Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Ja som sagt i inlägget nyss' date=' var jag lite snabb att kommentera dina skidor, sniperolsson!!! Ser alltså att de på fullvikt faktiskt har - som det ser ut - ändå lite längre tryckzon bak!!! Kanske inte fullt så klisteraktiga som jag först tyckte. Lite svårt tolka om de ligger an långt, tryckzonerna bak eller ej på fullvikt!![/quote']

Björn på Pölder som plockat dessa skidor till mig...Då jag stakar väldigt mycket så bad jag om en kallföres skida som orkar hålla upp min vikt när jag står och dubbelstakar men de ska ändå vara möjlig att få fäste på :) Jag tror det här blir bra ;)

Tyvärr Sniper Olsson - det är absolut inga kallföresskidor du fått. Det kan det inte vara... Är de märkta "Cold" verkligen? I så fall fattar jag inte hur de kan ha så kort tryckzon bak på halvvikt. Tycker det måste vara en tydilg tydlig plusskida, men en tendens till längre tryckzoner på helvikt då dock. Men tycker inte det ska ha så stor betydelse.... Du får hoppas på fuktig nysnö som faller vid minusgrader ändå och att det klarnar upp och blir mycket "spret" på snön kanske eller att luftfuktigheten är hög efter snöfallet - gärna regn :) Har du begärt kallföresskidor och du fått ett par som är märkta plus ska du klaga. Hälsa från mig! :)

Klart det kan vara en utmärkt kallskida. HBW=1,45 och FBW=0,29 för en person med dina egenskaper tycker jag verkar vettigt. Du kan jämföra med en blogsida jag länkat till flera ggr http://erikwickstrom.se/2013/09/24/spannmatning-pa-ski-and-run-i-goteborg/

 

Sedan beror det inte på om det står "Cold" eller "Plus", det är ju bara vilket belag man har. Istället är det ju oftast viktigare vilken struktur och valla man väljer.

 

Däremot stod jag och klämde på en massa speedmax på en skidkväll. Jag tyckte att tryckpunkterna var lite konstiga på alla. Alla spretade och jag tyckte alla hade korta tryckpunkter. Dvs inte det jag vill ha på en kallskida, utan snarare på en plus-/klisterskida.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Däremot stod jag och klämde på en massa speedmax på en skidkväll. Jag tyckte att tryckpunkterna var lite konstiga på alla. Alla spretade och jag tyckte alla hade korta tryckpunkter. Dvs inte det jag vill ha på en kallskida, utan snarare på en plus-/klisterskida.

Det stämmer utmärkt det. Speedmax är byggda med Fischers 902-spann.

Caldwell skrev ett intressant inlägg om det här: http://www.caldwellsport.com/2013/05/fischer-902/

Link to comment
Share on other sites

Och där står att 902 är för klister och för soft red wax... 812 är ju däremot ett helt annat belag. Jens Eriksson hade 812-skidor i år....

Citerar lite här från den länkade sidan

But once the kick wax gets up into the violet range and softer, things change fast. In this range of moist, wetting and glazing conditions the 902 is incredibly fast. The wide variation in conditions as things start to get warm means that more ski options are necessary to cover all conditions optimally.

Link to comment
Share on other sites

På en blogg läste jag så här:

För klassiskt är det två konstruktioner som gäller, 812 och 902. 812 är den vanliga klassiska konstruktionen med en liten öppen vallaficka framför foten. 902 har höjdpunkten av spannet lite längre in mot foten och ofta split i spetsen. Generellt är 812 mest universal och 902 mer för klister, men det är långt ifrån en regel. Det går att hitta 812 med split som är perfekta för klister och en 902 med höjdpunkten på rätt ställe som blir en underbar burkvallaskida eller täckt klisterskida i hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver också hjälp med analys av mina Speedmax!?!

 

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

Jag fick ett par nästan likadana ifrån Pölder en gång när jag bad om kallföresskidor.

Dom verkar ha en annan åsikt om hur en sån ska se ut, jmfr med andra?

Mina var dock ännu värre, på full vikt var det kortare glidzon bak än vad du har.

Dom gled inte alls i kallföre så jag skickade tillbaks dom.

Edited by 2slow
Link to comment
Share on other sites

Jag behöver också hjälp med analys av mina Speedmax!?!

 

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

Jag fick ett par nästan likadana ifrån Pölder en gång när jag bad om kallföresskidor.

Dom verkar ha en annan åsikt om hur en sån ska se ut' date=' jmfr med andra?

Mina var dock ännu värre, på full vikt var det kortare glidzon bak än vad du har.

Dom gled inte alls i kallföre så jag skickade tillbaks dom.[/quote']

Dom vill väl att skidorna ska gå bra här nere i söder kanske?!? Sen att det kanske skiter sig på Vasaloppet, är en annan sak. Sen lever kanske Pölder kvar i hur det var tidigare på Vasaloppet. Jag har som sagt haft bra glid från 2002-2009 så mina plusskidor. Men tre av de fyra senaste åren har det inte funkat alls. Framförallt inte första halvan...! Pölder är väl ungefär som majbäck... Tror att de vet fast de har inte själva åkt vasaloppet på länge. Majbäck rekommenderar ju lila klister i botten varje år.... Skulle inte jag vilja haft -10, -11, -13 iaf:)

Link to comment
Share on other sites

Kallt är väl kallt även om man kommer längre söderut?

Jag bad uttryckligen om kallföresskidor, typ -10 till -20 och då ska dom inte se ut som Picko Trobergs mustascher, mig veterligen. Gled skitdåligt gjorde dom iaf. Det var inte heller tal om några vasaloppsskidor esom jag inte kör det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan de säkert... Men för att veta om det är en skida för plusföre o typ isföre, Mao klisterföre, behöver man veta mer om spannkurvan. Tryckzoner samt om de går isär mkt när man klämmer ihop dem. Det avgör ju hur långa tryckzonerna blir. På halvvikt är det intressantaste. Och bak är där du står allra mest så där gör längden på tryckzonerna störst inverkan på skidans karaktär.
Link to comment
Share on other sites

Även skistart rekommendera tydligen plusskidan när det gäller Fischer speedmax.... Jag skulle väl kanske inte göra det egentligen med hänsyn till tre av de fyra senaste Vasaloppen... Men det kan ju bli annorlunda lopp de kommande förstås.... Det vet man ju aldrig... Tyvärr går det ju inte att bestämma i förväg vilken typ av snö o vilket väder det blir... Jag skulle nog tveka flera ggr innan jag köpte en plusvariant dock... Men skisstart tror på den iaf. Och jag vet ju inte exakt hur den ser ut i spannet heller den skidan.... De skriver iaf så här:

"Vi rekomendera plus inte bara på temperaturen (går bäst varmar en -5) utan minst lika viktigt är att plus går bra i Norden pga högre luftfuktighet, Cold passar bäst i inre Ryssland där det är väldigt torr luft. "

Som sagt - jag är inte lika övertygad...

Link to comment
Share on other sites

Det skal nevnes her at Fischer kjører pluss-skiene sine som allround ski og Madshus bruker cold-skiene som allround. Og at Speedmax kun er en varmski og dermed ikke så godt egnet om det er veldig kaldt

Så sant som det är sagt:) Bara där ser man hur olika det resoneras om det! Sanningen är väl den att man borde ha iaf minst 3-4 par skidor om man ska kunna ha bra glid vid alla fören.... Kallföresskidor med långa tryckzoner, skidor med mellankaraktär som ändå är för burkvalla, skidor med mellankaraktär och lite högre spann för klister och kletig burk, plusskidor för kletig burk, samt plusskidor för klister.... Vänta nu, hur många blev det.... 5! 5 (fem) par skidor behöver man :)

Nämnt detta med tryckzoner för ett par butiker nu när jag varit inne - de tror jag är från en annan planet :) De har bara hört talas om högt och lågt, respektive långt och kort spann, samt olika belag och glidvalla... :) Men det är klart - visst är det bra om skidorna är lagom i spannhöjd och längd för den fästvalla/tejp man använder och visst är det inte bra om fästvallan ligger i, men förutsatt att fästvallazonen är lagom, är det, vad jag förstått, tryckzonernas utseende och längd vid aktuellt före, som avgör glidet ännu mer än belag, struktur och glidvalla för det mesta, (allra allra tydligast kanske vid långlopp som 90 km VL då vallan slits bort)!

Link to comment
Share on other sites

:

"Vi rekomendera plus inte bara på temperaturen (går bäst varmar en -5) utan minst lika viktigt är att plus går bra i Norden pga högre luftfuktighet, Cold passar bäst i inre Ryssland där det är väldigt torr luft. "

Som sagt - jag är inte lika övertygad...

Det där är ju en gammal formulering, som kommer från jämförelsen av cold- och varmbelag på 812-modellen

Link to comment
Share on other sites

Även skistart rekommendera tydligen plusskidan när det gäller Fischer speedmax.... Jag skulle väl kanske inte göra det egentligen med hänsyn till tre av de fyra senaste Vasaloppen... Men det kan ju bli annorlunda lopp de kommande förstås.... Det vet man ju aldrig... Tyvärr går det ju inte att bestämma i förväg vilken typ av snö o vilket väder det blir... Jag skulle nog tveka flera ggr innan jag köpte en plusvariant dock... Men skisstart tror på den iaf. Och jag vet ju inte exakt hur den ser ut i spannet heller den skidan.... De skriver iaf så här:

"Vi rekomendera plus inte bara på temperaturen (går bäst varmar en -5) utan minst lika viktigt är att plus går bra i Norden pga högre luftfuktighet, Cold passar bäst i inre Ryssland där det är väldigt torr luft. "

Som sagt - jag är inte lika övertygad...

Speedmax tillverkas ju endast som plusskida så det är kanske inte så konstigt att dom rekommenderar den. Speedmax har dock Fischers 902-spann som ju mer är en varmföresskida så ska man köra en kallföresskida från Fischer är det nog bättre att kika på Carbonlite.

Link to comment
Share on other sites

Även skistart rekommendera tydligen plusskidan när det gäller Fischer speedmax.... Jag skulle väl kanske inte göra det egentligen med hänsyn till tre av de fyra senaste Vasaloppen... Men det kan ju bli annorlunda lopp de kommande förstås.... Det vet man ju aldrig... Tyvärr går det ju inte att bestämma i förväg vilken typ av snö o vilket väder det blir... Jag skulle nog tveka flera ggr innan jag köpte en plusvariant dock... Men skisstart tror på den iaf. Och jag vet ju inte exakt hur den ser ut i spannet heller den skidan.... De skriver iaf så här:

"Vi rekomendera plus inte bara på temperaturen (går bäst varmar en -5) utan minst lika viktigt är att plus går bra i Norden pga högre luftfuktighet' date=' Cold passar bäst i inre Ryssland där det är väldigt torr luft. "

Som sagt - jag är inte lika övertygad...[/quote']

Speedmax tillverkas ju endast som plusskida så det är kanske inte så konstigt att dom rekommenderar den. Speedmax har dock Fischers 902-spann som ju mer är en varmföresskida så ska man köra en kallföresskida från Fischer är det nog bättre att kika på Carbonlite.

Oki... Ja jag kan inte så mycket om Fischers (Speedmax/Carbonlite) nya modeller.... Men det kan ju förklara saken ja... Hade inte full koll där.... Men hos en del handlare verkar det ju bara vara Speedmax som gäller och inte Carbonlite....? Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Guest jorgmundsen

Hej,

Har kört de 3 senaste Vasaloppen på mina Madshus Nanosonic.

2011 och 2013 var spåren (från startled 7 och 6) som bekant lösa och sockriga. Jag hade superdåligt sugande glid.

2012 var det hårda fina spår och glidet var bra.

 

NU MIN FRÅGA:

Skall köpa nya skidor - Tror ni spannkurve-experter därute att detta är en bra spannkurva för sockriga sugande lösa vasaloppsspår? Skidan är en Fischer RCS Classic Plus:

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54526885/20131120%20Fischer%20RCS%20Classic%20Plus%20202%20cm.jpg

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Har kört de 3 senaste Vasaloppen på mina Madshus Nanosonic.

2011 och 2013 var spåren (från startled 7 och 6) som bekant lösa och sockriga. Jag hade superdåligt sugande glid.

2012 var det hårda fina spår och glidet var bra.

 

NU MIN FRÅGA:

Skall köpa nya skidor - Tror ni spannkurve-experter därute att detta är en bra spannkurva för sockriga sugande lösa vasaloppsspår? Skidan är en Fischer RCS Classic Plus:

 

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54526885/20131120%20Fischer%20RCS%20Classic%20Plus%20202%20cm.jpg

 

Mvh

Dom ser jättebra ut med långa fina tryckzooner, men det är ju bara ena skidan. Finns inte två skidor som är identiska. Dom parar ju ihop dom i fabrik så man får två ungefär lika.

Link to comment
Share on other sites

En fråga: blir det exakt samma bild i alla skiselectorskärmar.

 

Jorgmundsen: Jfr med de skidor jag köpt på TP sport (Ross x-ium white base)har de extremt låga spann. Min röda kurva går långt upp mot taket och min blåa ung mitt emellan. Mitt helviktsspann är bara 8-9 cm kortare där fram o samma vid klacken, 0,30 skjutmått, jfr med när jag står rakt upp i halvviktsställning, vilket tyder på bra bärighet i spannet. (vikt 83 kg)

 

Skall bli intressant att prova vad de går för i verkligheten. Anledningen till att jag kör på Rossignolskidor är att de är lätta att få fäste på tack vare att slutspannet inte är så hårt.

Link to comment
Share on other sites

G

är det inte märkligt lite skillnad mellan hel o halv' date=' eller fr.a. MKT låg på halvvikt?[/quote']

Mycket liten skillnad och väldigt låga. Definitivt ingen skida för fuktiga förhållanden. .. en skida för grön burkvalla och rysskyla..

Om den ens fungerar för det föret. Det händer ju nästan ingenting mellan hel och halv vikt. Som om man lagt en stålbalk i mätaren. Betyder det att slutspannnet är stenhårt? Eller är det helt andra saker som,avgör hur spannet beter sig när man går upp på tå?

Link to comment
Share on other sites

Såg på tvsporten från Bruksvallarna att Richardsson höll ett par Speedmax. Borde inte de vara mindre lämpliga då det såg ut att vara ganska kallt?

Kollade smhi nu, och för i morgon visar de kl 10 -4 grader och 91% luftfuktighet.... (Vet inte vad tempen idag var så sett.) Det är mycket som spelar in hur snön är... Säkert inte totalt sönderpistad och sönderpackad snö heller... Och alla plusskidor behöver dessutom inte ha superkort tryckzon bak.... Det finns många olika varianter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...