Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Okej

 

Tänker jag rätt nu?:

Jag har sicklat ett par skidor som visade sig vara oplana.

Det är en lång "remsa" kvar med den gamla stenslipstrukturen.

I o m att jag INTE glidvallar och "låser fast" microhåren så reser de sig relativt snabbt.

 

Jag trodde att det vita var smuts i o m att det var lätt att "rengöra" med en stålborste. När jag borstar vita fläckar skär jag av microhåren då eller trycker jag bara ner dem i strukturen igen?

 

Tack för ett bra inlägg Lars-Erik!

 

Ang försäljare som pratar glidvalla... jag var på "vallaträff" för ett tag sedan och när de började värma in syntetvallor så frågade jag varför de inte rekomenderade motionärer att stålsickla sina skidor. Efter lite kalle-anka argument (optimera belaget mot olika snöförhållande mm) så började de bli lite irriterade. När jag sa att de var tvugna att lägga på HF för att konkurera på korta sträckor så reagerade många motionärer... dock ville jag höra vad de hade att säga om fäste så jag sa inte mer... :)

Tusen tack Folkesson och många många andra på skidforum för uppskattande ord. Och tack Folkesson för ditt (och även några andra) mycket vänliga samtal under tiden då jag fick några minst sagt hotfulla samtal. Det var mycket uppmuntrande och viktigt för mig just då.

 

Beträffande ditt enkla konstaterande om sportaffärernas totala förnekelse om stålsickling som ett möjligt alternativ så har mycket konstigheter och felaktigheter skrivits och sagts så det kan vara svårt att hitta det verkliga lågvattenmärket men efter viss eftertanke så bedömer jag att det verkliga och troligen oslagbara rekordet hittills är fäljande:

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/stlsickling.html

Och den "rapport" av Swix som han hänvisar till och som vi senare efter många påtryckningar otroligt nog fick se och som ALLA (?) på skidforum totalsågade går säkert inte länge att få se i vanligt dagsljus.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Okej

 

Tänker jag rätt nu?:

Jag har sicklat ett par skidor som visade sig vara oplana.

Det är en lång "remsa" kvar med den gamla stenslipstrukturen.

I o m att jag INTE glidvallar och "låser fast" microhåren så reser de sig relativt snabbt.

 

Jag trodde att det vita var smuts i o m att det var lätt att "rengöra" med en stålborste. När jag borstar vita fläckar skär jag av microhåren då eller trycker jag bara ner dem i strukturen igen?

 

Tack för ett bra inlägg Lars-Erik!

 

Ang försäljare som pratar glidvalla... jag var på "vallaträff" för ett tag sedan och när de började värma in syntetvallor så frågade jag varför de inte rekomenderade motionärer att stålsickla sina skidor. Efter lite kalle-anka argument (optimera belaget mot olika snöförhållande mm) så började de bli lite irriterade. När jag sa att de var tvugna att lägga på HF för att konkurera på korta sträckor så reagerade många motionärer... dock ville jag höra vad de hade att säga om fäste så jag sa inte mer... :)

Tusen tack Folkesson och många många andra på skidforum för uppskattande ord. Och tack Folkesson för ditt (och även några andra) mycket vänliga samtal under tiden då jag fick några minst sagt hotfulla samtal. Det var mycket uppmuntrande och viktigt för mig just då.

 

Beträffande ditt enkla konstaterande om sportaffärernas totala förnekelse om stålsickling som ett möjligt alternativ så har mycket konstigheter och felaktigheter skrivits och sagts så det kan vara svårt att hitta det verkliga lågvattenmärket men efter viss eftertanke så bedömer jag att det verkliga och troligen oslagbara rekordet hittills är fäljande:

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/stlsickling.html

Och den "rapport" av Swix som han hänvisar till och som vi senare efter många påtryckningar otroligt nog fick se och som ALLA (?) på skidforum totalsågade går säkert inte länge att få se i vanligt dagsljus.

Jag fick påpekat att "rekordet" inte finns på denna länk så se istället denna

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/sluta-stlsickla.html

Link to comment
Share on other sites

ha, ha - att "swix inte klarar att stålsickla"; skulle ju kunna vara "förolämpning" av Swix.

- Får man nog kalla att bita sig/Swix i svansen.

 

Synd; för i övrigt har iaf jag generellt stort förtroende för herr P (även om att tjäna en timme på VL med pulver är lite löjligt)

Link to comment
Share on other sites

Okej

 

Tänker jag rätt nu?:

Jag har sicklat ett par skidor som visade sig vara oplana.

Det är en lång "remsa" kvar med den gamla stenslipstrukturen.

I o m att jag INTE glidvallar och "låser fast" microhåren så reser de sig relativt snabbt.

 

Jag trodde att det vita var smuts i o m att det var lätt att "rengöra" med en stålborste. När jag borstar vita fläckar skär jag av microhåren då eller trycker jag bara ner dem i strukturen igen?

 

Tack för ett bra inlägg Lars-Erik!

 

Ang försäljare som pratar glidvalla... jag var på "vallaträff" för ett tag sedan och när de började värma in syntetvallor så frågade jag varför de inte rekomenderade motionärer att stålsickla sina skidor. Efter lite kalle-anka argument (optimera belaget mot olika snöförhållande mm) så började de bli lite irriterade. När jag sa att de var tvugna att lägga på HF för att konkurera på korta sträckor så reagerade många motionärer... dock ville jag höra vad de hade att säga om fäste så jag sa inte mer... :)

Tusen tack Folkesson och många många andra på skidforum för uppskattande ord. Och tack Folkesson för ditt (och även några andra) mycket vänliga samtal under tiden då jag fick några minst sagt hotfulla samtal. Det var mycket uppmuntrande och viktigt för mig just då.

 

Beträffande ditt enkla konstaterande om sportaffärernas totala förnekelse om stålsickling som ett möjligt alternativ så har mycket konstigheter och felaktigheter skrivits och sagts så det kan vara svårt att hitta det verkliga lågvattenmärket men efter viss eftertanke så bedömer jag att det verkliga och troligen oslagbara rekordet hittills är fäljande:

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/stlsickling.html

Och den "rapport" av Swix som han hänvisar till och som vi senare efter många påtryckningar otroligt nog fick se och som ALLA (?) på skidforum totalsågade går säkert inte länge att få se i vanligt dagsljus.

Jag fick påpekat att "rekordet" inte finns på denna länk så se istället denna

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/sluta-stlsickla.html

Båda dessa länkar är sjutton i världsklass. :)

Link to comment
Share on other sites

Okej

 

Tänker jag rätt nu?:

Jag har sicklat ett par skidor som visade sig vara oplana.

Det är en lång "remsa" kvar med den gamla stenslipstrukturen.

I o m att jag INTE glidvallar och "låser fast" microhåren så reser de sig relativt snabbt.

 

Jag trodde att det vita var smuts i o m att det var lätt att "rengöra" med en stålborste. När jag borstar vita fläckar skär jag av microhåren då eller trycker jag bara ner dem i strukturen igen?

 

Tack för ett bra inlägg Lars-Erik!

 

Ang försäljare som pratar glidvalla... jag var på "vallaträff" för ett tag sedan och när de började värma in syntetvallor så frågade jag varför de inte rekomenderade motionärer att stålsickla sina skidor. Efter lite kalle-anka argument (optimera belaget mot olika snöförhållande mm) så började de bli lite irriterade. När jag sa att de var tvugna att lägga på HF för att konkurera på korta sträckor så reagerade många motionärer... dock ville jag höra vad de hade att säga om fäste så jag sa inte mer... :)

Tusen tack Folkesson och många många andra på skidforum för uppskattande ord. Och tack Folkesson för ditt (och även några andra) mycket vänliga samtal under tiden då jag fick några minst sagt hotfulla samtal. Det var mycket uppmuntrande och viktigt för mig just då.

 

Beträffande ditt enkla konstaterande om sportaffärernas totala förnekelse om stålsickling som ett möjligt alternativ så har mycket konstigheter och felaktigheter skrivits och sagts så det kan vara svårt att hitta det verkliga lågvattenmärket men efter viss eftertanke så bedömer jag att det verkliga och troligen oslagbara rekordet hittills är fäljande:

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/stlsickling.html

Och den "rapport" av Swix som han hänvisar till och som vi senare efter många påtryckningar otroligt nog fick se och som ALLA (?) på skidforum totalsågade går säkert inte länge att få se i vanligt dagsljus.

Jag fick påpekat att "rekordet" inte finns på denna länk så se istället denna

http://tonypolder.blogspot.se/2008/10/sluta-stlsickla.html

Ja TonyP har bestämmda åsikter ang stålsickling...

 

Finns denna "swix-rapport" kvar någonstans? hade varit kul att läsa...

Link to comment
Share on other sites

Det jag funderar på är att de i Nässjö först i år verkar erbjuda värmeskåpsinbakning av mättningen innan skidorna levereras. Tror jag läste det i Pölder-katalogen.

Litar de inte på sin egen stenslipning?

De borde väl snarast gå ut med att efter deras slip behövs ingen mättning! ;)

 

Jag läste i Auklands vallabok att de övergett mättning efter stenslipen och kör bara på hårda paraffiner. Dock ska det väl sägas att deras skidor enligt den där norska "valla-e-boken" står och väntar på Milslukern tills att sliparn ser att just den omgången kommer bli extra bra slipade och skickar med deras par som ska ha aktuell slip.

Link to comment
Share on other sites

Men herregud... vilken seriös rapport... ;)

 

Tillägg i kommentaren: Säger väl inte så mycket alls, dock att SWIX egna vallning vann, inte särskilt otippat. Har jag missat sträcka, hur prepareringen gick till, faktiska temperaturer och fuktiget?... bara för att nämna några parametrar..

Edited by staffan andersson
Link to comment
Share on other sites

Om man vill toppa en stålsickling så brukar man prata om högflour och pulver men stämmer det som rs-riller skriver på sid 3 i denna presentation? Att endast flourcarbonprodukter (pulver, fluider?) kan ge belaget tillfälligt bättre hydrofoba egenskaper... Om man vallar med vanlig HF så borde alltså skidan bli sämre... stämmer detta?

 

http://www.rs-riller.com/PDF/SKIDFART.pdf

Link to comment
Share on other sites

Om man vill toppa en stålsickling så brukar man prata om högflour och pulver men stämmer det som rs-riller skriver på sid 3 i denna presentation? Att endast flourcarbonprodukter (pulver, fluider?) kan ge belaget tillfälligt bättre hydrofoba egenskaper... Om man vallar med vanlig HF så borde alltså skidan bli sämre... stämmer detta?

 

http://www.rs-riller.com/PDF/SKIDFART.pdf

Enligt de avhandlingar och tester jag sett så är det så. Herr Kuzmin kom väl också fram till det i avhandlingen.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill toppa en stålsickling så brukar man prata om högflour och pulver men stämmer det som rs-riller skriver på sid 3 i denna presentation? Att endast flourcarbonprodukter (pulver' date=' fluider?) kan ge belaget tillfälligt bättre hydrofoba egenskaper... Om man vallar med vanlig HF så borde alltså skidan bli sämre... stämmer detta?

 

http://www.rs-riller.com/PDF/SKIDFART.pdf[/quote']

Enligt de avhandlingar och tester jag sett så är det så. Herr Kuzmin kom väl också fram till det i avhandlingen.

Det är inte hydrofobiciteten som är problemet med den stålsicklade ytan. Glidet styrs även av parametrar som t.ex. ytans struktur, hårdhet, och släthet. Vilken av dessa parametrar som har dominerande påverkan på glidet varierar beroende av föret. Det jag har störst problem med när det gäller den stålsicklade ytan är att få den tillräckligt slät på mikronivå för att vara konkurrenskraftig i fören när det är viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill toppa en stålsickling så brukar man prata om högflour och pulver men stämmer det som rs-riller skriver på sid 3 i denna presentation? Att endast flourcarbonprodukter (pulver, fluider?) kan ge belaget tillfälligt bättre hydrofoba egenskaper... Om man vallar med vanlig HF så borde alltså skidan bli sämre... stämmer detta?

 

http://www.rs-riller.com/PDF/SKIDFART.pdf

Det stämmer med mina tester i tunneln i alla fall. Men de första 2-3 kilometrarna går det fortare med vallat, vanlig valla.

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Om man vill toppa en stålsickling så brukar man prata om högflour och pulver men stämmer det som rs-riller skriver på sid 3 i denna presentation? Att endast flourcarbonprodukter (pulver' date=' fluider?) kan ge belaget tillfälligt bättre hydrofoba egenskaper... Om man vallar med vanlig HF så borde alltså skidan bli sämre... stämmer detta?

 

http://www.rs-riller.com/PDF/SKIDFART.pdf[/quote']

Enligt de avhandlingar och tester jag sett så är det så. Herr Kuzmin kom väl också fram till det i avhandlingen.

Det är inte hydrofobiciteten som är problemet med den stålsicklade ytan. Glidet styrs även av parametrar som t.ex. ytans struktur, hårdhet, och släthet. Vilken av dessa parametrar som har dominerande påverkan på glidet varierar beroende av föret. Det jag har störst problem med när det gäller den stålsicklade ytan är att få den tillräckligt slät på mikronivå för att vara konkurrenskraftig i fören när det är viktigt.

Självklart styrs glidet av många faktorer MEN hydrofobiciteten är en av dem. Det jag ville framhäva är att OM man vill toppa en stålsicklad skida så är det kanske (tyvärr) de riktigt dyra produkterna som gäller...

Link to comment
Share on other sites

I samband med den 2.5 sidors Swixrapport som redovisades ovan(men som de och Tony nu ser ut att ha tagit bort från hemsidorna) tycker jag att det är på sin plats att påminna (bl.a. för nytillkomna medlemmar på skidforum ) även om de tester som gjordes av medlemmar på skidforum redan första året och som redovisades i en rapport av Stefan, Niklas och mig: http://hem.bredband.net/stefansand/rapport.pdf

 

Jag ber er notara att jag fortfarande bara känner högst hälfen av de som gjorde testerna och att de gjordes under mycket varierande förhållanden. Jag tycker fortfarande att man kan se tydliga tendenser i detta material .

 

Jag tycker även att det är lite intressant hur vi då tänkte inför framtiden och vad vi idag faktiskt vet om struktureing av skidor och dess påverkan av glidet och även hur och varför flour kan påverka det hela. Här har givetvis även många andra tester, speciellt Björns omfattande testserier, bidragit mycket. Och även ytterligare forskning av Sture Hogmark och hans grupp, Kuzmins doktorsavhandling, andra doktorsavhandlingar, tester av Xskiing Primateria, etc., redovisade erfarenheter av medlemmar på skidforum, etc.

 

Jag VET att denna upptäckt, förstärkt av det vi diskuterat på skidforum, påverkat mycket även om inte så mycket som jag var säker på när jag själv kom underfund om denna enkla "sanning" och som gjorde att jag knappt kunde sova på nätterna en tid. Absolut mitt skidlivs största shock. Tänk er att ha åkt hela mitt vuxna liv (bl.a. mer än 30 Vasalopp ) och oftast haft tillgång till nästan elitvallare som hjälpt mig att preparera skidorna vid tävlingar och PLÖTSLIGT inse att det går lika bra att åka direkt på strukturerat och borstat belag (åtminstone för mig) och att alla dessa mättningar, tvättningar, toppningar, blockerningar, flourningar,och ibland rena hokus-pokus, faktiskt inte alls behövs på min nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju nu snart dags för öppna spår och Vasalopp och jag har ju då brukat göra någon typ av sammanfattning av denna mastodonttråd om "den gamle tokige professorns" stålsicklingsideer. Jag påstår att det hela nu har utvecklats nästan som i sagan om Karl Bertil Jonsson och att numera så har absolut vinden vänt och att i stort sett ALLA rutinerade forumskrivare (även de som fortfarande föredrar att glidvalla skidorna )förstår att stålsickling är ett mycket bra alternativ för motionärer speciellt på långa lopp och med mycket smuts i spåret typ Vasaloppet.

 

Bland annat på grund av det jag utsatts för skall jag bara redovisa tider och fakta och inte själv dra några slutsater ur detta utan nöjer mig med att citera andra forumskribenter:

 

Anm 1: Denna tråd borde nog numera döpas om till ”18 Vasalopp/öppna spår på två par skidor”. Mina resultat har då variit:

2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

 

Betaffande mina tider från Evertsberg och till mål på Vasaloppet 2001-2005 (med Zeravallade skidor av ”elitvallare”) och 2006-2012 (stålsicklade, några gånger av ”elitsicklare” (Enklaresport, Kuzmin)så gäller följande enligt inlägg från Niklas:

 

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):

2001: 2791-2588=203

2002: 3120-3073=47

2003: 3137-2908=229

2004: 3628-3468=160

2005: 4104-4080=24

 

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

 

 

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

 

2006: 3151-2779=372

2007: 3104-2871=233

2008: 3263-3157=106

2009: 4112-3599=513

2010: 4607-4045=562

2011: 5056-4518=538

2012: 5652-5568=84

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar

Niklas skrev om detta: Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina s lutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

Och Björn skrev följande: Tycker att det är en väldigt tydlig trend. Det blev ett hack nedåt i placeringarna när L-E började köra stålsicklat. Trenden mot sämre placeringar (vilket ju är naturligt i hans ålder) bröts 2006 och det tog 5 år innan han var nere på samma nivå igen. Annars skulle man kunna hävda att det är lättare att ta placeringar ju långsammare man åker, eftersom det är tätare mellan åkarna då. Men det resonemanget stämmer ju inte när L-E har rört sig i samma placeringsintervall med båda metoderna - utom att han varit ca 5 år äldre under stålsicklingsperioden.

 

Anm 2: Jag är åter anmäld till alla tre loppen men det är nog tveksamt om jag någonsin klarar det igen, speciellt som jag just nu har ont i en vad som inte riktigt vill ge med sig. Jag får nog göra en snabbvisit till min livsmedicus deas och se om han kan få sprutt på gubben igen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en bra sammanfattning, hoppas du blir pigg och kan genomföra alla loppen.

 

Enklaresport har tydligen gjort en kort filmssnutt när han kuzminsicklar, är rätt säker på att det är mina madshus han sicklar (skickade dem till honom nyligen). Det märks att det är ett proffs som jobbar men det är en aning otydligt, precis som de flesta andra kuzminvideos t ex: Skistart och kuzmin själv.

 

Jag tycker det vore jättebra om enklaresport ville göra en "proffsig" instruktionsvideo där han visar både nybörjaren och den som vill lära sig lite knep (han lyfter ju aldrig sickeln t ex) kan lära sig det.

 

Det finns ju många på forumet som sicklar. Har ni några knep att dela med er av?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om dessa filmer redan cirkulerat i tråden. Men de är ganska intressanta och värda att delas igen om så är fallet. Innan jag såg dem nyligen så visste jag inte att Swix och Kuzmin medverkat tillsammans i SVT Plus Valladuell.

 

SVT Mittnytt reportage om Kuzmin och hur han motarbetas av vallaindustrin (läs Swix)

 

SVT Plus Valladuell

Link to comment
Share on other sites

Kan inte Pölder och Swix lägga in på Youtube där de medelst stålsickling jackar sönder ett belag och skär sig själva blodiga

Det ska inte vara så svårt. Och det är väl darför att Primateria skriver i sina instruktioner att man ska vara försiktig:

 

"OBS! Eggarna är rakbladsvassa och måste hanteras med stor försiktighet."

 

Dessutom ska man vara fösiktig att inte använder en för stor vinkel för att inte skada belaget:

 

"OBS! Om sickeln placeras med en allt för hög vinkel mot belaget, kan kraftiga hack skapas i belaget."

 

www.primateriasport.se/PDF/Inormation%20sickel.pdf

 

Så det finns väl en anledning att Primateria explicit varna för såna risker. En stålsickel är ingen leksak och det kräver, liksom vallning, kunskap och träning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...