Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tänkte att jag nu efter Vasan skulle ge mitt bidrag till tråden (som jag följt flitigt).

Körde 5000m den 29Feb på 19:44

PM5, 74kg, 180cm, motstånd 5, 52s/m, 91% snitt hrm

 

Vasan från led4 (andra raden) gick på 5:32 och total placering 1941.

Bumpar tråden lite :)

 

Nytt PB i måndags lyder 19:18

PM5, 72,5kg, 180cm, motstånd 7, 51s/m, 94% snitt hrm

 

Ska bli kul att se vad det räcker till i Wickströms undersökning!

 

God jul skidvänner

Link to comment
Share on other sites

Provade en 5000m för en vecka sedan, inte fullt max då det inte va planerat, PM5 väggmonterad. 17.50 på motstånd 10, öppnade kontrollerat första halvan på 9.01 å sedan ökande tempo eftersom andra halvan på 8.49 med sista 500m som snabbaste.

178cm lång å 73kg tung ungefär.

 

Ska bli spännande att se vad det räcker till i vinter i spåren, körde förra vintern som snabbast 18.37 men då va den inte väggmonterad å startade i elitledet på vasaloppet men kom in på plats 238 då jag inte alls va tränad för sträckan. I vinter är jag både starkare och mycket uthålligare, siktar i år på topp 100.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Väggmonterad PM5.

 

Motstånd 7.

 

Vikt 96 kilo, 184 cm lång.

 

Tid 19:05.

 

Stod i led 6 senast.

 

Vad säger ni proffs, var är jag i led idag enligt detta test?

 

//Goopen

10 km i skierg är mentalt utmanande! Körde på 41:55 igår

5 km 20:13

Vikt 81 kg längd 188 cm

Inte åkt någon tävling men skulle va grymt nöjd med led 6 tid

Intressant. Ni båda drar betydligt snabbare än mig. Jag drar runt 22 min och väger 62kg. Men är betydligt bättre än led 6 nivå. Vikten spelar en väldigt stor roll på SkiErg. För att inte tala om tekniken på snö. Jag drar mycket sämre än de flesta här inne ser jag. Jag är led3 på vasan.
Link to comment
Share on other sites

Intressant. Ni båda drar betydligt snabbare än mig. Jag drar runt 22 min och väger 62kg. Men är betydligt bättre än led 6 nivå. Vikten spelar en väldigt stor roll på SkiErg. För att inte tala om tekniken på snö. Jag drar mycket sämre än de flesta här inne ser jag. Jag är led3 på vasan.

 

Liknande för mig. Ska dra sub-20 på min väggmonterade PM3... vilken dag som helst snart... ;)

Skvalpar mellan led 3 och 4 beroende på årsform och snötillgång.

Link to comment
Share on other sites

Liknande för mig. Ska dra sub-20 på min väggmonterade PM3... vilken dag som helst snart... ;)

Skvalpar mellan led 3 och 4 beroende på årsform och snötillgång.

Drömmen är att ha ett eget träningsrum. Då hade jag haft en cykeltrainer, skierg, lite lösa vikter, nån umpabumpaboll och skivstång.Då skulle man säkert kunna formtoppa sig på skierg och dra ner mot 20 men vetefan. Jag är för myggig.
Link to comment
Share on other sites

Pers idag på 5 000 m. 20min 28 sek motstånd 8 första 3km o motstånd 10 sista 2km. PM3 fristående. 78kg, 183cm.

Hoppas ta mig in topp 1000 på årets Vasalopp. I jämförelse här ser det dock inte så ut. Men jag hoppas på andra egenskaper skall hjälpa mig i Vasaspåren. Det har trottsallt gått 15 ggr tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tror ni lättviktare har en fördel. Vi tunga har ju mer muskler att syresätta.

Jag tar iaf 220 i marklyft och 165 i knäböj och 125 i bänk.

Men inte hjälper det mig uppför de satans backarna i vasan

Du är helt fel ute. Generellt drar tyngre personer drar SkiErg bättre. Åtminstone om vi talar om 5000m. Fråga Herr Wickström och det stämmer väldigt bra i min träningskrets.
Link to comment
Share on other sites

Nytt pers idag!

Tid:18:37

Motstånd 6,5

Jag väger 70 kg

Hoppas på led 2 i vasan.

Vad tror ni?

Är du lika bra på långloppslängdskidåkning som Skierg så klarar du led 2 galant. Jag har startat från led 2 eller bättre vid 15 tillfällen men aldrig dragit 5k snabbare än 20.28.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma. Jag har gått in topp 1000 mina tre senaste Vasalopp, o har ett Pers på 5000 på skiergen på 18,54. Så nog har du goda förutsättningar för led 2 allt.

 

Är du lika bra på långloppslängdskidåkning som Skierg så klarar du led 2 galant. Jag har startat från led 2 eller bättre vid 15 tillfällen men aldrig dragit 5k snabbare än 20.28.

Link to comment
Share on other sites

Testade ett långpass på SkiErgen i dag. Satte på senaste Vasaloppet på tv:n och drog igång. Körde tre timmar (rekord för mig) och hann 34 km. Det gick inte allt för snabbt men det viktigaste var att hålla A1-puls genom hela passet. Motståndet varierade mellan 1 - 10...

 

Låter kanske som ett tråkigt pass men faktum är att det var mycket roligare än jag trodde! Kan nog bli fler sådana pass i vinter eftersom vi inte har någon snö här i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...