Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

I det skedet av forumtråden, diskuterade vi, inte minst pga några inlägg från mig om hur torrt det var första halvan av Vasaloppet i år och att mina plusskidor gick så dåligt, olika nya skidor med långa tryckzoner, tex Madshus Redline Cold, samt Fischer RCS och inte minst RCR... I det perspektivet är ju såna skidor som dina och oladonks korta i tryckzonerna. Så de är ju helt klart åt plushållet och ännu mer så om du går ner något kg... Och det är klart dina (och oladonks också) är lite ojämna mellan ena och andra skidan i mätningen. Men jag har aldrig sagt att de borde kastas. Men som sagt - det är ingen kallföresskida!!!!! Nu hinner jag inte svara mer på detta:)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror du vil ha problemer med å få feste... meget stivt sluttspenn.. Og høyeste punkt er langt foran balansepunktet.. Det er en god stakeski til litt løsere og varmere forhold

Legger merke til at de ikke blir veldig mye lavere med økt belastning... definitivt varmski... klister med dekning, klister....

De er nesten 0,7-0,8 på halvvekt på høyeste punkt,,

En svært stiv ski.. ser lomma slutter kort bak bindingen... og du har lang lomme foran. Jeg hadde flyttet bindingen et hakk fram

Edited by hebbe
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du vil ha problemer med å få feste... meget stivt sluttspenn.. Og høyeste punkt er langt foran balansepunktet.. Det er en god stakeski til litt løsere og varmere forhold

Legger merke til at de ikke blir veldig mye lavere med økt belastning... definitivt varmski... klister med dekning, klister....

De er nesten 0,7-0,8 på halvvekt på høyeste punkt,,

En svært stiv ski.. ser lomma slutter kort bak bindingen... og du har lang lomme foran. Jeg hadde flyttet bindingen et hakk fram

Den ena skidan är dock lägre... Och skidan är inte - inte ens den hårdaste - lika hårda som mina plusskidor. Och mina skidor har jag inga problem få fäste på. Men som sagt - dina skidor är inga kallföresskidor!

Link to comment
Share on other sites

blev deprimerad av vädret, min psykoterapeut rekommenderade mig att köpa ett par nya skidor... - skrev ut ett par eller två på recept!

 

begav mig till Alewalds i Sthlm (stackars Klas), och klämde mig igenom måååånga Madshus nanosonic inkl. ruggen. En sak som slog mig med deras glidzoner var att tom de allra flesta cold-skidorna hade mkt kort tryckzon bak, runt 10 cm skulle jag säga, plus ofta ännu kortare. Medans främst cold, men även plus, ofta hade klart längre tryckzon fram än bak. Borde det inte, dels vara längre tryckzon än 10 cm på cold-skida (för 85 kg åkare) (och även på plus), dels - och framför allt - borde inte tryckzonen generellt vara längre bak än fram, då ju (väl) trycket/tyngden är större bak. - Skidornas utseende var dock väldigt konsekvent till runt 90%. Madshus verkar generellt oxå ha i princip inget bakspann, 0,1/0,2 mm höjd var oftast mitt under/bakdelen av hälen.

 

tur var väl kanske att jag inte hittade vad jag - tror - jag vill ha (inte behöver) som 9:de skidpar...

Link to comment
Share on other sites

blev deprimerad av vädret, min psykoterapeut rekommenderade mig att köpa ett par nya skidor... - skrev ut ett par eller två på recept!

 

begav mig till Alewalds i Sthlm (stackars Klas), och klämde mig igenom måååånga Madshus nanosonic inkl. ruggen. En sak som slog mig med deras glidzoner var att tom de allra flesta cold-skidorna hade mkt kort tryckzon bak, runt 10 cm skulle jag säga, plus ofta ännu kortare. Medans främst cold, men även plus, ofta hade klart längre tryckzon fram än bak. Borde det inte, dels vara längre tryckzon än 10 cm på cold-skida (för 85 kg åkare) (och även på plus), dels - och framför allt - borde inte tryckzonen generellt vara längre bak än fram, då ju (väl) trycket/tyngden är större bak. - Skidornas utseende var dock väldigt konsekvent till runt 90%. Madshus verkar generellt oxå ha i princip inget bakspann, 0,1/0,2 mm höjd var oftast mitt under/bakdelen av hälen.

 

tur var väl kanske att jag inte hittade vad jag - tror - jag vill ha (inte behöver) som 9:de skidpar...

Är väl inte för inte de tog fram redline:)

9:e par!:) 10 cm är kort tryckzon bak, precis! Blir det som på förra årets Vasa skulle man inte vilja ha det! Du kan ju ev kolla på ett par mjukare av Coldvariant o se om det blir längre tryckzon på de mjukare. Kolla annars på gamla eller nya rcr! Mina gamla cs från -95 är jag sugen på att testa:) riktiga kallföresskidor det! Typ 812-spann tror jag

Link to comment
Share on other sites

blev deprimerad av vädret' date=' min psykoterapeut rekommenderade mig att köpa ett par nya skidor... - skrev ut ett par eller två på recept!

 

begav mig till Alewalds i Sthlm (stackars Klas), och klämde mig igenom måååånga Madshus nanosonic inkl. ruggen. En sak som slog mig med deras glidzoner var att tom de allra flesta cold-skidorna hade mkt kort tryckzon bak, runt 10 cm skulle jag säga, plus ofta ännu kortare. Medans främst cold, men även plus, ofta hade klart längre tryckzon fram än bak. Borde det inte, dels vara längre tryckzon än 10 cm på cold-skida (för 85 kg åkare) (och även på plus), dels - och framför allt - borde inte tryckzonen generellt vara längre bak än fram, då ju (väl) trycket/tyngden är större bak. - Skidornas utseende var dock väldigt konsekvent till runt 90%. Madshus verkar generellt oxå ha i princip inget bakspann, 0,1/0,2 mm höjd var oftast mitt under/bakdelen av hälen.

 

tur var väl kanske att jag inte hittade vad jag - tror - jag vill ha (inte behöver) som 9:de skidpar...[/quote']

Är väl inte för inte de tog fram redline:)

9:e par!:) 10 cm är kort tryckzon bak, precis! Blir det som på förra årets Vasa skulle man inte vilja ha det! Du kan ju ev kolla på ett par mjukare av Coldvariant o se om det blir längre tryckzon på de mjukare. Kolla annars på gamla eller nya rcr! Mina gamla cs från -95 är jag sugen på att testa:) riktiga kallföresskidor det! Typ 812-spann tror jag

.

Man ska inte underskatta den mentala effekten på de som köpt på sig tre par redline, när de blir omåkta av en tjomme med 20 år gamla sc i backarna efter Eriksberg

Link to comment
Share on other sites

hvordan skulle det være mulig da?

Ja det blir nog inte så sannolikt just i backarna efter "Eriksberg".... Ligger det i Göteborg va?.... Eriksberg... Jo heter det inte så där... Varvet... ........... Jaså du menar Evertsberg???? Ja... det är väl möjligt... Det beror på vad det är för före helt enkelt och vilket spann du har på skidan just för din vikt och hur du vallat fästvallan och givetvis även struktur och sickling/slip, samt ev. glidvalla... Men att det skulle gå att träffa rätt med gamla skidor är tveklöst... I klisterföre för mig som väger 95 kg, är det däremot inte lätt att träffa rätt med gamla SC/CS/RSC/CSC ......(Fischer) eller för den delen andra "icke tävlingsskidor" som därmed oftast oftast är för mjuka som klisterskidor åt mig... När alla andra gled ungefär som mig eller lite bättre eller lite sämre, kom en person omsusandes i årets vasalopp mellan Smågan och Mångsbodarna. Han hade ett sjukt glid... Rätt så nåra år gamla RCR (gissningsvis början av 2000-talet, kanske rentav slutet 1990-talet i modell)... Så det kan givetvis hända! Sjävfallet är Madshus Redline fina :). Kostar därefter också... Men du måste träffa rätt för dagens före!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tror jag upprepar mig för sjutusenelfte gången, men "om detta må vi påminna", tycker jag;

 

ganska frustrerande detta med spannkurvor.

 

Handlarna pratar om olika typer av skidor skiselector hit o dit, bla bla bla.

 

Men ngn enkel sammanställning över hur det skall se ut har jag inte sett, typ;

 

Kallt, torrt och hårt:

Kallt, torrt och mjukt:

fuktigt och hårt:

fuktigt och mjukt:

 

osv. - samt ngn enkel beskrivning av varför.

 

Tex skrev ju Aukland - om nu det stämmer - att det ofta var obra med branta övergångar mellan glid och fästzon. Redline verkar ju tvärtemot detta ha just branta övergångar.

 

Link to comment
Share on other sites

Detta med sug pga lång tryckzon kan jag tänka mig det ligger en del i. Men å andra sidan, om spåren inte är stenhårda borde ju en tryckzon bak om 8 cm, som skall bära upp mina totalt 80 kg/2, 40 kg per skida, av vilka väl 30? är bak på skidan, innebära en mkt liten yta att fördela dessa kg på så att skidan verkligen "gräver ner sig" vilket knappast torde gagna glidet.
Link to comment
Share on other sites

Tex skrev ju Aukland - om nu det stämmer - att det ofta var obra med branta övergångar mellan glid och fästzon. Redline verkar ju tvärtemot detta ha just branta övergångar.

 

Eftersom du länkar till fjoll-musik som jag inte står ut med (;)) så vet jag inte riktigt vad du syfar på. Jag kommer svagt ihåg nå´t som Aukland sagt eller skrivit ungefär som du citerar. Men som jag minns det så hade det inget att göra med själva fästzonen, utan om man har en gammal traditionellt uppbyggd skida så kan glidzonerna påverkas negativt av det. Men nu är ju inte redline en traditionellt uppbyggd skida ;).

Link to comment
Share on other sites

Det Auklands skrev var väl att klisterskidor inte alltid är bra vid mjuka spår då branta övergångar /och spret) ger en kort tryckzon som gräver ner sig i snön. Och att det till viss del även gäller skidor med höga spann överhuvudtaget därför har de inte sådana som stakskidor?

Och som jag har förstått Redline så kanske de har en brant övergång men inte mycket "spret i toppen" och där med ger de inte samma effekt som "traditionella" klisterskidor.

Jag må ha fel men så har jag uppfattat det hela.

Edited by Pjärry
Link to comment
Share on other sites

Nja Pärry - jag vet inte... Har du läst boken? Låna den på biblioteket, den finns på ett par bibliotek i Sverige så den kan du ta hem! Jag minns det som att det är vid TORRA fören de pratar om att de kom på att det inte var så bra glid på höga stakskidor! Du får inte det jämna trycket som ger tillräcklig vattenfilm är min tolkning. Sen kan det ligga något i det du säger också. Men jag tror de skrev TORRA inte mjuka. Får låna den igen!
Link to comment
Share on other sites

Jag har boken framför mig. Det är ungefär som du skrev snövinter vad gäller kallföre,

med höga klisterskidor utan fästvalla som har korta glidzoner så hade dom sämre glid än dom som hade vallat. Slutsats :den trampolineffekt dom var ute efter var inte lika viktig som att ha långa glidzoner i kallt före.

Edited by 2slow
Link to comment
Share on other sites

Pjärrys minne är inte så dåligt heller men hans svar gäller klisterskidor i varmföre.

Kontentan var: välj inte för spänstiga skidor i blötföre o lösa spår, med korta tryckpunkter.

Ta hellre en universalskida som är lite lägre och har längre glidzoner med lite spret fram.

 

Mina nya Speedmax ser ut så, funkar kanon i lösa spår.

Edited by 2slow
Link to comment
Share on other sites

Så var det ja 2slow tack jag skrev ju förvisso vid mjuka spår men glömde bort att nämna föret :).Anledningen till att det inte gick så bra vid kallföre framgick väl aldrig helt?

Man kan ju iofs kanske misstänka att tryckzonen blir för kort och lämplig vattenfilm ej uppstår?

(min spekulation).

Snövinter Ja jag har läst den och igen och igen...fast det var ett tag sedan nu har den utlånad.

Link to comment
Share on other sites

Dom skriver om både skate o klassiska skidor utan valla till långlopp.

Klisterskidan med för korta glidzoner i kallt gled för dåligt och skateskidan blev för styv så att den gungade och förändrade tryckzonerna varför dom tyckte att en "död" skida som ligger mer stabilt mot snön fungerade bättre.

Link to comment
Share on other sites

Dom skriver om både skate o klassiska skidor utan valla till långlopp.

Klisterskidan med för korta glidzoner i kallt gled för dåligt och skateskidan blev för styv så att den gungade och förändrade tryckzonerna varför dom tyckte att en "död" skida som ligger mer stabilt mot snön fungerade bättre.

Så du menar egentligen att jag mindes rätt och att de INTE skrev om klisterskidor vid mjuka spår???!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...