ville veta?

 

I övrigt anser jag att ditt inlägg är rent dravel.

 

Är det svar på dina frågor?

 

Du får hålla tillgodo likafullt!

Halloj!

 

Precis den Bjoerndalen jag pratade om, mannen som har gild som en genomsnittlig centralbank! Se mitt naest senaste inlaegg, daer var fraagan vad foer nytta alla kraven som norskarna flyttade oever paa sitt saekrastge kort efter att dom missade segrar i boerjan av Turin-OS. Daer blev "kraven" foer stora till och med foer Bjoerndalen. Medans aa ACO aa andra sidan fick en fin medgaangsvaag att surfa paa - till ett guld jag tvivlar stort paa att hon tagit om Lind inte brutit isen.

 

Saa: Hur stor blev nyttan av dom norska kraven paa Bjoerndalen 2006?

 

Ungefaer samma fraaga igen: hur bra aer Engelska fotbollslandslag?

 

 

Angaaende Kalla, saa givetvis aer det haer en gyllene chans, favoritdistans i favoritstil. Klart hon ska ta den! Men kom ihaag att Elofsson var mycket baettre i skate men blev bra nog att sopa hem 15 K i Lahtis - paa 4 aar kan hon mycket vael bli dominant paa klassiskt ocksaa.

 

Saa svara nu paa _fraagan_ och slingra inget mer!

Link to comment
Share on other sites

Helgens utropstecken är trots allt Marit Björgen som vann både fritt (i utklassingsstil) och klassiskt idag i Beitostölen i betydligt tuffare konkurrens än vad som var i Bruksvallarna.

I fritt vann hon med 52s för tvåan Steira och åkare som Johaug var 1,5 minut efter och Astrid jacobsen nästan två! Hoppas Kalla kan matcha detta nästa helg!

 

Kul att Marit verkar vara tillbaka i gammal god form, en skidåkerska som man alltid gillat skarpt..kommer nog bli många roliga dueller mellan henne och Kalla. Hon fick ju inte heller till det i Turin efter att fullständigt dominerat säsongen innan, blev kraven för svåra?

 

Northug verkar också ha tagit ytterligare ett steg i vinter med en seger(f) och en andraplats(k) i individuell start vilket inte varit hans grej innan..vem ska slå honom i vinter?

 

När man läser resultaten från Beito kan man inte låta bli att imponeras av den fruktansvärda toppbredd Norge har framförallt i klassiskt.

 

Tycker årets säsong ser mer intressant ut än på några år!

Link to comment
Share on other sites

Alltså Björn G..dina frågor är mycket märkliga.

 

Du drar upp Ole Einar..en gube som verkligen har tagit de chanser som bjudits till olympiska medaljer redan innan Turin.Han skördade i Nagano och fullständigt totalheldominerade i Salt laken.Har man redan bevisligen gjort sådant..och därmed hållit för trycket två gånger tidigare..så är det dels förlåtet om det sker en miss i tredje OS:et..särskilt efter guldmedaljslakten i OS:et före..delvis är det också något lurt med påståendet att det var KRAVEN som sänkte Björndalen i Turin.Om så var fallet,varför har den trenden aldrig varit synlig varken FÖRR eller SENARE?Erkänn nu att din Björndalen liknelse haltar högst betänkligt,så vi kan lägga det helt åt sidan..där det förtjänar att ligga!

 

Vet inte hur mycket du egentligen kan om fotboll?

Hur bra är England?

Ungefär så bra som de verkligen har presterat,varken mer eller mindre.De har inte i modern tid haft spelarmaterialet för att vinna stora titlar,ERGO så har de inte heller gjort det.

 

Följdfrågan i sammanhanget blir..hur bra är Brasilien?

Där snackar vi KRAVbild,och det har inte stoppat varken dem eller Tyskland eller Argentina eller Frankrike att dominera världscenen i modern tid.

 

Sedan varken kan eller skall man blanda ihop lagidrott med individuell idrott.Det är INTE samma sak.

 

Nu har jag UTFÖRLIGT förklarat för dig..på ett pedagogiskt sätt varför jag tycker dina frågor är trams.Du bör nu förstå varför jag tycker detta..och ytterligare avsteg från tidigare angiven princip kommer ICKE att göras.

 

Se detta som en gratis service.

Link to comment
Share on other sites

Varför jag är här Dunder?

 

För att uttala min åsikt i frågor som intresserar mig.

Nu också även för att peta drevet i ögonen..om å om å om igen om så krävs.

 

Hela denna tråden är en principsak för min del.Jag gillar inte klickbildningar.Det är ointelligent och svagt med sådant.Jag tänker INTE tillåta klicken få sista ordet här,eller i någon annan tråd där jag utsätts för densamma.Om tråden måste bli 100 sidor lång..so be it.

 

Ett drev får aldrig tillåtas vinna.Allt i sinom tid,Dunder..det får ta den tid det tar och tråden får bli hur lång den måste bli.

 

Sista ordet kommer klicken ALDRIG att få.

Link to comment
Share on other sites

Ett råd tillbaka till lappkast,se till att sköta DIN träning istället för att lägga kraft på onödiga uppmaningar till mig..en person du överhuvudtaget inte känner.

 

Gör du bara det,så skall du se att allting planar ut fiiint till slut,men att lyda en uppmaning från en person som överhuvudtaget inte har med mig att göra..gör jag självklart inte.Det hoppas jag att inte någon gör.

Link to comment
Share on other sites

Alltså Björn G..dina frågor är mycket märkliga.

 

Du drar upp Ole Einar..en gube som verkligen har tagit de chanser som bjudits till olympiska medaljer redan innan Turin.Han skördade i Nagano och fullständigt totalheldominerade i Salt laken.Har man redan bevisligen gjort sådant..och därmed hållit för trycket två gånger tidigare..så är det dels förlåtet om det sker en miss i tredje OS:et..särskilt efter guldmedaljslakten i OS:et före..delvis är det också något lurt med påståendet att det var KRAVEN som sänkte Björndalen i Turin.Om så var fallet,varför har den trenden aldrig varit synlig varken FÖRR eller SENARE?Erkänn nu att din Björndalen liknelse haltar högst betänkligt,så vi kan lägga det helt åt sidan..där det förtjänar att ligga!

Tja. I Turin flyttades allt mer av trycket oever paa Bjoerndalen vartefter de andra inte tod de guld Norge hoppades. Naer Skidskyttet kom vart kraven foer stora ("Nu maa du bare redde oss O-E!") och han missade. Handlar paa inget vis om foerlaatet eller oferlaatligt, utan om orsak och verkan. Hade ACO vunnit om Sprintaakarna inte tagit gulden - jag tvivlar, pressen hade plivit stoerre och hon skjutit en bom mer.

 

Saa Bjoerndalenliknelsen ligger precis daer den passar - mitt i spaaret: foer upptramsade "krav" kan faa till och med den saekraste att underprestera. I Nagano tog Norge maaaanga guld, i Salt Lake tog dom aen fler - men i Turin inget.

Vet inte hur mycket du egentligen kan om fotboll?

Hur bra är England?

Ungefär så bra som de verkligen har presterat,varken mer eller mindre.De har inte i modern tid haft spelarmaterialet för att vinna stora titlar,ERGO så har de inte heller gjort det.

Innan aer dom vaerldmaestare enligt sin egen tabloidpress, sen underpresterar dom "alltid" i foertid - troligtvis foer att "kraven" tramsas ur proportion.

Se detta som en gratis service.

Jag faar tacka foer servicen: Dom aer inte baettre aen sina resultat, eftersom ingen aer baettre aen sina resultat.

 

Har du inte kommit paa _naagon_ foerklaring paa vilken nytta dina "krav" goer som haaller ens i dina oegon?

Link to comment
Share on other sites

Tycker denna tråden har gjort sitt...

 

Personligen tycker jag att vissa krav kan man ställa om åkaren själv går ut och säger "Jag SKA ta medalj" eller något liknande...men i detta fall om man läser vad Kalla säger och jag citerar!

"Det är inte grundat på fakta och resultat som jag har gjort tidigare. Det var veckan i Tour de Ski och sen jag haft några pallplaceringar..."

Visst hon är helt klart en medaljkandidat....men jag tror inte på något guld...tror att nästa OS är Kallas OS...

 

En annan sak...´En fråga jag ställer mig varje gång det blir ett drev på elitaktiva inom olika idrotter...är vilken nivå har drevet själva tävlat på???

Link to comment
Share on other sites

Har Kalla någon officiell fanclub ? (t.ex. Södergren har ju en)

En sådan kan ju verka genom att tillföra den typ av positiv energi som en sådan lovande och hårt satsande kanontjej som Kalla så väl behöver. Och som i stort sett alla utom en av er förstår hon behöver i det utsatta läge hon befinner sig i.

** Heja Kalla, skidforum håller stenhårt på dig och vill ge dig allt stöd och uppmuntran vi kan ge (genom Lars-Erik Persson, ålderman på skidforum med bl.a. 47 genomförda Vasalopp/öppna spår)

Link to comment
Share on other sites

Ujuj..är det nya taktiken?

Jag darrar i knävecken...NOT..:-)

 

Se nu till att Ni håller Er till det Ni så storvulet lovar här,det passar mig något alldeles utmärkt!

 

Behöver Kalla en fan club inför OS?

Knappast..Kalla bhöver vara skadefri och få träna på i lugn och ro.Därav den självklara taktiken att inte valsa runt med pressen för mycket.

 

Varför hon inte vill tala om OS medaljer är också självklart.Först göra,sedan prata.Själva faktumet att hon inte vill prata om just OS medaljer säger oss alla vad hennes mål är dock.

 

KRAVbilden från allmänheten kommer hon ALDRIG att komma undan dock,såtillvida saker och ting är som de nu är.

Link to comment
Share on other sites

Helgens utropstecken är trots allt Marit Björgen som vann både fritt (i utklassingsstil) och klassiskt idag i Beitostölen i betydligt tuffare konkurrens än vad som var i Bruksvallarna.

I fritt vann hon med 52s för tvåan Steira och åkare som Johaug var 1,5 minut efter och Astrid jacobsen nästan två! Hoppas Kalla kan matcha detta nästa helg!

 

Kul att Marit verkar vara tillbaka i gammal god form, en skidåkerska som man alltid gillat skarpt..kommer nog bli många roliga dueller mellan henne och Kalla. Hon fick ju inte heller till det i Turin efter att fullständigt dominerat säsongen innan, blev kraven för svåra?

 

Northug verkar också ha tagit ytterligare ett steg i vinter med en seger(f) och en andraplats(k) i individuell start vilket inte varit hans grej innan..vem ska slå honom i vinter?

 

När man läser resultaten från Beito kan man inte låta bli att imponeras av den fruktansvärda toppbredd Norge har framförallt i klassiskt.

 

Tycker årets säsong ser mer intressant ut än på några år!

Jag tycker också det vore kul om Marit kommer tillbaka i gammal god form. Intressant att hon vann så stort i fristil. Antingen var det enbart hon som var bra i helgens fristil eller var de andra nedtränade fortfarande? Många verkar fortfarande träna på hårt med dubbla pass men släpper lite på träningen inför nästa helg i Beito. Dagsformen kan vara rätt olika varje helg pga hur hårt de tränat under de senaste veckorna. Norrmännen har ju så många bra åkare och en hård konkurrens dessutom inom laget så dom måste ju visa vad dom kan tidigt under säsongen.

Intressant 2 är om Anna Haag kommer att kvala in på OSplats tidigt i VC så hon inte behöver maxprestera under VC och istället kan träna på bra i dec-jan inför OS.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...