Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Som amatör-amatör vad gäller strukturer och liknande, jag har dock kört sicklat sedan jag återupptog skidåkning för fem år sedan, tycker jag det är lite som trolldom med borstar och annat.

Hur kontrollerar jag om resultatet blir sämre eller bättre (förutom ute i skidspåret)?

Blir det bättre av att handborsta i tre minuter än två? När är det tillräckligt?

Kan man med t.ex. lupp avgöra vad som är bra eller dåligt? Jag är helt enkelt ute efter en kontrollmetod för att hitta optimal nivå på arbetet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som amatör-amatör vad gäller strukturer och liknande, jag har dock kört sicklat sedan jag återupptog skidåkning för fem år sedan, tycker jag det är lite som trolldom med borstar och annat.

Hur kontrollerar jag om resultatet blir sämre eller bättre (förutom ute i skidspåret)?

Blir det bättre av att handborsta i tre minuter än två? När är det tillräckligt?

Kan man med t.ex. lupp avgöra vad som är bra eller dåligt? Jag är helt enkelt ute efter en kontrollmetod för att hitta optimal nivå på arbetet.

Läs Engestråden. Där finns lösningen :)

Link to comment
Share on other sites

Dags för ny sammanfattning efter årets tre lopp på stålsicklade skidor:  :wub: Min åsikt och väl grundade hypotes (både forsknings- och erfarenhetsmässigt) är följande:

 

** GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR TRÄNING OCH ATT KUNNA GENOMFÖRA VASALOPP PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT FÖR OSS MOTIONÄRER

** ENKEL STÅLSICKLING UTAN TOPPNING MED FLUOR OCH ANNAT ÄR ETT SUPERBRA ALTERNATIV 

 

Några argument för att jag är så Pers(s)onligen övertygad om detta är följande:

 

A. Forskning, t.ex. i doktorsavhandling av Kuzmin och forskning av Skimateria tillsammans med ledande forskare i Tribologi vid Uppsala, visar att det är så (tom. landslaget har avtal med Primateria).

B.. De allra flesta (INTE alla) som själva prövat att åka Vasalopp med denna preparering har redovisat att det är så på detta forum .

Anm: Vissa som talar emot verkar vara relaterade direkt till Vallaindustrin eller sportaffärer (typ Figge 35) eller har själv inte åkt Vasalopp med denna preparering (typ Dunderklumpen)

C. Mitt Pers(s)onliga Vasaloppstest. Jag, numera lätt överviktig inte allt för vältränad 73 årig motionär, har ju numera åkt 31 Vasalopp/öppna spår stålsicklat utan utan glidvalla med överraskande goda resultat i mångas ögon med tider varierande från 5.29 till 8.57 (Totalt har jag numera åkt 67 Vasalopp/öppna spår så jag har även mycket att jämföra med från tiden även jag glidvallade och kämpade på i fluorångorna)

 

Mer precis information: Jag lyckades ju i år igen genomföra att åka båda öppna spåren och Vasaloppet på mina stålsicklade skidor, Så numera har jag åkt 12 Vasalopp och 19 öppna spår, dvs totalt 31 lopp i fädrens spår för framtida segrar,  på stålsicklade skidor och med utmärkt glid. Min känsla motsägs ju inte av det faktum att jag alltid avanserat från Evertsberg och hem till Mora, vid årets Vasalopp c:a 500 placeringar. Ni får dra vilka slutsatser ni vill ur detta. Här är i varje fall mina resultat:

 Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 12 genomförda Vasalopp och 19 öppna spår på stålsicklade skidor (fyra olika par som jag åkt vardera 8 , 10, 10 resp. 3 gånger på):
Teståkare: Lätt överviktig gubbe (se  Vasalöparen från Februari ifjol) numera 73 år,

"Test": 12 Vasalopp och 19 öppna spår 2006-2016
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: söndag 6.56 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren: 7.27 och 8.14; Vasaloppet 8.31
Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 23 öppna spår, totalt 67 lopp (ungefär lika många med stålsicklade och pulvervallade skidor) så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.

 

Lite frågor

* Är jag den enda som åkt minst 30 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor ?

* Är det NÅGON på skidforum som numera  tvivlar på att jag har rätt dvs att stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för oss motionärer både för träning och Vasalopp ?

* Varför informerar inte sportaffärer etc om detta alternativ ?

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, jag ropade till dig på startgärdet. Då åkte du väldigt lugnt. Jag tänkte att denna gång skulle jag se dig nånstans i spåret. Åkte lugnt och stannade ca 5 min. vid varje kontroll, men lyckades ändå inte få syn på dig. Var i mål 17 min. före dig.

 

Du kanske åkte lugnt för att ett nytt lopp väntade nästa dag, vad vet jag?

Syftet var att kunna jämföra glidet mot dina sicklade skidor. Jag hade mitt norska pulver som inte alls ryker o dammar som typ Swix.

Har testat stålsicklat fler gånger denna vinter, men har inte än fått motsvarande glid som med vallade.

Och, jag sicklar inte fel eller dåligt som kanske några tror.

Som du säger; sicklat bra för motionärer, men på lopp inte för mig än så länge. Skall så småningom få expertsickling, men tvivlar på att resultatet blir annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik, jag ropade till dig på startgärdet. Då åkte du väldigt lugnt. Jag tänkte att denna gång skulle jag se dig nånstans i spåret. Åkte lugnt och stannade ca 5 min. vid varje kontroll, men lyckades ändå inte få syn på dig. Var i mål 17 min. före dig.

 

Du kanske åkte lugnt för att ett nytt lopp väntade nästa dag, vad vet jag?

Syftet var att kunna jämföra glidet mot dina sicklade skidor. Jag hade mitt norska pulver som inte alls ryker o dammar som typ Swix.

Har testat stålsicklat fler gånger denna vinter, men har inte än fått motsvarande glid som med vallade.

Och, jag sicklar inte fel eller dåligt som kanske några tror.

Som du säger; sicklat bra för motionärer, men på lopp inte för mig än så länge. Skall så småningom få expertsickling, men tvivlar på att resultatet blir annorlunda.

När du glidvallat, har du kört med stålsicklat eller stenslipat under?

Jag har uppfattningen att glidet med stålsicklat (Kuzmin U) OCH glidvallat (HF+pulver) var konkurrenskraftigt jämfört med andra åkare på årets Vasalopp, i varje fall i led 2. Hade ungefär 508e åktid från Oxberg och in i mål trots en klen åkare, med bättre material uppepå skidorna hade det kunnat gå bra mycket fortare. Sedan kan man ju haft bättre glid med stenslipat och fix av proffs men är kul att greja allt själv.

 

Intressant vore om någon har testat med och utan pulver på stålsicklat, hur stor skillnad det ger. Jag kör enligt principen att det lär i varje fall inte bli sämre.

Link to comment
Share on other sites

När du glidvallat, har du kört med stålsicklat eller stenslipat under?

Jag har uppfattningen att glidet med stålsicklat (Kuzmin U) OCH glidvallat (HF+pulver) var konkurrenskraftigt jämfört med andra åkare på årets Vasalopp, i varje fall i led 2. Hade ungefär 508e åktid från Oxberg och in i mål trots en klen åkare, med bättre material uppepå skidorna hade det kunnat gå bra mycket fortare. Sedan kan man ju haft bättre glid med stenslipat och fix av proffs men är kul att greja allt själv.

 

Intressant vore om någon har testat med och utan pulver på stålsicklat, hur stor skillnad det ger. Jag kör enligt principen att det lär i varje fall inte bli sämre.

Få gånger med stålsicklat. Oftast med stenslipat, tycker det går bäst.

Din uppfattning om glidytans behandling är säkert bra.

Min princip är att testa olika varianter och köra med det jag tycker är bäst. :) 

Link to comment
Share on other sites

När du glidvallat, har du kört med stålsicklat eller stenslipat under?

Jag har uppfattningen att glidet med stålsicklat (Kuzmin U) OCH glidvallat (HF+pulver) var konkurrenskraftigt jämfört med andra åkare på årets Vasalopp, i varje fall i led 2. Hade ungefär 508e åktid från Oxberg och in i mål trots en klen åkare, med bättre material uppepå skidorna hade det kunnat gå bra mycket fortare. Sedan kan man ju haft bättre glid med stenslipat och fix av proffs men är kul att greja allt själv.

 

Intressant vore om någon har testat med och utan pulver på stålsicklat, hur stor skillnad det ger. Jag kör enligt principen att det lär i varje fall inte bli sämre.

 

Lars-Erik, jag ropade till dig på startgärdet. Då åkte du väldigt lugnt. Jag tänkte att denna gång skulle jag se dig nånstans i spåret. Åkte lugnt och stannade ca 5 min. vid varje kontroll, men lyckades ändå inte få syn på dig. Var i mål 17 min. före dig.

 

Du kanske åkte lugnt för att ett nytt lopp väntade nästa dag, vad vet jag?

Syftet var att kunna jämföra glidet mot dina sicklade skidor. Jag hade mitt norska pulver som inte alls ryker o dammar som typ Swix.

Har testat stålsicklat fler gånger denna vinter, men har inte än fått motsvarande glid som med vallade.

Och, jag sicklar inte fel eller dåligt som kanske några tror.

Som du säger; sicklat bra för motionärer, men på lopp inte för mig än så länge. Skall så småningom få expertsickling, men tvivlar på att resultatet blir annorlunda.

 Jag är  mycket glad att du tagit kontakt med mig Pers(s)onligen efter att jag tidigare känt visst obehag av ditt sätt att uttrycka dig visavi mig och min åsikt om stålsickling för oss motionärer. Jag förstår NU att du egentligen inte menat så illa och egentligen är en hyvens grabb.Om jag förstår det hela rätt så ropade du till mig på startfältet öppet spår söndag.

* Är det så ?

Jag noterar

a) att du själv numera stålsicklar även om du inte alltid använder det när du åker lopp (detta är en stor skillnad mot vad jag trodde från dina inlägg tidigare)

b) att du numera tom säger "sicklat bra för motionärer"

Svar: eftersom JAG är tvättäkta motionär betyder det ju att även DU tycker att jag gör rätt i mitt fall

c) att du tycker jag åkte lungt på startfätet men att det kanske beror på att jag skulle åka öppet spår även dagen därpå

Svar: du har delvis rätt, det beror på att jag skall åka loppet två dar i rad och det är nog inte så smart att då dra på sig mjölksyra redan i starten första dagen, men främst beror det på att jag ALLTID åker lungt och försiktigt eftersom jag är tvättäkta motionär.

d) du ville jämföra glid med mig men gav dig inte tid att åka med mig

Svar: då går det ju inte att jämföra något. JAG är övertygad om att du inte märkt så stora skillnader i början av loppet, men eventuellt om du väntat t.ex. till backarna efter Evertsberg. Men även om jag uppfattar att jag har något bättre glid än DE FLESTA omkring det betyder det inte att jag har bättre glid än alla t.ex. dig.

 

Och grattis att du åkte ifrån mig 17 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ropade ditt namn på söndag morgon. Tvättäkta motionär, ja det är ju precis vad man är.

Efter som jag inte än fått -vad jag tycker- bra glid med stålsicklat så åker jag mest på obehandlat belag. Det funkar bra på träning.

Att många motionärer borde stålsickla, beror i mitt tycke på att så många är rätt kassa

på att glidvalla.

Nej, jämförelsen är egentligen inte viktig för mig, jag är nöjd med det jag åstadkommer. :)

Din åsikt om ev. kritik beror nog på att jag begärt svar på påståendet från vissa att glidvallan nöts bort fort. Samtidigt hävdas att vallan tar upp mer smuts än rent belag. Hur går detta till om vallan ändå är borta?

Detta har ingen gett svar på.  :huh: 

Link to comment
Share on other sites

Apropå bortnötning av glidvalla så har jag kvar rester av den på mina skidor som gick Vasaloppet. Det var så att jag på tisdagen åkte Halvvasan och då körde med Swix skärande 2mm-riller i plusföret. För att det skulle vara något kvar av belaget så sicklade jag inte bort allt utan spår är kvar. Jag kämpade ganska hårt med stålborste efter att jag lagt på "long-distance-HF-vallan" men det gick absolut inte att få bort den längst nere i rillskären. Och den är fortfarande kvar nu efter 9 mil. I och för sig ligger den väl skyddat därnere, tydligen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ropade ditt namn på söndag morgon. Tvättäkta motionär, ja det är ju precis vad man är.

Efter som jag inte än fått -vad jag tycker- bra glid med stålsicklat så åker jag mest på obehandlat belag. Det funkar bra på träning.

Att många motionärer borde stålsickla, beror i mitt tycke på att så många är rätt kassa

på att glidvalla.

Nej, jämförelsen är egentligen inte viktig för mig, jag är nöjd med det jag åstadkommer. :)

Din åsikt om ev. kritik beror nog på att jag begärt svar på påståendet från vissa att glidvallan nöts bort fort. Samtidigt hävdas att vallan tar upp mer smuts än rent belag. Hur går detta till om vallan ändå är borta?

Detta har ingen gett svar på.  :huh:

* Jag håller med dig på en punkt: att många motionärer, även på Vasalopp, har sämre glid än de skulle behöva ha boror på att de inte borstrar bort (i stort sett) allt de lagt dit. Om du inte borstar ordentligt glider det dåligt men det har de nog svårt att förstå.

* Vad som exakt händer i ytskiktet när man vallar och borstar på korrekt sätt är det, enligt min mening, ingen som hittills förklarat på ett tillfredställande sätt. Det glider uppenbarligen bättre på korrekt vallade/strukturerade skidor, åtminstone viss sträcka, men varför ? (det verkar ju numera som att tom sporthandlarna slutet påstå att det finns någon typ av porer i belaget och att det skulle vara bra att fylla dessa tom. med mjuk valla  dvs "mätta")

* Det finns mycket som tyder på att även korrekt vallade skidor tappar i glid efter viss sträcka t.ex

** att även på vissa tävlingar vi ser på TV så är många åkare villiga att förlora 15-20 sekunder för att byta skidor tom efter ganska kort sträcka och ofta i renare spår än t.ex. i vissa Vasalopp

** det många vittnat om och upplevt som SJÄLVA åkt Vasalopp stålsicklat utan glidvalla

Anm: De som talar emot mest hårdnackat har oftast INTE själva åkt Vasalopp utan glidvalla. 

Eftersom även du Wille stålsicklar ibland vill jag för säkerhets skull fråga:

** Har du själv åkt Vasalopp stålsicklat utan glidvalla ?

Link to comment
Share on other sites

Från en novis utan doktorshatt. Det här med "porer" är väl bara en benämning. Det finns väl inget material som är helt "tätt". Det finns väl massor av skrymslen , hål och ojämnheter i ett skidbelag? Klart man kan fylla dessa med valla.

 

Mvh en som stålsicklar och glidvallar med framgång

Link to comment
Share on other sites

Från en novis utan doktorshatt. Det här med "porer" är väl bara en benämning. Det finns väl inget material som är helt "tätt". Det finns väl massor av skrymslen , hål och ojämnheter i ett skidbelag? Klart man kan fylla dessa med valla.

Mvh en som stålsicklar och glidvallar med framgång

Grymt insiktsfullt!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ropade ditt namn på söndag morgon. Tvättäkta motionär, ja det är ju precis vad man är.

Efter som jag inte än fått -vad jag tycker- bra glid med stålsicklat så åker jag mest på obehandlat belag. Det funkar bra på träning.

Att många motionärer borde stålsickla, beror i mitt tycke på att så många är rätt kassa

på att glidvalla.

Nej, jämförelsen är egentligen inte viktig för mig, jag är nöjd med det jag åstadkommer. :)

Din åsikt om ev. kritik beror nog på att jag begärt svar på påståendet från vissa att glidvallan nöts bort fort. Samtidigt hävdas att vallan tar upp mer smuts än rent belag. Hur går detta till om vallan ändå är borta?

Detta har ingen gett svar på.  :huh:

Såg du tex femmilen i Holmenkollen? Alla åkare bytte skidor två ggr och skillnaden var uppenbar och då hade skidorna bara gått 15-20km. Man märkte också att den fördel som de med nybytta skidor hade mot de som inte bytte ebbade jut rätt fort efter ca 10-15km. Att glidvallade skidors egenskaper ganska fort försämras är helt klart, vad det sedan beror på , bortnötning eller smutsupptag får någon annan svara på.

 

Link to comment
Share on other sites

Vad som händer i skidans ytskikt är ja, vad då? Jag grunnar inte på detta, utan förhåller mig till den egna upplevelsen,

alltså bättre eller sämre glid. På träning - största delen av vintern - åker jag mest med vallade skidor som inte vallas om dom första 20 milen. Eller med stålsicklad som jag försöker få många mil på.

Efter 10-15 mil märks ingen skillnad i glid. Därför inget lopp på enbart stålsicklat, ÄN så länge.

 

Grattis till dina många lopp och prestationer L E !

 

Denna långa tråd kan knappast tillföra nyheter längre, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Intressant vore om någon har testat med och utan pulver på stålsicklat, hur stor skillnad det ger. Jag kör enligt principen att det lär i varje fall inte bli sämre.

 

Ja DET är en intressant fråga. Med eller utan pulver, helt utan paraffin på stålsicklat. Hur blir effekten??

Nån som har snö (och pulver) kvar att testa på?

Link to comment
Share on other sites

Såg du tex femmilen i Holmenkollen? Alla åkare bytte skidor två ggr och skillnaden var uppenbar och då hade skidorna bara gått 15-20km. Man märkte också att den fördel som de med nybytta skidor hade mot de som inte bytte ebbade jut rätt fort efter ca 10-15km. Att glidvallade skidors egenskaper ganska fort försämras är helt klart, vad det sedan beror på , bortnötning eller smutsupptag får någon annan svara på.

 

Undrar över i vilken utsträckning de byter till skidor som har samma prepp, eller om det ofta har skidor som har prepp för varmare/blötare/mer uppkörda spår? Typ mer rill, mjukare fäste, osv

Link to comment
Share on other sites

Undrar över i vilken utsträckning de byter till skidor som har samma prepp, eller om det ofta har skidor som har prepp för varmare/blötare/mer uppkörda spår? Typ mer rill, mjukare fäste, osv

Jag tror i det flesta fall handlar om att få ny toppning och få smutsfria. Lägger man fluorkloss, fluider osv upplever jag inte håller 20 km.

I riktigt smutsig snö dör skidorna redan efter nån km. Det går lätt att prova i tex Skidome. Där dör nyvallade skidor efter ett varv. Fluor håller lite längre

Link to comment
Share on other sites

* Det finns mycket som tyder på att även korrekt vallade skidor tappar i glid efter viss sträcka t.ex

** att även på vissa tävlingar vi ser på TV så är många åkare villiga att förlora 15-20 sekunder för att byta skidor tom efter ganska kort sträcka och ofta i renare spår än t.ex. i vissa Vasalopp

 

Gäller även att stålsicklade skidor tappar glid pga att smuts sätter sig på ytan/i strukturen. Nu åker inte eliten på stålsicklat eftersom det glider sämre, men skulle de göra det är du säker på att det inte skulle löna sig att byta till fräscha skidor även om man kör stålsicklat? Hade du inte själv också någon gång experimenterat med vallaväck mot slutet av ett Vasalopp? Motsvarar ju i princip ett skidbyte.

 

Såg du tex femmilen i Holmenkollen? Alla åkare bytte skidor två ggr och skillnaden var uppenbar och då hade skidorna bara gått 15-20km. Man märkte också att den fördel som de med nybytta skidor hade mot de som inte bytte ebbade jut rätt fort efter ca 10-15km. Att glidvallade skidors egenskaper ganska fort försämras är helt klart, vad det sedan beror på , bortnötning eller smutsupptag får någon annan svara på.

 

En vecka innan på femmilen i VM bytte ingen av toppåkarna skidor. Så det beror även på föret. Angående bortnötning så kulle jag gissa att isföret på VM i Lahtis var mer nötande än plusföret i Holmenkollen. Vissa Madshusåkare nötte ju bort lite belag till och med på VM. Ändå bytte ingen skidor av de som kämpade om medalj.

Link to comment
Share on other sites

Uppenbarligen glider korrekt vallade skidor bättre än stålsicklade tills vallan - som många påstår - förhållandevis snabbt slitits bort. Om så är fallet bör det ju vara under tiden vallan finns kvar som skidorna samlar upp mer smuts än stålsicklade. Efter att vallan slitits bort torde de i så fall inte samla mer smuts än stålsicklade. Tycker i så fall det blir lite motsägelsefullt att skidan samlar mest smuts under tiden den glider som bäst. Då borde försämringen i glid ske ganska snabbt, speciellt i ett smutsigt Vasalopp. Dessutom torde det väl bli mer och mer smuts ju längre man kommer. 

Jag både glidvallar och stålsicklar på ett korrekt sätt - ofta även inför träning för att jämföra - åker långa sträckor och tycker att det ena varken glider bättre eller sämre än det andra.  

Link to comment
Share on other sites

Gäller även att stålsicklade skidor tappar glid pga att smuts sätter sig på ytan/i strukturen. Nu åker inte eliten på stålsicklat eftersom det glider sämre, men skulle de göra det är du säker på att det inte skulle löna sig att byta till fräscha skidor även om man kör stålsicklat? Hade du inte själv också någon gång experimenterat med vallaväck mot slutet av ett Vasalopp? Motsvarar ju i princip ett skidbyte.

 

 

En vecka innan på femmilen i VM bytte ingen av toppåkarna skidor. Så det beror även på föret. Angående bortnötning så kulle jag gissa att isföret på VM i Lahtis var mer nötande än plusföret i Holmenkollen. Vissa Madshusåkare nötte ju bort lite belag till och med på VM. Ändå bytte ingen skidor av de som kämpade om medalj.

Självklart spelar föret in och även om isföre är nötande så glider ju det mesta bra i sånt före . Eller nöts vallan så fort att det inte är nån ide att byta?

Tänkte också på detta i Lahtiloppen.

Link to comment
Share on other sites

Såg du tex femmilen i Holmenkollen? Alla åkare bytte skidor två ggr och skillnaden var uppenbar och då hade skidorna bara gått 15-20km. Man märkte också att den fördel som de med nybytta skidor hade mot de som inte bytte ebbade jut rätt fort efter ca 10-15km. Att glidvallade skidors egenskaper ganska fort försämras är helt klart, vad det sedan beror på , bortnötning eller smutsupptag får någon annan svara på.

 

 

Niskanen som kom tvåa bytte bara en gång vid 33 km. Han missa första bytet och på så sätt kom han loss. Endast Sundby kunde åka ikapp. Tror att astman gjorde större nytta än glidet på skidorna i detta fall.  :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...