Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, mina Swenor går bra utan rill... annars behöver man inte tänka på fäste heller... och Kläbos löpstil fungerar också bra just nu...

 

För övrogt anser jag att fästvallning är betydligt knepigare än glidvallning... så största vinsten för motionär måste väl ändå ligga i att slippa fästvallningen?

Med det vill jag också säga att stålsickling är mycket attraktivt också...men fästvallningen är mitt problem... inte glidvallningen (pulvrar aldrig).

 

God fortsättningen på er alla, med minusgrader i önskelistan (hoppas den kan infrias innan nästa jul).

Link to comment
Share on other sites

Jag kan konstatera en sak med säkerhet :) Kuzminsicklad struktur går betydligt bättre än fabriksslipen på mina nya lagg. Det tror jag är signifikant för väldigt många motionärer. Sickla bort skiten och kör utan valla och man kommer få betydande bättre glid än att valla sig blå på fabriksslipen.
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har problem att få bra glid på sicklat, Funkat hyfsat på relativt hårda spår då det verkar glida hyfsat jmfört andras skidor, men så fort det blir lösare spår, blötare spår eller lite nysnö och kärva inlandsspår då verkar det glida sämre relativt andra.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som har problem att få bra glid på sicklat, Funkat hyfsat på relativt hårda spår då det verkar glida hyfsat jmfört andras skidor, men så fort det blir lösare spår, blötare spår eller lite nysnö och kärva inlandsspår då verkar det glida sämre relativt andra.

Den givna följdfrågan är om du är säker på att det inte är dina skidor som har tryckpunkter som passar för hårda spår?

 

Jag är numer lyckligt ägare till en relativt stor skidpark och har testat runt med samma struktur på skidornaa och valla. Skillnanderna i glidet är så stora att det är kännbart bara på åkkänslan

Link to comment
Share on other sites

Det är ju möjligt, man skulle förståss haft två st i stort identiska par och fått testa lite, nu kommer jag inte våga sickla det nya paret, fast egentligen skulle man ju sicklat ena skidan, tror ju inte nån ljuger när de hyllar sicklat , men jag har inte fått till det så jag är nöjd vilket irriterar mig.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för skidor bjh?

Ett par Peltonen Infra och ett par Madhus Hypersonic Båda sicklade, Nu ett par Redline osicklade skall valla dessa, Nu är ju redlinen mer en kallföresskida med längre trycksoner, Infran och Hypersonicen tror jag egentligen är ganska lika med kortare trycksoner. 

Link to comment
Share on other sites

Men rent logiskt så borde en stålsicklad skida suga fast i ordentligt blötföre, om man utgår från "glasruteprovet" dvs man tar två glasskivor och blöter dem och sen sätter ihop dem och då sugs de fast pga det inte kommer in luft.

Beror ju helt på vad du menar med en stålsicklad skida? Den lär knappast suga fast mer än en blå standardslip lj02 /birkenslip

 

Själv kompletterar jag stålsicklng med strukturverktyg från både skimateria och RC

Link to comment
Share on other sites

Det blir inte rättvist heller när folk förväntar sig toppglid i alla fören med stålsicklat. Finns väl ingen stenslip som fungerar klockrent både i kärvt inlandsklimat, nysnö och dyngväta. Lite sans och balans får det va!

Förväntar mig inte toppglid, inte heller likvärdigt glid som en vallad skida, men ett ok glid i jmförelse, har inte fått till det på blöta spår ej heller på tröga kalla kärva inlandsspår. När man åker med en kompis och tar mer fart in i en nerförsbakke på ca 80-100 m, lägger sig bakom står djupare och ändå ligger 25-30 m bakom när man slutar glida då käns det inte kul, iofs bra för stakträningen. är dock de kalla spåren stenhårda efter många åkare eller rättare sagt strukturen i snön inte lika kärv då verkar det gå ok. men i hårda spår glider ju allt bra. Jag vill ju få till det och har försökt inhandlat både sicklar massa borstar och rillar så jag har ju inte försökt, skall försöka vidare, men inte med senaste paret. 

Link to comment
Share on other sites

Är inte säker på nånting är ju skidglid vi pratar om.... Strukturen tror jag väl inte kanske är problemet utan jag försöker jämföra stålsicklat inklusive ovallat med vallat i dessa fören, om strukturen är sicklad eller slipad har väl mindre betydelse kanske, jag kanske varit otydlig, Nu slår det mig ikväll att jag skulle ju kunna testa de stålsicklade skidorna, valla den ena och behålla den andra ovallad i detta före, varför i hela friden har jag inte gjort det tidigare? Är ju egentligen ovallat som jag tror är problemet i dessa fören.

Link to comment
Share on other sites

Nu slår det mig ikväll att jag skulle ju kunna testa de stålsicklade skidorna, valla den ena och behålla den andra ovallad i detta före, varför i hela friden har jag inte gjort det tidigare? Är ju egentligen ovallat som jag tror är problemet i dessa fören.

Du får akta så du inte drar åt ena eller andra hållet och spårar ur :)

 

Skämt å sido vill jag nog mena att det är nästan omöjligt att jämföra glidet på det viset? Om du ska märka någon skillnad bara av att åka på skidorna vill det nog till att det är riktigt stor skillnad. Typ att den ena nästan hugger elller suger som då man har för mycket fästvalla. Om du nu inte har tänkt att stå på en skida i taget och se hur långt du glider i en backe.

 

När du jämförde med kompisen hade ni då någon fästvalla på? I så fall är det nog det första du bör fundera över. För tjockt eller för långt med valla eller för mjukt spann?

 

Sedan är det väl så att i lite äldre välåkta och lite glatta spår glider det mesta bra så det är nog inte så konstigt om skidorna går bra i jämförelse då.

 

Jag kan även nämna att jag åkt Öppet spår i alla tänkbara fören på enbart stålsicklade skidor med lika bra och även bättre än de flesta runt omkring mig. Ofta marginellt frångliden i början och lite bättre glid än omgivningen i slutet. När jag även rillat har jag haft lika bra redan i början av loppet. Nu har jag aldrig befunnit mig särskilt långt fram och bland medelmotionärerna kanske det inte är värsta superskidorna och supervallorna, Men samtidigt är det nog många som lämnar in för dyra pengar.

 

/mast

Link to comment
Share on other sites

Men rent logiskt så borde en stålsicklad skida suga fast i ordentligt blötföre, om man utgår från "glasruteprovet" dvs man tar två glasskivor och blöter dem och sen sätter ihop dem och då sugs de fast pga det inte kommer in luft.

Det har ju framförts många argument MOT stålsickling för oss motionärer på denna tråd, speciellt i början och då många gånger i lite hätska ordalag (t.ex. av Tony Pölder) . Debatten har nu som synes lugnat ner sig när de flesta motionärer på skidforum insett det enkla faktum att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV  för oss  t.ex på Vasaloppet. Jag tror inte att det bara är de vetenskapliga argument som framförts (t.ex. via avhandlingar och Skimaterias verksamhet), mina 31 genomförda Vasalopp/öppna spår etc. ,  nej jag tror att huvudorsaken är att de flesta som prövar själv längre sträckor själva ser att detta är ett utmärkt ALTERNATIV för långa sträckor och på träning. 

Jag trodde att jag under dessa tolv år hört alla argument mot stålsickling men jag har tidigare inte hört detta "glasruteargument"  :rolleyes: av min veterankollega Volevodin.   TVÄRTEMOT är min erfarenhet att trots att det många gånger är blött innan man kommer i mål på Vasaloppet så upplever jag att jag har minst lika bra (oftast lite bättre) glid på mina stålsicklade än de flesta omkring mig (och min placering Evertsberg-Mora motsäger ju inte denna subjektiva upplevelse). Men även jag rillar givetvis när det varmt för att få minde kontaktyta, vilket är viktigt under dessa förhållanden.

Dessutom har jag och Volevodin totalt olika tolkningar vad som menas med motionär. 

Vad vill du egentligen åstadkomma Volevodin ? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...