Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om det nu går att sickla på olika sätt. Varför redogörs det aldrig? Vilka sätt ger bäst glid vid lika fören? Ut med språket kuzmin o enklare!

Jag har för mig att Enklaresport har skrivit på detta forum hur han gör vi olika fören. t.ex korta drag och minimalt med borstning vid varmföre(om jag inte minns helt fel)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jo, jag brukar alltid sickla professorns skidor och det är en ära. Det vill jag bara påpeka. Vilka andra jag sicklar till får, eller bör jag inte avslöja. Men iaf.

 

Själva sicklingen är inte så himla speciell men det är klart att man bör ha en viss känsla.

Sen är det viktigt att anpassa för olika fören men då pratar vi i första hand om det efter, som rillming, borstning och förstås fästet. Men det sista utelämnar vi här. Likaså kupering och åkstyrka.

 

I princip. Vid varmare fästen så borstar man mindre och skapar mer struktur. Vid snöfall och nyare snö så aktar man sig för alltför fina strukturer.

Vid kallare fören, och nysnö, så borstar och polerar man mera och rillar man så ser man till att ta ned rillkanter. Jag kör gärna med peak finish-papper på slutet om det är lite kallare.

Angående XRiller så har så många kunder uppnått fantastiska resultat så jag måste genast ta in den igen. Jag tyckte först den var lite dyr. Men till mina egna sicklingskunder har jag inte kört den då resultatet SER dåligt ut. Men resultatet mäts ju inte på utseende. :-)

 

Men till professorns skidor då!

Jag sicklade upp ytan med Kuzmin Universal.

Borstade 2-3 ggr åt fel håll på skidan med fel håll på Skimateria stål fin.

Borstade 6-7 ggr åt rätt håll på skidan med fel håll på borsten. Samma.

Nu rillade jag! (Glömde skriva det först). Grov julgran RC med lätt tryck fram och gradvis hårdare hela tiden. Sen körde jag 1.0 RC med gradvis hårdare tryck.

Borstade ca 10 ggr åt rätt håll på skidan med rätt håll på borsten innan jag av tidsskäl gick över till roterande Skimateria stål fin. Dock gick den lite sakta då det var en skruvdragare typ.

Sen 4-5 drag fram på skidan med peak finish papper. 2-3 drag bak.

Avslutade med Kuzmin HS Brush. Ca. 12 sek fram, hälften bak.

 

Ursäkta om jag missade ngn fråga. Skrev på mobilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Enklaresport har skrivit på detta forum hur han gör vi olika fören. t.ex korta drag och minimalt med borstning vid varmföre(om jag inte minns helt fel)

Ha ha, precis! Men det är lätt att fokusera för mycket längden på dragen då det spelar mycket mindre roll än hur man borstar efter.

Link to comment
Share on other sites

Ställer mig lite frågande till att borsta mindre vid varmföre, det är ju den typen av struktur iform av damm och microhår man inte vill ha som i första hand borstas bort. Tror på riktigt bra borstad ytfinish oavsett temperatur och sedan rillar man (eller sicklar) efter dagstemperstur. Desto bättre ytfinish desto mer hydrofobt tänker jag, jag borstar efter rillning också och rillar oftast två ggr, brukar funka riktigt bra. Kör alltid rotoborste. Gled tom ifrån professorn i måndags....
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jo, jag brukar alltid sickla professorns skidor och det är en ära. Det vill jag bara påpeka. Vilka andra jag sicklar till får, eller bör jag inte avslöja. Men iaf.

 

Själva sicklingen är inte så himla speciell men det är klart att man bör ha en viss känsla.

Sen är det viktigt att anpassa för olika fören men då pratar vi i första hand om det efter, som rillming, borstning och förstås fästet. Men det sista utelämnar vi här. Likaså kupering och åkstyrka.

 

I princip. Vid varmare fästen så borstar man mindre och skapar mer struktur. Vid snöfall och nyare snö så aktar man sig för alltför fina strukturer.

Vid kallare fören, och nysnö, så borstar och polerar man mera och rillar man så ser man till att ta ned rillkanter. Jag kör gärna med peak finish-papper på slutet om det är lite kallare.

Angående XRiller så har så många kunder uppnått fantastiska resultat så jag måste genast ta in den igen. Jag tyckte först den var lite dyr. Men till mina egna sicklingskunder har jag inte kört den då resultatet SER dåligt ut. Men resultatet mäts ju inte på utseende. :-)

 

Men till professorns skidor då!

Jag sicklade upp ytan med Kuzmin Universal.

Borstade 2-3 ggr åt fel håll på skidan med fel håll på Skimateria stål fin.

Borstade 6-7 ggr åt rätt håll på skidan med fel håll på borsten. Samma.

Nu rillade jag! (Glömde skriva det först). Grov julgran RC med lätt tryck fram och gradvis hårdare hela tiden. Sen körde jag 1.0 RC med gradvis hårdare tryck.

Borstade ca 10 ggr åt rätt håll på skidan med rätt håll på borsten innan jag av tidsskäl gick över till roterande Skimateria stål fin. Dock gick den lite sakta då det var en skruvdragare typ.

Sen 4-5 drag fram på skidan med peak finish papper. 2-3 drag bak.

Avslutade med Kuzmin HS Brush. Ca. 12 sek fram, hälften bak.

 

Ursäkta om jag missade ngn fråga. Skrev på mobilen.

Tack för det utförliga svaret. Det här med sickling är mer än att bara sickla hör jag :)  Men det är rätt skönt att slippa parafinet måste jag säga.

Jag körde stafetten och hade i princip bara använt Kuzmin U och tyckte skidorna gick trögt fram till Smågan sen blev det bättre ner mot Mångsbodarna.

Link to comment
Share on other sites

Ställer mig lite frågande till att borsta mindre vid varmföre, det är ju den typen av struktur iform av damm och microhår man inte vill ha som i första hand borstas bort. Tror på riktigt bra borstad ytfinish oavsett temperatur och sedan rillar man (eller sicklar) efter dagstemperstur. Desto bättre ytfinish desto mer hydrofobt tänker jag, jag borstar efter rillning också och rillar oftast två ggr, brukar funka riktigt bra. Kör alltid rotoborste. Gled tom ifrån professorn i måndags....

Det går att räkna på. Ju varmare det är, ju viktigare med hög hydrofobicitet och den blir sämre ju mer man borstar. Sen gäller det att ha koll på parametrarna som kyla, snö och hur snabb du är. Vill du ha bättre glid i nedförsbackarna så borstar man lite mindre och rillar lite mer. Vill man ha bättre glid på platten så borstar man lite mer och rillar lite mindre.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det utförliga svaret. Det här med sickling är mer än att bara sickla hör jag :)  Men det är rätt skönt att slippa parafinet måste jag säga.

Jag körde stafetten och hade i princip bara använt Kuzmin U och tyckte skidorna gick trögt fram till Smågan sen blev det bättre ner mot Mångsbodarna.

Med facit i hand så borstade du för lite då eftersom du fick lite naturlig borstning av snön.

Varsågod!

Link to comment
Share on other sites

Hatten av  för att du delar med dig :)

En fråga: ”man skall akta sig för fina strukturer vid snöfall och nysnö”. Betyder det att man skall köra med + sickel för att få en grövre struktur eller skall sickla med universal/fin men undvika fin (0,1-0,3)  rill?

Min egen ”gissning” skulle vara att vid nysnö snöfall skapa så slät yta som möjligt på topparna i strukturen och rilla 0,5 eller grövre efter behov beroende på temperatur och luftfuktighet. Är jag ute och cyklar?

Link to comment
Share on other sites

Hatten av  för att du delar med dig :)

En fråga: ”man skall akta sig för fina strukturer vid snöfall och nysnö”. Betyder det att man skall köra med + sickel för att få en grövre struktur eller skall sickla med universal/fin men undvika fin (0,1-0,3)  rill?

Min egen ”gissning” skulle vara att vid nysnö snöfall skapa så slät yta som möjligt på topparna i strukturen och rilla 0,5 eller grövre efter behov beroende på temperatur och luftfuktighet. Är jag ute och cyklar?

Helt rätt! Nu är vi på riktig expertnivå men nysnö beter sig lite som varmare fören så det betyder både grövre struktur och lite slätare yta.
Link to comment
Share on other sites

När man borstar med som ni säger ca 20 drag totalt med stålborste, river man inte upp några microhår då från belaget?

 

Har själv kört ytterligare ett vasalopp med egen-sicklade skidor och var mindre nöjd iår. försöker förstå vad som kan göras bättre. (gled relativt andra riktigt bra utför men hade svårt att glida jämt vid stakning, upplever inte att fästet tog i men ibland kändes det som att nån trampade längst bak på skidorna)

 

Jag borstade inte med stålborste alls denna gång utan sicklade skidan fin, nylonborste och rillade ordentligt med rak 1 mm. håll det enkelt :-)

 

hur mycket tror ni glidet faktiskt beror på borstningen med stålborste när man sicklar?

Link to comment
Share on other sites

Nylonborste är det mest överskattade verktyget vid vallning! :)

 

Utveckla gärna för en nybörjare.

 

Jag är väldigt försiktig med stålborsten vid all sorts borstning av skidorna då den känns så otroligt forcerande på belaget. Nylonborsten får dock jobba hårt, men som sagt, jag är nybörjare på det här.

Link to comment
Share on other sites

När man borstar med som ni säger ca 20 drag totalt med stålborste, river man inte upp några microhår då från belaget?

Har själv kört ytterligare ett vasalopp med egen-sicklade skidor och var mindre nöjd iår. försöker förstå vad som kan göras bättre. (gled relativt andra riktigt bra utför men hade svårt att glida jämt vid stakning, upplever inte att fästet tog i men ibland kändes det som att nån trampade längst bak på skidorna)

Jag borstade inte med stålborste alls denna gång utan sicklade skidan fin, nylonborste och rillade ordentligt med rak 1 mm. håll det enkelt :-)

hur mycket tror ni glidet faktiskt beror på borstningen med stålborste när man sicklar?

Förklaringen till det sämre glidet på platten, gentemot utförslöporna, beror på bristen av borstning. Nylonen, som ngn tidigare nämnde, är mycket mindre effektiv än t.ex stål fin.

Och sen är vissa modeller av stål fin alltför aggressiva då de är nya.

Link to comment
Share on other sites

Utveckla gärna för en nybörjare.

 

Jag är väldigt försiktig med stålborsten vid all sorts borstning av skidorna då den känns så otroligt forcerande på belaget. Nylonborsten får dock jobba hårt, men som sagt, jag är nybörjare på det här.

Att polera belaget med nylon är inte nödvändigt, för bra glid. Om du borstat med tagel och fin stål. Möjligen är det tillfredsställande för synen
Link to comment
Share on other sites

Stål, mässing och liknande tar inte lika mycket på hydrofobiciteten men är effektivare.

Nylon är viktigt att slutpolera med om det är kallt, mycket grovsnö.

Men att endast polera med nylon? Skulle vara om man kör Kuzmin HS Brush då men jag personligen kör alltid lite stål innan.

Skulle det vara varmföre så ingen nylon alls. Om det är rejält varmföre endast några enstaka drag med stål.

Angående skillnad mellan olika metallborstar så vågar inte jag uttala mig om det för det finns så många olika märken och en del är bättre och en del är sämre. Vissa nya stål fin är alltför aggressiva, som jag tidigare nämnt, men samma modeller kan gå riktigt bra som roterande.

Mina egna favoriter är Skimateria stål fin, Kuzmin HS Brush

Vid lite försiktigare användning av nylon så är Skimateria nylon grym.

Skall man ta ned strukturen lite vid riktigt kallföre är Kuzmin HSA kanon.

Mässingsborstar har jag alltid sagt vara okey men att man bör jobba lite längre med. Var dock mycket länge sedan jag jobbade med en.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt! Nu är vi på riktig expertnivå men nysnö beter sig lite som varmare fören så det betyder både grövre struktur och lite slätare yta.

Nu är jag inte med riktigt, av vilken anledning vill du grövre struktur vid nysnö?

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte med riktigt, av vilken anledning vill du grövre struktur vid nysnö?

Det ombildas snabbare till vatten vid friktion och sen, dock osäker hur mycket det påverkar, så sägs det att nysnön lättare kan fastna i finare strukturer.

Men jag sätter inte mina sista slantar på det och jag tar personligen gärna emot mer feedback på det.

Link to comment
Share on other sites

Det ombildas snabbare till vatten vid friktion och sen, dock osäker hur mycket det påverkar, så sägs det att nysnön lättare kan fastna i finare strukturer.

Men jag sätter inte mina sista slantar på det och jag tar personligen gärna emot mer feedback på det.

Nu är det ju skillnad på blöt/fuktig nysnö och kall nysnö men jag vill nog påstå att det är precis tvärtom. Den vassa nysnö kristallen "fastnar" om strukturen är för grov.

Men i blöt /fuktig ny snö håller jag med att en grövre struktur är att föredra.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju skillnad på blöt/fuktig nysnö och kall nysnö men jag vill nog påstå att det är precis tvärtom. Den vassa nysnö kristallen "fastnar" om strukturen är för grov.

Men i blöt /fuktig ny snö håller jag med att en grövre struktur är att föredra.

Jag är visserligen ingen tribolog, men det är.väl inte så att enbart nysnö eller transformeras snö som avgör strukturen? Jag menar att följande tumregler borde fungera rätt bra:

 

- Temperaturen avgör hur grov struktur du vill ha, dvs kuzmin+ eller Kuzmin U, riller eller inte riller, osv.

- Nysnö eller transformerad snö avgör om du vill ha en aggressiv eller nedslipad jämn yta. Nysnö, polera med mycket stålborste, nylonborste och peak finish papper, så att de aggressiva snökristallerna får minimalt fäste. Gammal transformerad snö, borsta inte så mycket. Snön har ändå inga aggressiva bindningar som kan bromsa mot bolaget. Prioritera släppet som en grov struktur ger.

Link to comment
Share on other sites

Jag är visserligen ingen tribolog, men det är.väl inte så att enbart nysnö eller transformeras snö som avgör strukturen? Jag menar att följande tumregler borde fungera rätt bra:

- Temperaturen avgör hur grov struktur du vill ha, dvs kuzmin+ eller Kuzmin U, riller eller inte riller, osv.

- Nysnö eller transformerad snö avgör om du vill ha en aggressiv eller nedslipad jämn yta. Nysnö, polera med mycket stålborste, nylonborste och peak finish papper, så att de aggressiva snökristallerna får minimalt fäste. Gammal transformerad snö, borsta inte så mycket. Snön har ändå inga aggressiva bindningar som kan bromsa mot bolaget. Prioritera släppet som en grov struktur ger.

Visst är det flera parametrar som avgör. Temperaturen är för mig inte jätteviktig (men den ger förstås en indikation på hur snön är) utan det som är viktigt är snötyp och snöfukt. Andra faktorer är ju förstås nederbörd och vind.

Många tittar på lufttempraturen och väljer fel struktur eftersom de inte tänker på hur fuktig snön är.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...