Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skien er en grei kald/universalski som vil fungere best i kalde spor da den ikke har noen spesifikk splay i hverken front eller bakpart av skien. Ganske høy kammerhøyde ved halvvekt som vil gjøre at det er mindre sannsynlighet for at smøring vil subbe nedi underlaget men krever også mer teknikk da du må legge skikkelig press på skien for å faktisk få feste.

 

Kort fortalt en kald/universalski som passer best i kalde spor og krever god teknikk for å få bra feste

Link to comment
Share on other sites

Men guter.. dere må forklare.. hvorfor har fullvekts kurven noen å si på glien? når man står med full vekt på skien skal den jo ligge ned for å få feste. det er jo halvvektskurven som viser hva som er over snøen når man glir?

 

Forklar gjerne så jeg skjønner dette. jeg trodde at det var halvvekts kurven som var det eneste som hadde noe å si på dette.

 

hva har fullvekts kurven invirkning på klister vs tørrsmøring.

 

sånn jge har forstått det så betyr en fullvektskurve på 0.4 at man ikke klarer å trykke den ned. dvs dårlig feste?

Link to comment
Share on other sites

Är som sagt ingen expert på Skiselector men det var ju tex god info på Stefan storvalls blogg som länkats till här ovan. På fullvikt går du ju på diagonal eller hur? Sen går du upp på tå när du vill ha fäste, så ett visst spann vill du ju ha på fullvikt om än ej för stort heller! På tå ska det däremot nypa! Men du sa ju att du ville ha den även till klister och det är väl så att den är lite mjuk till klister iaf, har flera tyckt här! Någon däremot?... Sen är det ju hur god åkare du är o det vet jag inte om du skrivit!?! Välj du utifrån det om du tar de hårdare eller det mjukare paret!
Link to comment
Share on other sites

Nei. jeg begynner i år med klassisk. begynte i fjor med skøyting, men vil gå klassisk i år i tillegg pga bedriftsrennene i området går i klassisk.

Jeg håper å kunne gå birken om et år eller to. men kan selvfølgelig ikke hevde meg der.

 

er ganske nybegynner, men vil jo at skiene skal kunne vare i noen år. og jeg tror jo jeg skal kunne bli ok snart.

 

Men setter veldig stor pris på at folk svarer så bra som de har gjort her. veldig bra. :)

Edited by oladonk
Link to comment
Share on other sites

Er absolutt ingen ekspert på dette selv heller, men leser veldig mye om det for tiden.

 

Husk på at de "høye" kurvene fremdeles er ørsmå avvik. Det er snakk om en smørelomme som varierer mellom 0,1mm og 0,6mm for eksempel. I det store og hele er det små detaljer det går i. Tenk deg at du står heeeelt flatt på skien med kroppsvekten i perfekt balanse og du da har 1,48mm klaring ned mot underlaget. Du trenger ikke kante skien mye for at den avstanden skal bli kraftig redusert. Har man da en ski med 0,70mm på halvvekt vil man mye raskere få kontakt med underlaget og dermed kan du få redusert glid. Man får stor forskjell i halv- og fullvektskurver om man flytter skien bare et par cm fremover eller bakover på en skiselector, så om du ikke står i perfekt balanse med vekten plassert nøyaktig 13cm bak balansepunkt så vil du få en annen graf enn hva skiselectoren viser ;)

 

Når man går diagonalgang så glir man jo også med full vekt på en ski, og de kan da være litt risikabelt å ha en for lav fullvektskurve. Har man en myk gangart med fine jevn overganger og et mykt fraspark kan man klare seg med lavere spennkurver enn om man går på en mer voldsom måte. Altså med mye kraft i hvert fraspark. Tenk deg forskjellen når man går sprint i forhold til en femmil. Det blir jo gått på to veldig ulike måter.

En stakeski vil gjerne ha en høyere kurver enn en "vanlig ski" da man gynger en del opp og ned på skien ved staking og at det da er ekstremt viktig at ikke smøringen ligger ned mot underlaget i stake-/glidpartier.

 

Som du ser av kurven du har på skiene dine på fullvekt så dupper den lavt ned ca 10cm bak balansepunktet. Om du da tenker at du legger 4 lag med kaldsmøring, noe som bygger 0,2-0,4mm i høyde vil det ikke være i nærheten av underlaget når du glir med vekten fordelt på begge ski. Derimot når du glir med full vekt på en ski vil en kurve som bygger i denne høyden kunne ha kontakt med underlaget. Er gliden ekstremt viktig for deg bør du kutte smøresonen lenger frem enn de anbefalte 325mm(!?) bak balansepunktet. Husk også at man gjerne legger smøring i pyramideform, og som du ser av fullvektskurven din er den på sitt høyeste punkt ca 10cm foran balansepunktet, så bruk det som en mal når du legger på smøring.

 

Fullvektskurven har noe å si på om det er en klisterski eller kaldski ut fra hvor tykt smøringen ligger under skien. Kaldvoks bygger 0,05-0,1mm pr lag (har jeg lest) mens klister ligger mye tykkere på. Dermed anbefales det en høyere fullvektskurve på klisterski i forhold til en kaldski.

Link to comment
Share on other sites

halla igjen folkens.

Lurte på en siste ting.

når det er klisterføre, hjelper det å flytte bindingen frem eller tilbake med en slik litt for myk til klister ski? for å unngå å subbe? eller er det ikke noe vits å styre med å flytte på etter hva slags forhold som gjelder? vil man merke det på glid/feste å gjøre det? på denne spesifikke skien ang. klister?

Link to comment
Share on other sites

Nån mer får svara då jag aldrig flyttat en bindning, men den är ju väldigt låg o mjuk för att köra klister på den skidan. Hur hård är den hårda skidan då? Men självklart lider du inte så hemskt av den mjuka skidan om det blir klisterföre på Birken som på Vasaloppet:). Jag skulle nog tagit den hårdare skidan men du har väl inte skrivit hur hård den skidan är riktigt va?!
Link to comment
Share on other sites

nei. var å sjekket det.. den virket hardere, ved testing, men skiselector viste at den var litt mykere. halv vekt 0.8 og full vekt 0.12

så det var ikke noe alternativ.

 

eneste alternativ er å kanselere handelen og gå en annen plass, men det har jeg ikke lyst til med mindre denne skien virkelig ikke er brukanes. da jeg ikke får tilsvarende pris andre steder. det var nok en feil egentlig å få hypersonic, exelerator og CCL sko for 2999 når jeg nå ser de selger samme men med excersise binding og rcl sko nå for nesten 4k.

 

ccl skoen er digg å ha på må jeg si!

 

men igjen, jeg må kunne bruke skien ellers er det ikke verdt noe.

og som sagt, jeg skal i allefall gå mindre renn. men de er kortere, max 16km.

og kanskje birken om et år elller to. men det er ikke sikkert heller.

Vasan blir for heavy for meg i de kommende årene uansett. stake 9 mil? hadde jo brukt en uke!

og ja... jeg har vel tenkt at når jeg antakelig går mye mere på tørr voks føre enn klister føre, at dette kanskje er en bra ski alikevel for meg. ny på klassisk som jeg er. lett gått virker den i allefall.

 

så ser vi om jeg får redline kllisterski om et par år heller om jeg virkelig trenger mye klister ;)

 

muligens....håper jeg?

Link to comment
Share on other sites

Oki! Ta den första skidan då! Sen kan du ju experimentera lite med att flytta fram bindningen något hack, borde väl inte vara fel kan man tänka. Det blir säkert en bra skida för dig detta! Sprayklister är jag tveksam till men har inte testat det nämnvärt egentligen. Men det är möjligt att valla rätt så tunt med vanligt klister också! Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

og angående klister. det bygger mindre med grunnklister på spray. og eventuelt spray universal klister. har dere erfaring med det på myke ski? eller er det bare noe elende?

Jag har provat grundklister på spray och det funkar utmärkt.

Speciellt när man har skidor som inte är så höga i spannet så blir det en tunn film bara o mer behövs inte.

Link to comment
Share on other sites

Ska du förbättra glidet bör du flytta bak bindningarna. Fram för bättre fäste.

Jo...... riktigt.... Var väl bara en fråga om vad som händer med oladonks skidor om han flyttar fram ett hack, då hans skidor var väldigt låga under foten, typ... Därav tänkte jag tanken att han - VID KLISTERanvändning - kan experimentera med att flytta fram ett hack och valla kort! :) Det behöver ju inte vara fel tänkt kanske Sunlake? Det kan ju vara värt ett test iaf, då han hade såpass ändå relativt delen under foten, högt spann framåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...