Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Vad ska man säga om att det för mig tog 6-7 minuter efter passet o komma ner under a1 ?

Menar du att komma ner i A1-puls eller att komma under A1 puls (dvs i princip vilopuls)? Det senare låter rimligt' date=' det första kanske lite väl.

 

Själv är jag ju heeeelt död efter ett sånt pass, nu blev jag sugen på att försöka maxa 5000m imorgon bitti bara för det. :)[/quote']

Nja just under A1 är väl fortfarande ganska långt kvar till vilopuls.. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vad ska man säga om att det för mig tog 6-7 minuter efter passet o komma ner under a1 ?

Menar du att komma ner i A1-puls eller att komma under A1 puls (dvs i princip vilopuls)? Det senare låter rimligt' date=' det första kanske lite väl.

 

Själv är jag ju heeeelt död efter ett sånt pass, nu blev jag sugen på att försöka maxa 5000m imorgon bitti bara för det. :)[/quote']

Nja just under A1 är väl fortfarande ganska långt kvar till vilopuls.. :-)

Ja okej, hur definierar du A1, 60-75%? Jag har nog inte ställt in någon undre gräns på min klocka iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Menar du att komma ner i A1-puls eller att komma under A1 puls (dvs i princip vilopuls)? Det senare låter rimligt' date=' det första kanske lite väl.

 

Själv är jag ju heeeelt död efter ett sånt pass, nu blev jag sugen på att försöka maxa 5000m imorgon bitti bara för det. :)[/quote']

Nja just under A1 är väl fortfarande ganska långt kvar till vilopuls.. :-)

Ja okej, hur definierar du A1, 60-75%? Jag har nog inte ställt in någon undre gräns på min klocka iaf. :)

Ja 60-75%. Om man ligger på 64% är det ganska lång bit kvar till vilopuls, som för mig är på 21% om man räknar på %HRmax och inte HRR.

 

Missförstår vi varann?

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

Nja just under A1 är väl fortfarande ganska långt kvar till vilopuls.. :-)

Ja okej' date=' hur definierar du A1, 60-75%? Jag har nog inte ställt in någon undre gräns på min klocka iaf. :)[/quote']

Ja 60-75%. Om man ligger på 64% är det ganska lång bit kvar till vilopuls, som för mig är på 21% om man räknar på %HRmax och inte HRR.

 

Missförstår vi varann?

Nej vi missförstår nog inte varann, jag använder ju dock inte % av pulsspannet. Då måste du för övrigt få andra värden på a1 än standarden 60-75%?

Jag skrev lite slarvigt och menade väl att under A1 zon så är det ju ingen "träningspuls" längre.

Link to comment
Share on other sites

Ja okej' date=' hur definierar du A1, 60-75%? Jag har nog inte ställt in någon undre gräns på min klocka iaf. :)[/quote']

Ja 60-75%. Om man ligger på 64% är det ganska lång bit kvar till vilopuls, som för mig är på 21% om man räknar på %HRmax och inte HRR.

 

Missförstår vi varann?

Nej vi missförstår nog inte varann, jag använder ju dock inte % av pulsspannet. Då måste du för övrigt få andra värden på a1 än standarden 60-75%?

Jag skrev lite slarvigt och menade väl att under A1 zon så är det ju ingen "träningspuls" längre.

Ja det har du rätt i! Undantaget är väl ev. fetmax förstås.

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är nybörjare på Skierg och har under den sista tiden kört ett antal 5000m pass. Började på 23min men sen har det blivit 21.45, 21.29 och 20.28. (177cm lång och 77kg)

 

Det två sista passen körde jag med en dags mellanrum men i sista så ändrade jag tekniken lite och gick upp mer på tårna i varje tag efter att ha studerat Youtube-videos.

 

Har en målsättning att klara medaljen på Vasaloppet (en dag) och efter att kollat igenom alla Skierg-trådar här på forumet känns det som om jag börjar närma mig målet även om jag förstår att det är svårt att jämföra tider i Skierg och VL.

 

Förra vintern höll jag cirka 3.55/km på en 30km runda men fick inte till det på vasan pga obefintlig sömn 2 nätter innan samt vallningen.

 

ÖSS 2012 7.12 VL 2013 7.24 (led7)

 

I dagsläget ligger jag på 5-8 pass i veckan fördelat på Gym, Skierg, Roddmaskin (Tabatha) och Rullskidor. Hade behövt haft mer långpass men det är svårt att hinna med dem.

 

Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man äntligen testat denna stakmaskin typ flera år efter alla andra. Sjukt jobbigt!

 

Körde 5000 meter på 21.44 utan att kräma ut det allra sista men ligger långt efter alla andra verkar det som. Men min låga vikt spelar väl roll? Väger 64 kg fördelade på 177 cm. Åker vasan på 5.15. Är min prestation bra eller dålig i skiergen??

Link to comment
Share on other sites

Då har man äntligen testat denna stakmaskin typ flera år efter alla andra. Sjukt jobbigt!

 

Körde 5000 meter på 21.44 utan att kräma ut det allra sista men ligger långt efter alla andra verkar det som. Men min låga vikt spelar väl roll? Väger 64 kg fördelade på 177 cm. Åker vasan på 5.15. Är min prestation bra eller dålig i skiergen??

Den är bra/normal utifrån din vikt och VL-tid skulle jag säga. Jag har kört på 20.55, väger 71 och körde VL på 5.36

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

Efter tips från Sunlake, tack för det! :)

Erik Wickström har länkat till en inte så dum anordning:

http://erikwickstrom.se/2013/12/18/stakmaskinstraning-med-rullskidor/

http://instagram.com/p/fspUrrh521/#

 

Testade lite fort nu och det verkar fungera bra.

Får finjustera lite lutning bara.

 

Alltid skoj med lite nya idéer så man inte blir uttråkad på 3-timmarspassen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Efter tips från Sunlake, tack för det! :)

Erik Wickström har länkat till en inte så dum anordning:

http://erikwickstrom.se/2013/12/18/stakmaskinstraning-med-rullskidor/

http://instagram.com/p/fspUrrh521/#

 

Testade lite fort nu och det verkar fungera bra.

Får finjustera lite lutning bara.

 

Alltid skoj med lite nya idéer så man inte blir uttråkad på 3-timmarspassen. ;)

Varsågoda :) Ser ut som har kör på en ercolina lr va det nu heter?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tjena, Ny både här och på skiergen men tycker det är fruktansvärt jobbigt och kul.

Undrar bara om ni har några bra program för att förbättra sig?

Jag gör just nu 5000m på 21,25min

Svårt dock för en nybörjare att veta om det är en ok eller dålig tid.

Tacksam för alla tips man kan få.

Samt kör ni mycket skierg den här tiden på året eller är rullskidor bättre?

MVH

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Första försöket på 5km på Skierg slutade på 19:37. Använde motstånd 5 - vad använder folk vanligtvis för motstånd/växel för att efterlikna skidor på snö? Använder ni någonsin motstånd 10?

 

Har ni några tips på olika pass att köra på skierg?

Link to comment
Share on other sites

21,25 är en ganska bra tid, beroende på vikt. Dock inte så fantastisk överförbarhet till t.ex. Vasaloppet, någonstans mellan Led 1 och 8? ;)

 

Själv kör jag kring motstånd 6 om jag skulle kört 5km på tid. En del kör på 10. Det kan jag också använda men inte om jag vill köra "snabbt".

 

Vanliga omtyckta pass är 500m intervaller (ca 2 minuter) med 30s vila. Eller 1 kilometers intervaller.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...