Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

På mina oplana träningslagg är ena kanten inte sicklad (fortfarande stenslip kvar) och där blir det alltid knallvitt efter några mils åkning, sen om det är smuts som fastnat eller microhår som ställt sig upp vet jag ej. Det är ändå ett tydligt exempel på skillnaden :)

Du har ju även ringt mig och frågat om hur allt fungerar och även om jag inte påstår att jag förstår helt ännu så har jag ju på nära håll fått studera det som åstadkommits av Sture Hogmark och hans grupp (bl.a. Mats Larsson som doktorerat för honom och nu verksam på Primateria) och Kuzmin. Jag har ju ibland förknippats med Kuzmin därför att han var först av dessa jag kom i kontakt med i samband med presentationen av hans Licavhandling och fick mitt skidlivs största chock (så att jag nästan inte kunde sova flera nätter).

Det vita som kommer speciellt bakom klacken på de flesta vallade skidor efter viss sträcka ser ut att vara mikrohår från stenslipningen som dyker upp efter bortnötningen av vallan de är inbakade i. Jag anklagas ju ibland för att referera för mycket till Kuzmin men denna gång skall jag referera till Sture Hogmark och hans artikel http://www.unt.se/inc/print/maximalt-skidglid-300599-default.aspx

Examensarbetet av Peter Sturesson (som jag hade förmånen att följa på nära håll) och de svepelektronbilder som togs av ytorna på tävlingspreparerade skidor med olika prepareringar (stålsickling, stenslipning, borstningar, ) säger nog en del av det du själv ser på dina skidor.

Liten anmärkning: Jag har med egna öron hört att det fortfarande finns försäljare som fortfarande hävdar på allvar att det finns porer i belaget som vallan tränger in i. men i rådande läge har jag alltid valt att inte säga något även i detta fall.

 

Till Enklaresport: Tack för förklaring men JAG tycker mig ändå märka att när sickeln blivit tillräckligt slö så blir det lite sämre struktur. Lösningen borde väl vara att just de sista dragen borde man göra med en ny sickel. Och om man prioriterar på det viset borde man väl bara behöva köpa en ny sickel på mycket lång tid. Så skicka en Kuzmin origianal till mig och jag skall pröva detta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okej

 

Tänker jag rätt nu?:

Jag har sicklat ett par skidor som visade sig vara oplana.

Det är en lång "remsa" kvar med den gamla stenslipstrukturen.

I o m att jag INTE glidvallar och "låser fast" microhåren så reser de sig relativt snabbt.

 

Jag trodde att det vita var smuts i o m att det var lätt att "rengöra" med en stålborste. När jag borstar vita fläckar skär jag av microhåren då eller trycker jag bara ner dem i strukturen igen?

 

Tack för ett bra inlägg Lars-Erik!

 

Ang försäljare som pratar glidvalla... jag var på "vallaträff" för ett tag sedan och när de började värma in syntetvallor så frågade jag varför de inte rekomenderade motionärer att stålsickla sina skidor. Efter lite kalle-anka argument (optimera belaget mot olika snöförhållande mm) så började de bli lite irriterade. När jag sa att de var tvugna att lägga på HF för att konkurera på korta sträckor så reagerade många motionärer... dock ville jag höra vad de hade att säga om fäste så jag sa inte mer... :)

Link to comment
Share on other sites

På mina oplana träningslagg är ena kanten inte sicklad (fortfarande stenslip kvar) och där blir det alltid knallvitt efter några mils åkning' date=' sen om det är smuts som fastnat eller microhår som ställt sig upp vet jag ej. Det är ändå ett tydligt exempel på skillnaden :)[/quote']

Du har ju även ringt mig och frågat om hur allt fungerar och även om jag inte påstår att jag förstår helt ännu så har jag ju på nära håll fått studera det som åstadkommits av Sture Hogmark och hans grupp (bl.a. Mats Larsson som doktorerat för honom och nu verksam på Primateria) och Kuzmin. Jag har ju ibland förknippats med Kuzmin därför att han var först av dessa jag kom i kontakt med i samband med presentationen av hans Licavhandling och fick mitt skidlivs största chock (så att jag nästan inte kunde sova flera nätter).

Det vita som kommer speciellt bakom klacken på de flesta vallade skidor efter viss sträcka ser ut att vara mikrohår från stenslipningen som dyker upp efter bortnötningen av vallan de är inbakade i. Jag anklagas ju ibland för att referera för mycket till Kuzmin men denna gång skall jag referera till Sture Hogmark och hans artikel http://www.unt.se/inc/print/maximalt-skidglid-300599-default.aspx

Examensarbetet av Peter Sturesson (som jag hade förmånen att följa på nära håll) och de svepelektronbilder som togs av ytorna på tävlingspreparerade skidor med olika prepareringar (stålsickling, stenslipning, borstningar, ) säger nog en del av det du själv ser på dina skidor.

Liten anmärkning: Jag har med egna öron hört att det fortfarande finns försäljare som fortfarande hävdar på allvar att det finns porer i belaget som vallan tränger in i. men i rådande läge har jag alltid valt att inte säga något även i detta fall.

 

Till Enklaresport: Tack för förklaring men JAG tycker mig ändå märka att när sickeln blivit tillräckligt slö så blir det lite sämre struktur. Lösningen borde väl vara att just de sista dragen borde man göra med en ny sickel. Och om man prioriterar på det viset borde man väl bara behöva köpa en ny sickel på mycket lång tid. Så skicka en Kuzmin origianal till mig och jag skall pröva detta.

Allra senast var det Tynells vallare som pratade porer i Hammarströms åk för Vasa film.

Link to comment
Share on other sites

Till Enklaresport: Tack för förklaring men JAG tycker mig ändå märka att när sickeln blivit tillräckligt slö så blir det lite sämre struktur. Lösningen borde väl vara att just de sista dragen borde man göra med en ny sickel. Och om man prioriterar på det viset borde man väl bara behöva köpa en ny sickel på mycket lång tid. Så skicka en Kuzmin origianal till mig och jag skall pröva detta.

Håller med Lars-Erik om att det blir mer struktur med vass än slö sickel.

Det syns tydligt när man håller upp skidan med rätt vinkel mot ljuset, ett drag med en vass egg där man riktigt känner att det tar mycket ger klart mer struktur än ett drag med en slö.

Tycker dessutom att dom blir slöa rätt fort, är Atomic hårdsicklade.. enklaresport?

Ska slipa om min i dagarna för första gången.

Link to comment
Share on other sites

Till Enklaresport: Tack för förklaring men JAG tycker mig ändå märka att när sickeln blivit tillräckligt slö så blir det lite sämre struktur. Lösningen borde väl vara att just de sista dragen borde man göra med en ny sickel. Och om man prioriterar på det viset borde man väl bara behöva köpa en ny sickel på mycket lång tid. Så skicka en Kuzmin origianal till mig och jag skall pröva detta.

Håller med Lars-Erik om att det blir mer struktur med vass än slö sickel.

Det syns tydligt när man håller upp skidan med rätt vinkel mot ljuset' date=' ett drag med en vass egg där man riktigt känner att det tar mycket ger klart mer struktur än ett drag med en slö.

Tycker dessutom att dom blir slöa rätt fort, är Atomic hårdsicklade.. enklaresport?

Ska slipa om min i dagarna för första gången.[/quote']

Har du Atomic World Cup? Då är de hårda! Slöade två av fyra eggar på min Kuzmin. Tydligen görs Atomic med ett tjockare belag(läste det på en blogg där skribenten fått reda på detta av en slipare) för att skydda under frakt och så. Jag fick fart på mina nu först efter två år. Två stenslipningar massa omgångar paraffin och en omgång Kuzmin krävdes :)

Link to comment
Share on other sites

Till Enklaresport: Tack för förklaring men JAG tycker mig ändå märka att när sickeln blivit tillräckligt slö så blir det lite sämre struktur. Lösningen borde väl vara att just de sista dragen borde man göra med en ny sickel. Och om man prioriterar på det viset borde man väl bara behöva köpa en ny sickel på mycket lång tid. Så skicka en Kuzmin origianal till mig och jag skall pröva detta.

Håller med Lars-Erik om att det blir mer struktur med vass än slö sickel.

Det syns tydligt när man håller upp skidan med rätt vinkel mot ljuset' date=' ett drag med en vass egg där man riktigt känner att det tar mycket ger klart mer struktur än ett drag med en slö.

Tycker dessutom att dom blir slöa rätt fort, är Atomic hårdsicklade.. enklaresport?

Ska slipa om min i dagarna för första gången.[/quote']

För några år sedan var Atomic Vasa Classic lite värre att sickla och man var tvungen att ha en vass sickel samt lite jäklar anamma. Men det har redan blivit bättre så nya modellerna fungerar kanon. Man bör inte bli avskräckt av att köpa dem iofs.

Och nu har jag sett "beställningen", Lars-Erik! :-) På posten imorgon.

Lite trasa med vallaväck och gör rent sickeln, sen bör den vara som ny igen. Eggen kan lätt klibba igen och fastän sickeln känns lite slö på just den hårdjobbade årsmodellen av Atomic Vasa Classic så känns den som ny på andra modeller. Bara kämpa på.

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite intressant från provåkning av Fischers nya skidor.

 

En mulig forklaring på den råe gliden kan være den nye måten sålen festes til skiene. Tidligere har man brukt varmliming, men Fischer har funnet ut varmen ødelegger sålens molekylstruktur ved at sålen blir hardere som følge av varmen. Dette igjen påvirker sålens glid-egenskaper. For å unngå dette limer Fischer nå sålen på skiene uten å bruke noen form for varme.

Artikeln här:

http://utstyrsfreak.blogg.no/1359315130_kort_test_av_nye_fisc.html

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite intressant från provåkning av Fischers nya skidor.

 

En mulig forklaring på den råe gliden kan være den nye måten sålen festes til skiene. Tidligere har man brukt varmliming, men Fischer har funnet ut varmen ødelegger sålens molekylstruktur ved at sålen blir hardere som følge av varmen. Dette igjen påvirker sålens glid-egenskaper. For å unngå dette limer Fischer nå sålen på skiene uten å bruke noen form for varme.

Artikeln här:

http://utstyrsfreak.blogg.no/1359315130_kort_test_av_nye_fisc.html

Skulle vara mycket intressant om samma sak gäller när de värms vid vallning! Kanske är det mycket högre temperatur som används vid tillverkning och att det är det som är orsaken?

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite intressant från provåkning av Fischers nya skidor.

 

En mulig forklaring på den råe gliden kan være den nye måten sålen festes til skiene. Tidligere har man brukt varmliming, men Fischer har funnet ut varmen ødelegger sålens molekylstruktur ved at sålen blir hardere som følge av varmen. Dette igjen påvirker sålens glid-egenskaper. For å unngå dette limer Fischer nå sålen på skiene uten å bruke noen form for varme.

Artikeln här:

http://utstyrsfreak.blogg.no/1359315130_kort_test_av_nye_fisc.html

Mycket intressant!

Med andra ord så förespråkar inte Fischer att man värmer belaget. Blir jobbigt att lägga glidvalla på dessa då :)

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite intressant från provåkning av Fischers nya skidor.

 

En mulig forklaring på den råe gliden kan være den nye måten sålen festes til skiene. Tidligere har man brukt varmliming' date=' men Fischer har funnet ut varmen ødelegger sålens molekylstruktur ved at sålen blir hardere som følge av varmen. Dette igjen påvirker sålens glid-egenskaper. For å unngå dette limer Fischer nå sålen på skiene uten å bruke noen form for varme.[/quote']

Artikeln här:

http://utstyrsfreak.blogg.no/1359315130_kort_test_av_nye_fisc.html

Mycket intressant!

Med andra ord så förespråkar inte Fischer att man värmer belaget. Blir jobbigt att lägga glidvalla på dessa då :)

Stålsickling alltså :)

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju lite intressant från provåkning av Fischers nya skidor.

 

 

Artikeln här:

http://utstyrsfreak.blogg.no/1359315130_kort_test_av_nye_fisc.html

Mycket intressant!

Med andra ord så förespråkar inte Fischer att man värmer belaget. Blir jobbigt att lägga glidvalla på dessa då :)

Stålsickling alltså :)

Så bra! Då har vi "svart på vitt" vad som gäller för glidprep :) Nu kan vi snart låsa tråden (glimten i ögat) eftersom vi inte behöver diskutera vad som gäller längre...

Link to comment
Share on other sites

Det här med sickling och skidglid tycker jag personligen är väldigt intressant. Själv kör jag enbart med detta (sickling) nu då jag är en helt normal motionär som enligt mig ligger i medelklassen av skidåkare. Varken bra men inte heller dålig. Jag strävar naturligtvis efter att få så bra glid som möjligt. Om det kostar mer eller mindre pengar spelar inte någon större roll.. ärligt.. OM jag måste lägga 2000.- på att tjäna tid på exempelvis vasaloppet, eller för den delen seedningslopp till detta så är det OK för mig. Det som kan förvåna mig, när jag pratar med både proffs (elit) och vanliga duktiga motionärer i min närhet är att man redan har en förutfattad mening. Dessa människor har överhuvud taget inte testat ! ! Dock har man redan en inställning att vallning på traditionellt vis kommer att vara bättre. Konstigt. Jag är övertygad av att 100% som har ambitioner inom skidåkning VILL få ett så bra glid som möjligt. Varför testar man inte? Vad har man att förlora? Det läggs timme efter timme i vallaboden, likaså att diskutera detta på internetforum... Men att testa nya infallsvinklar i praktiken.... nej... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?
Link to comment
Share on other sites

... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken, don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.

Link to comment
Share on other sites

... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken' date=' don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.[/quote']

Vet inte vad du menar med helt vallningsfri. I min värld är inte Skintec det. Du måste fortfarande välja om du vill valla eller stålsickla glidytorna (eller en kombination av dessa)

Edited by jola61
Link to comment
Share on other sites

... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken' date=' don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.[/quote']

Jag vet inte hur de skiljer sig men de är hårda i alla fall hårdsicklade!

Link to comment
Share on other sites

... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken' date=' don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.[/quote']

Vet inte vad du menar med helt vallningsfri. I min värld är inte Skintec det. Du måste fortfarande välja om du vill valla eller stålsickla glidytorna (eller en kombination av dessa)

Jo visst är de vallningsfria! Med hudarna och stålsicklat behövs det ju ingen valla alls. Men det är klart - lite sickling behövs det ju då och då.

Link to comment
Share on other sites

... Min hypotes är dock att man som skidtillverkare kan utveckla materialet (glidytan) och förbättra det genom helt andra material. Varför gör man inte det?

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken' date=' don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.[/quote']

Vet inte vad du menar med helt vallningsfri. I min värld är inte Skintec det. Du måste fortfarande välja om du vill valla eller stålsickla glidytorna (eller en kombination av dessa)

Jag menade (felaktigt?) att dom varken behövde glid eller fästvalla. Sen att folk går lös på dom med stålsickel för piffa belaget är ju en annan sak.

 

Men om belaget är ett "vanligt" ämnat för vallning så kanske dom inte ska ses som vallningsfria.

Link to comment
Share on other sites

Ett engelskt uttalande tror jag beskriver situationen ganska bra: "If it ain't broken' date=' don't fix it".

Det finns ännu inte tillräcklig anledning för dom flesta aktörer att göra en förändring. Det går bra för dom ändå.

Eventuellt finns det undantag i ex. Atomic med deras Skintec, för den är väl som helt vallningsfri? Nu vet jag inte ifall belaget på dessa skiljer sig från deras "vanliga" belag.[/quote']

Vet inte vad du menar med helt vallningsfri. I min värld är inte Skintec det. Du måste fortfarande välja om du vill valla eller stålsickla glidytorna (eller en kombination av dessa)

Jag menade (felaktigt?) att dom varken behövde glid eller fästvalla. Sen att folk går lös på dom med stålsickel för piffa belaget är ju en annan sak.

 

Men om belaget är ett "vanligt" ämnat för vallning så kanske dom inte ska ses som vallningsfria.

Skidor som inte har vallats är vallafria. Skidor som inte behöver vallas är vallningsfria. Borde det inte vara en bra kompromiss om vi använder de termerna.

Vallningsfri är ju förresten en term som antyder att valla är något negativt. Vallningslös borde det ju heta om valla var något positivt ;) Att inte skid/vallaindustrin tänkt på detta!

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...