Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

I förkylning och nedstämdhet har jag analyserat vidare efter Vasaloppet. Jag hittade en tråd där Pölder påstår att Skiselectorn bör ge en spannhöjd på gått och väl 1 mm för att inte glidet ska förstöras för mycket av fästvallan. Han menar vidare att motionärer inte orkar trycka ner spann över 1 mm. Mina skidor från Pölder håller 1,08 i spannhöjd. Ett så lågt spann är troligen inga bra långloppsskidor. Jag missbedömde också föret då jag trodde snön skulle vara betydligt grövre än den var. Jag la helt klart på för långt och för tjockt lager fästvalla. Det vittnar också slitaget om.

Mitt betydligt bättre glid under senare delen av loppet har säkert sin förklaring här också.

 

En klassisk fråga här på forumet är ju också hur många lager valla man ska lägga. Ofta framkommer det att elitåkare lägger väldigt många lager. Förklaringen till detta finns förmodligen här också. Höga spann tål fler lager, men om en motionär på sina låga motionsskidor vallar så går det tungt.

Jag håller absolut med om att perfekt spann och lagomt med fästfalla nog är det viktigaste för glidet, t.ex. viktigare än om man stålsicklar eller glidvallar (bara man noggrannt borstar bort all glidvallaman lagt dit, om inte går det absolut tungt).

Jag har nu varit på TeamSportia och noggrannt mätt spannet på mina Pölderskidor och det visar sig att de är något för mjuka för mig (vilket jag inte själv noterat örrän nu) och det är säkert det, och endast det, som gjort att jag inte fått dem att glida riktigt lika bra som de rent stålsicklade jag åker Vasaloppet på. JAG tror fortfarande att om de haft samma spann så skulle jag få dem att glida minst lika bra som mina stålsicklade genom att bara borsta ur den fina struktur Pölder hade fixat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hörde innefrån Bussen att dom slutat testa stålsicklat... Fan jag som precis lärt mig.

Vilken buss?

Gundes bus såklart :)

Sensationella nyheter. Att de testar stålsicklat i Gundes buss. Och superkul att vi har en sådan "kanon" på tråden som har tillgång till denna buss och dessutom får ta del av deras hemligheter t.ex. att även de testar stålsicklat. Jag har lite frågor till dig Toot:

* åker du själv i landslaget ? Om inte, på vilken nivå åker du själv (t.ex. ungefärlig placering på Vasaloppet)? eller är du landslagsvallare ?

* hur har just du eljest tillgång till sådan information från Gundes buss ?

* vad vet du mer om vad landslagets vallare och Gunde gör och har för planer ? Det är superintressant. Snälla, snälla berätta för oss nyfikna.

* känner du skiforfun och Sniperohlsson som ju också verkar ha viss insiderinformation ?

Link to comment
Share on other sites

Vilken buss?

Gundes bus såklart :)

Sensationella nyheter. Att de testar stålsicklat i Gundes buss. Och superkul att vi har en sådan "kanon" på tråden som har tillgång till denna buss och dessutom får ta del av deras hemligheter t.ex. att även de testar stålsicklat. Jag har lite frågor till dig Toot:

* åker du själv i landslaget ? Om inte' date=' på vilken nivå åker du själv (t.ex. ungefärlig placering på Vasaloppet)? eller är du landslagsvallare ?

* hur har just du eljest tillgång till sådan information från Gundes buss ?

* vad vet du mer om vad landslagets vallare och Gunde gör och har för planer ? Det är superintressant. Snälla, snälla berätta för oss nyfikna.

* känner du skiforfun och Sniperohlsson som ju också verkar ha viss insiderinformation ?[/quote']

Tyvärr har vi ännu inte fått något svar eller kommentar från Toot (det vore kanon om även skiforfun eller Sniperohlsson kommenterade, eftersom även de tydligen har direktinformation vi inte har). Du/ni kanske råkat missa att jag och andra frågat om dina/era sensationella uppgifter från landslagsbussen så jag gör ett nytt försök genom att lyfta frågan igen. Om jag inte får något svar även nu frågar jag mig: varför ?

Vad tror ni andra ?

Link to comment
Share on other sites

Gundes bus såklart :)

Sensationella nyheter. Att de testar stålsicklat i Gundes buss. Och superkul att vi har en sådan "kanon" på tråden som har tillgång till denna buss och dessutom får ta del av deras hemligheter t.ex. att även de testar stålsicklat. Jag har lite frågor till dig Toot:

* åker du själv i landslaget ? Om inte' date=' på vilken nivå åker du själv (t.ex. ungefärlig placering på Vasaloppet)? eller är du landslagsvallare ?

* hur har just du eljest tillgång till sådan information från Gundes buss ?

* vad vet du mer om vad landslagets vallare och Gunde gör och har för planer ? Det är superintressant. Snälla, snälla berätta för oss nyfikna.

* känner du skiforfun och Sniperohlsson som ju också verkar ha viss insiderinformation ?[/quote']

Tyvärr har vi ännu inte fått något svar eller kommentar från Toot (det vore kanon om även skiforfun eller Sniperohlsson kommenterade, eftersom även de tydligen har direktinformation vi inte har). Du/ni kanske råkat missa att jag och andra frågat om dina/era sensationella uppgifter från landslagsbussen så jag gör ett nytt försök genom att lyfta frågan igen. Om jag inte får något svar även nu frågar jag mig: varför ?

Vad tror ni andra ?

Oj. Missade kommentarer. Jag är långt ifrån denna bus normalt sett. Jag är en 40 åring på jakt efter medalj. För ett par vckor sedan råkade jag genom jobbet hamna tillsammans med en av de 8 vallarna. Vi gillade varandra och eftersom mitt intresse för denna sport bara ökar så öste jag tusen frågor över honom om allt möjligt. Från hur de olika utövarna är som personer till hans valla jobb. Till slut frågade jag när förtroendet var på topp. Han tittade lite lustigt på mig och jag sa. Kom igen. Berätta. Och dom har provat och provat, men in princip kommit fram till att det är inget för WC lopp. Han sa att det inte var något att ha för sub 6 timmars på VL, men kanske skulle ha en liten effekt på långsammare motionärer. Han sa att det bästa med sicklingen är att få plattare och jämnare belag ( och att man lägger tid i spåret) och ta bort skevheter. Vilket dom får bort i eliten framförallt med skidval. Han sa att det viktigaste för glidet är struktur. Dom jobbar med 8 olika strukturer på 3-4 skidor/löpare, vilket betyder ca30 skidor/man!!

Det va kul som fan att prata, om han berättade hela sanningen? Jag tror faktiskt det, men man vet aldrig.....

Link to comment
Share on other sites

Sensationella nyheter. Att de testar stålsicklat i Gundes buss. Och superkul att vi har en sådan "kanon" på tråden som har tillgång till denna buss och dessutom får ta del av deras hemligheter t.ex. att även de testar stålsicklat. Jag har lite frågor till dig Toot:

* åker du själv i landslaget ? Om inte' date=' på vilken nivå åker du själv (t.ex. ungefärlig placering på Vasaloppet)? eller är du landslagsvallare ?

* hur har just du eljest tillgång till sådan information från Gundes buss ?

* vad vet du mer om vad landslagets vallare och Gunde gör och har för planer ? Det är superintressant. Snälla, snälla berätta för oss nyfikna.

* känner du skiforfun och Sniperohlsson som ju också verkar ha viss insiderinformation ?[/quote']

Tyvärr har vi ännu inte fått något svar eller kommentar från Toot (det vore kanon om även skiforfun eller Sniperohlsson kommenterade, eftersom även de tydligen har direktinformation vi inte har). Du/ni kanske råkat missa att jag och andra frågat om dina/era sensationella uppgifter från landslagsbussen så jag gör ett nytt försök genom att lyfta frågan igen. Om jag inte får något svar även nu frågar jag mig: varför ?

Vad tror ni andra ?

Oj. Missade kommentarer. Jag är långt ifrån denna bus normalt sett. Jag är en 40 åring på jakt efter medalj. För ett par vckor sedan råkade jag genom jobbet hamna tillsammans med en av de 8 vallarna. Vi gillade varandra och eftersom mitt intresse för denna sport bara ökar så öste jag tusen frågor över honom om allt möjligt. Från hur de olika utövarna är som personer till hans valla jobb. Till slut frågade jag när förtroendet var på topp. Han tittade lite lustigt på mig och jag sa. Kom igen. Berätta. Och dom har provat och provat, men in princip kommit fram till att det är inget för WC lopp. Han sa att det inte var något att ha för sub 6 timmars på VL, men kanske skulle ha en liten effekt på långsammare motionärer. Han sa att det bästa med sicklingen är att få plattare och jämnare belag ( och att man lägger tid i spåret) och ta bort skevheter. Vilket dom får bort i eliten framförallt med skidval. Han sa att det viktigaste för glidet är struktur. Dom jobbar med 8 olika strukturer på 3-4 skidor/löpare, vilket betyder ca30 skidor/man!!

Det va kul som fan att prata, om han berättade hela sanningen? Jag tror faktiskt det, men man vet aldrig.....

Tusen tack Toot. Och som du sett behöver du inte alls sluta stålsickla oberoende vad de gör i landslagsbussen. Om din målsättning "bara" är att åka på sex timmar och ta medalj så kanske det tom. är den perfekta prepareringen för detta som ju omvittnats av ett stort antal på skidforum, se t.ex kommentarer efter ditt inlägg.

JAG själv är ju ytterligare ett exempel, en lätt överviktig gammal gubbe (se Vasas bilder), numera snart 67 år, som de senaste sex åren kört under 6 timmar fyra gånger och tagit medalj två gånger. Och garanterat med stålsicklide skidor som glidit mycket bra, som jag upplevt det bättre än de omkring mig åtminstone senare halvan av loppet (vilket ju dessutom konfirmerats av att jag vanligtvis avancerat si så där 400-500 placeringar på Vasaloppet från Evertsberg och hem, vilket ju lätt kan kollas). Lycka till med din stålsickling och ta det inte för allvarligt även om man inte helt gått över till stålsickling i landslagsbussen. Det kommer de INTE att göra, och om så är jag inte säker på att de skulle berätta det.

Link to comment
Share on other sites

JAG själv är ju ytterligare ett exempel, en lätt överviktig gammal gubbe (se Vasas bilder), numera snart 67 år, som de senaste sex åren kört under 6 timmar fyra gånger och tagit medalj två gånger. Och garanterat med stålsicklide skidor som glidit mycket bra...

För de som inte sett bilderna...

 

http://img7.imageshack.us/img7/7679/img5334w.jpg

 

http://img691.imageshack.us/img691/3456/img5335g.jpg

 

http://img822.imageshack.us/img822/7272/img5336k.jpg

 

http://img10.imageshack.us/img10/20/img5337m.jpg

 

http://img101.imageshack.us/img101/8987/img5338t.jpg

 

http://img21.imageshack.us/img21/8536/img5344c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den ser ju väldigt bra ut Lars-Eriks stakteknik, hög höft om man ser verkligen hur använder kroppstyngden och kommer över stavarna med kroppstyngden med armbågarna utåt. Modern stakteknik helt enkelt!

Tack Rotebrostakaren för denna observation jag inte själv tänkt på. Kanske att mitt lite gammelmodiga sätt att åka skidor plötsligt blivit modernt igen. Det kanske är som med gamla kläder,om man håller ut tillräckligt länge kanske modet ändras så att det plötsligt blir modernt igen.

 

Och det kanske ligger något i vad du säger, om man jämför med 13 tusen åkaren bredvid mig så ser jag ju ut att både passera och vinna någon meter på några få meter. Och det beror säkert inte "bara" på att jag har bättre glid, utan även på att jag använder kroppstyngden till min fördel...

 

Jag kan avslöja följande beträffande vår "tävling": När jag som vanligt började avancera från Evertsberg, så tänkte jag hela tiden att just nästa åkare jag passerar ju kan vara Globe86.

Detta var mycket inspirerande,eftersom jag hade förmånen att hela tiden vinna lite placeringar, bland annat pacerade jag lätt en Luleåbo som klart åkt ifrån mig hela vintern på Ormberget.

Och det ser ju ut som att jag tänkte påd Globen även på mållinjen enligt denna bild. Att Vasa var mycket bättre än mig visste jag ju på förhand men var mer osäker på Globen,som jag tror jag var före på fjolårets öppet spår i alla fall,eller ? Jag visste inte säkert i detta läge att Globen höjt sig flera klasser och att jag var chanslös även mot honom. Men sivermedalj blev det ändå för gubben i utmaningen,enligt vanliga tävlingsregler,eller ?

Link to comment
Share on other sites

Även när jag besökte vallabussen för något år sedan fick jag information i stil med "vi har testat stålsickel men det är ingenting för oss". Vad det sedan i praktiken innebär är ju en annan sak.

 

Det jag tror att ovan nämnda vallare menar är att rent stålsicklad yta har bra egenskaper i lågfart. Tittar vi på en WC åkare pratar vi om hastigheter från 25km/h snabbare. En 6h åkare på VL håller 15 km/h och en 5h åker 18 km/h. Då är hastigheten för en WC åkare över 60% snabbare än för 6h åkaren! Jag tror att det dyker upp några fler parametrar ju snabbare skidan ska åka och då räcker inte en rent stålsicklad yta längre till. Troligen är det vattentransporten (hydrofobiciteten) som är avgörande. Detta "bevisas" delvis av uttalandet om vikten av struktur. Var "gränsen" går vet jag inte men jag är mycket sugen på att via tester se om jag kan finna just denna "gräns". Min teori är att den ligger relativt högt, runt 20 km/h är min arbetshypotes.

 

En WC åkare har inte heller samma påverkan på en vallning som en VL åkare. Av dessa anledningar tror jag att de når bättre resultat på skidor som strukturerats och vallats. Att de sedan använder stålsicklar för att optimera ytan är jag övertygad om och jag tror också att de jobbar mycket med handstrukturer samt slutligen rena flourpulver/fluid vallningar.

Link to comment
Share on other sites

Sen tillkommer ju också att med de resurser landslagsvallare har så jämför de ju med de absolut bästa skidpar och stenslipningar som kan fås för pengar (inget vi vanliga dödliga kommer i närheten av) och då förmodar jag att stenslip har den fördelen att om en viss preparering går bra i ett visst före så kan de stenslipa exakt samma struktur nästa gång det är samma före. Just detta borde ju vara en klar fördel för stenslipat för den typ av glidpreparering de sysslar med, just för att _skapa_ en given struktur i ett skidbelag under mycket väl kontrollerade former. Sen är det en annan vilka borstar, polersicklar e dyl de använder för att putsa upp ytan efter att de lagt struktur och en tredje fråga vilka vallor de sedan slutbehandlar med, men några detaljer lär vi hur som helst aldrig få veta. =) Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Onekligen är resurserna betydligt större än vad man själv kan hitta på hemma i garaget men det mesta handlar till sist om tid.

Att skidparken vida överskrider min egen är en faktor som underlättar testandet, fler varianter kan testas så att säga. Det skulle vara intressant att veta mer om den spanntestare som utvecklades för något år sedan, används den och vad har man lärt av den?

 

En annan sak jag gärna skulle vilja veta mer om är struktureringen. Jag är inte så säker på att just slipade strukturer är det som används mest. Någon som vet får gärna berätta mer! Vi har ju fått lära oss att slipning är ett hantverk som få behärskar så frågan är hur repeterbar en slipad struktur är. Är den så mycket säkrare än en handstruktur? Dessutom tar ju en slipning på belaget och även WC åkarna är rädda om fina par.

 

Men som vanligt kommer vi aldrig att få veta allt i detalj. Men vi kan ju titta runt bland leverantörer av valla mm så inser vi snabbt att det måste delats ut medaljer under VM på tävlingar som inte fanns med på det officiella programmet. Brukar vara många fler medaljer som delats ut enligt deras reklam ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag läser folks erfaringar från tex vasan och birken så tycker jag det verkar som att de allra flesta metoder för glidpreparering (och till vis del också fäste) fungerar bra för en del men inte för andra. Det verkar som att skidorna, hur man rent tekniskt preparerar skidorna och fästvallningen betyr mycket mer för glidet än om skidorna är stålsicklade eller vallade. Andra saker som spellar in är hur pigg åkaren är och om han står i fartstilling.

 

Vad som är det allra bästa tror jag är så gott som omöjligt att bestämma utan väldigt mycket tid och pengar.

 

Jag blir egentligen lite förvånad när en professor som Lars-Erik använder sina egna vasalopp utan att ha en kontrol (hur snabbt hade han åkt med vallade skidor) som ett argument för att stålsicklat är väldigt bra som det verkar som att han gör i diverse inlägg över.

 

Det är nog inte så stor skillnad mellan bra preparerade skidor oavsett metod. Det är ju helt klart intressant att stålsickling kan ge ett helt ok resultat men mycket mer än det tror jag inte man kan säga just nu.

 

Att det verkar som att stålsickling ger att bra lågfartsglid men kanske inte väldigt bra högfartsglid förklarar ju också en del av skillnaderna i erfarenhet mellan diverse åkare då många av de mest skeptiska är de som åker snabbast.

Link to comment
Share on other sites

Jag blir egentligen lite förvånad när en professor som Lars-Erik använder sina egna vasalopp utan att ha en kontrol (hur snabbt hade han åkt med vallade skidor) som ett argument för att stålsicklat är väldigt bra som det verkar som att han gör i diverse inlägg över.

Mig veteligen så har han ju åkt MÅNGA år och vasalopp på vallade skidor så att den argumentationen måste ju vara avklarad vid det här laget?självklart har han väl testat både vallat och stålsicklat mot varann? uppenbarligen tycker han själv att han får bättre glid med stålsicklat och hur tycker DU att han ska testa då? är inte vasan att tillräckligt bra testlopp för dig?

Link to comment
Share on other sites

Jag blir egentligen lite förvånad när en professor som Lars-Erik använder sina egna vasalopp utan att ha en kontrol (hur snabbt hade han åkt med vallade skidor) som ett argument för att stålsicklat är väldigt bra som det verkar som att han gör i diverse inlägg över.

Mig veteligen så har han ju åkt MÅNGA år och vasalopp på vallade skidor så att den argumentationen måste ju vara avklarad vid det här laget?självklart har han väl testat både vallat och stålsicklat mot varann? uppenbarligen tycker han själv att han får bättre glid med stålsicklat och hur tycker DU att han ska testa då? är inte vasan att tillräckligt bra testlopp för dig?

Lars-Erik kan inte ha en anning om han skulle åkt tex 10 minuter snabbare i tex årets vasalopp med stenslipade och glidade skidor. Det är alldeles för många variabler som bestämmer tid och plassering.

 

Man ska självklart testa olika skidor mot varandra på något sätt vilket självklart är svårt att få till. Att jämföra med medåkare är ju också en indikation men det finns också en massa variabler som är problematiskt för en sådan jämförelse. Lars-Erik är tex en väldigt erfarenen åkare som jag tror både har koll på hur man vallar fäste utan att det tar glid, klarar att disponera ett lopp så att han har krafter på slutet och antagligen har skidor som går bra.

 

Om jag kommer ihåg rätt så testade han väl stålsicklat jämfört med vallat i samband med Kuzmins lic avhandling och kom fram till att de gled så och si likt?

Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det en omöjlig uppgift att med 100% säkerhet belägga det ena eller det andra vad gäller skidglid. Ingen har väl någonsin påstått det, ej heller Lars-Erik. Men det har utförts en hel del tester som presenterats med utförliga beskrivningar. Dessa tester tillsammans med mer subjektiva upplevelser visar ändå tydligt att stålsicklat är ett mycket gångbart sätt att preparera sina skidor. Om det sedan är det utlimata sätet vet vi inte, ej heller om vallning är vägen att gå. För egen del tror jag på ett bredare spektra av belag som med olika mekaniska bearbetningar kommer att ge ett ultimat glid.

 

Du kan tex läsa här: Tester

 

Där finns tex en test utförd av Lars-Erik

Link to comment
Share on other sites

Men det har utförts en hel del tester som presenterats med utförliga beskrivningar. Dessa tester tillsammans med mer subjektiva upplevelser visar ändå tydligt att stålsicklat är ett mycket gångbart sätt att preparera sina skidor.

Detta har jag inte betvivlat men efter att ha skummat igjenom de testerna så hittade jag inget som på något sätt motsier det som tex landslagsvallarna säger att de kommet fram till. Det är tex alltför få skidor och vallningar som är testade. Att mäta hur långt man glider kanske inte heller är det som är mest relevant att mäta.

 

Vad som är gångbart är väl lite svårt att bestämma då det beror på hur bra man vill att prepareringen måste vara. Hur mycket sämre glider tex ett par helt opreparerade skidor jämfört med ett par stålsiklade skidor?

Link to comment
Share on other sites

Att det verkar som att stålsickling ger att bra lågfartsglid men kanske inte väldigt bra högfartsglid förklarar ju också en del av skillnaderna i erfarenhet mellan diverse åkare då många av de mest skeptiska är de som åker snabbast.

Det där med lågfartsglid skall väl inte överdrivas förresten, då Ronnie Löf kört topp 40 i Vasaloppet med enbart stålsicklat något år, som väl redan finns vidare utrett i diverse Skidforumtrådar. :)

 

Jag tror det är ganska små skillnader i glid på skidparen där framme, oavsett om de är stenslipade, stålsicklade eller stenslip + polersicklat resp vilken riller/glidvalla/pulver/fluid som sedan eventuellt lagts ovanpå det. Alla metoderna kan ge likartad struktur och sen hänger det på om den som glidpreparerar lyckas välja bra struktur och finputsning av denna för dagens före. Är strukturen rätt så tror jag inte snön bryr sig så mycket om vilket verktyg som användes för att få in den strukturen i belaget. :)

 

Min bild så här långt är att en fördel med stålsicklat är att man med enkla medel får bra allroundglid i de flesta fören, d v s många motionärer kan t ex få bättre glid som håller längre om lokala skidbutiken har en mindre bra stenslip. Om man sen höjer kraven och till exempel vill hänga med tätklungan i Vasaloppet så länge som möjligt så duger inte allroundglid utan då får man testa och finjustera rätt mycket för att hitta precis rätt kombination av olika strukturer etc, oavsett vilka verktyg man använder.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...