Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Oj - trampade med ett skämt visst på en öm tå ;) (Bara hälften = 50% snedsicklar sina skidor ;))

Men om du inte vet om problemet att många snedsicklar sina skidor, utan hävdar att en av Sveriges bästa slipar skulle göra detta och du tvärtom. Då anser jag som tidigare, att denna tråden är så meningslös som jag tidigare tyckt. Dvs att jag aldrig mer kommer orka bry mig om denna tråd. Anser det vara som att försöka argumentera trosfrågor med Ulf Ekman. Lite kul men totalt meningslöst. Tack och godnatt. Fortsätt du tro i din kyrka - ES.

Nej Dunder, nu har du nog smuttat lite väl mycket på wiskyen ;)

Forumets i särklass största tråd och som startade den största "snackisen" på hela forumet: "stålsickla eller inte" kan man inte kalla "meningslös" och "orkar inte bry mig" utan att i samma andetag sätta sig över alla de som finner tråden meningsfull. Och det är några stycken.

 

Nåväl, slutsnackat om det och jag hoppas att du i alla fall är inne och läser för självklart är jag villig att möta dig i en glidtest. Efter VL är kanske inte optimalt, tror varken du eller jag (om jag nu åker, är inte anmäld) är speciellt sugna på att glida något mer efter målgång. Men ditt förslag på Värmdöloppet tycker jag låter bra. Vi får hålla tummarna för en snörik vinter så möts vi den 3/2 :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man skall jämföra stålsicklat kontra glidvallat bör man väl jämföra med sig själv och med samma skidpar.

Först kör man glidtest med glidvallat, både längd o hastighet helst. Sen stålsicklar man skidorna (eller låter ett proffs som enklaresport göra det, nä det är inget skoj, jag såg honom sickla vid VL och jag blev imponerad hur lätt o behändigt han jobbade med skidorna)

och genomför exakt samma test igen vid förhoppningsvis likartade förhållande.

 

Nu får man ju inget utslag på smutsupptag, där den största fördelen sägs ligga för stålsicklarna, men iaf en värdemätare på om det är lönt att ha stålsickling som alternativ på lopp upp till 30 km.

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik' date=' givetvis är du och alla som uppskattar våra produkter välkomna att använda/köpa och vara våra kunder.

 

Ingen ska bemötas otrevligt av vår personal. Så välkommen tillbaka.

 

Håkan Svensson

Försäljningsansvarig SKIGO Sverige[/quote']

Tusen tack Håkan, och om ALLA på Skigo fortsättningsvis bemöter mig som DU nu har gjort både här och på telefon så vågar jag nog igen närma mig Skigos bord och artigt be om deras vallatips. Jag hoppas det gäller även om jag mot förmodan ser SAMMA försäljare igen.

JAG uppfattar att det du skriver nu gäller inte bara MIG utan att FORTSÄTTNINGSVIS så är ALLA är välkomna att ta del av Skigos vallatips, oberoende om de för närvarande föredrar att glidvalla eller stålsickla glidytorna.

JAG kan tom. tänka mig att besöka Skigo någon gång om DU och Christer vill.

JAG tror att ditt fina framträdande här Håkan gynnar Skigo, men det tror jag inte att theh:s framträdanden gör. Han vill er uppenbarligen väl men detta sätt att verka får motsatt effekt.

 

Till theh: JAG hoppas att du theh ändrar dig och accepterar min inbjudan på en kopp kaffe för att prata ut om valla, Skigo, hårtorkar, korkar och knivar och stålsickling . Vill och vågar du det ?

Ovan är från sid 102, kanske Skigos ursäkt finns längre bak.

De sista inläggen av Lars- Erik skrevs väl utomlands, saknades ÅÄÖ har jag för mig.

Någon som har försökt ringa honom , någon som känner honom personligen ?

Link to comment
Share on other sites

Eller kanske efter Värmdöloppet - även om det är "sprintdistans" 40 - 45 km. Kanske lättare att dokumentera på hemmaplan? Tidigare år har jag ju varit huvudansvarig eller med i tävlingsledningen, till vintern tänkte jag att jag "bara" ska åka...)

Verkligen intressant att just ni två båda vågar genomföra denna "utmaning". Jag betraktar ju er båda som mycket kunniga och konstruktiva i den aktuella debatten även om ni för närvarande delvis hamnat på olika sidor i era slutsatser. Lovar ni båda att hålla oss underrättade ?

 

Även om jag själv främst stålsicklar så vill jag framhålla att jag givetvis är mycket medveten om att de produkter inklusive vallor som utvecklats av bl.a. Skigo och Swix har stor betydelse för oss skidåkare. Bland annat är jag givetvis medveten om att fluorprodukter har betydelse för glidet, det enda jag undrar är "hur långt t.ex. på Vasalopp ?" . Jag har inget säkert svar på denna fråga och tycker därför att det är viktigt att vi skidåkarbröder fortsätter att informera varandra om det vi vet eller tror oss veta. Speciellt intressant är det när nya och intressanta tester görs. Här vill jag speciellt framhålla de tester som redovisats av xskiing och Björn men även alla ni andra.

 

Att spannet på skidorna har störst betydelse, och på nästa nivå strukturering och borstning har stor betydelse ser vi ju att vara helt överens om, eller ? Och att även fluorprodukter har betydelse på något sätt har ju tydligen även Kuzmin numera inkluderat i sin nya utveckling:

Fluorocarbons family (in English bellow)

FP Brush förbättrar skidglid genom att belägga skidornas glidyta med en tunn hinna fluorpolymer. En fluorpolymer är en fluorkarbonbaserade polymer med flera starka kol-fluor förbindelser. Med andra ord, en fluorpolymer är en storebror till den fluorkarbon pulver som ofta används i skidpreparering. Och storebrodern är hårdare och mer slitstark än pulveriserade småsyskon.

http://www.kuzmin.se/pgs/fpbrush_sv.html

Kuzmin Ski Technology AB

Link to comment
Share on other sites

Eller kanske efter Värmdöloppet - även om det är "sprintdistans" 40 - 45 km. Kanske lättare att dokumentera på hemmaplan? Tidigare år har jag ju varit huvudansvarig eller med i tävlingsledningen' date=' till vintern tänkte jag att jag "bara" ska åka...)[/quote']

Verkligen intressant att just ni två båda vågar genomföra denna "utmaning". Jag betraktar ju er båda som mycket kunniga och konstruktiva i den aktuella debatten även om ni för närvarande delvis hamnat på olika sidor i era slutsatser. Lovar ni båda att hålla oss underrättade ?

 

Även om jag själv främst stålsicklar så vill jag framhålla att jag givetvis är mycket medveten om att de produkter inklusive vallor som utvecklats av bl.a. Skigo och Swix har stor betydelse för oss skidåkare. Bland annat är jag givetvis medveten om att fluorprodukter har betydelse för glidet, det enda jag undrar är "hur långt t.ex. på Vasalopp ?" . Jag har inget säkert svar på denna fråga och tycker därför att det är viktigt att vi skidåkarbröder fortsätter att informera varandra om det vi vet eller tror oss veta. Speciellt intressant är det när nya och intressanta tester görs. Här vill jag speciellt framhålla de tester som redovisats av xskiing och Björn men även alla ni andra.

 

Att spannet på skidorna har störst betydelse, och på nästa nivå strukturering och borstning har stor betydelse ser vi ju att vara helt överens om, eller ? Och att även fluorprodukter har betydelse på något sätt har ju tydligen även Kuzmin numera inkluderat i sin nya utveckling:

Fluorocarbons family (in English bellow)

FP Brush förbättrar skidglid genom att belägga skidornas glidyta med en tunn hinna fluorpolymer. En fluorpolymer är en fluorkarbonbaserade polymer med flera starka kol-fluor förbindelser. Med andra ord, en fluorpolymer är en storebror till den fluorkarbon pulver som ofta används i skidpreparering. Och storebrodern är hårdare och mer slitstark än pulveriserade småsyskon.

http://www.kuzmin.se/pgs/fpbrush_sv.html

Kuzmin Ski Technology AB

Härligt att ha dig tillbaka Lars-Erik! Och hoppas du stannar här nu! :-)

Link to comment
Share on other sites

Roligt att få vara med i denna långa berättar tråd . Har innan denna diskussion startat sicklat med swix stålsickel .Efter sicklingen använde jag lf all temp ( skigo) . Vad jag kommer ihåg var det cirka - 10 grader ute . Skidorna gick mycket bra denna säsong . Upplevde att denna sickel var lättare att hålla än kuzmin universal .Var ej stabil - så lite kraft användes i varje drag . Använde mig av långa släpande drag . Roligt att exprimentera ibland . Tipset att göra detta fick jag av en veteran i vasaloppsspåren .
Link to comment
Share on other sites

Ja va bra att du är på banan igen! :)

 

Lars-Erik, hur gick det med reservskidorna som Kuzmin förutom stålsickling även la fluorpolymern på?

Provade du de någonting?

Jag hade ju tänkt åka andra dagens öppna spår på dem men som du kommer ihåg fick jag problem och åkte "bara" ett öppet spår ifjol. Och även Vasaloppet åkte jag på mina ordinarie skidor.

Men hemkommen till Luleå testade jag flera kvällar dessa fluorborstade skidor. Testet skedde mot de ordinarie skidorna som jag bara rengjorde och borstade upp från Vasaloppet. Som väntat gled de fluorborstade något bättre men efter några kvällar jämnade det ut sig. JAG drar inte några slutsatser men kan absolut tänka mig att åka minst ett av årets Vasalopp med denna preparering.

 

Och du Vasa, som ensam på skidforum, fick ju se på plats när förmodligen landets ledande expert på denna typ av fluorborstning utförde det på mina skidor.

Link to comment
Share on other sites

Det låter intressant. En helt ny typ av rotoborste?

Stålsickling och sedan köra med den nya Kuzmin-borsten.

Enkelt och snabbt. Fick du rillat skidorna också innan testet? (Jag vill minnas att du hade en rak riller på 0.5mm) Jag själv upplever bättre glid med riller på de stålsicklade skidorna. Körde du avslutningsvis med handborstning som du brukar på de Kuzmin-preparerade paret ? Vilken temperatur var det när du var ute och provade? Förhållanden?

 

Du får gärna rapportera mer framöver om tester med denna nya typ av rotoborste eftersom du är så lyckligt lottad att du redan har snö att åka på i närheten.

 

Om man gör dropptestet före denna roto-borste och sedan efter att den tunna ytan ligger på, -hur skulle det då se ut? Droppen på de rotoborstade borde då glida iväg vid mindre vinkel. Blir det så tro?

 

Med dropptestet menar jag så som han gör i videon på denna länk;

 

Nya prepareringstekniker är alltid spännande och denna nya borste är ett intressant tillskott i preparering av skidor för bättre glid.

Link to comment
Share on other sites

Det låter intressant. En helt ny typ av rotoborste?

Stålsickling och sedan köra med den nya Kuzmin-borsten.

Enkelt och snabbt. Fick du rillat skidorna också innan testet? (Jag vill minnas att du hade en rak riller på 0.5mm) Jag själv upplever bättre glid med riller på de stålsicklade skidorna. Körde du avslutningsvis med handborstning som du brukar på de Kuzmin-preparerade paret ? Vilken temperatur var det när du var ute och provade? Förhållanden?

 

Du får gärna rapportera mer framöver om tester med denna nya typ av rotoborste eftersom du är så lyckligt lottad att du redan har snö att åka på i närheten.

 

Om man gör dropptestet före denna roto-borste och sedan efter att den tunna ytan ligger på, -hur skulle det då se ut? Droppen på de rotoborstade borde då glida iväg vid mindre vinkel. Blir det så tro?

 

Med dropptestet menar jag så som han gör i videon på denna länk;

 

Nya prepareringstekniker är alltid spännande och denna nya borste är ett intressant tillskott i preparering av skidor för bättre glid.

Xintrot, mycket intressant och som vanligt konstruktivt inlägg. Jag hoppas i samband med besöket av Rotebrostakaren och SuperMario i mitt hem hotell oändligheten i början December (priset för att de i vinter med råge slog min bästatid 4.56 på Vasaloppet) kan göra något test av detta slag, kanske tom. som jämförelse mot superMarios tävlingsskidor som inte går av för hackor. Problemet är att jag ännu inte skaffat denna nya superborste av Kuzmin men jag avser att göra det innan super- och ibland trätobröderna kommer på besök. Fjolårets borstning gjorde ju Kuzmin själv åt mig på reservskidorna och med självase kung Vasa närvarande.

Synd att inte också du är här Xintrot så vi fick testa även din metod, Xintrot metoden, och om den skulle vinna så skulle det ju absolut kunna bli en ny intressant källa till nya diskussioner. Och patentläge ?

Link to comment
Share on other sites

Som väntat gled de fluorborstade något bättre men efter några kvällar jämnade det ut sig. JAG drar inte några slutsatser men kan absolut tänka mig att åka minst ett av årets Vasalopp med denna preparering.

Då får Svärd & Co se upp, för du kan tydligen åka upp till en timme snabbare med pulver, och ytterligare upp till 2 h snabbare ovanpå det om du stenslipar. Det har jag läst i en postorderkatalog, så det måste vara sant. ;)

Link to comment
Share on other sites

Som väntat gled de fluorborstade något bättre men efter några kvällar jämnade det ut sig. JAG drar inte några slutsatser men kan absolut tänka mig att åka minst ett av årets Vasalopp med denna preparering.

Då får Svärd & Co se upp' date=' för du kan tydligen åka upp till en timme snabbare med pulver, och ytterligare upp till 2 h snabbare ovanpå det om du stenslipar. Det har jag läst i en postorderkatalog, så det måste vara sant. ;)[/quote']

Oj! Det visste jag inte! Det måste jag testa! Ska man lägga på pulvret först och stenslipa sen alltså ;) Låter som ett king-kongrecept! Var läste du det?

Link to comment
Share on other sites

Jovisst är det roligt att prova något nytt.

 

"Xintrot metoden" som jag provat fram är bara en liten utveckling av stålsicklingen.

Varför jag provade att utveckla var att flera personer upplevt att skidorna gått

bättre efter sisådär 10-12km och även bättre efter noggrann borstning av den sicklade ytan.

Min hypotes var då att borstnigen efter sicklingen tog bort fina kvarstående hår

ur den sicklade ytan dvs de resterande håren. Därefter blev glidet bättre när "topparna"

i strukturen nötts ned och "släppet" blivit bättre efter att skidan åkts 10-12km.

 

Då tänkte jag om jag kunde sickla först och därefter ta bort resterande hår med

en hyfsat enkel men mild metod och då blev det microfiberduk som fick göra detta jobbet.

(gnuggas hårt i belaget)

 

Därefter ville jag ta ned "topparna" i strukturen och det gjorde jag genom att dra en

mycket hård plastbit med liten radie (nästan vass men avrundad radie ca 2mm).

Denna kör jag med hårt tryck och stadigt grepp från skidans spets och bakåt.

Skidan blankas därmed. Plast mot plast med högt tryck.

Jag kör alltså ned kanten i glidytan hårt och låten den glida bakåt och då får man

inte darra på handen eller slita för då blir det ett märke med så högt tryck som jag lägger på.

 

Ytan blir då blank pga att "topparna i strukturen trycks ned. Nu blir då ytan

mycket blank och glider mycket bra i kalla förhållanden -15 grader och nedåt.

Om man ska åka i temperatur som ligger mellan -10 upp till nollan så använder jag

bruten rill typ julgran 0.5mm och trycker vansinnigt hårt och kör långsamt 2 drag

+ ett extra drag vid de sista 20cm bak på skidans slut. Klart!

 

Inget vallajärn behövs eftersom jag upptäckte att den fina blanka ytan blev förstörd

när jag påförde värme på skidan efter jag hade "blankat" den med den knallhårda plastbiten. Så värme eller vallajärn pajade den fina blanka ytan med struktur som jag hade skapat. Det var inte önskvärt.

 

Eftersom jag inte är någon absolutist gällande glidvalla eller stålsickling så ville jag se om jag kunde förbättra glidet ytterligare fast behålla stukturen samt den blanka ytan så har jag även experimenterat med att på slutet av metoden efter att ha tagit bort de sista håren med microtrasan som gnuggas hårt mot belaget fram och tillbaka. Efter detta har jag provat att

kallgnugga skidan med grön LF-valla.

 

Sist därefter så kör jag på med blankningen med plastbiten och då försvinner överflödig valla och vallan pressas ned i ytan samtidigt som skidan blankas. Därefter kör jag på med rillen julgranen 0.5mm och borstar sedan något drag med nylonborste. Klart!

 

Inget vallajärn eller värme på skidan.

 

Denna metod har funkat bra för mig och gett mycket bra glid.

Eftersom ytan blir så blank så måste man ha rilljärn för att

få bättre släpp och jag har alltid högt tryck när jag rillar.

(Jag hänger allt vad jag kan och det motsvarade 40kg i tryck

när jag mätte sist vill jag minnas)

 

Jag fick tips på att vid blankningen av skidan använda glas

som med den rundand kant skulle pressas ned i skidan i

rörelsen från spetsen till bakdelen. Resultaten blir också bra

men snäppet bättre när jag använde plasbiten med den vassa men

avrundade kanten. Glasblankning funkade bra med IKEAS lilla

kraftiga glasljustake "Neglinge" för 4kr.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90152094/?query=neglinge

 

Det är den nedre vassa men avrundade kanten jag drog över glidytorna.

Formen är lite avrundad och den bör vara plan liksom skidan men

det funkade bra även med denna när jag provade. Knallhård plast

med plan yta var dock mer optimalt. (min lilla favoritplatsbit med vass men avrundad kant)

se: http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=6f201273826PM57ea&tag=Skidforum

 

Så gör jag för bra glid i min "Xintrot-metoden" och den går säkert att

utveckla med tex ett verktyg med en egg i hårdplast med en liten rundad radie.

För att få max verkan (högre tryck per exponerad ytenhet) så blankar jag alltid en sida om styrspåret i taget. Först ena sidan sedan den andra.

 

I vinter ska jag valla upp mina nyinköpta Salomon EQ10 med vallajärnet

och ställa dessa mot "Xintrot-metoden" på mina stålsicklade skidor, så får vi

se vad detta ger. Vilken som kommer ut bäst ur detta test.

 

En mix av allt blir det; Stålsickel-vallt-blankat mot

klassisk glidvallning enligt konstens regler.

 

Javisst får vem som helst prova att "blanka" upp ytan på detta vis

och jag rekommenderar rill till denna blankade yta för att

få ett fint släpp i högre fart.

 

Jo L-E, absolut hade varit roligt att få samlas i ett gäng som har till

syfte att utbyta idéer om olika prepareringar och alla får prova på olika

metoder på plats så att man kan ha roligt tillsammans och där man då på plats kan stå och diskutera hur det känns med andras prepareringar på skidorna samt varför man står och

gör på ett visst sätt. (Olika hypoteser som man vill dela bland

andra likasinnade om varför man gör på ett visst sätt och i vilken ordning

man utför sin preparering)

 

Alla gör ju på sitt sätt med sina antal drag med borsten eller

tryck på rillern eller vad det nu må vara. Man har sina egna

"ritualer" för hur skidorna ska prepareras och har sin egen tro på

vad som händer där på ytan som man håller på att arbeta med.

 

Den enda som jag vet har provat lite av min metod är Goldruch i Oslo, Norge

som skrivit om det i sitt inlägg nr 41; http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=102813

under rubriken "Vær og smøring på Birken 2012"

Goldrush i Olso verkade vara helnöjd med sitt glid och skrev hur han glid-preparerat skidorna på Birken 2012; citat

 

"Siklet med Kuzmin+, rillet med 2mm rett og traktor og avsluttet med poleringskloss (inspirert av Xintrot) og børsting med fin stål og nylon.

For en gangs skyld hadde jeg faktisk skikkelig god glid på mine Atomic-ski på tross av ising!

Om det skyldes Xintrot-trikset eller noe annet, er selvfølgelig umulig å si, men det er sikkert at det skal testes igjen."

 

Så det va ju roligt att Goldrush i Olso hade bra glid.

 

Det är kanske hans preparering som är den optimala?

Han utvecklade min metod med att avsluta "Xintrot-metoden" med stålborste+nylon.

Det är kanske detta som ger ännu bättre glid?

 

Jag ska prova även Goldrush metod i vinter.

Den nya preparerings-metoden är då en mix av Norge + Sverige?

 

"Xintrot-Gold" uppfunnen av Goldrush i Oslo inför Birken 2012.

 

Heja Norge!

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

Vad för microfiberduk använder du? Städgrej eller mer hightec?

 

Är en avrundad plexisickel för mjuk? Hur många drag med plastbiten?

Det är helt vanlig städduk microfiber (low-tech) men jag gnuggar hårt som attan med tummen på skidan så att garanterat alla små microhår skärs av och tas bort.

Ytan blir då lite matt efter microduken.

 

Den plast jag använder är nog lite hårdare än plexiglas gissar jag

eftersom plexiglas är böjligt/flexibelt och det är inte denna plastbit som

är hård/spröd dvs mera år detta hållet.

 

Det är egentligen orangefärgade spännbackar till min B&D Workmate. se;

http://toolmonger.com/2010/01/07/dealmonger-black-decker-79-010-4-workmate-swivel-grip-peg-4-pack/

 

Denna plast är mycket stenhård och jag använder en av dess avrundade kanter.

Plast mot plast tycks glida bra så det är lättjobbat.

 

Själva radien är blank så om du ska använda plexiglas som är avrundat

så ska det nog vara en polerad yta på den lilla avrundade radien för det är det faktiskt på den plastbit jag använder. (Kanten på den är avrundad och blank)

 

Bredden på denna plastbit är ca bredden på halva skidan. Jag blankar tills det känns blankt och det inte händer något mer och plastbiten glider lätt och fint utmed belaget.

5-6 drag med högt tryck på den lilla radien så brukar det bli blankt och

inte hända så mycket mer utan du ser och känner förändringen medan du jobbar med plastbiten. Jag går över belaget med hårt tryck och stor kontroll och relativt sakta.

Inga lätta snabbdrag här inte. Då blir det inte blankt som jag vill ha det.

 

 

Det finns säker andra plastbitar som utgör samma hårda plast som är i spännbacken och jag skulle kunna tänka mig att handtag i plast till stämjärn skulle kunna vara av samma hårda typ, kanske?

 

Den blanka skidan bör rillas anser jag för att skapa struktur.

Rillning med bruten traktor-rill (julgran 0.5mm) har jag fått bra resultat med.

Avsluta med att rilla den blanka ytan så hårt du bara kan 2 drag från där styrskåran börjar och genom hela skidan + 1 drag de sista 25 cm på skidan. Klart.

 

Sedan är det bara ut och prova.

Link to comment
Share on other sites

Som väntat gled de fluorborstade något bättre men efter några kvällar jämnade det ut sig. JAG drar inte några slutsatser men kan absolut tänka mig att åka minst ett av årets Vasalopp med denna preparering.

Då får Svärd & Co se upp' date=' för du kan tydligen åka upp till en timme snabbare med pulver, och ytterligare upp till 2 h snabbare ovanpå det om du stenslipar. Det har jag läst i en postorderkatalog, så det måste vara sant. ;)[/quote']

Oj! Det visste jag inte! Det måste jag testa! Ska man lägga på pulvret först och stenslipa sen alltså ;) Låter som ett king-kongrecept! Var läste du det?

Framgår av ditt svar att du redan vet vart jag läste det. Båda står på samma uppslag, men dock oklart om ordningen, så du får prova dig fram. :)

Link to comment
Share on other sites

Det mesta runt stålsickling resp glidvallning har väl redan ventilerats i denna tråd. Jag tänkte dock delge mina erfarenheter efter att under förra vintern kört enbart stålsicklat och nu inför denna säsong börjat glidvalla för att jämföra. Jag känner mig helt objektiv och tänker inte göra någon grundligare utvärdering av vad som fungerat bäst förrän till våren.

 

Hösten 2011 köpte jag spiller nya skidor och stålsicklade med tillhörande efterbehandling efter konstens alla regler (konsulterade t o m ledande expertis inom området) då jag ville få till det så bra som möjligt.

 

Körde ca 150 mil på skidorna och upplevde åtminstone från början av vintern att jag ofta hade mycket bra skidor och gled många gånger förbi vallade skidor. Efterhand säsongen fortskred och jag förnyade sicklingen tyckte jag mig inte få till exakt samma fina finisch som första sicklingen då skidorna var helt nya (sicklade absolut inte för lite), men dock ett bra och fullt acceptabelt resultat. Upplevde därmed också att glidet efterhand inte var fullt lika bra som från början och tyckte mig också behöva förnya sicklingen oftare under slutet av säsongen.

 

Nu i höst har jag införskaffat ytterligare ett par helt nya skidor, stenslipade med tillhörande efterbehandling och kör enbart glidvallning. Har i dagsläget hunnit avverka ca 20 mil - mestadels konstsnö - och har hitintills upplevt bra glid. Dock kan jag konstatera - vilket ju torde vara välbekant, åtminstone för dom flesta anhängare av stålsickling - att glidet efter ett tag (ca en mil) ofta försämrats. Detta torde ju bero på att skidorna tagit åt sig smuts och dyl.

 

Den lilla slutsats jag hittills drar - vilket stämmer väl överens med andras erfarenheter - är att jag med glidvallning ofta haft ett bättre glid från början än med stålsicklade skidor, men att det efter någon mil försämrats medan jag med stålsicklade skidor ibland nästan upplevt motsatsen, d v s att glidet i någon mån förbättrats ju längre jag åkt, i vart fall inte försämrats.

 

Således kanske det vid kortare sträckor kan vara en fördel med glidvallat medan det i "långa loppet" jämnar ut sig. Jag är som sagt i dagsläget helt neutral och tänker utvärdera längre fram. Dessutom verkar det vara redan kända konstateranden jag kommit fram till men är ändå tacksam för synpunkter och kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Det mesta runt stålsickling resp glidvallning har väl redan ventilerats i denna tråd. Jag tänkte dock delge mina erfarenheter efter att under förra vintern kört enbart stålsicklat och nu inför denna säsong börjat glidvalla för att jämföra. Jag känner mig helt objektiv och tänker inte göra någon grundligare utvärdering av vad som fungerat bäst förrän till våren.

 

Hösten 2011 köpte jag spiller nya skidor och stålsicklade med tillhörande efterbehandling efter konstens alla regler (konsulterade t o m ledande expertis inom området) då jag ville få till det så bra som möjligt.

 

Körde ca 150 mil på skidorna och upplevde åtminstone från början av vintern att jag ofta hade mycket bra skidor och gled många gånger förbi vallade skidor. Efterhand säsongen fortskred och jag förnyade sicklingen tyckte jag mig inte få till exakt samma fina finisch som första sicklingen då skidorna var helt nya (sicklade absolut inte för lite), men dock ett bra och fullt acceptabelt resultat. Upplevde därmed också att glidet efterhand inte var fullt lika bra som från början och tyckte mig också behöva förnya sicklingen oftare under slutet av säsongen.

 

Nu i höst har jag införskaffat ytterligare ett par helt nya skidor, stenslipade med tillhörande efterbehandling och kör enbart glidvallning. Har i dagsläget hunnit avverka ca 20 mil - mestadels konstsnö - och har hitintills upplevt bra glid. Dock kan jag konstatera - vilket ju torde vara välbekant, åtminstone för dom flesta anhängare av stålsickling - att glidet efter ett tag (ca en mil) ofta försämrats. Detta torde ju bero på att skidorna tagit åt sig smuts och dyl.

 

Den lilla slutsats jag hittills drar - vilket stämmer väl överens med andras erfarenheter - är att jag med glidvallning ofta haft ett bättre glid från början än med stålsicklade skidor, men att det efter någon mil försämrats medan jag med stålsicklade skidor ibland nästan upplevt motsatsen, d v s att glidet i någon mån förbättrats ju längre jag åkt, i vart fall inte försämrats.

 

Således kanske det vid kortare sträckor kan vara en fördel med glidvallat medan det i "långa loppet" jämnar ut sig. Jag är som sagt i dagsläget helt neutral och tänker utvärdera längre fram. Dessutom verkar det vara redan kända konstateranden jag kommit fram till men är ändå tacksam för synpunkter och kommentarer.

Mycket intressant och jag är superintresserad av att du redovisar dina erfarenheter. JAG är mer övertygad än någonsin om att stålsickling är ett mycket bra alternativ på Vasaloppet för oss motionärer vilket jag tycker att bl.a. mina redovisade resultat tyder på också. Men jag är lika övertygad om att fluorvallning kan förbättra glidet åtminstone den första delen av loppet.

Kan slutliga lösningen för oss stålsicklare (och kanske även många som stenslipar) vara Kuzmins nya uppfinning:

?. jag har i varje fall skaffat mig en sådan borste med superhård fluor (som förhoppningsvis inte drar till sig smuts) och hade beslutat att göra ett test i helgen tillsammans med kändisarna Rotebrostakaren och (Super)Mario på skidforum. Men tyvärr har de i sista stund ställt in sin resa till Luleå och hotell oändligheten bl.a. på grund av det rådande snöläget i Stockholm. Men vi har kommit överens om att genomföra detta test- och träningsläger senare. Jag kommer dock att göra mina mer amatörmässiga försök med borsten och skall redovisa mina erfarenheter. Tyvärr är jag inte i så bra form som tidigare (möjligen börjar åldern ta ut sin rätt på allvar ?) men det borde ändå vara möjligt att jämföra även i befintligt skick.

JAG är intresserad av ALLA tester som görs och vill i detta sammanhang speciellt framhålla de noggranna tester som gjorts av Xskiing men även av många testare i den rapport som tidigare redovisades av Stefan Sand, Niklas Grip och mig.

Link to comment
Share on other sites

Du får hålla tummarna att snön smälter bort här, och när den gjort det så finns det nog mer en ett knappt 2km långt konstsnöspår i Luleå. Då har du nog också fått klart köket!

Sammanfattning av vad JAG TROR PÅ ger bra glid:

1 Rätt struktur, kan var stålsicklad eller stenslipad och i kombination med riller, eller stenslip i kombination med sickel osv.,

2 Få bort mikrohår för blank yta, går även att baka in i valla. När det är riktigt, riktigt kallt är det extra viktig att det blir riktigt blankt.

3 När det är varmare får man extra skjuts med flour.

 

Ha aldrig mjuka paraffiner på längre lopp, de drar åt sig smuts. Över huvud taget att valla med billiga parafinner tror jag inte på, förutom eventuellt när det är riktigt riktigt kallt och tävling, LF4.

 

Så det jag gör, är att borsta upp belaget till en blank yta med Primateriaborsten (finns säkert andra minst lika bra), och sedan även blå nylon, sedan på med HF80 eller Swix Marathon, sedan pulver. BWLF kanske. Men som sagt, jag vet inte riktigt om detta är optimalt, kanske bättre att köra pulver direkt på belaget, eller Kuzmins flourborste. Sedan så har vi flourfluider, Prime glide osv, har egentligen ingen åsikt om dom. Jag pratar enbart om längre lopp, för kortlopp är detta säkert jättebra med mjukare vallor och fluider på topp..

 

Det jag pratar om är det bästa glidet oavsett kostnad, för träning och upp till hyfsad nivå tror jag det optimala många gånger är helt ovallat, ju längre bak du är i Vasaloppsledet, desto skitigare blir det i spåret med blåbär, sportdryck, gammal fästvalla osv, är det skitigt är nog ovallat det absolut bästa.

Link to comment
Share on other sites

Apropå Primaterias produkter, är det någon som provat dom och dragit några slutsatser?

Skulle vara intressant veta då jag införskaffat såväl Peak Glide L1 som polerpapperet Peak Finishing P1 utan att ännu ha testat.

 

Har även införskaffat Kuzmins borste HS Brush för vinkelslip utan att ha provat den. Ger den ytterligare finisch som sista behandling efter stålsickling t e x?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...