Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Jag behöver också hjälp med analys av mina Speedmax!?!

 

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

Är egentligen ingen skiselectorexpert men det är väl en plusskida, klister, ganska hög men inte extremt alls o så fullvikt väl rätt låg under mitten av foten och bakåt! Kortkort tryckzon bak är väl det som sticker ut mest = plusskida!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad innebär det när fullvikstkurvan bara ligger an på en punkt på bakänden. Medan halvviktskurvan ligger an något mer ca 20 cm. Såg det även på "Brinks kurva" tidigare i tråden.

Går dessa skidor sämre i kallföre?

Ja tvärtom är det nog va? Ser på sniper Olssons skidor här ovan att de ju faktiskt nog har rätt så lång tryckzon bak på fullvikt!!! Såg inte detta förut - var för snabb med att svara - utan såg bara halvviktskurvan... Då är det nog inte en sån ren klisterskida som jag trodde, sniperolsson!!!

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver också hjälp med analys av mina Speedmax!?!

 

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

Är egentligen ingen skiselectorexpert men det är väl en plusskida' date=' klister, ganska hög men inte extremt alls o så fullvikt väl rätt låg under mitten av foten och bakåt! Kortkort tryckzon bak är väl det som sticker ut mest = plusskida!!![/quote']

Ja som sagt i inlägget nyss, var jag lite snabb att kommentera dina skidor, sniperolsson!!! Ser alltså att de på fullvikt faktiskt har - som det ser ut - ändå lite längre tryckzon bak!!! Kanske inte fullt så klisteraktiga som jag först tyckte. Lite svårt tolka om de ligger an långt, tryckzonerna bak eller ej på fullvikt!!

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär det när fullvikstkurvan bara ligger an på en punkt på bakänden. Medan halvviktskurvan ligger an något mer ca 20 cm. Såg det även på "Brinks kurva" tidigare i tråden.

Går dessa skidor sämre i kallföre?

Ja tvärtom är det nog va? Ser på sniper Olssons skidor här ovan att de ju faktiskt nog har rätt så lång tryckzon bak på fullvikt!!! Såg inte detta förut - var för snabb med att svara - utan såg bara halvviktskurvan... Då är det nog inte en sån ren klisterskida som jag trodde' date=' sniperolsson!!![/quote']

Ja så klart. Halvviktskurvan ligger på en punkt och fullvikt längre.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hur skulle Ni tolka dessa siffror på mina Salomon EQ-10?

Har inte skiselectorkurvan utan bara fabrikslappen.

 

L1 -36,5cm L2 26,3cm

P1 -30,1cm P2 7,5cm

H4 1,39 H4,4 0,52

MF 43,9kg

 

Uttagen på skiselector (av fd. finsk landslagsserviceman) för 90kg, kallburksvalla.

Väger nu 78 kg och har lite svårt med bergfäste.

Skidorna har hyfsat långa och mjuka tryckpunkter.

 

Ska det gå att få fäste med dessa med kallburk bara jag hittar rätt vallazoner eller borde jag satsa på nya kallskidor?

Link to comment
Share on other sites

Du kan sälja dem till mig;!. Nej jag vet inte om jag kanske nöjer mig med de jag har:) - är höjdsiffrorna för 43,9x2=87,8 kg tror du?!? Då är de ju väldigt höga på halvvikt även för den vikten o ännu högre för 78 kg i så fall... Det blir ju lite tufft med fästet o onödigt inga skidor, det förstår jag i så fall! Grymt fina skidor säkert för den som väger lite mer.. Budgetalternativet för din del är ju att valla många lager o i pyramid
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Hur skulle Ni tolka dessa siffror på mina Salomon EQ-10?

Har inte skiselectorkurvan utan bara fabrikslappen.

 

L1 -36,5cm L2 26,3cm

P1 -30,1cm P2 7,5cm

H4 1,39 H4,4 0,52

MF 43,9kg

 

Uttagen på skiselector (av fd. finsk landslagsserviceman) för 90kg, kallburksvalla.

Väger nu 78 kg och har lite svårt med bergfäste.

Skidorna har hyfsat långa och mjuka tryckpunkter.

 

Ska det gå att få fäste med dessa med kallburk bara jag hittar rätt vallazoner eller borde jag satsa på nya kallskidor?

Om jag förstått det rätt är MF vikten som krävs för att trycka ner slutspannet till 0,2 mm när man står på tå. (Eftersom jag precis har köpt ett par eq 10 har jag letat infor om det). Den info jag hittat är att salomon rekommenderar att MF för kallföresskidor ska ligga mellan halva åkarvikten och halva åkarvikten +10. I ditt fall är då MF=halva åkarvikten +5, så så långt ser det väl bra ut. Men jag vet inte hur pålitlig fabriksmätningen är och hur avgörande just det måttet är.

 

Står det inte någonstans vilken vikt som använts för måtten? antingen i form av ett intervall 85 95 (mätt emd 90 kg), 75 85 (80 kg) eller 65 75 (70 kg). Antingen på lappen eller tryckt direkt på skidan. Om fabriksmätnignen är gjord för 80 kg är väl spannhöjderna (H4 och H4,4) ganska höga för att vara kallföresskida.

 

Men den viktigaste informationen är väl ändå att skidan är utprovad för en åkare som väger 12 kg mer än dig. jag skulel gissa att du får leva med att valla tjockt för att få fäste, men att skidan blir lite mer allround, du kan nog få skidorna att fungera med klsiter också.

 

Om du vill grotta mer i vad måtten betyder kan du söka på atomic och märkning (samma fabrik, samma mått?). eller gå direkt till http://bloggen.fi/vallnaf/2011/11/17/val-av-klassiska-skidor/

Edited by Nalle Puh
Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har också ett par eq10 classic cold 206 med följande värden (fabriks klisterlapp):

 

Belastning 80kg

L1=35,8cm

L2=20cm

H4=0,62

H4,4=0,36

H3=0,18

 

Var och mätte upp dom i en eikermätare och fick då:

 

75kg (min vikt)

 

Höjdhalvvikt=0,97

Höjdhelvikt=0,22

Spannlängd ca60cm 0,2

 

(Kallföresskida, vad tror ni..?!)

 

Har även ett par eq10 classic warm 206 (kontrakts skidor) med följande värden:

 

75kg (min vikt)

 

Höjdhalvvikt=1,35

Höjdhelvikt=0,49

Spannlängd ca55cm 0,2

 

(Allroundskida, vad tror ni..?!)

Link to comment
Share on other sites

Kollade på Ross skateskidor och det var två styck som var intressanta i 192 cm, ett par S1 och ett par S3. S3:orna kändes ngt mjukare i brättet än S1:orna, den oblastade höjden var samma 5.5 cm med skidorna mot varandra.

Sen testades båda i Skiselector och fick för halv resp helvikt följande värden;

S1: 2,91 resp 1.03 S3; 3,23 resp 1.05

Övriga värden kunde jag ej utläsa, men det skilde lite på kurvorna för glidytorna och

brättet.

S1 hade i stort sett jämn anläggningsyta utom vid skitip, där den gick upp 2 streck. S3 hade några små upphöjningar i anläggningsytan, dels mot bakändan, dels en strax för skitip 1 steck, men böjde ner mot 0 där skitip slutade. Enl. försäljaren fjädrade S1 längre in från spetsen och S3:an var mjuk lite kortade från spetsen.

Frågan är vilket som är bäst för glidet med en lång anläggningsyta eller en anläggningsyta med små upphöjningar. Det kan tänkas att det kommer in lite luft mot snön och att det skulle suga mindre i vissa fören, å andra sidan blir ju trycket fördelat över en mindre yta.

Frågan är vilket är bäst för glidet ?

En annan fråga är hur hel o halvtryck påverkar styrförmågan på skidan, gör det högre värdet på S3:an att de vill "sticka iväg" och därmed svårare att åka avspänt med ?

Tilläggas bör att S3:an har white base.

Jag mätte även avstånden spets-bp och bp-bakända och fick värdena 100 cm resp 90,5. Bp är nånstans mittemellan Madshus och Fischer.

S1:an eller S3:an ?

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Jag behöver också hjälp med analys av mina Speedmax!?!

 

http://forumbilder.se/CG404/spann-3.jpg

Är egentligen ingen skiselectorexpert men det är väl en plusskida' date=' klister, ganska hög men inte extremt alls o så fullvikt väl rätt låg under mitten av foten och bakåt! Kortkort tryckzon bak är väl det som sticker ut mest = plusskida!!![/quote']

Ja som sagt i inlägget nyss, var jag lite snabb att kommentera dina skidor, sniperolsson!!! Ser alltså att de på fullvikt faktiskt har - som det ser ut - ändå lite längre tryckzon bak!!! Kanske inte fullt så klisteraktiga som jag först tyckte. Lite svårt tolka om de ligger an långt, tryckzonerna bak eller ej på fullvikt!!

Björn på Pölder som plockat dessa skidor till mig...Då jag stakar väldigt mycket så bad jag om en kallföres skida som orkar hålla upp min vikt när jag står och dubbelstakar men de ska ändå vara möjlig att få fäste på :) Jag tror det här blir bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Är egentligen ingen skiselectorexpert men det är väl en plusskida' date=' klister, ganska hög men inte extremt alls o så fullvikt väl rätt låg under mitten av foten och bakåt! Kortkort tryckzon bak är väl det som sticker ut mest = plusskida!!![/quote']

Ja som sagt i inlägget nyss, var jag lite snabb att kommentera dina skidor, sniperolsson!!! Ser alltså att de på fullvikt faktiskt har - som det ser ut - ändå lite längre tryckzon bak!!! Kanske inte fullt så klisteraktiga som jag först tyckte. Lite svårt tolka om de ligger an långt, tryckzonerna bak eller ej på fullvikt!!

Björn på Pölder som plockat dessa skidor till mig...Då jag stakar väldigt mycket så bad jag om en kallföres skida som orkar hålla upp min vikt när jag står och dubbelstakar men de ska ändå vara möjlig att få fäste på :) Jag tror det här blir bra ;)

Mja.... Du får en skida som går bra om det blir plusföre, alternativt nysnö med mycket luft och fukt i. Jag har en skida med det utseendet bak, kort tryckzon som bara den. Hade för det mesta bra glid vid olika lopp, Öppet Spår 2002-2006, samt Vasaloppet 2007-2009. Men som det varit de sista åren (2012 undantaget) så har glidet varit närmast kasst första halvan av Vasaloppet 2010, 2011 samt 2013. Beroende på 1. Ingen snö knappt senaste veckan/veckorna inför loppet 2. Många lopp och mycket mycket packande med tunga maskiner hela året. Snön blir sönderfräst 3. Supertunga tyngder på spårmaskinen vilket pressar bort all eventuell kvarvarande luft och struktur i snön. 4. En del konstsnö med i spårpaketet 5. Åtminstone 2013 blåstes eventuell ändå kvarvarande fukt bort av en storm på lördagkvällen 6. Spåren fräses om på natten till söndag....

Tyvärr Sniper Olsson - det är absolut inga kallföresskidor du fått. Det kan det inte vara... Är de märkta "Cold" verkligen? I så fall fattar jag inte hur de kan ha så kort tryckzon bak på halvvikt. Tycker det måste vara en tydilg tydlig plusskida, men en tendens till längre tryckzoner på helvikt då dock. Men tycker inte det ska ha så stor betydelse.... Du får hoppas på fuktig nysnö som faller vid minusgrader ändå och att det klarnar upp och blir mycket "spret" på snön kanske eller att luftfuktigheten är hög efter snöfallet - gärna regn :) Har du begärt kallföresskidor och du fått ett par som är märkta plus ska du klaga. Hälsa från mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Offset 130 mm är att centrum för tryckdelen som Skiselector trycker ner med ligger 130 mm bakom balanspunkten (det är där pjäxan fästs i bindningen om du inte flyttat (om skidan har NIS-platta gör det att bindningen går att flytta)). Halvviktshöjden, 1,45 i det här fallet, är när du står på bägge skidorna. Helviktshöjden, 0,29 i det här fallet, är när du står på en fot. Du ser siffror för höjd också till vänster i diagrammet. Under kurvorna står siffror som anger hur långt spannet är, tror det är med bladmått 0,1 0,2 samt 0,3 men det står väl om detta tidigare i tråden. Tryckzonerna kan du utläsa från hur kurvorna ligger an mot 0-linjen (=skiselectorplattan/snön). I Sniperolssons fall ser det ut att vara en högst tydlig plus-/klisterskida han fått trots att han begärt en kallföresskida. De försöker ofta sälja plusskidor för att de ofta går bra i söder (läs om det är milt typ...).... Men sen vet du ju inte hur det blir på Vasaloppet... Och som sagt - se mina erfarenheter ovan av detta!
Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad du menar med planar ut mot nolllinjen Volevodin... Vad menar du? Är det på halvvikt så att kurvan både bak o fram är längs med nolllinjen? Då är det ju en kallföresskida i så fall. Om än hög.... Är den märkt Cold eller plus??? Vad menar du med 21 och 136? Vilka tryckzoner avser det menar du? På hel- eller halvvikt?
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, men mina kunskaper är för dåliga om spannkurvor, så vi lägger ner det tills jag kunnat fota och lägga in dem här.

 

Fast egentligen var det skateskidorna, Ross S1 o S3, som jag var mest intresserad av att få synpunkter på, tex om ett högt värde för halvvikt påverkar skidans riktning i skateskäret och

om hur små upphöjningar i kurvan för anläggningsytan fram o bak påverkar glidet. Bild, om min gamla dator vill.

Link to comment
Share on other sites

hei

mye interessant info her....

Jeg gikk øppet spår 2013... det var vel det føret du beskrev da og.. lenge siden nysnø... kjørt mange ganger med maskin etc...

Hva slags spannkurvor ock tryck/glidzoner skal man velge da... hva slags ski....

Hørt mange teorier om dette.... hva mener du?

 

 

Ja som sagt i inlägget nyss' date=' var jag lite snabb att kommentera dina skidor, sniperolsson!!! Ser alltså att de på fullvikt faktiskt har - som det ser ut - ändå lite längre tryckzon bak!!! Kanske inte fullt så klisteraktiga som jag först tyckte. Lite svårt tolka om de ligger an långt, tryckzonerna bak eller ej på fullvikt!![/quote']

Björn på Pölder som plockat dessa skidor till mig...Då jag stakar väldigt mycket så bad jag om en kallföres skida som orkar hålla upp min vikt när jag står och dubbelstakar men de ska ändå vara möjlig att få fäste på :) Jag tror det här blir bra ;)

Mja.... Du får en skida som går bra om det blir plusföre, alternativt nysnö med mycket luft och fukt i. Jag har en skida med det utseendet bak, kort tryckzon som bara den. Hade för det mesta bra glid vid olika lopp, Öppet Spår 2002-2006, samt Vasaloppet 2007-2009. Men som det varit de sista åren (2012 undantaget) så har glidet varit närmast kasst första halvan av Vasaloppet 2010, 2011 samt 2013. Beroende på 1. Ingen snö knappt senaste veckan/veckorna inför loppet 2. Många lopp och mycket mycket packande med tunga maskiner hela året. Snön blir sönderfräst 3. Supertunga tyngder på spårmaskinen vilket pressar bort all eventuell kvarvarande luft och struktur i snön. 4. En del konstsnö med i spårpaketet 5. Åtminstone 2013 blåstes eventuell ändå kvarvarande fukt bort av en storm på lördagkvällen 6. Spåren fräses om på natten till söndag....

Tyvärr Sniper Olsson - det är absolut inga kallföresskidor du fått. Det kan det inte vara... Är de märkta "Cold" verkligen? I så fall fattar jag inte hur de kan ha så kort tryckzon bak på halvvikt. Tycker det måste vara en tydilg tydlig plusskida, men en tendens till längre tryckzoner på helvikt då dock. Men tycker inte det ska ha så stor betydelse.... Du får hoppas på fuktig nysnö som faller vid minusgrader ändå och att det klarnar upp och blir mycket "spret" på snön kanske eller att luftfuktigheten är hög efter snöfallet - gärna regn :) Har du begärt kallföresskidor och du fått ett par som är märkta plus ska du klaga. Hälsa från mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Hebbe - jag undrar visserligen om det var lika torr snö o inte heller lika kompakt, sönderfräst snö på öppet spår i år.... Det gick nog lättare då än första halvan av Vasaloppet i år då snön var väldigt torr o sönderfräst osv.... Men förutsatt att det är torrt o väldigt lite vatten o struktur i snön, så är ju hederliga kallföresskidor de som generellt sett går bäst. Men som sagt tror jag inte det var lika extremt på öppet spår i år. Grejen för mig är väl att jag kört mina plusskidor o inte haft bra glid. Kallföresskidor om förhållandena blir sådana som på Vasaloppet i år alltså. Men det är ju inte säkert det blir det. Sen finns det ju skidor som inte är så extremt plusaktiga som mina o inte har lika kort tryckzon bak som mina men som ändå är märkta plus.... Och så finns det ju de skidor som är typ mittemellan. Vilka som gick bäst på öppet spår vet jag inte. Men det kan ju som du säger, mycket väl varit ett kallföre även på öppet spår?!?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...