Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

5000 på 22:20, motstånd 5.  186/93, led 7 typ.

 

Efter nyår borde det kunna vara under 21 minuter och under 90 kg. Test efter 6 veckor luftvägsinfektioner. Noll hårdhet i kroppen och inget flås. Förra året 6 timmar skidträning innan VL pga skada, önskar av tomten några friska månader och kunna köra ett hedervärt VL den här gången ... 

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket spelar vikten in på vilket motstånd man kan åka snabbast med på säg 5000m?

Är det svårare att åka lika snabbt på motstånd 10 som på säg mostånd 7 om man väger lite?

Är 178cm lång och väger nånstans 72-73kg. Inte provat maxa 5000m utvilad men körde ett pass på motstånd 10 på 19:10 då jag endast tryckte på hårt i ca 2000m och var väldigt trött och slut i kroppen redan innan så det inte gick att ta i riktigt.

Har endast kört Skierg några få gånger och alltid på motstånd 10.

Link to comment
Share on other sites

Har det blivit svårare att ta sig in i Elitledet eller Led 1 idag än det var 2012 tro?
Åkte senast 2012 där jag startade i Led 2 och åkte upp mig ca 4-500 placeringar under loppet till 470:e så jag seedade upp mig till Led 1 för 2013, sen blev det inte att jag åkte nått mer.

Jag vet inte alls hur jag står mig mot andra åkare idag och måste ju köra några seedningslopp då man blivit av med seedningen. Men jag är både starkare löpare, åtminstone runt 36min på milen på vinterföre, och tror jag är en betydligt starkare stakåkare nu, körde ett 47km rent stakpass på rätt tuffa spår med 1100höjdmeter i stigning idag med endast ett stopp för dryckesintag, först efter 40km som jag började känna mig seg. 

Link to comment
Share on other sites

Haha vad illa. Läste lite i tråden innan jag begav mig till gymmet för att kolla vart jag ligger. Det jag missade i all stress var att ni kör 5000m. Värmde upp med 10min löpning och körde igång triceps. Ställde in stakmaskinen på motstånd 8 och 10000m och stakade igång. Såg beräknad målgång på 38min och tänkte att det kan inte stämma efter jag sett era tider och tryckte på extra. När 5000m var passerade var krafterna slut och besvikelsen total. Kom iaf i mål på 43min! Nu är jag ingen erfaren stakmaskin snubbe men nästa pass blir 5000m så får vi se vart man hamnar :)

 

Led 3

74kg

Du beskrev just min första säsong på SkiErg när jag körde det föga sofistikerade upplägget "Milen på 10an så hårt jag kan" på alla pass :).

 

Passerade i allmänhet 5km runt 20:00 och sen dog jag alltid någonstans mellan 6 och 7 kilometer och så var det bara frågan om vad jag orkade slita in mig på (hade allt mellan 40:30 och 42:30).

 

Persen är annars med gamla maskinen 19:40, 40:25 och 1:28:11 med 187cm, 77kg och stabil led 5-åkare (så jag är väl tyvärr beviset på att SkiErg-kapacitet inte betyder så mycket när man väl är på snö :))

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Denna formel sammanfattar skidforums 5000m-tider baserat på vikt. Slår du din tid?

 

Tid 5k = 26,7 - (kg x 0,0851)

 

Obs. Tiden anges i minuter. Decimalerna måste gångras med 60 för att ge sekunder.

Kom du fram till att motståndet var irrelevant eller att man antas köra på det man trivs med?
Link to comment
Share on other sites

Kom du fram till att motståndet var irrelevant eller att man antas köra på det man trivs med?

Dragmotstånd var en av de faktorer jag inte lade in i excel, fick intrycket ett det inte spelade någon större roll. Däremot har jag data för vikt, längd, bmi, startled, tid 500m, tid 500m, tid 10.000m. Hade varit intressant att få med placering på vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Fullkomligt överförtjust i att någon nördar ner sig totalt i detta och skapar en formel :). 

 

Har dock lite funderingar kring hur jag skall räkna och ett konstaterande om jag räknat rätt. 

 

Enligt din formel får jag ett värde på 5k=26,7-(68x0,0851)    5k=20,9132   Hur menar du att att jag skall göra med decimalerna? Multiplicerar jag dem med 60 får jag 0,9132x60=54,792. 

 

Betyder det att formeln ger mig en tid på ca 20,55 på 5k? Mitt faktiska pers ligger på 18.54 så om jag räknat rätt ger formeln ett tidsfel på ca 2 min på mig. 

 

Hur som helst är jag som sagt imponerad att någon tar sig för och försöker förklara 5k tid med en formel. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...