Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Vad gulligt. Nu åter till ämnet

 

Nån som kollat i mikroskop hur strukturen skiljer mellan r-cut och kuzmin plus?

Är det någon som uplevt att kuzmin plus går dåligt vid kallföre?

Jag har en brasklapp om att jag tror att enbart stålsicklat suger under 8 minus!

Kolla på Magnar Dalens strukturrekommendationer från 2007 längst ner på den här sidan: http://www.skiwaxmagnar.com/vallatips.html

Där står att stålsicklat rekommenderas för -10 och kallare i "det enkla" systemet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad som händer i skidans ytskikt är ja, vad då? Jag grunnar inte på detta, utan förhåller mig till den egna upplevelsen,

alltså bättre eller sämre glid. På träning - största delen av vintern - åker jag mest med vallade skidor som inte vallas om dom första 20 milen. Eller med stålsicklad som jag försöker få många mil på.

Efter 10-15 mil märks ingen skillnad i glid. Därför inget lopp på enbart stålsicklat, ÄN så länge.

 

Grattis till dina många lopp och prestationer L E !

 

Denna långa tråd kan knappast tillföra nyheter längre, tyvärr.

Inga nyheter ? Mitt enkla huvududskap är ju fortfarande en nyhet för de flesta MOTIONÄRER i Vasaloppsfältet och allmänhet som bara åker som "söndagsåkning". JAG tror nämligen att det fortfarande är fler motionärer på Vasaloppet som envisas att använda (broms ?) parafin (de som borstar bort nästan allt de lagt dit kan nog få ungefär likvärdigt som vi stålsicklare men många borstar heller inte tillräckligt eftersom de tror det glider bra ändå på vallan). Det finns två delgrupper i världen

1. De som åkt Vasalopp på stålsicklade skidor. De ser ju i de flesta fall ut att hålla med mig dvs att stålsickling är ett utmärkt ALTERNATIV får oss motionärer på Vasalopp och träning 

2. De som INTE åkt Vasalopp på stålsicklade skidor. Det är just åkare i denna grupp som ibland uttalar sig mot detta mitt enkla och viktiga huvudbudskap. Wille är ju ett typfall i denna grupp även om han nu mildrat sina uttalanden efter att i varje fall PRÖVAT att stålsickla till vardags och tom håller med att det inte märks någon skillnad i glid efter viss sträcka. .Om han vågade ta steget fullt ut tror jag han skulle bli min främste supporter i grupp 1 :)

Link to comment
Share on other sites

Viss sträcka för mig är 10-15 mil. Mina stålsicklade går fortfarande inte bättre än vallade efter denna sträcka. Därför plockar jag inte in tid på Vasans slut med stålsicklingsmetoden (än så länge)  Det handlar inte om att våga. Du tycks inte vilja förstå LE, och

​din klassning av mig som åkare ger jag inget för. 

Om skillnaden uteblir i ett långt träningsspår, varför skulle det bli annorlunda i Vasa-spåret?

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin plus skulle jag säga ganska klart. definitivt mer än r-cut. R-cuten ger iofs himla fin yta, men inte särskilt mkt struktur.

 

har haft überfint glid i riktigt kallföre med Kuzmin + sedan "nedtagen" med Kuzmin HSA borste (samt FP brush). Dock att skidorna har typiskt kallföresspann. Låg precis bakom en klunga med (iaf ngra) led 1 åkare på ngn ski maraton; jag hade uberbra fäste och gled märkbart bättre än alla 8 i klungan inkl de med blanka skidor.

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin plus skulle jag säga ganska klart. definitivt mer än r-cut. R-cuten ger iofs himla fin yta, men inte särskilt mkt struktur.

 

har haft überfint glid i riktigt kallföre med Kuzmin + sedan "nedtagen" med Kuzmin HSA borste (samt FP brush). Dock att skidorna har typiskt kallföresspann. Låg precis bakom en klunga med (iaf ngra) led 1 åkare på ngn ski maraton; jag hade uberbra fäste och gled märkbart bättre än alla 8 i klungan inkl de med blanka skidor.

Intressant. Jag är inte helt tillags med att Doktorn rekommenderar plussickel till över 3 grader. Jag kör med den även i minus ibland. Det återstår att göra några dummietester nästa vinter. Detär bara så jädrans svårt att som amatör utan instrument kunna mäta skillnaden. Det blir mest en känsla och i bästa fall kan man dra en slutsats vilka som glider längst i en backe. Det här med att ta tid på ett varv håller jag som högst ovetenskapligt. Var det inte så björnglid bl a gjorde i Torsbytunneln?

Link to comment
Share on other sites

Är det här ett medium för meta-information om privata diskussioner?

Japp - när det man berättade var allt för dumt för att lägga ut på detta forum. ;)

 

______________

 

Nu har jag monterat klart alla skidor som jag köpt till barnen inför nästa säsong. Även om alla skidpar bara kostade 299kr, så blev det ju nästan 540 kr med propulse-bindning. (Rossen lite dyrare, skidorna kostade 800kr och carbonbindningen 589kr. ) Så nu kommer jag börja stålsickla lite mer. Alla barnens skidor på bilden utom Rossen. De får en slip när det lider. Men jag lär valla dem efteråt, men det kan kanske göra en gammal professor lite glad i alla fall? ;) (Jag har ju P-, R- och S-cut i vallalådan… ;) )

 

17880001_1861729234107438_41526932738737

 

 
17855328_1861729394107422_81671284155637
 
Lite S-cut på slutet. Bara som test för att rotoborsta med stål lite efteråt! ;)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Någon gång emellanåt brukar någon skriva att nu har den här tråden spelat ut sin roll, nu finns inget nytt att skriva eller liknande. Själv tycker jag att det där är självreglerande och inte så mycket att diskutera. Så länge folk läser och skriver så finns det intresse och tråden finns kvar.  Nu dock inget inlägg sedan i april, men innebär det att ingen läser? Antalet visningar och inlägg ser man ju i listan över trådar, så jag har skrivit ned lite sporadiskt då och då för att se hur mycket aktivitet det är egentligen.  Snart ett år sedan jag kollade senast, men nu var jag in ungefär samma tid den 5 och 6 augusti, och mellan de två kvällarna hade det tillkommit 250 visningar på en tråd där ingen gjort något nytt inlägg sedan april, definitivt mer aktivitet än i alla fall jag hade väntat mig med så långt mellan nya inlägg.    :)

Översta diagrammet nedan visar antal visningar vid olika tillfällen. Det är för långt mellan mätpunkterna för att se vilken variation det varit över året under 2016-2017, men i genomsnitt 234,7 visningar per dag från oktober 2014 fram till nu, och bortsett från förhöjd aktivitet kring och efter årsskiftet 2015-2016 så verkar genomsnittliga antalet visningar per dag ha legat ganska stabilt från år till år, så det dygnet jag gjorde en punktkontroll var det kanske lite fler visningar än normalt, men förmodligen inte så mycket.

 

Kul i alla fall att det fortfarande är sådant intresse.  :)

 

http://staff.www.ltu.se/~grip/PhotosForLinking/Skidforumstatistik2017-08-06.png

Link to comment
Share on other sites

Oj elefanten är igång igen. Då sammanfattar jag tråden för alla nya.

 

Kuzmin ger inte superglid i något före

Kuzmin är bra för alla som inte äger en slipmaskin eller bor granne med J. Augustsson

Paraffinering fungerar vid fullmåne

Dunderklumpen stålsicklade skidor innan Sällskapsresan gick på bio

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj elefanten är igång igen. Då sammanfattar jag tråden för alla nya.

 

Kuzmin ger inte superglid i något före

Kuzmin är bra för alla som inte äger en slipmaskin eller bor granne med J. Augustsson

Paraffinering fungerar vid fullmåne

Dunderklumpen stålsicklade skidor innan Sällskapsresan gick på bio

* Intressant Niklas. Det kunde jag inte tro, dvs att det är si så där 250 visningar av tråden per dag när det inte är några inlägg. Det låter otroligt men är mycket glädjande, Ett bevis på att tråden numera lever ett eget liv och säkert påverkar många att "tänka till":  Kanske den där skidtokige professorn från Luleå har lite rätt i alla fall hur de än säger i sportaffären eller hur många Tony Pöldrar (Figge35 etc.) som argumenterar emot? :rolleyes:

 

Jag tycker att skogsvakt sammanfattning är kul (hen har absolut en och annan räv bakom örat som vi sett i flera andra sammanhang), men även lite informativ, inte så lite heller med lite "översätting" i "normala" termer av en verklig expert på ämnet i denna tråd:

 

"Kuzmin ger inte superglid i något före"

Översatt i klartext: Ren Kuzminsickling ger nog inte bäst glid i något före för elit och elitmotionärer men ger nästan alltid bästa glid för oss motionärer (och är dessutom billigast, enklast och miljömässigt bäst) :rolleyes: 

"Kuzmin är bra för alla som inte äger en slipmaskin eller bor granne med J. Augustsson"

Översatt i klartext: Kuzminsickling är superbra för alla motionärer :rolleyes: 

"Paraffinering fungerar vid fullmåne"

Översatt i klartext: Olika typer av  paraffinering är ofta ett lotteri  och den säkrare stålsicklingsmetoden ger därför nästan alltid bättre glid för oss motionärer :rolleyes: 

"Dunderklumpen stålsicklade skidor innan Sällskapsresan gick på bio"

Översatt i klartext: Min vän Dunderklumpen är storsta fenomenet på denna tråd, han stålsicklade innan nya stålsicklingsmetoden uppfunnits och argumenterade emot denna metod med en ovanlig uppfinningsrikedom med både möjliga och omöjliga argument..... Men blixt och Dunder, under över alla under, störste tvivlaren har delvis ändrat sig och använder numera själv modern stålsickel.  :rolleyes: Det ultimata beviset för metodens stora potential.

Link to comment
Share on other sites

* Intressant Niklas. Det kunde jag inte tro, dvs att det är si så där 250 visningar av tråden per dag när det inte är några inlägg. Det låter otroligt men är mycket glädjande, Ett bevis på att tråden numera lever ett eget liv och säkert påverkar många att "tänka till":  Kanske den där skidtokige professorn från Luleå har lite rätt i alla fall hur de än säger i sportaffären eller hur många Tony Pöldrar (Figge35 etc.) som argumenterar emot? :rolleyes:

Med risk för att förta glädjen en aning så får man nog räkna med att ett antal av visningarna per dag kommer från sökmotorernas robotar. Så bara för att det är 250 visningar så är det inte 250 personer som varit inne och läst.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att förta glädjen en aning så får man nog räkna med att ett antal av visningarna per dag kommer från sökmotorernas robotar. Så bara för att det är 250 visningar så är det inte 250 personer som varit inne och läst.

Bra kommentar!

 

Jo jag funderade också efter inlägget över hur många visningar som bara är sökmotorernas robotar, och det är väl omöjligt att veta säkert, men för en liten enkel uppskattning letade jag rätt på en annan ganska lång tråd utan färska inlägg att jämföra mot. Den första jag hittade var på sid 2 under "Rullskidor", tråden "Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)" på 56 sidor (mot 197 i denna tråd) och med senaste inlägg 21 januari. Från 22:49 igår till 23:29 idag ökade antalet visningar av den tråden från 195 377 till 195 383. Antar vi att det enbart är sökmotorer bakom dessa 6 visningar och om vi antar att sökmotorerna kontrollerar varje Skidforumsida lika ofta, så motsvarar det 197/56*6 eller ungefär 21 "sökmotorvisningar" av denna tråd på samma dygn.

 

För övrigt så fann även jag inlägget från Skogsvakt lika informativt som roande.  :)

Link to comment
Share on other sites

Bra kommentar!

Jo jag funderade också efter inlägget över hur många visningar som bara är sökmotorernas robotar, och det är väl omöjligt att veta säkert, men för en liten enkel uppskattning letade jag rätt på en annan ganska lång tråd utan färska inlägg att jämföra mot. Den första jag hittade var på sid 2 under "Rullskidor", tråden "Träningskompis i närheten av Viby (Sollentuna)" på 56 sidor (mot 197 i denna tråd) och med senaste inlägg 21 januari. Från 22:49 igår till 23:29 idag ökade antalet visningar av den tråden från 195 377 till 195 383. Antar vi att det enbart är sökmotorer bakom dessa 6 visningar och om vi antar att sökmotorerna kontrollerar varje Skidforumsida lika ofta, så motsvarar det 197/56*6 eller ungefär 21 "sökmotorvisningar" av denna tråd på samma dygn.

För övrigt så fann även jag inlägget från Skogsvakt lika informativt som roande. :)

Den tråden har ett inlägg 2017. Ett 2016. Nästanär från 2014. Sökmotorer är smarta spindlarna kollar sidor som ändrar sif oftare. Jag tror f.ö att de har egna inloggningar så man kan se vad de håller på med om man vill:

http://www.skidforum.se/index.php?app=members&module=online&sort_order=desc

 

Gamla trådar har låg relevans i sökresultaten och därmed lockar de färre klickare. Många studsar vidare direkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar mig friheten att lägga in mitt inlägg på annan tråd även här eftersom JAG bedömer att det är ett kärnbudskap främst för denna tråd

Skåningen, den 25 Aug 2017 - 9:35 PM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

Finns inga datum om ev slut. Allt som vanligt

Jag tror tvärtom att sanningen håller på att komma ikapp verkligheten, miljöfarligt fluor kommer att förbjudas ÄVEN för de sista motståndarna, dvs tillverkare, sporthandlare och vissa av oss skidåkare. Samt att allt bredare lager i befolkningen får kunskap om och inser att denna typ av produkter är en helt onödig utgift åtminstone för oss vanliga söndagsåkare till motionärer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äsch, det var mer ”drag under galoschen” förr, som Ian skulle sagt. Kan inte Dr Kuzmin trolla fram nåt nytt ur sin ryska hatt som retar gallfebern på swix. Kom tillbaka figge35 , allt är förlåtet

Håller med, debatten har absolut blivit lite avslagen nu när "alla" på skidforum insett att jag har rätt: Stålsickling är det perfekta alternativet för oss motionärer (t.ex. på Vasaloppet) ur praktiskt taget alla synvinklar (ekonomiskt, miljömässigt, tidsmässigt etc). Men jag håller med om att det var mera "drag under Galoschen" när  bl.a.  Figge 35 :wacko: härjade som mest. Tyvärr drog han sig ju ur när han så småningom förstod att praktiskt taget alla insåg hans identitet och syften. Synd. Det skulle vara kanon om du återkom under denna eller annan identitet. Och även synd att inte Kuzmin själv vågat ge sig in i debatten. Numera verkar han ju mest vara ute och cykla :rolleyes: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fyra par Atomic, då kommer du få jobba bra med stålsickeln :) Brukar vara svårsicklade om man jämför med Ross och Madshus.

 

Jag har stålsicklat Ficher i över 10 år men köpte ett par Atomic för något år sedan men oj vad hårt belaget är. Men har man väl kommit igenom det yttersta stenhårda skiktet blir det enklare. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

JAG ÖNSKAR ER ALLA  MINA FINA SKIDFORUMVÄNNER ETT VERKLIGT GOTT NYTT ÅR. SOM NYÅRSPRESENT FÅR NI FÖLJANDE 

 

GODA NYHETER (SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER)  :wub:

Som ni redan sett har många slutat att åka med fästvalla men det är ju inte så lätt för oss typiska mpotionärer att göra så  t.ex. på Vasaloppet. Däremot är jag numera tämligen säker på att kunna rekommendera följande:

 

* GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR ATT GENOMFÖRA VASALOPPET/ÖPPET SPÅR PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT (kanske tom bättre för många av oss typiska motionärer än om vi försöker mixtra med glidvallor eller lämna in skidorna, enkel stålsickling kan faktiskt ge kanonglid)

Genom att bara läsa första sidan i denna mastodonttråd och att där klicka på "här" får du en snabb sammanfattning varför jag kommit till denna slutsats. Här skall jag nöja mig med att redovisaETT av mina argument, nämligen mina egna resultat efter att numera ha åkt 31 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor (jag är ju numera 73 år !)

 

Mina tider
2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30
Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 23 öppna spår, totalt 67 lopp (ungefär lika många med stålsicklade och pulvervallade skidor) så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, kanske det allra bästa på just Vasaloppet. Gör som jag

* Sluta mickla, stålsickla, för bästa glid, och tid
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...