Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En rapport från måndagens ÖS:

 

Som polaren sa efter sitt andra Öppet Spår: "Stålsicklat is tha Sh*t" :-) Hade grymt bra skidor igår efter att kört på stålsicklat (Kuzmin + och Universial) för första gången. Har lärt mig proceduren under vinter och fick till det nu på ÖS. Första jag pratade med som under ÖS, var en kille som gled nästan exakt lika bra som mig, visade sig att han också körde sicklat..

 

På slutet körde jag med en äldre herre som blev lite besviken att all hans dyra pulver valla inte gjorde det något bättre för honom än för mig som enbart körde på sicklat.

 

Blev lite sämre på slutet, men det hade kanske en rillning kunnat fixa? Men annars är jag riktigt nöjd med både tid och skidor. Glidvallan är kastad nu.

Link to comment
Share on other sites

glidvalla...! - nä parafinering har jag lämnat bakom mig' date=' det är omodernt, helt ute.

 

Primateria R-cut, Kuzmin universal 011, 2 drag Kuzmin + 011, 2 halvhårda drag med primateria p-cut + 2 mkt lösa med primateria p-cut. Rillat med 0/-10 riller ganska rejält (då prognos sa -5/+1). Rotoborstat intill förbannelse med stål å nylon. Sååååå fint.

 

fast förresten, skidorna gled piss, det var jag som var rätt stark.[/quote']

Det där verkar ju vara krångligare än att glidvalla.

--

 

He, he, ligger väl ngt i, MEN: även om det jag gjorde tidsmässigt är kanske jfrbart med enbart en glidvallning, så skall ju jämförelsen göras med

1. stenslip, OCH

2. mättning, OCH

3. glidvallning

Link to comment
Share on other sites

Får lov att gratulera glidtestarnestor bjorn12 till en mycket fin insats på Öppet Spår igår! :)

 

6.48 gick han i mål på, en förbättring från fjolåret med precis en timme.

 

Verkar köra enligt samma principer som Lars-Erik med stålsickling och jämnt tempo loppet igenom.

Tack så mycket! Med skammens rodnad på mina skidor måste jag dock erkänna att jag körde på BWLF och 37 cm fästzon med grundvax, VR45 och lite Terva viisi. Gjorde ett test 2 dagar innan med sicklat - sicklat+BWLF - BWLF och sicklat gick oförklarligt dåligt. Sicklat+BWLF gick lika som BWLF men sicklat+BWLF hade jag på ett par RCR som är tyngre än RCS med BWLF, vilket talade för bara BWLF. Dagen före loppet gick sicklat bra igen men det kändes nervöst att satsa på detta utan att ha fått någon förklaring även om förhållandena inte var samma på Hovfjället som i ÖS. BWLF har gått bra hela vintern men jag har inte haft tillfälle att testa i smutsiga spår eftersom det har snöat hela tiden och mest varit nydragna spår. Jag resonerade som så att med nydragna spår och tidig start i ÖS borde jag bara ha några hundra framför mig i spåret fördelade på 4-6 spår så borde spåren inte bli särskilt smutsiga och då visste jag att BWLF gick bra. Lite synd eftersom jag tidigare bestämt mig för att köra sicklat men då med många tester att gå på, vilket jag inte har kunnat genomföra.

I alla fall så lyckades jag med att slå både min granne och hans fru, vilket aldrig hänt förut i ÖS. Jag gled bättre än de flesta andra och ingen gled ifrån mig speciellt mycket under hela loppet. Där det var bra glid hade jag klart bättre och där det var kärvt var det lika. Körde mycket stakning fast glidet varierade som sagt mycket, många klagade över dåligt glid i duschen efter loppet. Bättre glid än ÖS i fjol var det i alla fall. Tidsförbättringen beror säkert mest på mycket mer stakträning, med början på Klarälvsbanan, och bättre före än i fjol.

Link to comment
Share on other sites

Med skammens rodnad på mina skidor måste jag dock erkänna att jag körde på BWLF och 37 cm fästzon med grundvax, VR45 och lite Terva viisi.

Hade du rillat något?

 

Och vad var det för temperatur vid start?

Trodde det var VR40-före?

 

Känns som man skulle åkt igår och krossat 5-timmarsgränsen. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Åkte mitt första ÖS i sön o bestämde mig dagarna innan att köra sicklat. Fick nöjet att träffa Niklas (enklaresport) o LE uppe i Mora. N sicklade o rillade mina o kompisen skidor, (två 8h åkare). Vi hade ruskigt bra glid hela loppet. Vi gled inte ifrån lika mkt de sista 2,5 milen när snön var mjukare men ändå fortare än de flesta andra, i hårt före var det suveränt. Kommer härmed att alltid köra sicklat. Kanske finns det förbättringsområden av sicklingen i varm väder men detta räckte bra för mig.

Har ni inte bestämt inför vasan så tveka inte.

Tack än en gång N.

/P

Link to comment
Share on other sites

Hej,

kan bara instämma med tidigare inlägg - åkte ÖS igår måndag, har aldrig haft bättre glid. Framförallt i jämförelse med övriga åkare. Tror ärligt talat att det inte var ngn som gled om mig i utförskörningen. Detta på egenhändigt fästvallade och stålsicklade (Kuzmin universal) skidor + borstade med stålborste. Skidorna av billigare typ, Atomic Vasa Classic från 2005. Dessutom var detta första gången jag stålsicklat. Tilläggas bör att jag åkt VL 2ggr tidigare men är en motionär som igår åkte på 7 1/2 timma ungefär, bästa tiden hittills. För mig som sällan tränar på snö normala vintrar pga boendeort och därmed inte har möjlighet att testa själv speciellt mycket på just snö så kommer stålsicklat vara min grej framöver. Enkelt och i alla fall perfekt för min del. Igår under loppet var jag väldigt nöjd med att ha läst skidforum och därefter vågat testa stålsickling själv... /H.

Link to comment
Share on other sites

Stålsickling är här för att erövra skidvärlden. Undra varför finnarna hade så bra skidor på VM igår och idag?

 

Jag vet. :)

 

Kan ni gissa?

 

 

Jag körde Halvvasan idag. primateria sicklat belag. Tid 2:11. Hade bra glid hela vägen, upplevde att det gled bättre sista biten då jag gled bättre än de jag åkte med. Nu ska jag optimera skidorna till vasan för att få de ännu vassare och snabbare.

 

Som sagt alla som vallar...släng paraffinerna och köp en sickel och några borstar. Det går åka fort med sicklat. :)

 

Enligt den informationen jag fått går sicklat snabbare vid fuktigare väderlek jämfört mot vallade skidor. Vid kall väderlek är skillnaden mindre.

 

 

Taget från aftonbladet angående dagens vm-lopp 15 km herrar:

 

"Det är bara att gratulera, för finnarna har verkligen hittat nånting som ingen annan har under skidorna, säger Johan Olsson".

Edited by fr.ol
Link to comment
Share on other sites

Med skammens rodnad på mina skidor måste jag dock erkänna att jag körde på BWLF och 37 cm fästzon med grundvax' date=' VR45 och lite Terva viisi.[/quote']

Hade du rillat något?

 

Och vad var det för temperatur vid start?

Trodde det var VR40-före?

 

Känns som man skulle åkt igår och krossat 5-timmarsgränsen. :)

Minus 13 vid start, 10 grader kallare än prognosen och vid målgång var det cirka minus 1. Vågade inte gå på VR40 eftersom prognosen kvällen innan visade plusgrader mitt på dagen. Rillade inget och hade 9/6.2 struktur (Allsport).

Tror nog att du klarat 5 timmar idag, du slog mig ju med en timme på Solstaloppet. Men det var inget drömglid utan bitvis ganska trögt, inte så mycket glatta spår som jag räknat med, lite för mycket sol för det.

Link to comment
Share on other sites

Men det var inget drömglid utan bitvis ganska trögt, inte så mycket glatta spår som jag räknat med, lite för mycket sol för det.

Ja det känns ju att det suger där solen ligger på. :(

Har funderat på detta inför söndagen.

Om man har en +5/-5-riller och en -5/-10-riller från Red Creek, vilken ska man bruka när det är runt -10 på morgonen och kanske nollan mitt på dagen? Har aldrig provat den varmare varianten och är lite rädd att den ska förstöra glidet uppepå myrarna och ner mot Tennäng när kylan ligger kvar men det kanske är obefogat?

Sedan hade jag tänkt dra en rak 1,0 uppepå som avslutning oavsett.

Link to comment
Share on other sites

Stålsickling är här för att erövra skidvärlden. Undra varför finnarna hade så bra skidor på VM igår och idag?

 

Jag vet. :)

 

Kan ni gissa?

 

 

Jag körde Halvvasan idag. primateria sicklat belag. Tid 2:11. Hade bra glid hela vägen, upplevde att det gled bättre sista biten då jag gled bättre än de jag åkte med. Nu ska jag optimera skidorna till vasan för att få de ännu vassare och snabbare.

 

Som sagt alla som vallar...släng paraffinerna och köp en sickel och några borstar. Det går åka fort med sicklat. :)

 

Enligt den informationen jag fått går sicklat snabbare vid fuktigare väderlek jämfört mot vallade skidor. Vid kall väderlek är skillnaden mindre.

 

 

Taget från aftonbladet angående dagens vm-lopp 15 km herrar:

 

"Det är bara att gratulera, för finnarna har verkligen hittat nånting som ingen annan har under skidorna, säger Johan Olsson".

Trots att jag är i samma "läger" som dig och förespråkar stålsickling tycker jag att det börjar bli lite väl mycket snack och väldigt lite Hockey. Du säger i stort sätt i varenda inlägg att stålsicklat är överlägset valla alla kategorier t o m för proffsvallning på korta distanser.

 

Vad är det du vet som bevisar detta? Hur har de testerna gått till? I vilka fören? I kombination med vilken riller/struktur? Villken stålsickel? I kombination med någon mirakelvalla osv.

Edited by Thorrez
Link to comment
Share on other sites

Trots att jag är i samma "läger" som dig och förespråkar stålsickling tycker jag att det börjar bli lite väl mycket snack och väldigt lite Hockey. Du säger i stort sätt i varenda inlägg att stålsicklat är överlägset valla alla kategorier t o m för proffsvallning på korta distanser.

 

Vad är det du vet som bevisar detta? Hur har de testerna gått till? I vilka fören? I kombination med vilken riller/struktur? Villken stålsickel? I kombination med någon mirakelvalla osv.

Träffade fr.ol hos enklaresport uppe i Mora i Söndags och fick då höra lite om fr.ol's kapacitet och jag kan väl säga såhär, har svårt att tro att någon som upprepade gånger kört vasan på under 5-timmar skulle välja och förespråka en glidpreparering som han inte upplever/vet är den bästa. Sen om han verkligen vet vad finnarna har under sina skidor eller bara gissar baserat på egna erfarenheter, det är upp till honom att avslöja....

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det fungerar för mig i alla fören.

 

Det gäller att följa en viss procedur då man sicklar för att få fram en optimal struktur. Med det menar jag att man ska sickla och polera på lite olika sätt. . Det handlar bla om hur man vinklar sickeln och hur man borstar mm. Jag har fått en del tips om hur man ska göra av primaterias grundare. Han om någon borde ju ha koll på läget.

 

Jag körde halvavsan igår och då hade jag inte borstat och sicklat på ett optimalt sätt. Så förhoppningsvis kan skidorna gå att få ännu snabbare. :)

 

Sen hur jag vet att vissa stjärnor kör med detta vill jag inte avslöja, det får någon annan berätta så att jag inte läcker ut något. Men sant är det.

 

Jag tror nog att det kommer att komma ut manualer framöver hur man ska göra för o få de vassaste skidorna. Detta kommer bli intressant framöver.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det fungerar för mig i alla fören.

 

Det gäller att följa en viss procedur då man sicklar för att få fram en optimal struktur. Med det menar jag att man ska sickla och polera på lite olika sätt. . Det handlar bla om hur man vinklar sickeln och hur man borstar mm. Jag har fått en del tips om hur man ska göra av primaterias grundare. Han om någon borde ju ha koll på läget.

 

Jag körde halvavsan igår och då hade jag inte borstat och sicklat på ett optimalt sätt. Så förhoppningsvis kan skidorna gå att få ännu snabbare. :)

 

Sen hur jag vet att vissa stjärnor kör med detta vill jag inte avslöja, det får någon annan berätta så att jag inte läcker ut något. Men sant är det.

 

Jag tror nog att det kommer att komma ut manualer framöver hur man ska göra för o få de vassaste skidorna. Detta kommer bli intressant framöver.

Synd fr.ol att jag inte träffade dig live i helgen som jag hoppats på. DU verkar ju sitta inne med mera säkra uppgifter än de vi andra bara har via "rykten" från de som säger sig ha det från säkra källor. I detta sammanhang, står det just på Text TV att en lättad svensk vallachef förklarar

vad som var felet med tidigare preparering. Han säger: Felet låg på struktursidan. Vi har nu hittat en struktur som inte drar till sig smuts.- Det är ingen valla utan det ligger i skidorna, säger LP.

Min kommentar: Detta om strukturens betydelse har ju fastlagts många gånger på detta forum

och även smutsens betydelse (det betonas ju även i Kuzmin båda avhandlingar). Och det ovanstående motsäger ju inte det fr.ol framfört så jag väntar mig en spännande fortsatt utveckling.

Min anmärkning: Jag har fått flera email och samtal från tillverkare, säljare och anändare av "strukturverktyg" som inte redovists i detta forum. En huvudmening är att våra diskussioner på skidforum (speciellt i denna tråd) definitivt har påverkat utvecklingen och nu kanske tom på landslagsnivå. Oberoende om det är så eller inte så har det definitivt påverkat att många motionärer fått ett nytt bra alternativ. Och eftersom det finns så starka krakter i samhället som motverkar detta (åtminstone ram till dags dato) så tycker jag att vi skall vara stolta att vi fört denna viktiga debatt på en saklig nivå utan allvarliga personangrepp etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det fungerar för mig i alla fören.

 

Det gäller att följa en viss procedur då man sicklar för att få fram en optimal struktur. Med det menar jag att man ska sickla och polera på lite olika sätt. . Det handlar bla om hur man vinklar sickeln och hur man borstar mm. Jag har fått en del tips om hur man ska göra av primaterias grundare. Han om någon borde ju ha koll på läget.

 

Jag körde halvavsan igår och då hade jag inte borstat och sicklat på ett optimalt sätt. Så förhoppningsvis kan skidorna gå att få ännu snabbare. :)

 

Sen hur jag vet att vissa stjärnor kör med detta vill jag inte avslöja' date=' det får någon annan berätta så att jag inte läcker ut något. Men sant är det.

 

Jag tror nog att det kommer att komma ut manualer framöver hur man ska göra för o få de vassaste skidorna. Detta kommer bli intressant framöver.[/quote']

Synd fr.ol att jag inte träffade dig live i helgen som jag hoppats på. DU verkar ju sitta inne med mera säkra uppgifter än de vi andra bara har via "rykten" från de som säger sig ha det från säkra källor. I detta sammanhang, står det just på Text TV att en lättad svensk vallachef förklarar

vad som var felet med tidigare preparering. Han säger: Felet låg på struktursidan. Vi har nu hittat en struktur som inte drar till sig smuts.- Det är ingen valla utan det ligger i skidorna, säger LP.

Min kommentar: Detta om strukturens betydelse har ju fastlagts många gånger på detta forum

och även smutsens betydelse (det betonas ju även i Kuzmin båda avhandlingar). Och det ovanstående motsäger ju inte det fr.ol framfört så jag väntar mig en spännande fortsatt utveckling.

Min anmärkning: Jag har fått flera email och samtal från tillverkare, säljare och anändare av "strukturverktyg" som inte redovists i detta forum. En huvudmening är att våra diskussioner på skidforum (speciellt i denna tråd) definitivt har påverkat utvecklingen och nu kanske tom på landslagsnivå. Oberoende om det är så eller inte så har det definitivt påverkat att många motionärer fått ett nytt bra alternativ. Och eftersom det finns så starka krakter i samhället som motverkar detta (åtminstone ram till dags dato) så tycker jag att vi skall vara stolta att vi fört denna viktiga debatt på en saklig nivå utan allvarliga personangrepp etc.

Och jag tycker det nästan är synd att du själv är alltför blygsam, L-E! Du sitter ju inne med enorma kunskaper inom ämnet och om man tänker efter så är det en enorm bedrift att det blev just DU som blev vald som opponent mot Kuzmins avhandling. Med tanke på att du är professor inom matematik och inte inom Tribologi! Dvs läran om ytor och dess friktion och smörjning.

Men hursomhelst så vore det mycket trevligt och grymt intressant att få vara med på en ev. träff. Restaurang, mitt lilla "krypin"? Annat förslag? :-D

Nu får Ni lösa det här! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det fungerar för mig i alla fören.

 

Det gäller att följa en viss procedur då man sicklar för att få fram en optimal struktur. Med det menar jag att man ska sickla och polera på lite olika sätt. . Det handlar bla om hur man vinklar sickeln och hur man borstar mm. Jag har fått en del tips om hur man ska göra av primaterias grundare. Han om någon borde ju ha koll på läget.

 

Jag körde halvavsan igår och då hade jag inte borstat och sicklat på ett optimalt sätt. Så förhoppningsvis kan skidorna gå att få ännu snabbare. :)

 

Sen hur jag vet att vissa stjärnor kör med detta vill jag inte avslöja' date=' det får någon annan berätta så att jag inte läcker ut något. Men sant är det.

 

Jag tror nog att det kommer att komma ut manualer framöver hur man ska göra för o få de vassaste skidorna. Detta kommer bli intressant framöver.[/quote']

Synd fr.ol att jag inte träffade dig live i helgen som jag hoppats på. DU verkar ju sitta inne med mera säkra uppgifter än de vi andra bara har via "rykten" från de som säger sig ha det från säkra källor. I detta sammanhang, står det just på Text TV att en lättad svensk vallachef förklarar

vad som var felet med tidigare preparering. Han säger: Felet låg på struktursidan. Vi har nu hittat en struktur som inte drar till sig smuts.- Det är ingen valla utan det ligger i skidorna, säger LP.

Min kommentar: Detta om strukturens betydelse har ju fastlagts många gånger på detta forum

och även smutsens betydelse (det betonas ju även i Kuzmin båda avhandlingar). Och det ovanstående motsäger ju inte det fr.ol framfört så jag väntar mig en spännande fortsatt utveckling.

Min anmärkning: Jag har fått flera email och samtal från tillverkare, säljare och anändare av "strukturverktyg" som inte redovists i detta forum. En huvudmening är att våra diskussioner på skidforum (speciellt i denna tråd) definitivt har påverkat utvecklingen och nu kanske tom på landslagsnivå. Oberoende om det är så eller inte så har det definitivt påverkat att många motionärer fått ett nytt bra alternativ. Och eftersom det finns så starka krakter i samhället som motverkar detta (åtminstone ram till dags dato) så tycker jag att vi skall vara stolta att vi fört denna viktiga debatt på en saklig nivå utan allvarliga personangrepp etc.

Och jag tycker det nästan är synd att du själv är alltför blygsam, L-E! Du sitter ju inne med enorma kunskaper inom ämnet och om man tänker efter så är det en enorm bedrift att det blev just DU som blev vald som opponent mot Kuzmins avhandling. Med tanke på att du är professor inom matematik och inte inom Tribologi! Dvs läran om ytor och dess friktion och smörjning.

Eller kanske inom det nya ämnet Lars-Erikologi, d.v.s. läran om praktisk tillämpning av Kuzminsickling. Den här tråden skulle kunna bli en god grund för en avhandling i ämnet :).

Link to comment
Share on other sites

I ett sådant ämne borde väl finnas en kurs i "Lars-Erik logik", så jag ger ett första försök till lektion:

 

Stefan Storvall är ju chef för finska landslagets vallateam. Jag fick ifjol förmånen att diskutera med och se när han och Ronnie Löf (Primateria) testade skidor på Pagla i Boden. Det var imponerande att se deras noggranna testserier som pågick hela tiden jag (och Niklas) var där och åkte långpass si så där 3 timmar (4-4.5 mil). Numera har ju Primateria och finska landslaget ett nära samarbete och de har ett skrivet ganska nytt tvåårsavtal. Jag ringde nyss upp Richard G. på Primateria och enligt honom så hade de fått påringning från finnarna och blivit tackade för "allt" mitt under VM så min logik säger att det nog är mycket troligt att Primaterias grejer haft betydelse i detta sammanhang (men jag har givetvis inget bevis ). Helt klart är att de även har tillgång till

a) Primaterias nya sickel som används för att komplettera strukturen med en kompletterande superfin struktur (denna finns inte i marknaden ännu men kommer säkert snart)

b) Primaterias nya superhårda "valla" som om jag förstår det rätt skall användas för att få den optimala struktur de fått fram att hålla även längre (den skall inte värmas på tror jag, men jag har inte prövat så jag vet inte mer ) Någon som kan förklara detta bättre än mig ?

Link to comment
Share on other sites

Tack för en liten "inside rapport" Lars-Erik

 

För mig är det öppenbart att det numer är struktur som avgör glidet. Jag har också förstått att det ovanpå detta pratats om en toppning av någon form av vätska och detta bekräftas av vad jag läser på Primaterias hemsida:

 

Ny valla från Primateria

 

Det vore mycket intressant att få veta vad det svenska vallateamet gjort för att nu ligga längst fram igen. Larry indikerade i intervjun att det enbart handlade om struktur och val av skidor och då blir man ju än mer nyfiken.

Link to comment
Share on other sites

Tack för en liten "inside rapport" Lars-Erik

 

För mig är det öppenbart att det numer är struktur som avgör glidet. Jag har också förstått att det ovanpå detta pratats om en toppning av någon form av vätska och detta bekräftas av vad jag läser på Primaterias hemsida:

 

Ny valla från Primateria

 

Det vore mycket intressant att få veta vad det svenska vallateamet gjort för att nu ligga längst fram igen. Larry indikerade i intervjun att det enbart handlade om struktur och val av skidor och då blir man ju än mer nyfiken.

Tack för länken! Nu har man beställt den nya vallan och pratat med Rickard på Primateria, intressant! Man ska på med detta direkt på mikrohårsfria ytor, blir tydligen stenhårt och ska sedan borstas.

Link to comment
Share on other sites

Tack för länken! Nu har man beställt den nya vallan och pratat med Rickard på Primateria, intressant! Man ska på med detta direkt på mikrohårsfria ytor, blir tydligen stenhårt och ska sedan borstas.

Givetvis gjorde jag en egen beställning innan jag postade länken ;)

 

Men fan vet om jag hinner testa denna vinter. Är i stugan i Furudal och vi har haft +5 grader idag. Burkvalla bet inte alls (var en chansning) och spåren fulla av kottar och tallbark då det även blåst en del. Är inte alls sugen att lägga klister och få med mig halva skogen hem.

Fryser det på kommer dock Vasaloppet bli snabbt!

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur det går med det här så är det mest tragiska att nu är det samma taktik som gäller från Primateria som vallaföretaget kört innan. Dvs de säger själva att de är bäst och lite krypiska antydningar om landslag och så är det klart.

 

Hur vore det om de kunde redovisa hur bra grejerna egentligen är?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...