Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Kan inte Pölder och Swix lägga in på Youtube där de medelst stålsickling jackar sönder ett belag och skär sig själva blodiga

Det ska inte vara så svårt. Och det är väl darför att Primateria skriver i sina instruktioner att man ska vara försiktig:

 

"OBS! Eggarna är rakbladsvassa och måste hanteras med stor försiktighet."

 

Dessutom ska man vara fösiktig att inte använder en för stor vinkel för att inte skada belaget:

 

"OBS! Om sickeln placeras med en allt för hög vinkel mot belaget' date=' kan kraftiga hack skapas i belaget."

 

www.primateriasport.se/PDF/Inormation%20sickel.pdf

 

Så det finns väl en anledning att Primateria explicit varna för såna risker. En stålsickel är ingen leksak och det kräver, liksom vallning, kunskap och träning.

Man kan inte dra alla stålsicklar över en kam. Primaterias R -och P-Cut * är helt klart lite svårare att hantera än t.ex. Kuzmins sicklar och en enkät, som de som både sicklat och glidvallat på traditionellt vis fyllt i, visar att det är lättare att stålsickla än att glidvalla.

En stålsickel ÄR en leksak! :-D

 

* S-Cut är om man skjuter den framför sig mycket lätthanterlig. Drar man den som vanligt så blir den istället mycket svårhanterlig.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan inte Pölder och Swix lägga in på Youtube där de medelst stålsickling jackar sönder ett belag och skär sig själva blodiga

Det ska inte vara så svårt. Och det är väl darför att Primateria skriver i sina instruktioner att man ska vara försiktig:

 

"OBS! Eggarna är rakbladsvassa och måste hanteras med stor försiktighet."

 

Dessutom ska man vara fösiktig att inte använder en för stor vinkel för att inte skada belaget:

 

"OBS! Om sickeln placeras med en allt för hög vinkel mot belaget' date=' kan kraftiga hack skapas i belaget."

 

www.primateriasport.se/PDF/Inormation%20sickel.pdf

 

Så det finns väl en anledning att Primateria explicit varna för såna risker. En stålsickel är ingen leksak och det kräver, liksom vallning, kunskap och träning.

Man kan inte dra alla stålsicklar över en kam. Primaterias R -och P-Cut * är helt klart lite svårare att hantera än t.ex. Kuzmins sicklar och en enkät, som de som både sicklat och glidvallat på traditionellt vis fyllt i, visar att det är lättare att stålsickla än att glidvalla.

En stålsickel ÄR en leksak! :-D

 

* S-Cut är om man skjuter den framför sig mycket lätthanterlig. Drar man den som vanligt så blir den istället mycket svårhanterlig.

Kanske var Primaterias sicklar lite vassare än Kuzmins, men slö är Kuzmins inte heller. Man kan har olika uppfattningar, men en rakblad skulle väl inte heller deklareras som leksak. Kanske menar du en leksak för vuxna :)

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte vara så svårt. Och det är väl darför att Primateria skriver i sina instruktioner att man ska vara försiktig:

 

"OBS! Eggarna är rakbladsvassa och måste hanteras med stor försiktighet."

 

Dessutom ska man vara fösiktig att inte använder en för stor vinkel för att inte skada belaget:

 

"OBS! Om sickeln placeras med en allt för hög vinkel mot belaget' date=' kan kraftiga hack skapas i belaget."

 

www.primateriasport.se/PDF/Inormation%20sickel.pdf

 

Så det finns väl en anledning att Primateria explicit varna för såna risker. En stålsickel är ingen leksak och det kräver, liksom vallning, kunskap och träning.

Man kan inte dra alla stålsicklar över en kam. Primaterias R -och P-Cut * är helt klart lite svårare att hantera än t.ex. Kuzmins sicklar och en enkät, som de som både sicklat och glidvallat på traditionellt vis fyllt i, visar att det är lättare att stålsickla än att glidvalla.

En stålsickel ÄR en leksak! :-D

 

* S-Cut är om man skjuter den framför sig mycket lätthanterlig. Drar man den som vanligt så blir den istället mycket svårhanterlig.

Kanske var Primaterias sicklar lite vassare än Kuzmins, men slö är Kuzmins inte heller. Man kan har olika uppfattningar, men en rakblad skulle väl inte heller deklareras som leksak. Kanske menar du en leksak för vuxna :)

Nope! I det här fallet så är vasshet inte likställt med svårsicklat. Kuzmins är vassare men är faktiskt mer lättarbetade. Primateria har medvetet tagit ned sin skärpa lite. Kanske för att just deras blev alltför svåra att sickla med. Det sistnämnda är alltså bara en egen gissning. Kuzmins eggar kan man säga är framtvingade medan Primateria har bearbetade eggar.

Yepp! Självklart en leksak för vuxna! :-)

Link to comment
Share on other sites

Man kan inte dra alla stålsicklar över en kam. Primaterias R -och P-Cut * är helt klart lite svårare att hantera än t.ex. Kuzmins sicklar och en enkät' date=' som de som både sicklat och glidvallat på traditionellt vis fyllt i, visar att det är lättare att stålsickla än att glidvalla.

En stålsickel ÄR en leksak! :-D

 

* S-Cut är om man skjuter den framför sig mycket lätthanterlig. Drar man den som vanligt så blir den istället mycket svårhanterlig.[/quote']

Kanske var Primaterias sicklar lite vassare än Kuzmins, men slö är Kuzmins inte heller. Man kan har olika uppfattningar, men en rakblad skulle väl inte heller deklareras som leksak. Kanske menar du en leksak för vuxna :)

Nope! I det här fallet så är vasshet inte likställt med svårsicklat. Kuzmins är vassare men är faktiskt mer lättarbetade. Primateria har medvetet tagit ned sin skärpa lite. Kanske för att just deras blev alltför svåra att sickla med. Det sistnämnda är alltså bara en egen gissning. Kuzmins eggar kan man säga är framtvingade medan Primateria har bearbetade eggar.

Yepp! Självklart en leksak för vuxna! :-)

Det kan vara att jag gissade fel vad gäller vassheten av de olika sicklar. Min subjektiv bedömning var att Primaterias R- och P-cut är vassare an tex Kuzmins + och universal. Vassare darför att jag tyckte de var lättare att jobba med och att jag kunde jobba med mindre tryck. Men det kan också vara att jag uppfattade det som mer lättarbetat eftersom Primateria har ett bra handtag.

 

Oavsett skärpan, så skulle jag ändå vilja gärna veta om du som expert håller med om Primaterias varningar att det finns ett risk att a) skära sig själv och b) att det finns risken att förstöra belaget vid fel användning?

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skärpan, så skulle jag ändå vilja gärna veta om du som expert håller med om Primaterias varningar att det finns ett risk att a) skära sig själv och b) att det finns risken att förstöra belaget vid fel användning?

Nu är det ju inte mig du frågar, men som amatör och normalt inte särskilt händig så är min syn (gäller Kuzmin universal), försöker att vara objektiv och bara ge den fakta jag sett - och det är ju bara mitt perspektiv så andra får ge sin syn:

 

a) Fattar faktiskt inte hur man ska lyckas med att skära sig själv, tycker det är större risk att bränna sig på valajärnet (värmer in grundvax). Eller jo, min bror skar sig på att dra av eggen med handen (dumt!) - blev som ett normalt skärsår av ett A4-papper (som borde säljas med varning! ;) )

 

b) Jag brukar kolla på tv eller prata med andra medan jag sicklar, så jag är ofta riktigt ofokuserad, har skurit snett ett par gånger, men inget som inte försvinner efter ett par drag till.

 

 

Ovanstående baseras på att jag stålsicklat under mina 4 säsonger på skidor, ett par gånger per år och lite olika skidpar, samt att jag låtit kanske 5 andra sickla sina egna skidor, brukar bara visa i 30-60 sekunder hur de ska göra och sedan får de köra själva, inga problem.

 

----Obs, ren spekulation nedan-----

Är det inte fler trådar om brända belag av glidvallning på vanligt sätt än trådar om sönderstålsicklade skidor på forumet? (och då antar jag vad det verkar av andra trådar som att stålsicklare ändå är en hyfsat stor andel numera, kanske 50%?)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skärpan' date=' så skulle jag ändå vilja gärna veta om du som expert håller med om Primaterias varningar att det finns ett risk att a) skära sig själv och b) att det finns risken att förstöra belaget vid fel användning?[/quote']

Nu är det ju inte mig du frågar, men som amatör och normalt inte särskilt händig så är min syn (gäller Kuzmin universal), försöker att vara objektiv och bara ge den fakta jag sett - och det är ju bara mitt perspektiv så andra får ge sin syn:

 

a) Fattar faktiskt inte hur man ska lyckas med att skära sig själv, tycker det är större risk att bränna sig på valajärnet (värmer in grundvax). Eller jo, min bror skar sig på att dra av eggen med handen (dumt!) - blev som ett normalt skärsår av ett A4-papper (som borde säljas med varning! ;) )

 

b) Jag brukar kolla på tv eller prata med andra medan jag sicklar, så jag är ofta riktigt ofokuserad, har skurit snett ett par gånger, men inget som inte försvinner efter ett par drag till.

 

 

Ovanstående baseras på att jag stålsicklat under mina 4 säsonger på skidor, ett par gånger per år och lite olika skidpar, samt att jag låtit kanske 5 andra sickla sina egna skidor, brukar bara visa i 30-60 sekunder hur de ska göra och sedan får de köra själva, inga problem.

 

----Obs, ren spekulation nedan-----

Är det inte fler trådar om brända belag av glidvallning på vanligt sätt än trådar om sönderstålsicklade skidor på forumet? (och då antar jag vad det verkar av andra trådar som att stålsicklare ändå är en hyfsat stor andel numera, kanske 50%?)

Bra beskrivning. Och frågan var egentligen allmänt riktad.

 

Jag tror inte heller att alltför många skär sig i handen, jag fick hellre ont i tummen med Kuzmins sicklar. Men i några inlägg lät det så att det är nästan omöjligt att göra sig eller belaget ont. Och det är nåt jag inte tror. När jag sicklade själv, så var jag väldig försiktig för att inte skära hack i belaget och jag tror att jag kan hantera vanlig valla utrustning ganska bra. Dessutom jobbade med arbetshandskar för att inte skära mig när jag tog bort det bortsicklade material. Med rätt teknik funkar det säkert utan handskar också.

 

Jag har sett flera motionärer hantera en plastsickel där man inte vill att de ska börja stålsickla sina skidor. Det är kanske denna bild som jag har framför mig när det skrivs att det är så enkelt att stålsickla utan att göra nån skada. Självklart, i såna fall är ett vallajärn inte heller ett bra verktyg.

 

Det verkar vara så att det är kring 50% som stålsickla här på skidforum. Hur representativ det är för majoriteten av skidåkare i tex Sverige som inte skriver här vet jag inte. Min egen gissning är att andelen stålsicklare blir mindre. Men hag kan håller med att det finns en viss andel tråder om sönderbrända belag, ganska ofta är det väl Madshus skidor.

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skärpan' date=' så skulle jag ändå vilja gärna veta om du som expert håller med om Primaterias varningar att det finns ett risk att a) skära sig själv och b) att det finns risken att förstöra belaget vid fel användning?[/quote']

Nu är det ju inte mig du frågar, men som amatör och normalt inte särskilt händig så är min syn (gäller Kuzmin universal), försöker att vara objektiv och bara ge den fakta jag sett - och det är ju bara mitt perspektiv så andra får ge sin syn:

 

a) Fattar faktiskt inte hur man ska lyckas med att skära sig själv, tycker det är större risk att bränna sig på valajärnet (värmer in grundvax). Eller jo, min bror skar sig på att dra av eggen med handen (dumt!) - blev som ett normalt skärsår av ett A4-papper (som borde säljas med varning! ;) )

 

b) Jag brukar kolla på tv eller prata med andra medan jag sicklar, så jag är ofta riktigt ofokuserad, har skurit snett ett par gånger, men inget som inte försvinner efter ett par drag till.

 

 

Ovanstående baseras på att jag stålsicklat under mina 4 säsonger på skidor, ett par gånger per år och lite olika skidpar, samt att jag låtit kanske 5 andra sickla sina egna skidor, brukar bara visa i 30-60 sekunder hur de ska göra och sedan får de köra själva, inga problem.

 

----Obs, ren spekulation nedan-----

Är det inte fler trådar om brända belag av glidvallning på vanligt sätt än trådar om sönderstålsicklade skidor på forumet? (och då antar jag vad det verkar av andra trådar som att stålsicklare ändå är en hyfsat stor andel numera, kanske 50%?)

Bra beskrivning. Och frågan var egentligen allmänt riktad.

 

Jag tror inte heller att alltför många skär sig i handen, jag fick hellre ont i tummen med Kuzmins sicklar. Men i några inlägg lät det så att det är nästan omöjligt att göra sig eller belaget ont. Och det är nåt jag inte tror. När jag sicklade själv, så var jag väldig försiktig för att inte skära hack i belaget och jag tror att jag kan hantera vanlig valla utrustning ganska bra. Dessutom jobbade med arbetshandskar för att inte skära mig när jag tog bort det bortsicklade material. Med rätt teknik funkar det säkert utan handskar också.

 

Jag har sett flera motionärer hantera en plastsickel där man inte vill att de ska börja stålsickla sina skidor. Det är kanske denna bild som jag har framför mig när det skrivs att det är så enkelt att stålsickla utan att göra nån skada. Självklart, i såna fall är ett vallajärn inte heller ett bra verktyg.

 

Det verkar vara så att det är kring 50% som stålsickla här på skidforum. Hur representativ det är för majoriteten av skidåkare i tex Sverige som inte skriver här vet jag inte. Min egen gissning är att andelen stålsicklare blir mindre. Men hag kan håller med att det finns en viss andel tråder om sönderbrända belag, ganska ofta är det väl Madshus skidor.

Bra svarat av AndersH. Men för att fördjupa sig lite i svaret. Typ 10 % av skidbelagen är lite tuffare att sickla och det gör ju i sig att man upplever det som lättare att skära sig men skall man gå in på vilka som är lättast att skära sig med så är det förstås Primateria P-Cut som är som en rakkniv och sen tätt följt av Kuzmin och de gånger jag fått lite blodvite så har det nog varit med Plus två gånger och någon gång med Universalen. Men då sicklar jag ju väldigt mycket och anser inte det vara så mycket. Och skulle jag någon gång klanta mig lite och få hack på tillbakavägen, genom att sickeln "slår över" (Ja, jag brukar föra sickeln tillbaka genom att luta upp den och bara föra den med mycket lite tryck över skidan) så är det snabbt åtgärdat med 5-10 drag. Och skulle belaget vara svårsicklat och tendera att bli vågigt så jobbar man omväxlande med att luta sickeln i sideled tills man får det plant och bara man får bort den jobbiga yttre ytan så är det lättare.

Men för att vara konkret! A). Javisst kan man skära sig men ingen big deal. B) Javisst. Har man noll känsla och fortsätter att vinkla sickeln fel och upprepar det länge nog så lär väl skidan tillslut ge upp och längta till att bli omvandlad till närvärme.... Men man känner när sickeln tar bra och de flesta belag är lättsicklad. Dock så lutar man Primaterias sicklar mycket mera bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Sicklade just ett par skidor med P-cut och tryckte ganska hårt. Därvid höll jag tummarna hårt mot eggarna och tänkte att nu blir det nog ett jack i skinnet, men det blev det inte. Det känns inte som de är rakknivsvassa direkt, i alla fall blev det inte något märke.

Vad gäller jack i skidan så har jag aldrig lyckats göra något större med stålsickel. Däremot med plexisickel har det blivit några. Den glider ju lättare över skidan än en stålsickel och kan ibland åka över kanten om man är lite oförsiktig. Sådana jack kan vara svåra att få bort om man inte råkar ha en stålsickel ;) , vilket man kanske inte har om man bara vallar.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar nog inte i första hand om hur vassa dom är utan om att vinkeln är ganska trubbig i jämförelse med en kniv eller ett rakblad. Men även om man tar supervass kniv och trycker rakt mot skinnet får man trycka till lite innan det börjar blöda. Om man däremot drar kniven längst skinnet går det hål ganska omedelbart. Tänk på rakbladet eller rakkniven som man drar vinkelrätt mot skinnet utan att det börjar blöda. Slinter man däremot i sidled är det blodvite direkt.

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Oavsett skärpan' date=' så skulle jag ändå vilja gärna veta om du som expert håller med om Primaterias varningar att det finns ett risk att a) skära sig själv och b) att det finns risken att förstöra belaget vid fel användning?[/quote']

Nu är det ju inte mig du frågar, men som amatör och normalt inte särskilt händig så är min syn (gäller Kuzmin universal), försöker att vara objektiv och bara ge den fakta jag sett - och det är ju bara mitt perspektiv så andra får ge sin syn:

 

a) Fattar faktiskt inte hur man ska lyckas med att skära sig själv, tycker det är större risk att bränna sig på valajärnet (värmer in grundvax). Eller jo, min bror skar sig på att dra av eggen med handen (dumt!) - blev som ett normalt skärsår av ett A4-papper (som borde säljas med varning! ;) )

 

b) Jag brukar kolla på tv eller prata med andra medan jag sicklar, så jag är ofta riktigt ofokuserad, har skurit snett ett par gånger, men inget som inte försvinner efter ett par drag till.

 

 

Ovanstående baseras på att jag stålsicklat under mina 4 säsonger på skidor, ett par gånger per år och lite olika skidpar, samt att jag låtit kanske 5 andra sickla sina egna skidor, brukar bara visa i 30-60 sekunder hur de ska göra och sedan får de köra själva, inga problem.

 

----Obs, ren spekulation nedan-----

Är det inte fler trådar om brända belag av glidvallning på vanligt sätt än trådar om sönderstålsicklade skidor på forumet? (och då antar jag vad det verkar av andra trådar som att stålsicklare ändå är en hyfsat stor andel numera, kanske 50%?)

Jag tror din beskrivning är typisk. Själv är jag ju ganska ohändig, min fru säger ibland att jag har tummen mitt i handen. Jag har ju nu stålsicklat i sju säsonger , både mina egna skidor och till en del vänner. Jag har ännu inte lyckats skära mig på någon sickel, varken Kuzmins eller Primaterias och av alla JAG numera känner har jag inte hört någon annan som "lyckats" med detta heller. Men jag förstår ju att det teoretiskt går, precis som att man kan skära sig på en kniv eller annat vasst föremål. Men sickeln tycker jag ju att man man håller på sådant vis att det det "normalt" sett inte kan vara lätt att skära sig.

Liten enkät: Vilka av er på skidforum har skurit er/inte skurit er på t.ex. Kuzminsickeln ? Och hur allvarlig var skadan ?

 

Till apelsin (och andra): När du en gång fått till din sickling på ett bra sätt krävs det (efter si så där 25-30 mil) bara några drag med sickeln för att du själv ser att du igen får tillbaka

det fräscha belaget och efter att borsta ordentligt med en borste finstål+nylon? (ev) Primaterias nya polerpapper så har du igen superskidor (mätt i det mått jag och andra typiska motionärer mäter i)

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu stålsicklat mina, brorsans och frugans skidor under två säsonger och aldrig varit i närheten av att skära mig.

Ett mycket enkelt och bra sätt att fixa bra glid!

Ja, då har ALLA som jag känner och de som redovisat på skidforum (även om bara jola61 hittills) inte lyckats skära sig på sickeln så tills vidare tyder det ju på att detta gäller till 100 %, eller finns det någon på skidforum som verkligen skurit sig på sickeln ? rent teoretiskt borde det ju gå eftersom sickeln ju är vass, men på det sätt man håller sickeln borde det ju ändå vara svårt.

 

Och jola61, mycket snart får vi ju hälsa dig välkommen till oss i skidforums berömda 1000 klubb.

Link to comment
Share on other sites

Risken att skära sig ordentligt är nog bra mycket större med förskäraren som vi skär upp frukostlimpan med varje dag. Alla som varnar för risken att sköra sig med sickeln borde även avstå från att skära upp bröd, tomater och gurka. En förskärare kommer garanterat mycket längre in i fingret om olyckan skulle vara framme. Och om det nu ändå känns väldigt farligt så sätt en bit tejp över eggen på den sida du håller sickeln. Den skyddar dessutom eggen till dess det är dags att vända sickeln och använda den sidan.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Inte en skråma här heller! Fattar inte hur man ska kunna skära sig medan man håller i den. Det är ju ingen knivegg man håller i.

Jag har nu stålsicklat mina' date=' brorsans och frugans skidor under två säsonger och aldrig varit i närheten av att skära mig.

Ett mycket enkelt och bra sätt att fixa bra glid![/quote']

Ja, då har ALLA som jag känner och de som redovisat på skidforum (även om bara jola61 hittills) inte lyckats skära sig på sickeln så tills vidare tyder det ju på att detta gäller till 100 %, eller finns det någon på skidforum som verkligen skurit sig på sickeln ? rent teoretiskt borde det ju gå eftersom sickeln ju är vass, men på det sätt man håller sickeln borde det ju ändå vara svårt.

 

Och jola61, mycket snart får vi ju hälsa dig välkommen till oss i skidforums berömda 1000 klubb.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu stålsicklat mina' date=' brorsans och frugans skidor under två säsonger och aldrig varit i närheten av att skära mig.

Ett mycket enkelt och bra sätt att fixa bra glid![/quote']

Ja, då har ALLA som jag känner och de som redovisat på skidforum (även om bara jola61 hittills) inte lyckats skära sig på sickeln så tills vidare tyder det ju på att detta gäller till 100 %, eller finns det någon på skidforum som verkligen skurit sig på sickeln ? rent teoretiskt borde det ju gå eftersom sickeln ju är vass, men på det sätt man håller sickeln borde det ju ändå vara svårt.

 

Och jola61, mycket snart får vi ju hälsa dig välkommen till oss i skidforums berömda 1000 klubb.

Känns bra att jag inom kort blir berömd ;)

Link to comment
Share on other sites

Klart vi ska hålla på traditionerna Här kommer den:

 

En berömd man från Kristinehamn kallades jola

han passerade ofta staden med sola

på väg till ett snörör, han vänner sa i kör

du är nog inte riktigt klok va.

Mina hjärtligaste gratulationer till inträdet i 1000 klubben och för att dessutom ha klarat "inträdesprovet", dvs. att skriva en matchande limerick. Det har inte alla, men det är nog aldrig för sent så ni 1000 klubbare som missat detta har fortfarande chansen. Enligt min mening har vår medlem Dunderklumpen hittills åstadkommit den allra mest fyndiga limericken som fortfarande sitter på min kylskåpsdörr.

 

** Och, vi har fortfarande inte fått något konkret exempel på att någon på skidforum eller annorstädes (utom möjligen några från Swix och välkänd handlare) skurit sig på någon sickel. Kan det helt enkelt vara så att ingen annan gjort detta ännu ? Även om det givetvis är teoretiskt möjligt, men inte helt enkelt på det sätt man håller sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Stålsickling är ett svårt hantverk enligt Vasalöparen som kom i lådan i dag. Jo jag säger då det...

Klart vi ska hålla på traditionerna Här kommer den:

 

En berömd man från Kristinehamn kallades jola

han passerade ofta staden med sola

på väg till ett snörör' date=' han vänner sa i kör

du är nog inte riktigt klok va.[/quote']

Mina hjärtligaste gratulationer till inträdet i 1000 klubben och för att dessutom ha klarat "inträdesprovet", dvs. att skriva en matchande limerick. Det har inte alla, men det är nog aldrig för sent så ni 1000 klubbare som missat detta har fortfarande chansen. Enligt min mening har vår medlem Dunderklumpen hittills åstadkommit den allra mest fyndiga limericken som fortfarande sitter på min kylskåpsdörr.

 

** Och, vi har fortfarande inte fått något konkret exempel på att någon på skidforum eller annorstädes (utom möjligen några från Swix och välkänd handlare) skurit sig på någon sickel. Kan det helt enkelt vara så att ingen annan gjort detta ännu ? Även om det givetvis är teoretiskt möjligt, men inte helt enkelt på det sätt man håller sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag såg det... det går verkligen inte att säga sanningen...

Inte illa att metoden omnämns ;)

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte, "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...