Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Skiselectorns stora brist är att den inte avslöjar var spannet släpper, gör eikermätaren det?

En Eikermätare kan egentligen ge precis samma info som en Skiselector (spannhöjder längs skidans längd som funktion av tryck på en av dig vald punkt), dock mer tidsödande, eftersom den inte samlar kontinuerliga kurvor utan du avläser allt manuellt. Fast den är mer flexibel också, eftersom du kan hantera den som du vill och så att säga få ut rådatan direkt och sedan analysera den hur du vill. Skiselectorn kan också mäta skidans hårdhet, om det är det du menar med "när spannet släpper" - det är dock en kurva man sällan ser, men funktionen finns. Den kan du såklart mäta på en Eikermätare också, men är du intresserad av kurvans karaktär (utöver bara det enkla absoluta värdet) behöver du skriva ned och själv plotta upp ett gäng värden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kurvan över skidans hårdhet och hur den beter sig, snabb kollaps i slutet eller samma hårdhet även sista biten, är ju extremt användbar information. En sådan förmärkning skulle jag vilja se. Vill man inte visa den då kassa kurvor ger osäljbara skidor?
Link to comment
Share on other sites

Kurvan över skidans hårdhet och hur den beter sig, snabb kollaps i slutet eller samma hårdhet även sista biten, är ju extremt användbar information. En sådan förmärkning skulle jag vilja se. Vill man inte visa den då kassa kurvor ger osäljbara skidor?

Möjligen, men jag tror efter att ha mätt mycket att de flesta skidor kan funka bra om man vallar dem rätt efter hur fästzonen beter sig - dock får den inte vara för mjuk eller låg beroende på vallatyp. Ska skriva mer om mina tankar om skidor och kurvor senare.

 

En viktig sak är att den kurvan som ibland fås ut av Skiselector (som du menar) bara är en del av en mycket större ekvation, spannets kollaps syns mycket bättre om man också kan titta på kombinationen av tryck och placering av trycket och titta på resulterande höjder på ett antal olika punkter längs spannet (den du menar mäter ju bara i tryckpunkten, höjdpunkten på spannet är också intressant) - först då förstår du det på riktigt tror jag - det är lätt att övertolka enskilda kurvor och nyckeltal. Det som händer vid frånskjut är ju både en framflyttning av tryckpunkten och en höjning av trycket (har sett siffror på att duktiga åkare kan lägga 2-3 ggr kroppsvikten i tryckpunkten vid frånskjut). Kommer härifrån:

http://biomekanikk.nih.no/xchandbook/ski2.html

Där finns också fina kraftdiagram av hur bra respektiva dålig frånspark ser ut (främst map. på hur mycket kraft som faktiskt används till driv framåt - intressant!). Där finns också uppgift som är bra ledtråd vid vallning - att man vid diagonal glider med cirka 80% av kroppsvikt på glidbenet (pga stavföringen) - det gör att den faktiska spannhöjden vid "helvikt" på bakre tryckpunkt faktiskt blir högre än de nyckeltal man mäter upp. Men som sagt, det är många delar som spelar in.

Link to comment
Share on other sites

Nog kan du få ut allt det du vill i en skiselector. Det fanns mycket mer att ta fram i den en bara den "vanliga" kurvan som folk brukar diskutera här.

Men att bygga saker är ju skoj såklart, och alla har kanske inte tillgång till en skiselector att leka med hur mycket som helst.

Det händer just nu massor hos skiselector, med den nya mjukvaran kommer man kunna göra så mycket mer så mycket enklare än idag.

Men som sagt det finns redan idag många fler sätt att mäta på i en skiselector än dom flesta handlare gör.

 

Men jag förstår nöjet med att bygga egna saker.

Link to comment
Share on other sites

varför hålla på med krångliga hemma konstruktioner när man kan gå till en handlare med Eickermätare eller Skielector och få reda på informationen mycket smidiagare? :)

Haha' date=' en bra fråga faktiskt!

 

Jag väljer att svara i tre steg:

 

A) Du kanske inte är ingenjör Rickard ;)? En del bara gillar att mäta och pula själva, helt enkelt :). Ett nästan sjukligt intresse av mätning, data, analys ;).

 

B) Kul och bekvämt att kunna mäta hemma, testa och fundera istället för att åka iväg till en handlare med Skiselector varje gång man ska mäta ett nytt par (kostar ju en del i längden också med cirka 250:- per gång). Den jag gjort är synnerligen primitiv (våg, tving, med mera - som andra har byggt tidigare. Har dock en alu-balk också så jag får ut båda skidorna manuellt).

 

C) Kanske viktigast: Jag kan mäta så mycket mer! Det händer väldigt mycket med en skidas spann utöver det som standard-Skiselector-kurvorna visar. Nu kan man iofs även i en Skiselector mäta på flera olika vikter och tryckpunkter - då gäller det att ha en handlare med tålamod ;). Jag har mäter vid ett antal olika vikter och vid olika placeringar av tryckpunkt. Eftersom Skiselectorn inte heller visar kurvorna som jag tycker blir intressant ur denna data får man ändå om man nu gjort alla graferna läsa av dem för hand och mata in lite nyckelpunkter i ex. Excel för analys. Jag skulle visserligen hemskt gärna få tillgång till en Skiselector och skriva eget program för styrningen och analys av rådatan... Skulle göra det hela lite snabbare... ;). Och jag tror att Skiselector då skulle bli ett riktigt giftigt verktyg.

 

Och vad ska man med all denna till då??? ;). Fördelen med många mätpunkter är bland annat att man kan interpolera bra, och dra grafer i vilka dimensioner man vill. Har gjort en hel del kompletterande kurvor utöver de jag la in ovan, och av de kan man få en ganska bra bild på intressanta frågor som:

1) Hur ser hårdheten ut på olika skidor - har den knä i kurvan eller går relativt linjärt ned?

2) Hur ser samma skida ut för en som väger 70 kg respektive 67 kilo? (ex. vad blir nyckelmåtten 1.50/0.45/0.10-skidan om man väger några kilo mindre?). Även om jag då kanske inte mätt på just de olika talen går det se lätt av linjerna i kurvorna.

3) Hur beter sig olika märken och typer av konstruktion av spann?

4) Hur olika mäter en skida (de vanliga nyckeltal man brukar titta på) för en åkare på 72 kg med skostorlek 45 jämfört med en åkare med samma vikt men skostorlek 41? (skiljer faktiskt rejält mycket!)

5) Hur påverkar en fastskruvad bindning skidans nyckeltal (hårdhet, spannhöjder, vallningslängder, osv)?

6) Vad händer med samma skida, samma bindning (SNS), samma åkare, men en sko med RS-17-sulan eller en med den gamla med pinnen lite längre fram?

7) Hur påverkar olika monteringar av bindningen? (oj vad mycket man kan ändra karaktär på en skida genom att flytta den en cm framåt eller bakåt)

8) Hur ska man valla skidan? Ex. med hänsyn till lager, tjocklek, längder, och om man vill ha bra glid i diagonalsteget också eller offrar det för lite bättre fäste, osv. Finns vallaficka och hur justerar man vallningen för att passa den? (ev. vallafickas utseende och placering skiljer sig väldigt mycket - satt rejält olika på två Carbonlite jag testade av olika årsmodell) - båda är 812-konstruktion, av samma hårdhet (jag mäter flex på 43 respektive 44 för paren, bara något halvkilo från Fischers märkning). Slutspannets karaktär och placeringen är verkligen olika mellan de två paren - jag har byggt pyramiden helt fel på det ena paret, och med färre lager än jag egentligen kan ha i pyramidformen . och har haft sämre fäste än vad jag skulle kunnat ha (det andra har jag köpt billigt och inte testat än).

9) Hur behöver man kicka olika skidor? (en del kräver verkligen rejäl tåkick för att sitta, en del kan man trycka fast på ett mjukare sätt med mer hela foten - även om de nyckeltal man tittar på och de kurvor man får ut på Skiselector hade sett väldigt lika ut)

10) Vad får samma skida för olika nyckeltal för spannhöjder beroende på vilka punkter man mäter på? Ex. Atomic/Salomon/Caldwell mäter på BP +14 cm, Skiselector på BP +13 cm

11) Några kanske har sett att Caldwell märker ut vallazoner efter tryck halvvikt på BP +8 cm istället för det vanliga BP +14 cm - hur blir zonmärkningen då jämfört med BP +14 cm? (ni som sett kurvan för Brinks vinnarskidor har kanske också noterat att de då mäter kurvans utseende och spannhöjd med just tryck på halvvikt och BP + 8 cm - så fler verkar tycka att den kurvan är intressant)

 

Mycket av sakerna ovan kan man få svar med en Skiselector också genom specifika mätningar när man kommer på vad man vill mäta, men de kontinuerliga kurvor jag har gör att det bara är att läsa av direkt. Är man riktigt kunnig och erfaren kanske man direkt kan eller förstår svaren, men jag är ju inte det men tycker det är kul att lära mig! Återigen skulle jag gärna konstruera en egen mätserie och ett gäng kurvor för en Skiselector, det skulle såklart ge precis samma info!

 

 

Jag har lärt mig en hel del om hur man får en snabb skida med bra fäste av mätningarna, ska se om jag hinner sammanfatta allt i ett inlägg senare!

 

 

Jag tror absolut att en Skiselector är ett utmärkt hjälpmedel hos en handlare, och de vanliga kurvorna man får ut säger mycket och går man efter deras tabell kan det nog bli bra, men det som händer utanför är extremt intressant. Antingen mäter man det som jag, eller så känner man till det och förstår hur den beter sig utanför kurvorna om man har mätt upp många skidor i sitt liv och kompletterar Skiselector med att känna och sedan har en riktigt gedigen kunskap om hur man plockar bra skidor. Först då kan ju handlaren också välja bland rätt märken och modeller utifrån vad man vill ha redan från början och ta kanske 10 olika av dessa och välja den bästa - men en handlare som inte har den kollen kan bara testa sig fram och lär väl tröttna snart och ta den som sett bäst ut hittills. Eller att man tar första bästa skida, mäter den, den ser ok ut, så märker man ut zonerna. Jag kommer nog köpa nästa skidor (förutom fler begagnade) av någon som har Skiselector, men som har en enorm kunskap också och som kan karaktären hos olika modeller/märken, och som har stort sortiment inne, och som gärna valt ut skidorna själv på fabrik. Det kanske låter som att det blir en butik i Småland för mig nästa köp! ;). Men jag vet inte än![/quote']

Vad glad jag är över att inte vara ingenjör :)

Link to comment
Share on other sites

Haha, en bra fråga faktiskt!

 

Jag väljer att svara i tre steg ...

Det här måste vara det närmaste man kan komma skidspannsporr! Tror bestämt jag blev en gnutta upphetsad, antagligen ingenjören i mig som ... ehrm ... vaknade ^^

Grymma tankebanor du går i AndersH! Blir en gnutta avundsjuk, trots att jag varken har tiden eller dedikationen att bygga och börja mäta själv. Bra jobbat!

Edited by Rikard_B
Link to comment
Share on other sites

Nog kan du få ut allt det du vill i en skiselector. Det fanns mycket mer att ta fram i den en bara den "vanliga" kurvan som folk brukar diskutera här.

Men att bygga saker är ju skoj såklart, och alla har kanske inte tillgång till en skiselector att leka med hur mycket som helst.

Det händer just nu massor hos skiselector, med den nya mjukvaran kommer man kunna göra så mycket mer så mycket enklare än idag.

Men som sagt det finns redan idag många fler sätt att mäta på i en skiselector än dom flesta handlare gör.

 

Men jag förstår nöjet med att bygga egna saker.

Intressant info, tack! Kunde väl tänka mig att Skiselector själva eller andra har tänkt att det finns många intressant kurvor att få ut. Det finns väl säkert en nackdel för handlare dock - ju mer kurvor man får ut desto mer vill alla kunder få se alla kurvor och testa olika par och har en bestämd åsikt om vad de vill ha, trots att det nog är bäst att handlaren själv egentligen får använda sin erfarenhet att välja bäst. Är kanske lite som i sjukvården, där vem som helst nu kan googla sina symptom och sedan kommer till läkaren med hundra olika sjukdomar det kan vara och vill ha tester på allt... Fler skidor blir "osäljbara" pga hur kurvorna ser ut trots att de helt säkert skulle vara kanonskidor, om man bara använder dem i rätt förhållanden och lägger fästet rätt. (en liten artikel av Caldwell, som testar ett par skidor som är riktig bra för rätt åkare men egentligen mäter fel för honom men ändå går grymt http://www.bouldernordicsport.com/Home/tabid/164/itemid/101/amid/2000/what-makes-an-amazing-ski.aspx - detta gäller dock skate.)

 

Skulle gärna ha en Skiselector som teknisk plattform själv, som sådan finns det inte så mycket smartare sätt att få ut datan, utan att gå till optisk mätning - och det känns lite overkill och introducerar en massa andra problem. Snabbare drivmotor till mätsläden skulle dock korta ner analystiden en del. Möjligen skulle man kunna bygga en annan typ av maskin med fasta höjdsensorer säg med 5 mm avstånd, de är nog inte hiskligt dyra, och därmed med en nedtryckning med kontinuerligt ökande kraft sampla hela skidans längd på en gång och få serier med olika vikter direkt, kanske även styrning för var trycket läggs så flyttar den själv tryckpunkten längs lite olika ställen - och så är all mätning helt automatiserad.

 

Vore jag Skiselector skulle jag dock snarare än att bara utveckla den egna programvaran hellre släppa ett API, på det sättet kan handlare själva skapa sig en konkurrensfördel genom att hitta smarta sätt att plocka sidor på, och landslagen skulle nog vara intresserade att kunna utveckla analyser som inte direkt delas med alla andra (jag tror inte något landslag är intresserade av att samarbeta med Skiselector för att utveckla analyser som därmed landar hos alla andra... men alla landslag skulle nog köpa en direkt om man kan styra den helt själv, trenden med öppna API:n borde komma även inom sportbranschen).

 

Eller så kommer jag ner till dig och din maskin så sniffar vi ut dataströmmarna för styrningen och mätningen och bygger ihop ett eget analysverktyg :).

 

Det vore iofs kul att göra tillsammans med landslaget, bara att köpa en Skiselector och modifiera med ett eget mätprogram och underliggande databas. Konstruera lite spännande analyser, och sedan trycka igenom ett par hundra par. Någon som säljer en beggad Skiselector? Fast de verkar ju enligt denna artikel (http://miun.avedas.com/converis/publication/50729;jsessionid=7f3a0824a2ee381766c51a6a38f2) sedan nästan 10 år använt en liknande maskin (föregångare?) som även har tryckmätare, och kört igenom alla skidor, så idén finns redan. Det viktiga är ju dock vad man mäter, och vilka analyser man gör och hur man tolkar data - jag tror att spannkurvor på hel- och halvvikt samt bara vissa nyckeltal vid tryck på olika avstånd från BP inte riktigt räcker, om det kanske är det de mätt enligt artikeln.

 

Den här artikeln är också bra referens, data på norska landslagets skidor för olika skidmärken och förhållanden:

http://ac.els-cdn.com/S1877705812016803/1-s2.0-S1877705812016803-main.pdf?_tid=d96d8d02-980c-11e2-af74-00000aab0f6c&acdnat=1364519352_6b91efbd76b7b3cafcd33c3a0426be23

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

AndersH tack för ett synnerligen utförligt svar och jag är helt enig med dig att du är något stort på spåren där... Fixa ihop den där mätaren så ska jag gärna skicka skidor för analys...

Jag får ju redan ut allt genom manuellt mätning - samma data men det tar bara lång tid, cirka 260 mätvärden per par - men du är välkommen till Stockholm med dina skidor ;).

Link to comment
Share on other sites

AndersH tack för ett synnerligen utförligt svar och jag är helt enig med dig att du är något stort på spåren där... Fixa ihop den där mätaren så ska jag gärna skicka skidor för analys...

Jag också! :)

Älskar sådana här trådar där vi riktigt får gräva ned oss i spannträsket!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei, lite svorsk...

 

en ide...

Er det noen som har prøvd å lage en tryckzon måler...?

 

Tips... stå på skiene på silikon, gel eller noe med litt motstand lik snø... da vil man kunne se hvor skiene har størst tryck..

 

Det er skillnad på om skiene ligger nedpå og om det er høyt tryck..

Jeg har et par redline som ligger helt nedpå uten spret/sprik.. men trycket er ganske lågt endå

 

Og.. jeg tror det er stor skillnad på lette skiløpere som johaug og en gubbe på 100kg..

En av norges beste vallare sa til meg at tyngre personer burde ofte bruke grovere struktur.

Jeg tenker på glidzonene... Tung person skaper større tryck og friksjon, altså lettere vannfilm... Det må ha betydning..

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Hei, lite svorsk...

 

en ide...

Er det noen som har prøvd å lage en tryckzon måler...?

 

Tips... stå på skiene på silikon, gel eller noe med litt motstand lik snø... da vil man kunne se hvor skiene har størst tryck..

 

Det er skillnad på om skiene ligger nedpå og om det er høyt tryck..

Jeg har et par redline som ligger helt nedpå uten spret/sprik.. men trycket er ganske lågt endå

 

Og.. jeg tror det er stor skillnad på lette skiløpere som johaug og en gubbe på 100kg..

En av norges beste vallare sa til meg at tyngre personer burde ofte bruke grovere struktur.

Jeg tenker på glidzonene... Tung person skaper større tryck og friksjon, altså lettere vannfilm... Det må ha betydning..

Vi som ser ut som Johaug, vilken struktur är bäst för oss?

Link to comment
Share on other sites

Jaha, en ganska lång tråd nu. Har vi egentligen blivit lite klokare...

- Ngn som kan sammanfatta hur spannen (inkl såklart glidytorna) skall se ut i ett antal olika "typfören".

Själv har detta bara resulterat i att mina barn beter sig enl bif. bild... (hoppas för barnens skull soc. kommer och tvångsplacerar dem snart)

http://www.forumbilder.se/CDV5E/spannprovning.jpg

 

http://www.forumbilder.se/CDV5E/1spannprov.jpg

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

Jag har tvärtomerfarenhet' date=' ett par Atomic World Cup, som fått beröm för sitt fina spann när jag mätte upp dom, samt nu innan Vasaloppet när jag slipade dem. Men hittills har de aldrig vunnit något glidtest mot mina andra skidor, så det har bara stulit vallatid. Ser ut som de ska för bra skidor enligt ski-selector. Men jag har inte gett upp dom än.[/quote']

Har du en bild på spannkurvan på dessa Atomic WC ?

Spretar dessa Atomic WC framtill om du klämmer ihop dem med ca ½ till full vikt på?

Så här ser Atomicsarnas spannkurva ut.

 

http://forumbilder.se/thumbs/31920121000459c0b.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/17920121003008184.jpg

(puuuh, tusende gången jag skummar denna tråden, var finns föreningen anonymaspannkurvemissbrukare...)

 

Är det inte lite lustigt, att på första bilden skiljer det 0,05 mm mellan höjden på tryckpunkten fram o bak.... - borde vara omöjligt väl då lägsta tryckpunkten bör hamna exakt lika, förutsatt att underlaget för skiselectorn är korrekt / jämnt.

Link to comment
Share on other sites

Har du en bild på spannkurvan på dessa Atomic WC ?

Spretar dessa Atomic WC framtill om du klämmer ihop dem med ca ½ till full vikt på?

Så här ser Atomicsarnas spannkurva ut.

 

http://forumbilder.se/thumbs/31920121000459c0b.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/17920121003008184.jpg

(puuuh' date=' tusende gången jag skummar denna tråden, var finns föreningen anonymaspannkurvemissbrukare...)

 

Är det inte lite lustigt, att på första bilden skiljer det 0,05 mm mellan höjden på tryckpunkten fram o bak.... - borde vara omöjligt väl då lägsta tryckpunkten bör hamna exakt lika, förutsatt att underlaget för skiselectorn är korrekt / jämnt.[/quote']

Som jag har fått detta fenomen förklarat för mig beror det på att den del av skidan som mäts "hänger i luften" utanför kanten på stödytan och det är där mätverktyget far fram och tillbaka.

Om skidans undersida är lite konvex eller konkav eller möjligtvis att skidan torderar under belastningen som läggs på får man dessa "mätfel"!

 

Kolla youtube-videon så ser du nog vad jag menar.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PINGD1cDb3o

Link to comment
Share on other sites

Thats it! - nu ska jag bygga mig en egen spannmätare.

 

- Ngn som har tips på var (helst Sthlm) man kan införskaffa lämplig plan (på nanonivå) balk. Gärna alu så den inte blir för tung. (alu blir väl oxå bra om man vill borra eller främst fräsa i, tex för att kunna mäta tryck på glidytorna)

 

- Annars iofs en vanlig spannbräda de har i butiker torde ju kunna vara bra början, frågan är väl dock hur väl den tål att man fräser "spår" i den.

Link to comment
Share on other sites

http://i45.tinypic.com/2jdmmw3.jpg

 

Vad tror ni om denna skida som "vasaloppsskida" ?

(Kan tillägga att andra skidan såg näst intill identisk)

 

Allmän info:

- Ska ha skidan för kallföre.

- Jag stakar mycket.

- Inte den bästa tekniken.

- Kört vasan på 6.30.

 

Analysera! GO!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, en ganska lång tråd nu. Har vi egentligen blivit lite klokare...

- Ngn som kan sammanfatta hur spannen (inkl såklart glidytorna) skall se ut i ett antal olika "typfören".

Själv har detta bara resulterat i att mina barn beter sig enl bif. bild... (hoppas för barnens skull soc. kommer och tvångsplacerar dem snart)

http://www.forumbilder.se/CDV5E/spannprovning.jpg

 

http://www.forumbilder.se/CDV5E/1spannprov.jpg

;) - helt naturligt beteende hos barn med förstående föräldrar...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei

Den er høy på halvvekt, men blir ganske mye lavere på fullvekt. Det er definitivt en ski for varme forhold. Den vil være vanskelig å styre i harde forhold pga at den ikke ligger nok nedpå framme på skien. Jeg vil tro det er en ski som er ok i varme og relativt løse forhold. I isete forhold vil den kunne gli bra, men være vanskelig å styre. Skien løfter seg noe når man legger trykk på den, noe du kan se utifra kurvene. Det er ikke bra i harde kalde forhold. Jeg liker ikke så godt fremre del av kurven der du har et trykkpunkt. En ski som kan flyte godt i løs varm snø

Link to comment
Share on other sites

Aukland sin smørebok er enkel og grei. Der er det viktigste forklart. Ellers er det interessant hvordan skien foranderer seg ved økt belastning... sluttspenn etc

 

Finns det vettig info att hitta om olika typer av spannkurvor och vad man skall sträva efter? Ex.flacka vid olika vallor eller branta vid klister??? Fördelar med vissa spann mot andra?

Har sökt lite både här på forumet å på webben men inte hittat något.

 

Med vänlig hälsning,

S

Link to comment
Share on other sites

Intressant detta. Skiselector o dess kramare tjötar om detta m spannkurvor, tryckzoner mm osv etc. Men... Ingenstans finns ngt att finna vad som passar var. Särskilt komplicerat är det ju inte - att beskriva, om det nu är ngra skillnader - på "basicnivån".

. Ev är det ingen som riktigt vet. Skiselector vill sälja sin maskin o handlare vill sälja skidor.

 

troligen är ingenting optimalt, eller ens bra, någonstans

Edited by Carl A
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...