Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

1,26/0,23 är mätt med Skiselector efter min vikt

1,5/0,35 är mätt med Eiker efter min vikt

Vad ska man tro på? Är det en kallskida eller en allround? :) Därav påstår jag att mätosäkerheten verkar vara stor vid uppmätningar och det kan vara vanskligt att gå för mkt på siffrorna

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1,26/0,23 är mätt med Skiselector efter min vikt

1,5/0,35 är mätt med Eiker efter min vikt

Vad ska man tro på? Är det en kallskida eller en allround? :) Därav påstår jag att mätosäkerheten verkar vara stor vid uppmätningar och det kan vara vanskligt att gå för mkt på siffrorna

Om du mäter upp en gång till på Eiker och får motsvarande som tidigare skulle åtminstone jag lita ganska bra på detta. Men, jag är också ingengör, och sånt här kan vara ganska jobbigt ;)

Link to comment
Share on other sites

För mig är det så att jag nästan alltid börjar med att klämma på ett skidpar. Jag kollar hur skidan uppför sig mot ljuset av en lampa, beroende på vilken belastning jag klämmer ihop med. Jag ser då någorlunda hur glidzonerna uppför sig, om skidan spretar mm, men även hur hårt jag behöver trycka för att få ihop spannet. Det senare ger en ungefärlig bild av spann och slutspann.

 

Till att börja med så är det ju värdena på HBW och FBW man går efter när man väljer en skida. De värden man vill ha på dessa varierar ju lite efter person, men framför allt även vilken typ av skida man är ute efter, d.v.s. vill man ha en kallföresskida, 0-föresskida, normalskida (allround) eller en klisterskida. Själv har jag även lite funderingar på hur jag vill ha en långloppsskida.

 

Som sagt, siffror är ju lite personliga, man brukar ha lite generella siffror på detta. Men det kan även variera lite på olika skidmärken. Det senare beror lite på att skidornas spann är uppbyggda på lite olika sätt. Värdena skiljer sig även lite åt om man är en duktig åkare eller nybörjare. Självklart högre siffror för en duktigare åkare.

 

Lite generella siffror som jag sett för ”bra åkare”:

 

Kall 1,0-1,2/0,20-0,35

 

Allround 1,1-1,25/0,30-0,40

 

Noll 1,2-1,35/0,30-0,45

 

Klister 1,2-1,5/0,35-0,55

 

Själv föredrar jag relativt höga siffror, och i många fall betydligt högre än dessa lite generella. Dessutom föredrar jag, och jag tror andra med mig, en hög skida på HBW för långlopp. Dock bör den inte vara så hög på FBW om man på ett långlopp ska orka trycka ner fästet i längden. Dessutom får man vara lite noga med att skidorna har hyfsat långa glidzoner. D.v.s. kanske inte samma spret och högt FBW som på en ren klisterskida.

 

Mina bästa ”allround”-skidor har ungefär 1,6/0,6. Dessa funkar också bra på långlopp, men kan bli jobbiga att trycka ner för fäste efter lång tid (t.ex. i Lundbäcksbackarna).

 

Men nu ska man ändå veta att detta bara är de teoretiska siffrorna för att en skida ska passa en själv. Om de sedan glider bra eller inte, vet man först när man provat dem på snö. Går de inte bra, så kan man först börja med att stenslipa om dem, kanske med annan struktur.

 

Den tredje siffran, den för slutspann, föredrar jag att ha i mm som de andra. Men man kan också ha denna siffra som ”vikt”. Jag är fortfarande lite osäker på exakt hur man mäter upp denna siffra. Jag vet dock att värdena på HBW och FBW mäter man 14 cm bakom balanspunkten. Den sista siffran mäter man 7 cm bakom. D.v.s. HBW och FBW mäter man där man har tyngden på större delen av foten, slutspannet mäter man där man får tyngden då man går upp för frånskjut.

 

Det jag inte riktigt kommer ihåg är det jag svamlar om nu i detta stycke. Jag har för mig att man går upp till åkarens vikt när man bestämmer i mm. Mäter man istället i vikt, så tror jag man går till den vikt där avståndet är 0,1. Men som sagt – här är jag troligen ute och svamlar lite.

 

Det jag däremot vet är att många skidor uppför sig väldigt olika vid just slutspannet. En skida som en lätt åkare på 70 kg inte trycker ner mer än till 0,2, kan vara lika illa för en åkare som väger 90.

 

Sen är ju själva spannen lite olika uppbyggda. En skida med gammalt klassiskt spann är ju lite som en mjuk rund ”kulle”. Vissa nya skidmodeller (t.ex. redline) har ju ett mer fyrkantigt spann. D.v.s. spannet tappar inte i höjd förän man börjar närma sig vallazonerna. En fördel kan jag tycka, så man inte behöver valla så mycket efter ”pyramid”-tänkande.

 

Jag ska ta reda på det jag svamlade om, ifall någon vill veta detta mer exakt. Annars kan väl någon annan skriva ner det här.

 

Jag läser inte så ofta på den här tråden, så det kanske dröjer innan jag ser om någon har svarat. ;)

 

Som lite extra svar till 2slow, så är det så att en skida som fungerar utmärkt som en kallskida för mig på 83, kan vara en utmärkt allround-skida för en på 73. Så en bra skida kan vara en bra skida för de flesta i visst före, medan en dålig skida ofta kan vara dålig för de flesta också. Men det klart, bäst är att ha minst en bra skida för tävling för respektive före. Sedan ett antal skrotskidor som man tränar på ;).

 

Glömde...

Det står ju ibland en "vikt" på skidorna. Denna menar ju många är ungefär halva vikten för den åkare man ska kolla skidan mot. Halva vikten är bra ifall man kollar efter en kallskida. En klisterskida kan man ungefär ta kroppsvikt x 0,7. En allround ungefär kroppsvikt x 0,6. Detta är ju ett bra mått att sortera ut skidor efter, innan man lägger för mycket tid på spannmätning.

Det här kan vara det bästa inlägget i den här tråden hittills. Jag läser igenom denna tråd dagligen då jag jobbar själv med en skiselector. Här beskriver du de svar som de flesta undrar om dessa siffror. Dom stegen som du går igenom när man har lite känsla för att klämma ihop skidor och förståelse för spann då du tex vet hur redline spannet ser ut osv. Spelar också en stor roll. Även slutspannet som du beskrev det. Så det är många faktorer som ska klaffa.

 

Bland det bästa du skrev:

 

"Men nu ska man ändå veta att detta bara är de teoretiska siffrorna för att en skida ska passa en själv. Om de sedan glider bra eller inte, vet man först när man provat dem på snö. Går de inte bra, så kan man först börja med att stenslipa om dem, kanske med annan struktur. "

 

Även dina generella siffror är väldigt bra utgångspunkter.

 

Mycket bra skrivet helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

För mig är det så att jag nästan alltid börjar med att klämma på ett skidpar. Jag kollar hur skidan uppför sig mot ljuset av en lampa' date=' beroende på vilken belastning jag klämmer ihop med. Jag ser då någorlunda hur glidzonerna uppför sig, om skidan spretar mm, men även hur hårt jag behöver trycka för att få ihop spannet. Det senare ger en ungefärlig bild av spann och slutspann.

 

Till att börja med så är det ju värdena på HBW och FBW man går efter när man väljer en skida. De värden man vill ha på dessa varierar ju lite efter person, men framför allt även vilken typ av skida man är ute efter, d.v.s. vill man ha en kallföresskida, 0-föresskida, normalskida (allround) eller en klisterskida. Själv har jag även lite funderingar på hur jag vill ha en långloppsskida.

 

Som sagt, siffror är ju lite personliga, man brukar ha lite generella siffror på detta. Men det kan även variera lite på olika skidmärken. Det senare beror lite på att skidornas spann är uppbyggda på lite olika sätt. Värdena skiljer sig även lite åt om man är en duktig åkare eller nybörjare. Självklart högre siffror för en duktigare åkare.

 

 

Lite generella siffror som jag sett för ”bra åkare”:

 

Kall 1,0-1,2/0,20-0,35

 

Allround 1,1-1,25/0,30-0,40

 

Noll 1,2-1,35/0,30-0,45

 

 

Klister 1,2-1,5/0,35-0,55

 

Själv föredrar jag relativt höga siffror, och i många fall betydligt högre än dessa lite generella. Dessutom föredrar jag, och jag tror andra med mig, en hög skida på HBW för långlopp. Dock bör den inte vara så hög på FBW om man på ett långlopp ska orka trycka ner fästet i längden. Dessutom får man vara lite noga med att skidorna har hyfsat långa glidzoner. D.v.s. kanske inte samma spret och högt FBW som på en ren klisterskida.

 

Mina bästa ”allround”-skidor har ungefär 1,6/0,6. Dessa funkar också bra på långlopp, men kan bli jobbiga att trycka ner för fäste efter lång tid (t.ex. i Lundbäcksbackarna).

 

Men nu ska man ändå veta att detta bara är de teoretiska siffrorna för att en skida ska passa en själv. Om de sedan glider bra eller inte, vet man först när man provat dem på snö. Går de inte bra, så kan man först börja med att stenslipa om dem, kanske med annan struktur.

 

Den tredje siffran, den för slutspann, föredrar jag att ha i mm som de andra. Men man kan också ha denna siffra som ”vikt”. Jag är fortfarande lite osäker på exakt hur man mäter upp denna siffra. Jag vet dock att värdena på HBW och FBW mäter man 14 cm bakom balanspunkten. Den sista siffran mäter man 7 cm bakom. D.v.s. HBW och FBW mäter man där man har tyngden på större delen av foten, slutspannet mäter man där man får tyngden då man går upp för frånskjut.

 

Det jag inte riktigt kommer ihåg är det jag svamlar om nu i detta stycke. Jag har för mig att man går upp till åkarens vikt när man bestämmer i mm. Mäter man istället i vikt, så tror jag man går till den vikt där avståndet är 0,1. Men som sagt – här är jag troligen ute och svamlar lite.

 

Det jag däremot vet är att många skidor uppför sig väldigt olika vid just slutspannet. En skida som en lätt åkare på 70 kg inte trycker ner mer än till 0,2, kan vara lika illa för en åkare som väger 90.

 

Sen är ju själva spannen lite olika uppbyggda. En skida med gammalt klassiskt spann är ju lite som en mjuk rund ”kulle”. Vissa nya skidmodeller (t.ex. redline) har ju ett mer fyrkantigt spann. D.v.s. spannet tappar inte i höjd förän man börjar närma sig vallazonerna. En fördel kan jag tycka, så man inte behöver valla så mycket efter ”pyramid”-tänkande.

 

Jag ska ta reda på det jag svamlade om, ifall någon vill veta detta mer exakt. Annars kan väl någon annan skriva ner det här.

 

Jag läser inte så ofta på den här tråden, så det kanske dröjer innan jag ser om någon har svarat. ;)

 

Som lite extra svar till 2slow, så är det så att en skida som fungerar utmärkt som en kallskida för mig på 83, kan vara en utmärkt allround-skida för en på 73. Så en bra skida kan vara en bra skida för de flesta i visst före, medan en dålig skida ofta kan vara dålig för de flesta också. Men det klart, bäst är att ha minst en bra skida för tävling för respektive före. Sedan ett antal skrotskidor som man tränar på ;).

 

Glömde...

Det står ju ibland en "vikt" på skidorna. Denna menar ju många är ungefär halva vikten för den åkare man ska kolla skidan mot. Halva vikten är bra ifall man kollar efter en kallskida. En klisterskida kan man ungefär ta kroppsvikt x 0,7. En allround ungefär kroppsvikt x 0,6. Detta är ju ett bra mått att sortera ut skidor efter, innan man lägger för mycket tid på spannmätning.[/quote']

Det här kan vara det bästa inlägget i den här tråden hittills. Jag läser igenom denna tråd dagligen då jag jobbar själv med en skiselector. Här beskriver du de svar som de flesta undrar om dessa siffror. Dom stegen som du går igenom när man har lite känsla för att klämma ihop skidor och förståelse för spann då du tex vet hur redline spannet ser ut osv. Spelar också en stor roll. Även slutspannet som du beskrev det. Så det är många faktorer som ska klaffa.

 

Bland det bästa du skrev:

 

"Men nu ska man ändå veta att detta bara är de teoretiska siffrorna för att en skida ska passa en själv. Om de sedan glider bra eller inte, vet man först när man provat dem på snö. Går de inte bra, så kan man först börja med att stenslipa om dem, kanske med annan struktur. "

 

Även dina generella siffror är väldigt bra utgångspunkter.

 

Mycket bra skrivet helt enkelt.

Ja riktigt kul när du skriver så ingående o gör en sån god sammanfattning av kunskaperna som kommer fram efter hand i denna tråd! Nu börjar det likna nåt :)

Link to comment
Share on other sites

Halla!!!

Hvordan ser dette ut?

Er det en grei ski om man ikke er proff men vil gå lokale trim tevlinger?

Er det en allround eller mere klister?

http://forumbilder.se/CGDFU/p-20131210-222018.jpg?width=150

 

http://forumbilder.se/CGDFU/p-20131210-222035.jpg?width=150

 

De er veldig ugjevne disse skia?

 

 

Kan de gåes birken på?

Edited by Idipter
Link to comment
Share on other sites

Ganska allround men rätt mycket åt klisterhållet till med 22 cm tryckzon bak. Men de är - åtm i skiselectormätningen du gjort - som du säger ojämna. Ingen av dem är superhöga men den ena är lite lägre ja. Rätt allround för typ lila burk, kanske, men inte i torr snö, utan gärna lite fuktig snö eller snö med mycket luft o struktur i!
Link to comment
Share on other sites

Det är inga kallföresskidor, som jag redan nämnt! Dunderklumpen skrev på sidan 40:

"Lite generella siffror som jag sett för ”bra åkare”:

Kall 1,0-1,2/0,20-0,35

Allround 1,1-1,25/0,30-0,40

Noll 1,2-1,35/0,30-0,45

Klister 1,2-1,5/0,35-0,55"

Är alltså typ en noll-skida. Du kan med fördel valla kort. Jag tror absolut du kan köra både klister och kallvalla på den, men är det riktigt torrt som vasan i år, kommer inte skidan riktigt till sin rätt. Kör du blå burkvalla, får du nog lägga några lager och bygga lite i pyramid, men om du inte har kass teknik, skulle jag säga att den är kanon! Men dock inte för riktigt kallt och strävt eller torrt före alltså...

Link to comment
Share on other sites

Tror inte jag skrivit att hans skidor var ubrukelige.... Var nog nån annan som tyckte det.... Men de du hade här nu, är ju inga kallföresskidor som sagt var!!! En del har väl varit inne på att det kan vara aktuellt ha det till VAsaloppet eftersom det varit så torrt före 3 av de sista 4 åren... Men det vet ju ingen hur föret blir... Sen är ju dina lite ojämna i mätningen, men det är väl inte säkert det gör så mycket... Finns säkert många som har ojämna skidor utan att veta om det. Går du ner till 80 kg så tror jag att tryckzonerna blir väldigt korta och därmed ännu sämre glid i torrföre. De skidor du har haft fram här är typ mellan nollföre och klister! Varför menade någon att oladonks skida var "ubrukelig" då? (Orkar inte leta...)
Link to comment
Share on other sites

http://forumbilder.se/CG5F8/p-20131128-065312.jpg?width=150

 

http://forumbilder.se/CG5F8/p-20131128-065302.jpg?width=150

 

Hei igjen.

Hvordan er en sånn ski for allround?

For ujevn mellom skiene?

For stiv for tørrsmøring?

 

Eller er den rett og slett ok for en som vil begynne å gå litt konkurranser? Selv om skiene ikke er skyhøye på halvveis og en litt stivere enn den andre?

Denne skien ser ut til å ha svært hardt sluttspenn... 2 trykkpunkter foran.. Jeg vil faktisk si at dett er en svært dårlig ski.. Kan ikke finne noe føre den vil gå bra i...Hva slags ski er det?

Den er og bremsende i tuppen... denne skien hadde jeg kastet eller levert tilbake på dagen!!

De burde faktisk KASTES.

Håper mine er bedre enn det. ;)

Uten at jeg kan se forskjeld på de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...