Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ingenting, egentligen, då att stryka på lite paraffin, gnugga och borsta inte är något stort problem för mig. Men att stålsickla mina skidor ser jag som en omöjlighet då jag inte har något utrymme att montera upp en vallaprofil i för att kunna stålsickla på rätt sätt.

Sen är det väl på långa sträckor som stålsickling kan vara aktuellt, men jag skulle tro att skidor preparerade med ett hårt paraffin och en stålsicklad med samma rillning är ganska likvärdiga mao skall man jämför äpple med äpple och inte äpple och päron. Men jag förstår mycket väl din goda intention med att förenkla glidproblematiken genom att stålsickla - då kan man lägga mer energi på  övriga delar inom skidåkningen.

 

Sen gillar jag personer, som vågar stiga av DEN BREDA MITTFÅRAN och pröva alternativa metoder, tillhör själv den skaran. Under min uppväxt blev jag inspirerad av min pappa, som hade många egna lösningar på problem som uppkom i den sågverksrörelse han drev vid sidan av småbruket och vi syskon imponerades av personer, som vågade bryta mönstret och utmana etablissemanget. Så i den meningen är jag imponerad av Dig Lars-Erik, som så envist och outtröttligt propagerat för

STÅLSICKLING som ett ALTERNATIV till glidvallning. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ingenting, egentligen, då att stryka på lite paraffin, gnugga och borsta inte är något stort problem för mig. Men att stålsickla mina skidor ser jag som en omöjlighet då jag inte har något utrymme att montera upp en vallaprofil i för att kunna stålsickla på rätt sätt.

Sen är det väl på långa sträckor som stålsickling kan vara aktuellt, men jag skulle tro att skidor preparerade med ett hårt paraffin och en stålsicklad med samma rillning är ganska likvärdiga mao skall man jämför äpple med äpple och inte äpple och päron. Men jag förstår mycket väl din goda intention med att förenkla glidproblematiken genom att stålsickla - då kan man lägga mer energi på  övriga delar inom skidåkningen.

 

Sen gillar jag personer, som vågar stiga av DEN BREDA MITTFÅRAN och pröva alternativa metoder, tillhör själv den skaran. Under min uppväxt blev jag inspirerad av min pappa, som hade många egna lösningar på problem som uppkom i den sågverksrörelse han drev vid sidan av småbruket och vi syskon imponerades av personer, som vågade bryta mönstret och utmana etablissemanget. Så i den meningen är jag imponerad av Dig Lars-Erik, som så envist och outtröttligt propagerat för

STÅLSICKLING som ett ALTERNATIV till glidvallning. :)

Tack för vänliga ord om mig Pers(s)onligen men nu kom du med ett nytt argument mot stålsickling jag inte hört förut: 

* att glidvalling med parafin inte kräver att man har en vallaprofil medan stålsickling kräver det.

I alla demonstrationer av glidvallningar jag sett använder de vallaprofil. 

** Har du några fler invändningar mot stålsickling Volevodin ?

Kanske följande erbjudande kan få dig att överväga att att EN viktig gång i ditt liv SLÄLV PRÖVA stålsickling och inte behöva fortsätta att hitta nya argument emot metoden. Jag erbjuder dig  att inför nästa Vasalopp bjuda dig på en en stålsickling  (inklusive perfekt borstning och ev Rillning) av en verklig expert. 

Jag är övertygad om att du efter detta INTE finner någon anledning att försöka  hitta nya argument mot stålsickling och att du då förmodligen även passerar mållinjen före mig (skillnaden mellan oss ser ju inte ut att vara så stor så detta kan vara tillräckligt)

* Antar du mitt generösa erbjudande ?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Vasaloppet ifjol på stålsicklat och tyckte det fungerade suveränt, var till och med snabbare än Folkesson mellan Hökberg och Eldris.  :ph34r:

 

Men håller med Volevodin att det krävs rejälare vallaprofil än vad som skulle kunna vara godtagbart vid enkel glidvallning.

 

Denna är suverän med benen ute i ändarna och kompakt att förvara/ta med i bilen:

http://polder.se/sv/valla/vallatillbehor/vallastall/swix-vallastall-t795-med-ben/

Den är såpass stabil att det fungerar att stålsickla både med benen och fastspänd på en bänk.

 

Massa annan bröte tippar och flyttar runt, t.ex de vanliga Swix-ställen som säljs på många ställen.

Du som är matematiker Lars-Erik kanske kan förklara hur konstruktörerna har tänkt när de tog fram den här:

http://polder.se/sv/valla/vallatillbehor/vallastall/swix-vallabord-t75w-profil-paket/

Det blir en väldig hävstångseffekt i och med att benen sitter så nära varandra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för vänliga ord om mig Pers(s)onligen men nu kom du med ett nytt argument mot stålsickling jag inte hört förut: 

* att glidvalling med parafin inte kräver att man har en vallaprofil medan stålsickling kräver det.

I alla demonstrationer av glidvallningar jag sett använder de vallaprofil. 

** Har du några fler invändningar mot stålsickling Volevodin ?

Kanske följande erbjudande kan få dig att överväga att att EN viktig gång i ditt liv SLÄLV PRÖVA stålsickling och inte behöva fortsätta att hitta nya argument emot metoden. Jag erbjuder dig  att inför nästa Vasalopp bjuda dig på en en stålsickling  (inklusive perfekt borstning och ev Rillning) av en verklig expert. 

Jag är övertygad om att du efter detta INTE finner någon anledning att försöka  hitta nya argument mot stålsickling och att du då förmodligen även passerar mållinjen före mig (skillnaden mellan oss ser ju inte ut att vara så stor så detta kan vara tillräckligt)

* Antar du mitt generösa erbjudande ?

Jag får tacka för det generösa erbjudandet, men kan tyvärr inte anta det, då jag avslutat mitt vasaloppsåkande med 31:an 2015.

Det är inget argument mot stålsickling jag framför utan bara ett konstaterande att mitt utrymme för vallning begränsar möjligheterna till preparering av glidytorna. Jag håller till i förrådet och lägger skidan på frysboxens kant och gnuggar på paraffin, värmer ut och borstar. Någon enstaka gång per säsong gör jag en lite bättre preparering med insmält paraffin och varmsickling halva skidan i taget. Jag försöker föra paraffinet ner på frysboxen och sen sopa ner det i en påse och undvika att det ramlar ner alltför mycket på golvet mao en minst sagt primitiv metod. Att försöka stålsickla skidor med dessa förutsättningar ser jag som en omöjlighet och likaså få till en bra rillning.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sicklat massor med skidor i de där enkla profilerna man bara spänner fast i en bordskant; som ger stöd under bindning samt fram o bak. - Redline; som är så mjuka blir inte helt bra då de sviktar för mkt mellan "stöden" profilerna ger (så jag som råkar ha två par sådana; fixade till extra paren som extra stöd)

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att upprepa mig (orkar inte gå igenom tråden) skulle det vara intressant med ett experiment att testa smutsupptaget  stålsicklat vs hårdparaffinvallat. tex vasaloppet om det blir smutsiga förhållanden. Experimentet skulle göras på transparent vitt eller gult belag och en skida skulle stålsicklas och en skida hårdparaffineras, båda samma rill. Efter genomfört lopp fotograferade men glidytorna och kunde då se om det var skillnad i smutsupptaget.

Någon med "ett ben i varje metod" som antar utmaningen ?

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka för det generösa erbjudandet, men kan tyvärr inte anta det, då jag avslutat mitt vasaloppsåkande med 31:an 2015.

Det är inget argument mot stålsickling jag framför utan bara ett konstaterande att mitt utrymme för vallning begränsar möjligheterna till preparering av glidytorna. Jag håller till i förrådet och lägger skidan på frysboxens kant och gnuggar på paraffin, värmer ut och borstar. Någon enstaka gång per säsong gör jag en lite bättre preparering med insmält paraffin och varmsickling halva skidan i taget. Jag försöker föra paraffinet ner på frysboxen och sen sopa ner det i en påse och undvika att det ramlar ner alltför mycket på golvet mao en minst sagt primitiv metod. Att försöka stålsickla skidor med dessa förutsättningar ser jag som en omöjlighet och likaså få till en bra rillning.

Volevodin. Skitsnack. Varför avsluta Vasaloppsåkandet vid" juniorålder" i förhållande till mig  och med "bara" 31 lopp och utan att pröva på stålsickling ? (Jag har ju själv genomfört 44 Vasalopp och 23 öppna spår). Oberoende om du kan utnyttja detta till att  hitta nya, möjliga och omöjliga, argument emot stålsickling (som dina nyaste tre argument) eller (som jag tror) att du då äntilgen kommer till slutsatsen att den där "tokige" kollegan från Luleå nog har rätt, dvs  att stålsickling är ett mycket bra ALTERNATIV för typiska motionärer som du och jag Volevodin faktiskt är (OBEROENDE hur du väljer att benämna oss). Känns inte karriären lite oavslutad om du inte SJÄLV PRÖVAR skarpt på ett Vasalopp så att DU SJÄLV har erfarenheter av det du pratar om. Och kanske få känna glädjen att ha skidorna proffssicklade och få glida in under målportalen med ett leende på läpparna med bättre glid än de omkring dig, kanske tillsammans med nämnde kollega ? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Om man upplever något som positivt, så vill man dela med sig till andra, så att de får uppleva samma sak och det uppskattar jag.

Men jag har svårt att se att jag skulle ändra på mitt avslut i vasaloppet - tycker det är jäkligt skönt att slippa den där långdistansträningen och bara träna lite "lagom" dvs upp till 1 tim (nån enstaka gång längre som idag när jag skejtade 1.25 tim

på ett 600 m konstsnöspår)

Om man som jag slutat med långlopp och bara kör kortare lopp är frågan om stålsickling är ett alternativ. I så fall måste en stålsicklad skida glida BÄTTRE än en flourvallad skida på sträckor upp till 2 mil. Gör den det ?

Link to comment
Share on other sites

Om man upplever något som positivt, så vill man dela med sig till andra, så att de får uppleva samma sak och det uppskattar jag.

Men jag har svårt att se att jag skulle ändra på mitt avslut i vasaloppet - tycker det är jäkligt skönt att slippa den där långdistansträningen och bara träna lite "lagom" dvs upp till 1 tim (nån enstaka gång längre som idag när jag skejtade 1.25 tim

på ett 600 m konstsnöspår)

Om man som jag slutat med långlopp och bara kör kortare lopp är frågan om stålsickling är ett alternativ. I så fall måste en stålsicklad skida glida BÄTTRE än en flourvallad skida på sträckor upp till 2 mil. Gör den det ?

Nej men en fluorvallad stålsicklad skida gör det :)

Link to comment
Share on other sites

Om man slutat med långlopp och inte satsar så är väl stålsickling ett utmärkt alternativ både för att spara tid när det kommer till preparation och att spara pengar på dyra vallor?

 

Jag åker skidor som försäsongsträning för enduro. Oftast är passen runt 1.5-2h och jag skulle inte ens drömma om att slösa tid på glidvalla. Åker även en del lopp på 4 mil samt siktar på att åka 7-mila i år igen, ids inte slösa en krona på glidvalla ens för de loppen. Tycker skidorna beter sig tillräckligt bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Finns det tester som visar att stenslipad fluorvallad går bättre än stålsicklad?

Ja, det är det jag undrar över. Är det så att testresultat visar att stålsicklat glider bättre än flourvallat även i det korta perspektivet skall jag införskaffa en stålsickel och åka 4 mil till närmaste vallabod preparera min skidor. (där finns vallaprofil och möjlighet att spänna fast skidorna) Men tills dess avvaktar jag till ev. testresultat offentliggörs.

Link to comment
Share on other sites

Jag grundar med + bara för att ta mig ner till plant belag och genom fabriksslipen fortare. Sen blir det ett par drag beroende på temperatur och hur länge sedan jag sist gav skidorna en omgång.

Hur kommer det sig att du "slösar tid" på att stå och sickla skidorna när du åker för försäsongsträning till Enduro? Jag ägnar då aldrig nån tid till att paraffinera mina träningsskidor och jag skulle inte drömma om att ägna så mycket tid som en stålsickling kräver.
Link to comment
Share on other sites

helt rätt; om man inte tycker det är roligt, eller om man inte är ute efter de sista 1-7 (typ?) sekunder per km i glid, så på med lite fästvalla (eller skejta) och ut o åk. skit i glidvalla o även belagen.

 

Möjligen dra bort värsta skiten på glidytorna med lite papper elikn o kanske ngra drag med stålborste eller ngt.

 

typ, ungefär så. krångligare behöver det inte vara.

 

kan faktiskt tycka det ofta är direkt oseriöst av butikerna att lura på konsumenterna glidvalla o allsköns hokus pokus produkter i anslutning därtill.

 

Visst; jag har massor med "Hokus pokus" grejer för glid, men det är ju jag det. Men varken jag eller ngn annan kan förklara vad det egentligen gör med belagen...

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det sig att du "slösar tid" på att stå och sickla skidorna när du åker för försäsongsträning till Enduro? Jag ägnar då aldrig nån tid till att paraffinera mina träningsskidor och jag skulle inte drömma om att ägna så mycket tid som en stålsickling kräver.

Plansickla nya skidor och sen något enstaka drag på en säsong med ca 100 mil skidåkning för hittills likvärdigt bra glid som mina glidvallande medåkare, inklusive långlopp som 7-mila, känns inte som någon gigantisk tidsåtgång att ordna om. Totalt 30-60 minuter på en säsong kanske?

Link to comment
Share on other sites

Plansickla nya skidor och sen något enstaka drag på en säsong med ca 100 mil skidåkning för hittills likvärdigt bra glid som mina glidvallande medåkare, inklusive långlopp som 7-mila, känns inte som någon gigantisk tidsåtgång att ordna om. Totalt 30-60 minuter på en säsong kanske?

Det är ung den tid jag lägger på att förbättra glidet totalt/säsong; stryk på paraffin, gnid ut och borsta, tar max 2 min/skida. Sen undrar jag hur man ser att en skidåkare paraffinvallat eller stålsicklat ?

Så avgörande för om jag skall välja stålsicklat eller glidvallat är inte tid och besvär utan vilket som ger bäst glid. Upp till bevis !

(undrar hur de preparerar i svenska vallabussen. :ph34r:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...