Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Ja jag såg det... det går verkligen inte att säga sanningen...

Inte illa att metoden omnämns ;)

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte' date=' "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?![/quote']

Helt rätt, har inte lagt på glidvalla sen sickeln kom hem... nästa år kanske de skriver liite mer

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klart vi ska hålla på traditionerna Här kommer den:

 

En berömd man från Kristinehamn kallades jola

han passerade ofta staden med sola

på väg till ett snörör' date=' han vänner sa i kör

du är nog inte riktigt klok va.[/quote']

Mina hjärtligaste gratulationer till inträdet i 1000 klubben och för att dessutom ha klarat "inträdesprovet", dvs. att skriva en matchande limerick. Det har inte alla, men det är nog aldrig för sent så ni 1000 klubbare som missat detta har fortfarande chansen. Enligt min mening har vår medlem Dunderklumpen hittills åstadkommit den allra mest fyndiga limericken som fortfarande sitter på min kylskåpsdörr.

 

** Och, vi har fortfarande inte fått något konkret exempel på att någon på skidforum eller annorstädes (utom möjligen några från Swix och välkänd handlare) skurit sig på någon sickel. Kan det helt enkelt vara så att ingen annan gjort detta ännu ? Även om det givetvis är teoretiskt möjligt, men inte helt enkelt på det sätt man håller sickeln.

Tack Lars-Erik. Det värmer speciellt när det kommer ifrån dig. Det är till stor del din förtjänst att jag upptäckt stålsickeln. Det vore roligt om våra vägar möttes vid något lämpligt tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag såg det... det går verkligen inte att säga sanningen...

Inte illa att metoden omnämns ;)

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte' date=' "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?![/quote']

Ja, du apelsin. Tids nog förstår nog även skribenterna på Vasalöparen det fiffiga med den lilla stålbiten.

Edited by jola61
Link to comment
Share on other sites

Inte illa att metoden omnämns ;)

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte' date=' "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?![/quote']

Ja, du apelsin. Tids nog förstår nog även skribenterna på Vasalöparen det fiffiga med den lilla stålbiten.

Dom stora vallajättarna som köper reklamplats måste blidkas ;)

Link to comment
Share on other sites

Inte illa att metoden omnämns ;)

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte' date=' "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?![/quote']

Ja, du apelsin. Tids nog förstår nog även skribenterna på Vasalöparen det fiffiga med den lilla stålbiten.

Det tror jag inte. Detta är medvetet och man kan nog inte anklaga dem för det. Vasaloppet är ju kraftigt sponsrad av Swix och andra och loppet/loppen skulle kanske inte fungera utan denna sponsring. Därför kan de INTE tala om den enkla sanning numera i stort sett alla tex. på skidforum vet dvs. att stålsickling är enkelt att utföra och ett bra alternativ på Vasaloppet.

 

När jag åkte mina tre lopp stålsicklat första året (se mitt första inlägg i denna tråd) så kontaktade mig Vasalopps ledning och det gjordes reportage om mig i Vasalöparen. Då var det ju enbart pitoreskt, dvs. en tokig professor från Luleå som åkte o(glid)vallat. Helknäppt med journalistiskt intressant. I samband med detta lovade de att utföra egna tester och redovisa i Vasalöparen. Trots mina alla påminnelser har jag ännu INTE sett några sådana redovisade tester. Jag misstänker att det bara beror på att de helt enkelt fått samma resultat som ala vi andra som prövat och därför inte kan redovisa resultatet.

 

Jag och Sture Hogmark erbjöd oss tidigt att skriva en populärvetenskaplig artikel i Vasalöparen om ämnet men de svarade aldrig trots flera förfrågningar.

 

Och Jola, kul att du vill träffa mig. Jag är i Mora hela Vasaloppsveckan, kan vi ses någon gång då ?

 

Även naturvårdverket har ni intresserat sig för frågan om stålsickling/glidvallor och gjort en rekommendation till sickelns fördel.

Link to comment
Share on other sites

Man får vara glad för det lilla... ;)

Men jag fattar inte' date=' "Att du stålsicklar dina skidor har inget att göra med huruvida du glidvallar dem eller ej" står det på sid 29 i senaste Vasalöparen.

Vadå, jag stålsicklar ju för att slippa glidvalla?![/quote']

Ja, du apelsin. Tids nog förstår nog även skribenterna på Vasalöparen det fiffiga med den lilla stålbiten.

Det tror jag inte. Detta är medvetet och man kan nog inte anklaga dem för det....

Tror vi kan strycka "nog" i din mening ovan. Det är deras tidning och de har rätt att skriva, eller inte skriva, vad de vill i den.

 

Har inte fått hem mitt ex än men jag tycker man ser mer och mer tendens till att vallatillverkarna inser hur bra detta fungerar och vill flytta fokus till:

 

1. Grundpreparering

Stenslip (och hot box) eller stålsickling

 

2. Vallning

Kan ge förbättring beroende på före och sträcka

 

3. Toppning

Kan ge förbättring beroende på före och sträcka

 

4. Toppstruktur/rill

Kan ge förbättring beroende på före och sträcka

 

Vilket egentligen är en win win då det blir ytterligare en kategoriprodukter (stålsicklar) att tjäna pengar på. Visserligen kanske försäljningen av traditionell glidvall går ner något men totalt sätt tror jag bara det kommer betyda mer total försäljning för glidpreparering (folk har ju inga problem att langa upp 1000+ kr för en vasaloppsvallning så vilja att bränna pengar finns uppenbarligen).

Link to comment
Share on other sites

I artikeln om KO anmälan backar nu bölder från två timmars till 10 minuters tidsvinst med hjälp av stenslipning, paraffinindränkta värmeskåp, plastsicking, paraffinindränkning, plastsickling, paraffinindränkning, plastsickling och som kronan på verket fluorångor i massor. Glömde jag den feta plånboken?

 

Rent matematiskt så borde en sådan fluktuation mellan olika mätvärden, från 2 timmar till 10 minuter, lika gärna ge ett resultat på två timmars fördel med stålsickling?

Link to comment
Share on other sites

I artikeln om KO anmälan backar nu bölder från två timmars till 10 minuters tidsvinst med hjälp av stenslipning, paraffinindränkta värmeskåp, plastsicking, paraffinindränkning, plastsickling, paraffinindränkning, plastsickling och som kronan på verket fluorångor i massor. Glömde jag den feta plånboken?

 

Rent matematiskt så borde en sådan fluktuation mellan olika mätvärden, från 2 timmar till 10 minuter, lika gärna ge ett resultat på två timmars fördel med stålsickling?

Står fortfarande 1 timme på hemsidan under "stenslip", å andra sidan spelar det väl ingen roll.. 1eller 2 timmar kanske 10 minuter, 15 20... . Inga av dessa siffror kan väl påvisas alls.. Lika lite som att man kan förespråka samma tidsvinst för sicklingens del heller. :) Vilket man mig veterligen aldrig gjort. Tycker fortfarande att det är synd att affärerna inte kan se sickling som ett ALTERNATIV för preparering. Istället skyller man på att sickling förstör belaget och att man riskerar att förstöra detta (same old news) . Om man läser lite om UHMWPE plasten som belaget består av så undrar man ju lite om inte värmen riskerar att förstöra mera. Plasten smälter mig veterligen runt 130-140 grader. Vissa pulver läggs på runt 150-160 grader... konstigt det där.

Link to comment
Share on other sites

Hej, postade detta i en egen tråd med 0 svar, kanske bättre lycka i denna tråd?

 

"Hej, kanske svåra frågor, men jag chansar. Gjorde rent mitt belag idag och slogs av hur skitit det blev på papperet fastän jag kört utan glidvalla

 

Eftersom jag nästan aldrig glidvallar har jag inte mycket att jämföra med så mina frågor är:

 

1) Hur mycket försämrar smutsen glidet?

2) Hur mycket mer suger ett vallat belag smuts jämfört med enbart stålsicklat? Förutsatt att man lägger grafit och hela faderullan

 

I slutändan har det ju betydelse för hur man gör i tex vasaloppet. Man kan säkert få lite bättre glid under en viss sträcka med grafit/HF/pulver, men kompenserar detta för smutsen senare i loppet? Just VL är ju längre än alla andra lopp och andelen smuts borde ju vara högre. Har läst i andra trådar om hur stålsicklat funkat märkbart bra under andra halvan av VL. Kanske är så att man vid kallare fören kan lägga lite extra godis som under viss sträcka ger en bonus men att man vid varmare fören bör undvika pga smutsabsorbtion?"

Link to comment
Share on other sites

Hej, postade detta i en egen tråd med 0 svar, kanske bättre lycka i denna tråd?

 

"Hej, kanske svåra frågor, men jag chansar. Gjorde rent mitt belag idag och slogs av hur skitit det blev på papperet fastän jag kört utan glidvalla

 

Eftersom jag nästan aldrig glidvallar har jag inte mycket att jämföra med så mina frågor är:

 

1) Hur mycket försämrar smutsen glidet?

2) Hur mycket mer suger ett vallat belag smuts jämfört med enbart stålsicklat? Förutsatt att man lägger grafit och hela faderullan

 

I slutändan har det ju betydelse för hur man gör i tex vasaloppet. Man kan säkert få lite bättre glid under en viss sträcka med grafit/HF/pulver, men kompenserar detta för smutsen senare i loppet? Just VL är ju längre än alla andra lopp och andelen smuts borde ju vara högre. Har läst i andra trådar om hur stålsicklat funkat märkbart bra under andra halvan av VL. Kanske är så att man vid kallare fören kan lägga lite extra godis som under viss sträcka ger en bonus men att man vid varmare fören bör undvika pga smutsabsorbtion?"

Bristen på svar kan nog bero på att du ställer frågan så att 1) och 2) kräver någon slags kvantifiering, kanske i % eller minuter på ett Vasalopp, något som är extremt svårt att ge (se diskussionerna om Pölders påstående att pulver ger cirka 1h på ett Vasalopp till exempel). Inte heller ett glidtest (i sekunder eller meter) ger ju något svar på den frågan (fast det är klart, med lite räkning man kan räkna om resultaten till ökad friktion och senare till tid på ett VL med antagande om oförändrat effekt - fast skillnad på glidet i högfart/lågfart fångar man ju inte då direkt iaf).

 

 

Kort sammanfattning på både 1) och 2) från de som förespråkar stålsickling är kanske (jag påstår inte att det är sant, men det är kanske en sammanfattning av debatten):

 

Ståsicklat har tillräckligt mycket fördelar (ex. suger mindre smuts) för att det totalt över ett långt lopp (oklart hur långt) ger dig en bättre tid (oklart hur mycket bättre) än den perfekta vallningen. På kortare lopp (oklart hur kort) är dock en perfekt vallning (oklart hur ofta man får till den) snabbare än stålsicklat (oklart hur mycket). Pris och enkelhet (ex. tid) mellan metoderna är ytterligare skillnader.

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

Hej, jo, jag vet att det är svårt, var väl ute efter erfareneheter med så mkt fakta i som möjligt. Vet att det inte finns några klara svar, då hade det ju inte funnits någon anledning till 126 sidor i denna tråden :-)

 

Jag försöker omformulera min fråga. Efter X mil, är vallan borta då? Eller finns det rester som suger mer smuts än vad ett rent belag skulle ha gjort. Dvs om jag lägger en HF+pulver som ger mig bra glid första 2 milen, kommer jag få sota för detta de andra 7 milen eller blir det i värsta fall lika dåligt/bra som ovallat efter att vallan slitits ut?

Link to comment
Share on other sites

Hej, jo, jag vet att det är svårt, var väl ute efter erfareneheter med så mkt fakta i som möjligt. Vet att det inte finns några klara svar, då hade det ju inte funnits någon anledning till 126 sidor i denna tråden :-)

 

Jag försöker omformulera min fråga. Efter X mil, är vallan borta då? Eller finns det rester som suger mer smuts än vad ett rent belag skulle ha gjort. Dvs om jag lägger en HF+pulver som ger mig bra glid första 2 milen, kommer jag få sota för detta de andra 7 milen eller blir det i värsta fall lika dåligt/bra som ovallat efter att vallan slitits ut?

Jag tror att vallan är borta efter x antal mil. På ett stålsicklat (p-cut eller kuzmin) finns då heller inget extra som får mer smuts att fastna. Då får jag bättre glid en bit tack vare vallan och efter det ok glid på ett bra behandlat belag fritt från microhår.

Link to comment
Share on other sites

Vill bara hälsa att jag idag för första gången provade stålsicklat. Hade mest läst runt lite här och sett någon instruktionsvideo men det var ju riktigt enkelt! Sicklade mina madshus-skidor med nyinköpt kuzmin universal. Kändes som att glidet var klart bättre efteråt också - nu blir det stålsicklat på Vasaloppet!
Link to comment
Share on other sites

Ja det var väl inte så svårt som vissa vill påstå? :)

Vill bara hälsa att jag idag för första gången provade stålsicklat. Hade mest läst runt lite här och sett någon instruktionsvideo men det var ju riktigt enkelt! Sicklade mina madshus-skidor med nyinköpt kuzmin universal. Kändes som att glidet var klart bättre efteråt också - nu blir det stålsicklat på Vasaloppet!
Link to comment
Share on other sites

Vill bara hälsa att jag idag för första gången provade stålsicklat. Hade mest läst runt lite här och sett någon instruktionsvideo men det var ju riktigt enkelt! Sicklade mina madshus-skidor med nyinköpt kuzmin universal. Kändes som att glidet var klart bättre efteråt också - nu blir det stålsicklat på Vasaloppet!

Ingen blodförlust? ;)

Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Vill bara hälsa att jag idag för första gången provade stålsicklat. Hade mest läst runt lite här och sett någon instruktionsvideo men det var ju riktigt enkelt! Sicklade mina madshus-skidor med nyinköpt kuzmin universal. Kändes som att glidet var klart bättre efteråt också - nu blir det stålsicklat på Vasaloppet!

Ingen blodförlust? ;)

Nejdå, inte ens nära. Slant någon enstaka gång men kunde bara sickla över det väldigt lilla hack som detta resulterade i.

 

Valde att bara sickla glidzonerna och inte fästzonen, och funderar nu på om detta kan göra att fästzonen hamnar lite lägre (tjockare) än tidigare. Tror ni detta spelar någon roll eller sicklar man så lite så att jag borde kunna ha samma zon som tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Första gången med sicklade skidor i fäders spår, dessutom var de sicklade av enklaresport så bättre än så blir det knappast.

 

Upplevde ett bra men inte överlägset glid på myrarna men en bit in i loppet så tror jag inte nån hade bättre skidor än jag, nu ska vi bara upfinna en sickel som används i fästzonen för fäste så slipper vi vallaproducenterna helt...

Link to comment
Share on other sites

Leonid skriver på Facebook att man inte behöver sandpappra fästzon när man stålsicklar. Kan detta verkligen stämma??? Jag tvivlar!

I princip har han väl rätt. Men med ruggningen av fästzonen vill man ju har två effekter. Att ta bort resterna av glidvalla och att skapa en grov yta. I båda fall ska fästvallan fastnar bättre. Har man inget glidvalla om man stålsickla, så behöver man inte bryr sig om glidvallarester. Men för att får bättre 'fäste' av fästvallan genom att skapa en grov yta, skulle jag ändå rugga med sandpapper.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mig ett par nya Atomic Vasa Race Classic till årets säsong. Valet föll på dessa då spannet såg ut att vara bäst på dom. Eftersom jag har stålsicklat min tidgare skidor i flera år var det givet att även dessa skulle stålsicklas. Jag blev dock lite tveksam när jag läste om att Atomic skulle vara lite svårsicklade. Detta visade sig också stämma till viss del. Sickel hade lätt för att skära fast och belaget reagerade lite märkligt. Lyckades faktiskt med att få ett lite jack som dock gick att sickla bort. Detta var väl mitt eget fel som inte såg till att hålla ner ett finger på varje sida om skidan.

 

Nu fick jag väl till skidorna hyffsat och med spänd förväntan fick dom sitt elddop vid Fabriskloppet utanför Ö-vik. Till med glädje kunde jag konstatera att jag inte blev ifrångliden av någon men fick i flera backar resa mig upp för att inte glida på framförvarande. Då hade jag bara stålsicklat och inte rillat trots att rillning säkert hade varit en fördel i ganska ny snö och nollgradigt.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...