Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Jag skärde mig på sickeln i julas.

Har inget vallaställ utan försöker få fast skidorna på nåt sätt. Slant och fick ett litet jack i tummen...

 

Vad ska man ha för ställ för att få fast skidorna för sickling? dom där billigaste rangelställen lär ju inte duga, eller?

Grattis madbear. Den enda vi hittills hört klarat av att skära sig på sickeln. Men det verkar ju inte ha varit mycket allvarligt.

 

Jag råkade just se att det nu (som väntat) dyker upp mindre seriösa aktörer även beträffande Kuzminsickling, som ju blivit ett etablerat namn:

http://www.facebook.com/pages/Kuzmin-Ski-Technology-AB/177000155701067?ref=stream

 

Jag tycker absolut inte om detta, och uppmaner eratt noga syna denna aktör och andra innan ni använder dem. Jag rekommender då hellre Enklaresport som står i Mora och garanterat använder vassa Kuzminsicklar när han utför sina sicklingar och dessutom kompletterar med pefekt borstning och rillning.

 

Jag har just börjat hämta mig efter mina två nya öppna spår på garanterat Kuzminsicklade skidor. Tiderna blev 6.45 (c:a) och 7.10 de båda dagarna denna gång. Att det inte blev bättre beror INTE på sicklingen utan på att jag fick slita ordentligt ont på bakhala skidor båda dagarna när dagsmejan satte in och givetvis på att jag nog få se sanningen i vitögat, åldern får allt större betydelse. Just nu alltså 56 genomförda Vasalopp/öppna spår, varav 20 på stålsicklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag skärde mig på sickeln i julas.

Har inget vallaställ utan försöker få fast skidorna på nåt sätt. Slant och fick ett litet jack i tummen...

 

Vad ska man ha för ställ för att få fast skidorna för sickling? dom där billigaste rangelställen lär ju inte duga, eller?

Titta här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8140

 

Byggde själv ett enligt Stigdaniels modell (längre ner på sidan) skruvade ihop allt på 5 minuter :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skärde mig på sickeln i julas.

Har inget vallaställ utan försöker få fast skidorna på nåt sätt. Slant och fick ett litet jack i tummen...

 

Vad ska man ha för ställ för att få fast skidorna för sickling? dom där billigaste rangelställen lär ju inte duga, eller?

Förbjud genast dessa farliga verktyg! Nu finns det ju bevis!

Link to comment
Share on other sites

Jag skärde mig på sickeln i julas.

Har inget vallaställ utan försöker få fast skidorna på nåt sätt. Slant och fick ett litet jack i tummen...

 

Vad ska man ha för ställ för att få fast skidorna för sickling? dom där billigaste rangelställen lär ju inte duga' date=' eller?[/quote']

Förbjud genast dessa farliga verktyg! Nu finns det ju bevis!

Ännu farliga med klister.

La det på tjejens skidor till tjejvasan, strök ut med tummen... tog sedan en snus vilken inte smakade riktigt bra, kan inte vara hälsosamt... med klister då :P

 

För övrigt så hade jag sicklat hennes skidor hela natten och hon uttryckte sig något liknande: har aldrig haft så här bra glid!!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag skärde mig på sickeln i julas.

Har inget vallaställ utan försöker få fast skidorna på nåt sätt. Slant och fick ett litet jack i tummen...

 

Vad ska man ha för ställ för att få fast skidorna för sickling? dom där billigaste rangelställen lär ju inte duga' date=' eller?[/quote']

Titta här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=8140

 

Byggde själv ett enligt Stigdaniels modell (längre ner på sidan) skruvade ihop allt på 5 minuter :)

Wow,tack!! ... det här forumet alltså, vilka hjältar.

Link to comment
Share on other sites

Jodu...

Men varför?

Är pulver så bra? Berätta för en stålsicklare! :)

Pulver är svindyrt = bra

Var lugn apelsin. Du kan vara helt säker på att på den nivå vi åker på så ger vår stålsickling kanonglid på ett billgt och enkelt sätt och utan att riskera miljö och vår egen hälsa. Det kommer allt fler artiklar om detta och det är förunderligt att trots detta vallaindustrin desperat håller stånd att vi skall lägga fluorer för vinna si och så mycket tid på Vasaloppet (1-2 timmar ser dock ut att nu ha krymt till kanske 30-40 min. efter anmälan om jag förstått det rätt) Jag bifogar bara en ny artikel jag hittade efter enkel googling:

http://sn.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=314876&CFTOKEN=87755600&id=1798

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop,

 

Har några repor som bör sicklas bort inför söndag, men pga olika omständigheter kommer jag inte att kunna stå på snö mellan sickling och lopp. Har ju snackats en del om att det är lite sämre glid de första 2 milen efter sickling. Min fråga är om den här glidförsämringen är stor, och om jag kan komma runt den på något sätt, typ polera med någon borste? Stålborste utan tryck några minuter per skida brukar jag köra, men utöver det?

Link to comment
Share on other sites

körde helt nystålsicklat ( iofs + primateria polerpapper + peak glide + polerpapper). på söndagens ös.

 

rill julgran ganska kraftigt.

 

var ej särskilt feg med fästvallan, ingen som hade märkbart bättre fäste. (vr55, vr 55, vr50,vr50, vr 45, vr 45). ngt kortat zon.

 

roto stålborstat redigt mkt samt rotonylon samt kuzmins "motsv t nylon"

 

Ingen som gled bättre vad jag noterade, ngn handfull jag gled ngt bättre än. - placeringarna 10-25.

 

klart du ska stålsickla inför VL, har jag redan gjort, även om skidorna iofs nog inte åsamkades ngn åverkan alls av ÖS. - å sedan borsta intill förbannelse

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop,

 

Har några repor som bör sicklas bort inför söndag, men pga olika omständigheter kommer jag inte att kunna stå på snö mellan sickling och lopp. Har ju snackats en del om att det är lite sämre glid de första 2 milen efter sickling. Min fråga är om den här glidförsämringen är stor, och om jag kan komma runt den på något sätt, typ polera med någon borste? Stålborste utan tryck några minuter per skida brukar jag köra, men utöver det?

Det beror nog även hur långt upp i fältet du är hur du glider i förhållande till andra. Min erfarenhet från numera led 5 start är att det är svårt att avgöra om jag har bättre eller sämre glid än många de första milen. Jag blir dock mest passerad här eftersom starkare åkare från bakre led helt enkelt stakar ifrån mig på myrarna. I de små utförsbackar som finns är jag överraskad att jag trots detta har likvärdigt glid, ibland tom. bättre redan tidigt. den stora fördelen upplever jag oftast efter Evertsberg, och det ser ju ut som att den statistik som Niklas preesenterade ger visst fog för detta.

En stor fördel som stålsickling ger mig är när jag som nu åker båda öppna spåren. Jag åker helt enkelt på samma skidor utan att göra något åt glidytorna utom möjligen något drag med borsten. DEenna gång blev tiderna 6.45(c:a) och 7.10 på deta enkla vis utan att jag behövde jobba ihjäl mig med någon yterligarev preparwering.

Idag hörde jag ett annat rykte om vallaindustrins desparata försök att tjäna mer pengar: De hade skrivit ett nytt 20 årigt avtal med en 86 årig gumma i Sälen för att kunna utnyttja hennes hus och domäner för att pungslå oss motionärer.

* Är detta bara ett illvilligt rykte (vilket jag verkligen hoppas) eller är det verkligen sant ?

Link to comment
Share on other sites

Hej allihop' date='

 

Har några repor som bör sicklas bort inför söndag, men pga olika omständigheter kommer jag inte att kunna stå på snö mellan sickling och lopp. Har ju snackats en del om att det är lite sämre glid de första 2 milen efter sickling. Min fråga är om den här glidförsämringen är stor, och om jag kan komma runt den på något sätt, typ polera med någon borste? Stålborste utan tryck några minuter per skida brukar jag köra, men utöver det?[/quote']

Det beror nog även hur långt upp i fältet du är hur du glider i förhållande till andra. Min erfarenhet från numera led 5 start är att det är svårt att avgöra om jag har bättre eller sämre glid än många de första milen. Jag blir dock mest passerad här eftersom starkare åkare från bakre led helt enkelt stakar ifrån mig på myrarna. I de små utförsbackar som finns är jag överraskad att jag trots detta har likvärdigt glid, ibland tom. bättre redan tidigt. den stora fördelen upplever jag oftast efter Evertsberg, och det ser ju ut som att den statistik som Niklas preesenterade ger visst fog för detta.

En stor fördel som stålsickling ger mig är när jag som nu åker båda öppna spåren. Jag åker helt enkelt på samma skidor utan att göra något åt glidytorna utom möjligen något drag med borsten. DEenna gång blev tiderna 6.45(c:a) och 7.10 på deta enkla vis utan att jag behövde jobba ihjäl mig med någon yterligarev preparwering.

Idag hörde jag ett annat rykte om vallaindustrins desparata försök att tjäna mer pengar: De hade skrivit ett nytt 20 årigt avtal med en 86 årig gumma i Sälen för att kunna utnyttja hennes hus och domäner för att pungslå oss motionärer.

* Är detta bara ett illvilligt rykte (vilket jag verkligen hoppas) eller är det verkligen sant ?

Jag tycker också att den största fördelen med stålsickling är som du skriver; bara några drag med borsten och åk! :)

Lycka till i morgon!

Link to comment
Share on other sites

Ni som såg 5-milen på VM kan ju bara konstatera att vallade skidor inte höll mer en 1 mil, och att det behövdes bytas. Dom som inte bytte skidor blev frånåkta.

Nu beviser ju det dock bara precis att nyvallade skidor glid bättre än skidorvallade för en mil sen. Det är inget bevis för att stålsicklade skulle vara bättre än något av dem, eller att de tappar mer andra milen.

 

Det är därför det vore väldigt interssant med tester över långa avstånd med ett tiotal åkare, under minst 5 mil, där man mäter både högfarts och åkfartsgild varje mil. Och sen vill man testa det i flera olika fören. Osv :)

Link to comment
Share on other sites

Ni som såg 5-milen på VM kan ju bara konstatera att vallade skidor inte höll mer en 1 mil, och att det behövdes bytas. Dom som inte bytte skidor blev frånåkta.

Nu finns det faktiskt en massa olika glid vallor och olika typer av glid vallor så "vallade skidor" är inte ett väldigt klart begrepp.

 

Det de gör när de tror att det är en fördel (korta lopp och möjlighet till skidbyte) är att använda diverse toppnings vallor som ger väldigt bra glid en kort sträcka. Om de hade vallat får ett långlopp hade de antagligen vallat på ett annat sätt, hårdare vallor som håller längre och tar åt sig mindre smuts och antagligen ingen toppningsvalla som kan ge sämre resultat efter ett tag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...