Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

:) Kan du förklara det där med prinsen lite bättre för jag fattar ingenting? Jag var i mål på 4:40' date=' åkte ´jag i lag med prinen någon gång under loppet?[/quote']

Inte alltid så lätt att fatta enklaresports frispråkighet :)

Jo men det brukar vara med en glimt i ögat :) fast nu hängde jag inte med. Läs Primateria rapport där Ronnie Löf medverkat. Ronnie är jag i kontakt med regelbundet och jag har bra kontakt med servicefolk kring toppåkarna. Att man använder polersickel för att bättra på ytorna ovan stenslipen är inget nytt. Det har man fixat i många år med rakblad etc. Att finna en struktur som är anpassad till föret är a och o. För mig är stålsickeln en ersättning eller ett komplement till stenslipning. Vid stenslip är det polersickel eller rakblad som gäller samt borsta ur groparna med rotoborstar av olika sorter. Vill man stålsickla är det ett hantverk precis som skärpan hos den som stenslipar. Genom olika typer av sicklar anpassar man ytan efter rådande före. Sedan använder man även här polersickel eller rakblad. Sedan borstar man på samma sätt som ovan.

Så kan man med två olika metoder skapat en struktur i skidan. MEN därefter kan man alltid förbättra ytorna genom att valla skidorna. Genom den processen med valla, sickla borsta sliter man bort ytterligare skägg från belaget. Jfr vaxning av ben (har du erfarenhet av det enklaresport :) ) Sedan lägger man ett ytskikt valla (fluid eller vax) som ytterligare gömmer in ojämnheter som kan bromsa skidan. Ju fortare skidan åker ju mer fördelar med fluorvallor jfr med enbart belag. Genom ökad vattenfrånstötning med fluortillskottet. Det är detta även primaterias rapport visar på och som är det eliten använder sig av.

Det finns ett före i vårsnö som är blöt och mycket smutsig där man i många år åkt ovallat och stenslipat pga nedsmutsning av vallan. Man har då använt temperaturanpassad mjuk valla. Det har dock visat sig att genom hård valla med grafit, Volfram eller Molybden så fungerar vallning bättre i dessa fören. Trenden är också att man åker på allt hårdare vallor med fluor i .

Hallo! :-)

Jodå, jag har rätt bra insyn på hur det ser ut i olika läger och olika sätt att preparera, jag håller mig dock till 98% på att bara sickla, rilla och borsta. Ganska okomplicerat men det betyder inte att jag inte vet hur många använder t.ex. Primateria P-cut. Jag kommer dock inte att gå in mer på den behandling Jerrys skidor fick men känner att jag har bra grund för mina påståenden. Oh, f-n! Nu tas min korta och tyvärr inte jättelyckades bodybuilding-satsning upp! :-0 Dock så användes inte vax utan bara raklödder och rakhyvel, kanske mer likt det jag håller på med nu! ;-) Som tur är så växer inte microhåren ut på skidorna efterhand.... Fy f-n vad ont det gör att sitta på en stol efter en vecka.... ;-)

Skämt åsido. Prinsen körde SkejtVasan och inget annat och kanhända var det RS-Rillers rapport jag läste och jag trodde nog att du var med på den träningstur som skedde då. Det verkar som jag har fel? Då ber jag om ursäkt och förstår att du är oförstående.

Men kul att diskutera lite i den här stålsicklingstråden som nu är av Mega-format! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om den jämnaste ytan ger det bästa glidet är väl fortfarande en osäker hypotes?

Det finns massa macro- skrämselbilder med jämförelser. Det var väl en anledning till att jag en gång sicklade mina kall-rcs. Men teorin stämde inte alls med min subjektiva jämförelse hur de gick då kontra med glidvalla. Därav citerar jag vännen "skidfilosofen" (drY), "lite cera är alltid bättre än ingen cera" ;). (Även om det är ett uttryck jag inte alltid håller med om... Mitt citat får väl snarare bli "den dag jag tror på enbart sicklade skidor utan glidvalla, ska jag börja åka VL på trä! ;))

Link to comment
Share on other sites

:) Kan du förklara det där med prinsen lite bättre för jag fattar ingenting? Jag var i mål på 4:40' date=' åkte ´jag i lag med prinen någon gång under loppet?[/quote']

Inte alltid så lätt att fatta enklaresports frispråkighet :)

Jo men det brukar vara med en glimt i ögat :) fast nu hängde jag inte med. Läs Primateria rapport där Ronnie Löf medverkat. Ronnie är jag i kontakt med regelbundet och jag har bra kontakt med servicefolk kring toppåkarna. Att man använder polersickel för att bättra på ytorna ovan stenslipen är inget nytt. Det har man fixat i många år med rakblad etc. Att finna en struktur som är anpassad till föret är a och o. För mig är stålsickeln en ersättning eller ett komplement till stenslipning. Vid stenslip är det polersickel eller rakblad som gäller samt borsta ur groparna med rotoborstar av olika sorter. Vill man stålsickla är det ett hantverk precis som skärpan hos den som stenslipar. Genom olika typer av sicklar anpassar man ytan efter rådande före. Sedan använder man även här polersickel eller rakblad. Sedan borstar man på samma sätt som ovan.

Så kan man med två olika metoder skapat en struktur i skidan. MEN därefter kan man alltid förbättra ytorna genom att valla skidorna. Genom den processen med valla, sickla borsta sliter man bort ytterligare skägg från belaget. Jfr vaxning av ben (har du erfarenhet av det enklaresport :) ) Sedan lägger man ett ytskikt valla (fluid eller vax) som ytterligare gömmer in ojämnheter som kan bromsa skidan. Ju fortare skidan åker ju mer fördelar med fluorvallor jfr med enbart belag. Genom ökad vattenfrånstötning med fluortillskottet. Det är detta även primaterias rapport visar på och som är det eliten använder sig av.

Det finns ett före i vårsnö som är blöt och mycket smutsig där man i många år åkt ovallat och stenslipat pga nedsmutsning av vallan. Man har då använt temperaturanpassad mjuk valla. Det har dock visat sig att genom hård valla med grafit, Volfram eller Molybden så fungerar vallning bättre i dessa fören. Trenden är också att man åker på allt hårdare vallor med fluor i .

"MEN därefter kan man alltid förbättra ytorna genom att valla skidorna. Genom den processen med valla, sickla borsta sliter man bort ytterligare skägg från belaget."

 

Vad har du för belägg för detta? Kollar man primaterias rapport och jämför sicklat med stenslipat och vallet så ser de snarlika ut men om det är någon som är jämnare så är det den sicklade ytan.

 

Hur ska man då kunna förbättra med vallan?

 

(Edit: Uptäckte att du bara säljer och inte tillverkar vallan, så du kanske inte har resurser för det jag skriver nedan)

 

Eftersom du jobbar med att ta fram valla antar jag att du testar mycket. Kan du då inte ta microskåpbilder och visa upp? Det jag tycker saknas i primaterias rapport är t ex:

 

*Bild på sicklat OCH vallat (för att bevisa din tes ska detta alltså vara jämnare än bara sicklat)

*Bild på sicklat efter 4 mil åkning

*Bild på stenslipat/vallat efter 4 mils åkning

 

Det finns definitivt mycket kvar att testa här innan vi vet bättre hur det egentligen ligger till.

Edited by Thorrez
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' jag vet att Jerry körde på stålsicklade skidor utav Primateria och sedan Peak Glide och det vet jag till 100%. Min s.k. vanskliga gissning är att f.d. finske landslagschefen Storvall (ursäkta ev. felstavning igen) har tackat Primateria så mycket för deras produkter och det ligger nära till hands att tro att det inte bara var borstarna de tackade för utan att de körde på samma sätt. Och han ringde upp redan efter en halvtimme efter målgång. Men landslagen håller alltid locket på så det blir så klart spekulationer.

Och skall vi vara på den nivån så är det väl mer suspekt* (redigerat) att låtsas som man har så mycket bättre glid än självaste prinsen (C.P.) då Ni fick, på omvägar, höra att han körde på stålsicklat (endast stålsicklat). Det roliga var att Ni drog ifrån honom i en uppförsbacke och enligt mig så borde det snarast tyda på det omvända? :-) Ngt annat? Han var enligt egen uppgift mycket nöjd med tiden iaf.[/quote']

Obegriplig text som inte betyder något för mig. Vem syftas på med "Ni"? Om prinsen körde på sicklat, är väl just på den amatörnivå jag tycker att det är ett ok samt miljövänligt alternativ.

 

Att man ibland vill ha en mindre struktur och därmed ibland sicklar lite ovanpå en slipad struktur är ett gammalt välkännt sätt att ändra struktur i skidan. Att en primateria-sickel i ett sdant fall är ett bättre val av sickel än många andra, är säkert troligt. Kan tänka mig en sådan sickel själv för motsvarande sittuationer. Även om en kuzmin ligger i vallalådan. Men själv för egen del, kommer jag troligen möja mig med den stenslipning som ligger på mina cold-rcs. Som "racewax" skriver ovan, detta är ju bara en strukturfråga!

 

Ifall Jerry gjort så vid något tillfälle, så är det inget konstigt. Min klubbkompis Johan, som jag hjälpt valla lite genom åren, känner ju Jerry och har honom som tränare i sitt koncept "Träna för Vasan". Genom detta har jag träffat Jerry mågra ggr. Nästa gång får jag väl fråga honom ;). Men att just Jerry som exempel på sickling, kan jag bara le åt ;). Kompisen Johan fick bl a låna ett par av Jerrys skidor till VL nu i år. Det blev dock aldrig aktuellt att han skulle åka på dessa skidor. Men det var en mycket speciell struktur på den slipningen. Jag diskuterade det med Jerry vid ett tillfälle då vi träffades. Han berättade att han inte slipar skna skidor i Sverige. Och just denna lite konstiga struktur, har han vinnit lopp med.

Ha ha, jag räknade inte med att alla skulle förstås eller kanske inte ville förstå. I det här fallet så var "Ni" just racewax som åsyftades och självklart är det skillnad på om en elit kör eller om en normalt duktig motionär som prinsen. Men det smäller faktiskt ganska högt för många och förhoppningsvis inser många att det är ett slagkraftigt alternativ och det är bra för miljon och hälsan. Trots att jag förstås haft duktigare åkare som jag preparerat skidorna till så var det mitt roligaste jobb.

Kul att du ler, det är nyttigt! Jag vet iaf hur Jerrys skidor preparerades inför Marcialonga 2011 och det var utan stenslipningsstruktur utan istället med en finare stålsicklingsstruktur. Jag vet också att flera som provat stålsickling gör som du är inne på och bara jobbar på ytskiktet. Det ihop med att inte använda glidvalla är ett dåligt beslut för då kommer det ändå finnas mer microhår som bromsar och det kommer att bildas vitgråa partier som vallatillverkarna hävdar skall mättas. Men fråga gärna, det var Mats Larsson som preparerade skidorna. Även jag har indirekta kontaker, som du märker. På flera sätt och jag är säker.

Intressant att Jerry Ahrlin skulle har vunnit på stålsicklade skidor 2011. Finns annan information tillgånglig för alla. Och dessutom några bilder med Jerrys skidor med Vuerich etikett (gul, stenslip S02D).

 

38e Marcialonga: Jerry Ahrlin vinner på stenslip från Vuerich Service:

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=15

http://www.discoveryalps.it/images/I_vincitori_della_70km_insieme_2.jpg/_full.jpg

http://www.dn.se/Images/2012/01/28/Ahrlin-1000.jpg

 

Självklart, det skulle ändå kunna vara att strukturen har toppats med p-sickeln. Men helt stålsicklad tror jag inte på. Det som jag dessutom inte tror är att Vuerich Service skulle lägger ut så en information om den inte skulle vara sant men det är kanske en naiv tanke. Jag vet ju själv hur bra Vuerich-stenslip är, eftersom det är de jag har framförallt haft på mina skidor förra året, så det är ingen överraskning att många duktiga åkare sliper sina skidor i Italien.

 

Lite mer referensåkare:

 

Tartu Marathon, Nyström, Hansson, Santer på stenslip från Vuerich Service:

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=76

 

39e Marcialonga: Nyström på stenslip från Vuerich Service:

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=74

 

Roland Clara och praktisk hela italienska landslaget på stenslip från Vuerich Service:

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=55

 

König Ludwig Lauf: Ahrlin och Hansson på stenslip från Vuerich Service.

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=26

 

Tartu Marathon: Jerry Ahrlin på stenslip från Vuerich Service:

http://www.vuerichservice.it/news_read.asp?IDNews=27

Link to comment
Share on other sites

Lite mer referensåkare:

 

...stenslip från Vuerich Service: osv

Problemet är väl att detta inte tjänar som någon vettig information för alla oss (99.9%) åkare som inte har tillgång till proffs som preparerar skidorna.

 

För mig framstår det mesta som kommer fram om hur skideliten gör bara som lösryckta fragment. I ovan nämnda exempel, var det bara stenslipning som utfördes? Eller var det stenslip + sickling eller stenslip + pulver eller stenslip + struktursickling + borste men utan valla??? Frågorna hopar sig.

 

Var finns svaren... behind the smoke and the mirrors?

Link to comment
Share on other sites

Lite mer referensåkare:

 

...stenslip från Vuerich Service: osv

Problemet är väl att detta inte tjänar som någon vettig information för alla oss (99.9%) åkare som inte har tillgång till proffs som preparerar skidorna.

 

För mig framstår det mesta som kommer fram om hur skideliten gör bara som lösryckta fragment. I ovan nämnda exempel' date=' var det bara stenslipning som utfördes? Eller var det stenslip + sickling eller stenslip + pulver eller stenslip + struktursickling + borste men utan valla??? Frågorna hopar sig.

 

Var finns svaren... behind the smoke and the mirrors?[/quote']

Det handlade bara om stenslip.

 

Vad menar du med vettig information? Det har skrivits att Jerry Ahrlin har vunnit Marcialonga på stålsicklade skidor och jag har skrivit att det finns information på nätet, tillgänglig för alla, som tyder på nåt annat. Vad man gör med denna information är upp till varje person.

Link to comment
Share on other sites

Det handlade bara om stenslip.

Jag är antagligen trög för mig säger inte listan av referenser som du radade upp ett smack, men förklara gärna. Skall man skicka sina skidor på Vuerich-stenslipning om man vill ha bra glid? Räcker det med det eller skall man sickla sen? Måste jag borsta, valla, pulvra också?

 

Äh förresten, glöm frågorna. Jag gör som jag brukar. Vallaväck i november strax innan snön kommer. På med en kallvalla för fäste. Vid tö: klister ovanpå kallvallan. Ånyo nysnö: vallaväck å kallvalla. Rillning: ja, vid varje snöfri och välgrusad vägövergång.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

I fall du ändra dig och ska inte glömma frågan :) Nej, du måste inte skicka dina skidor till Italien för stenslipning. Vuerich Service är bara en av flera ställen där man kan får bra stenslip. Finns också flera i Sverige och Lejonet har redovisat de i denna tråd. Det är bara så att jag är riktig nöjd med de stenslip som jag har och jag kan rekommendera de utan tvekan. Listan av referensåkare visar bara att Vuerichs stenslip används framgångsrik på elitnivå.

 

Jag har inte sicklat nåt efter stenslipningen, ytan såg toppen ut som den var. Mikrohår efter bra stenslipning har jag inte haft sedan sent 90-talet. Vallning och borstning som vanligt. Pulvervallning för tävlingar är inte fel men det är inte valla som har störst påverkan på skidglid, det är skidans konstruktion och också strukturen, antingen via stenslip eller stålsickling om man tycker det är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer referensåkare:

 

...stenslip från Vuerich Service: osv

Problemet är väl att detta inte tjänar som någon vettig information för alla oss (99.9%) åkare som inte har tillgång till proffs som preparerar skidorna.

 

För mig framstår det mesta som kommer fram om hur skideliten gör bara som lösryckta fragment. I ovan nämnda exempel' date=' var det bara stenslipning som utfördes? Eller var det stenslip + sickling eller stenslip + pulver eller stenslip + struktursickling + borste men utan valla??? Frågorna hopar sig.

 

Var finns svaren... behind the smoke and the mirrors?[/quote']

Det handlade bara om stenslip.

 

Vad menar du med vettig information? Det har skrivits att Jerry Ahrlin har vunnit Marcialonga på stålsicklade skidor och jag har skrivit att det finns information på nätet, tillgänglig för alla, som tyder på nåt annat. Vad man gör med denna information är upp till varje person.

Om vi ska vara petig så är väl det enda de här bilderna bevisar att personen i fråga på bilden står med ett par skidor med ett klistermärke på. Vi vet inte ens om det är samma skidor som användes under loppet (på alla bilder, det är Clara är såklart loppet) eller om de helt har stålsicklat bor stenslipstrukturen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sicklat nåt efter stenslipningen, ytan såg toppen ut som den var. Mikrohår efter bra stenslipning har jag inte haft sedan sent 90-talet. Vallning och borstning som vanligt. Pulvervallning för tävlingar är inte fel men det är inte valla som har störst påverkan på skidglid, det är skidans konstruktion och också strukturen, antingen via stenslip eller stålsickling om man tycker det är bättre.

Det var ett redigt svar (och nu skojar jag inte). Tack!

Link to comment
Share on other sites

Just myten om mikrohår, är väl den skröna ni "sicklare" lever på?

:) och just myter är det som "vallamaffian" är helt befriad ifrån.....

 

Den dag jag ser en sicklad oparaffinerad skida gå bättre än en slipad paraffinerad - lovar jag att åka VL på träskidor ! ;).

(Ovallat för mig är utan fästvalla ;))

Detta är intressant och skall givetvis antas :)

Vill dock få det hela lite mer specificerat, vilka regler ska gälla vid ett dyligt test? Några exempel:

Hur långt ska skidorna körst innan test utförs?

Ska samma åkare testa båda paren?

Hur "nollar" vi paren innan test? (för det är ju förklarat vara mycket viktigt)

Eller antas utmaningen rakt av, jag tar mitt par och du tar ditt par, vi träffas och helt enkelt glider i någon backe?

 

När kommer snön! ;)

Link to comment
Share on other sites

Pulvervallning för tävlingar är inte fel men det är inte valla som har störst påverkan på skidglid, det är skidans konstruktion och också strukturen, antingen via stenslip eller stålsickling om man tycker det är bättre.

Kunde nog inte sagt det bättre själv :)

 

Fördelen, som jag ser det, att stålsickla kontra stenslipning är att jag själv kan utföra det = kontroll på utförandet och att jag med samma skidpar kan variera strukturen genom rillning med handverktyg. "Själv är bäste dräng" är ett ordspråk som kanske beskriver vad jag menar :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja mana till viss försiktighet när det gäller att utmana Stefan Sand i glidtester. Ganska nyligen råkade jag åka en bit efter honom i skidtunneln. I uppförsbackar märker man förstås inte så mycket av glidet men när vi kom till nedförsbacken ”försvann” han bara. Jag körde på stenslipat med LF paraffin. Vad Stefan körde på? Tja ni får väl gissa…
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja mana till viss försiktighet när det gäller att utmana Stefan Sand i glidtester. Ganska nyligen råkade jag åka en bit efter honom i skidtunneln. I uppförsbackar märker man förstås inte så mycket av glidet men när vi kom till nedförsbacken ”försvann” han bara. Jag körde på stenslipat med LF paraffin. Vad Stefan körde på? Tja ni får väl gissa…

Jag ligger inte sömnlös ;), tunneln har jag aldrig varit i. Hur glidet är på träning i en tunnel intresserar mig inte. Natursnö nå´n gång i vinter är helt ok. Hur testet ska genomföras har jag ingen åsikt om. Men det är klart att det bör vara efter en viss distans. Hur mina respektive Stefans skidor glider efter VL? (Om jag nu åker, som jag lovat massa folk eller mest mig själv som 50-årspresent... ;))

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja mana till viss försiktighet när det gäller att utmana Stefan Sand i glidtester. Ganska nyligen råkade jag åka en bit efter honom i skidtunneln. I uppförsbackar märker man förstås inte så mycket av glidet men när vi kom till nedförsbacken ”försvann” han bara. Jag körde på stenslipat med LF paraffin. Vad Stefan körde på? Tja ni får väl gissa…

Jag ligger inte sömnlös ;)' date=' tunneln har jag aldrig varit i. Hur glidet är på träning i en tunnel intresserar mig inte. Natursnö nå´n gång i vinter är helt ok. Hur testet ska genomföras har jag ingen åsikt om. Men det är klart att det bör vara efter en viss distans. Hur mina respektive Stefans skidor glider efter VL? (Om jag nu åker, som jag lovat massa folk eller mest mig själv som 50-årspresent... ;))[/quote']

Oj förlåt, jag skulle kanske inte ha lagt mig i... välj då i stället testförhållanden som interesserar dig.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder%5Cartikel188%5C20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen, utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) !

Link to comment
Share on other sites

MEN därefter kan man alltid förbättra ytorna genom att valla skidorna. Genom den processen med valla' date=' sickla borsta sliter man bort ytterligare skägg från belaget.[/quote']

Jag antar att det borde vara förhållandevis enkelt att bekräfta detta genom att analysera mikrostrukturerna som blir efter varje moment med stenslipning/sickling/borstning/vallning osv. Det borde inte vara alltför svårt att mäta/se vilken metod som ger jämnast yta.

 

Om den jämnaste ytan ger det bästa glidet är väl fortfarande en osäker hypotes?

Nej, jämnaste ytan ger minst friktion, men om ytan skall vara sammanhängande eller bruten är väl osäkert.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen, utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) !

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen' date=' utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) ![/quote']

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Oj - trampade med ett skämt visst på en öm tå ;) (Bara hälften = 50% snedsicklar sina skidor ;))

Men om du inte vet om problemet att många snedsicklar sina skidor, utan hävdar att en av Sveriges bästa slipar skulle göra detta och du tvärtom. Då anser jag som tidigare, att denna tråden är så meningslös som jag tidigare tyckt. Dvs att jag aldrig mer kommer orka bry mig om denna tråd. Anser det vara som att försöka argumentera trosfrågor med Ulf Ekman. Lite kul men totalt meningslöst. Tack och godnatt. Fortsätt du tro i din kyrka - ES.

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen' date=' utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) ![/quote']

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Hej!

Alltid bra om man håller sig till sanningen om man ska skriva något här;)

 

Jag ville testa hur Klas fick till skidorna och hade med mig ett slitet par som han fick ta hand om.

Alla som slipar skidor på högre nivå stålsiklar skidan innan man planar den med slipmaskinen om de är ojämna, just på alewalds så hade de inte stålsiklar utan billigaste sortens stansade plåtbitar i verkstaden just då så resultatet blev inte bra,. själv jobbar jag med ett östtysk stålsikel i koboltstål som är 4mm tjockt när jag tar ned skidor innan slipning och är en dröm att jobba med jämfört med de som oftast säljs i butik för under 100lappen…

 

Här kommer en film som en av mina vänner gjort som är en av världens bästa skidservicemän. Hur han jobbar med skidorna innan han slipar dem.

 

 

Trevlig helg!

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen' date=' utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) ![/quote']

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Oj - trampade med ett skämt visst på en öm tå ;) (Bara hälften = 50% snedsicklar sina skidor ;))

Men om du inte vet om problemet att många snedsicklar sina skidor, utan hävdar att en av Sveriges bästa slipar skulle göra detta och du tvärtom. Då anser jag som tidigare, att denna tråden är så meningslös som jag tidigare tyckt. Dvs att jag aldrig mer kommer orka bry mig om denna tråd. Anser det vara som att försöka argumentera trosfrågor med Ulf Ekman. Lite kul men totalt meningslöst. Tack och godnatt. Fortsätt du tro i din kyrka - ES.

Vart var skämtet? Tänkte först be om ursäkt att jag missade, det som jag först trodde inbäddade, skämtet, men ser sen att du upprepar dig. Ja, jag vet att jag sicklar mer plant och jag vet också till 100% att flertalet sicklare sicklar mer plant än snittet av stenslipningarna. Men det verkar ju drastiskt av dig att lämna en tråd för min skull. Är du i närheten av butiken med ett par "fulskidor" så bjuder jag på en "plansickling"! ;-)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen' date=' utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så Klas får ägna en halvdag utav Alewalds Vasaloppsdagar, med att hjälpa Andreas att åter plana sina skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) ![/quote']

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Hej!

Alltid bra om man håller sig till sanningen om man ska skriva något här;)

 

Jag ville testa hur Klas fick till skidorna och hade med mig ett slitet par som han fick ta hand om.

Alla som slipar skidor på högre nivå stålsiklar skidan innan man planar den med slipmaskinen om de är ojämna, just på alewalds så hade de inte stålsiklar utan billigaste sortens stansade plåtbitar i verkstaden just då så resultatet blev inte bra,. själv jobbar jag med ett östtysk stålsikel i koboltstål som är 4mm tjockt när jag tar ned skidor innan slipning och är en dröm att jobba med jämfört med de som oftast säljs i butik för under 100lappen…

 

Här kommer en film som en av mina vänner gjort som är en av världens bästa skidservicemän. Hur han jobbar med skidorna innan han slipar dem.

 

 

Trevlig helg!

Ursäkta Andreas - jag är ju en så´n som gärna raljerar och låter käften gå utan att tänka. Det hela var från min sida bara ett skämt.

 

Men jag reklamerar gärna min burk av fjolårets "racing yellow", och vill gärna testa det nya "koket" istället. De kändes inte alls som samma valla!

Ha det gott!

/ L

(Lämnar i och med detta denna tråd för gott...)

Link to comment
Share on other sites

http://www.nvskidor.se/imgload.aspx?w=300&name=bilder\artikel188\20121026144749156.jpg

Vad skådar mitt öga - "Star-Tazzari-Andreas" bredvid en Wintersteiger på Alewalds!!! Industrispionage??? (Eller kan Andreas få Tazzaris förbannelse över sig efter detta avslöjande???)

Nej förklaringen är följande. Andreas som har inte bara har en tå med i slip-branschen' date=' utan hela kroppen utom lillfingret, fick med lillfingret för sig att stålsickla sina skidor!!! Han som många andra - snedsicklar sina skidor, så skidor så kanterna inte längre är snea!!! Ett vanligt fenomen bland klåpiga sicklare!!! Eller var detta bara ett sinnrikt sätt för en Tazzari-frälst att lära känna sin motståndare Wintersteiger??? Svaret kommer vi kanske aldrig få veta ;) ![/quote']

Host, host... Det påståendet kan typ 50% av alla som stålsicklat starkt protestera mot då det ungefär är den procenten skidor som är väldigt sneda av stenslipningen. Och det märks ganska tydligt då man börjar sickla. Det är ju lätt att jämföra stålsicklade skidor och stenslipade och jag kan garantera att det är mer sneda stenslipade skidor än tvärtom. Så det är klar skrämselpropaganda som många stålsicklare kan motbevisa.

Och det är lite skrattretande att hävda att ngt så kraftfullt som en stenslipning skulle ha ha sånt problem att få bukt med en dålig stålsickling. Iofs kanske med för mycket fluorångor i huvudet på den som höll i sickeln. ;-)

Hej!

Alltid bra om man håller sig till sanningen om man ska skriva något här;)

 

Jag ville testa hur Klas fick till skidorna och hade med mig ett slitet par som han fick ta hand om.

Alla som slipar skidor på högre nivå stålsiklar skidan innan man planar den med slipmaskinen om de är ojämna, just på alewalds så hade de inte stålsiklar utan billigaste sortens stansade plåtbitar i verkstaden just då så resultatet blev inte bra,. själv jobbar jag med ett östtysk stålsikel i koboltstål som är 4mm tjockt när jag tar ned skidor innan slipning och är en dröm att jobba med jämfört med de som oftast säljs i butik för under 100lappen…

 

Här kommer en film som en av mina vänner gjort som är en av världens bästa skidservicemän. Hur han jobbar med skidorna innan han slipar dem.

 

 

Trevlig helg!

Dock så borde han varva lite i sidled då sickeln annars tenderar att följa redan sneda partier i belaget. Rent matematiskt så planar man ut skidan mer jämnt genom att vrida sickeln växelvis. Självklart lite svårare med kraftfullare sickel. Ett litet tips bara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...