Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Någon som vet om man numera kan lita på datan som står på skidorna från fabrik?

 

Fisher har sitt FA nummer som ska vara hur många kg det behövs för att trycka ned skidan med vikten 7 cm bakom balansepunkten och spann höjden på skidorna.

 

Atomic har sitt MF (tror jag de kallar det) nummer och annan information på skidorna.

 

Både fisher och atomic har gett ut information om hur dessa tal ska vara för att skidan ska passa. Mellan 50%-70% av kroppsvikten beroende på kapacitet och typ av skida har jag för mig.

 

Tidigare har jag hört att det som står på skidorna ofta inte stämmer men jag ser inte varför det inte ska stämma om fabrikerna faktiskt mäter dessa storheterna på varje skida.

att lura sina kunder åter ju som en udda marknadsföring :-), det som står där stämmer nog om man vet hur det mäts

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Någon som vet om man numera kan lita på datan som står på skidorna från fabrik?

 

Fisher har sitt FA nummer som ska vara hur många kg det behövs för att trycka ned skidan med vikten 7 cm bakom balansepunkten och spann höjden på skidorna.

 

Atomic har sitt MF (tror jag de kallar det) nummer och annan information på skidorna.

 

Både fisher och atomic har gett ut information om hur dessa tal ska vara för att skidan ska passa. Mellan 50%-70% av kroppsvikten beroende på kapacitet och typ av skida har jag för mig.

 

Tidigare har jag hört att det som står på skidorna ofta inte stämmer men jag ser inte varför det inte ska stämma om fabrikerna faktiskt mäter dessa storheterna på varje skida.

På mina fischer står det FA:51,54 och HR:1,77. Det står även hårdhet medium. Är det höjden vid hel och halv belastning? I så fall vid vilken vikt? Mätning i skiselector ger andra värden med 80 kg vikt.

Link to comment
Share on other sites

FA är vikten som det behövs för att klämma ihop spannet. Tror vikten påföres 7 cm bakom balansepunkten, dvs när man går opp på tå. HR är höjden på spannet men jag kommer inte ihåg om det är hel eller halvbelastning.

 

Linkarna till Storvalls blogg angående skidspann skriver också lite om fishers sitt FA värde och hur stort det bör vara.

Link to comment
Share on other sites

Modell: Rossignol Xium C2

Köpt som: Vasaloppsskida - 5:00-5:30-åkare

Användning: Elljusspårsskida/kallföre, vallar ganska kort mot ursprunglig märkning

http://img830.imageshack.us/img830/9899/skidorrossignol20101112.jpg

Så här såg samma skidpar ut i en annan Skiselector,

det var mer likt det jag mätte själv i spannmätaren:

http://img26.imageshack.us/img26/1655/rossignolskiselectornor.jpg

 

Verkar kunna slå ganska friskt, även att de är lite olika kalibrerade runt "0-linjen"...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Intressant!

 

Jag nämnde, har jag för mig, just detta med mättnoggrannheten någon gång.

Jag undrar just hur noggrannt Skiselector mäter med tanke på att vi diskuterar tiondelar och hundradelar av en mm.

Hur kalibreras maskinen? Hur skulle en helt plan yta se ut?

 

Dessutom undrar jag varför man bara mäter ena skidan?

OK, kanske kontrollmätning för att se att det liknar första skidan men varför inte en klisterlapp på varje skida? (har jag inte fått de 2 gånger jag mätt mina skidor)

 

Detta är ju ett verktyg för att se spannet, inte exakt men snabbt och täcker hela spannzonen direkt.

Med bladmått etc. så ser man bara punktvis höjden och får mäta rätt så mycket för att få kurvan.

 

Troligtvis mer exakt med bladmått men betydligt långsammare och ingen hel kurva utan mycket mätpunkter.

 

Nu är jag sugen på snö... och jag hoppas innerligt att mina nya skidor är mer klisterskidor än kallföres som de gamla...

Link to comment
Share on other sites

Maskinen kalibrerades innan, stod på skärmen, men vet inte hur det gick till.

 

Bild från dataskärmen, ni får spara eller öppna i nytt fönster för större format:

http://img849.imageshack.us/img849/1879/rossignolxiumc2small.jpg

 

Som sagt lite tveksam till utplockningen av dessa skidor vilket förstärktes efter ommätningen.

Men det är väldigt svårt när man inte har andra skidor att jämföra med, att veta hur de borde vara, spannhöjd osv.

Enligt mig för mjuka för att vallas på ett Vasalopp med omfrästa spår om man står och tåstakar, tyvärr...

Link to comment
Share on other sites

Blir skeptiskt när kurvan som du visar över ligger klart under noll linjen för ganska stora delar av skidan medans andras spann kurvor inte ens når ned till nolllinjen. Din kurva verkar som minst vara -0.1 mm samtidigt som man mäter storheter som är 0.1 mm.

 

Tittade ni på slutspannet i den andra skiselectorn?

Link to comment
Share on other sites

Ett problemet med Skicelectorn tror jag är mätningen runt det Knappen kallar nollpunkten. I Vasas nymätning tycks han ha uppgett vikt 79 kg, mot 78 kg i första mätningen. Fästzonerna har då också blivit kortare, vilket är logiskt, men skillnaderna verkar alldeles för stora för att enbart bero på den lilla ökning i vikt. Skillnaden bör istället bero på att kalibreringen är olika, eller att skidan har tappat spann; skidan har ju åkts på under en säsong?

 

Ett skidspann som ska passa en viss åkare, beroende på vikt och åkstyrka, ska ju helst släppa sitt spannmotstånd just vid frånskjutet. Mätningar runt denna släppunkt är mycket vansklig, men mycket intressant.

 

Jag skulle vilja se hur en skidas spann uppför sig runt en rad mätpunkter vid släppunkten. I Vasas fall från 75 - 85 kg, och på båda skidorna.

 

Mycket mätningar blir det...

 

Summasummarum - En singelmätning i Skiselectorn avslöjar inte var spannet släpper.

Link to comment
Share on other sites

Summasummarum - En singelmätning i Skiselectorn avslöjar inte var spannet släpper.

Jag är lite osäker på vad du menar men en skiselector används också till att mäta hur mycket kraft det behövs för att trycka ihop spannet när man står på tå (tryckpunkt vid bp-7 cm). Är det inte det du menar?

 

Den informationen verkar många inte ha med på stickern men det ska vara den informationen som i första hand bestämmer för vilken vikt en skida passar till.

 

Här en en sticker från tidigare i tråden som har med den informationen

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c916201190338921f

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att just mätningen av slutspannet är intressant och inte syns i de 'vanliga' skiselector-kurvorna, utan det är en separat mätning. två skidor kan ju ha samma 'skiselector-kurvor' över skidan, men olika slutspann, vilket ju såklart gör stor skillnad på hur skidan funkar för olika personer och vikter. jag har ett par såna skidor. hyfsat samma höjder på spannet, men väsentlig skillnad i slutspann.

 

sen, hur ska man tolka ett negativt värde på skiselector-kurvan? att det är en kraft som lagts på under skidan med x-kg, men skidan har ändå inte gett efter, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hur läser man ut vilken kraft som ska appliceras för att trycka ihop spannet?

Jag kunde inte tolka bilden, FredrikS?

 

Just den där släppunkten, där spannet släpper sitt motstånd är ju just det som vi letar efter.

Högt (relativt) spann vid halvvikt och genomsläpp vid fullvikt?

 

Jag har inte kunnat se detta som en "kurva" från Skiselectorn, jag kan bara se 2 mätpunkter på min sticker, halv vikt, full vikt och att det nyper vid "gå upp på tå" fick

jag bara se på skärmen.

Link to comment
Share on other sites

Grafen längst till höger på bilden jag linkade till tror jag är spannhöjden som funktion av vikten. Själva grafen är ju inte så lätt att läsa av men den viktigaste datan står ju under grafen, tex att det behövs 43kg för att trycka ihop spannet så att det är 0.2 mm kvar av spannet.
Link to comment
Share on other sites

Jag har också kollat skidor i två olika Skiselectors. Den första mätningen gjordes genom att en plastbit sattes i bindningen och sedan 13 cm bakåt. Den andra mätningen gjordes genom att bindningen togs bort och balanspunkten mättes upp, sedan mättes de 13 cm bakom balanspunkten. Det här gör ju att det blir helt olika mätresultat i mitt fall. Min bindning sitter inte på balanspunkten utan det skiljer några centimeter.

 

Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att skidornas kurva kan gå under referensplanet! 0 måste ju vara 0 och det stämmer ju på Pölders mätning. Kan det vara felmätt på den andra?

Edited by Jan_H
Link to comment
Share on other sites

Grafen längst till höger på bilden jag linkade till tror jag är spannhöjden som funktion av vikten. Själva grafen är ju inte så lätt att läsa av men den viktigaste datan står ju under grafen, tex att det behövs 43kg för att trycka ihop spannet så att det är 0.2 mm kvar av spannet.

OK, tack, då gissade jag rätt men var inte säker.

Den kurvan såg jag aldrig vid min mätning. (men jag såg att det nöp ordentligt vid tåkraft)

Låter mycket intressant!

Den här kurvan borde väl helst se ut som en platå? Som droppar kraftigt vid en viss kraft men håller sig relativt konstant fram tills dess?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att det är det ideala, men det verkar inte vara görbart rent tekniskt. så verkar inte kurvorna se ut iaf. det finns ett par kurvor över slutspann på skiselectors hemsida i deras olika pdf-dokument:

http://www.skiselector.com/sv/m0264669811041472/?

0,2mm på halv kroppsvikt verkar vara rekommenderat för universal/violett-före.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst länken i förra inlägget blir jag inte mycket klokare. Det känns inte som om sidan är till för att förklara eller visa vad och hur man mäter. Den förklarar också dåligt hur man tolkar resultaten.

 

För mig känns det som att man vill ge ett professionellt intryck genom komplicerade diagram mm. Medan innehållet är rätt skralt och ihåligt.

 

Den avslutande punkten till varför en butik ska skaffa en apparat tycker jag också är rätt suspekt:

 

• Kunden knyts till säljaren

 

Till sist vill jag också hålla med Vasa om det tveksamma utplockandet även av mina skidor i Skicelectorn. Min fästzon är hela 65 cm, vilket ju är i överkant enligt Skicelectors egna rekommendationer.

Link to comment
Share on other sites

Modell: Rossignol Xium C2

Köpt som: Vasaloppsskida - 5:00-5:30-åkare

Användning: Elljusspårsskida/kallföre' date=' vallar ganska kort mot ursprunglig märkning

http://img830.imageshack.us/img830/9899/skidorrossignol20101112.jpg[/quote']

Så här såg samma skidpar ut i en annan Skiselector,

det var mer likt det jag mätte själv i spannmätaren:

http://img26.imageshack.us/img26/1655/rossignolskiselectornor.jpg

 

Verkar kunna slå ganska friskt, även att de är lite olika kalibrerade runt "0-linjen"...

Pölder: http://tonypolder.blogspot.com/2012/01/vasa.html?m=1

Link to comment
Share on other sites

Jag har också kollat skidor i två olika Skiselectors. Den första mätningen gjordes genom att en plastbit sattes i bindningen och sedan 13 cm bakåt. Den andra mätningen gjordes genom att bindningen togs bort och balanspunkten mättes upp, sedan mättes de 13 cm bakom balanspunkten. Det här gör ju att det blir helt olika mätresultat i mitt fall. Min bindning sitter inte på balanspunkten utan det skiljer några centimeter.

 

Sen tycker jag att det är väldigt konstigt att skidornas kurva kan gå under referensplanet! 0 måste ju vara 0 och det stämmer ju på Pölders mätning. Kan det vara felmätt på den andra?

Ja det var mätt 13 cm från balanspunkten eftersom bindningen är monterad på BP.

De satte som du sa en speciell platta uppe på bindningen.

 

Lite skumt att man inte har med kurvan under linjen även på klisterlappen.

Men det är ju inte mer fel åt undre hållet på den ena mätningen än vad det är över på Pölders mätning - "ungefär" 0,04 mm (om man kan säga ungefär om sådana siffror ;) ) åt vardera hållet? Så då är ju även den feljusterad fast åt andra hållet, för att vara lite motvals.

Man kanske skulle kunna dra av 1/20 mm på ena mätningen och lägga på 1/20 mm på den andra mätningen? Tänker på halvspann då.

 

Denna är ju eventuellt underjusterad då:

http://forumbilder.se/images/371520113210484e9.jpg

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Fortfarande problem i kundsupporten?

 

Är Vasa också på gång till hans stall? Följetongen med Rossarna har ju inte varit någon rolig läsning...

 

Jag hade liknande problem som Vasa med ett par Sundins no:one (eller något liknande). Det var ju några år sedan... Skidorna gled extremt dåligt, trots rätt spann, och lät precis som Vasa tidigare beskrivit. Skidorna var hårda som påkar i fören, vilket troligen var hela förklaringen. Jag fick ett par nya i Peltonen av Arne Svensson i Vetlanda efter reklamation. Dessa Peltonen var riktiga kanonskidor, följsamma och fina! Har nog bara haft ett par Karhu som kunnat matcha dessa skidor.

 

Finska sidor ska det vaara...

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande problem i kundsupporten?

 

Är Vasa också på gång till hans stall? Följetongen med Rossarna har ju inte varit någon rolig läsning...

 

Jag hade liknande problem som Vasa med ett par Sundins no:one (eller något liknande). Det var ju några år sedan... Skidorna gled extremt dåligt, trots rätt spann, och lät precis som Vasa tidigare beskrivit. Skidorna var hårda som påkar i fören, vilket troligen var hela förklaringen. Jag fick ett par nya i Peltonen av Arne Svensson i Vetlanda efter reklamation. Dessa Peltonen var riktiga kanonskidor, följsamma och fina! Har nog bara haft ett par Karhu som kunnat matcha dessa skidor.

 

Finska sidor ska det vaara...

Han ser nog inte 4-timmarspotentialen i Vasa. ;)

 

Nej, jag tror inte det. Däremot såg han nog inte spannkurvebilderna först. :)

Jag hade ett par pjäxor som blixtlåsarna gled ner på, var bara att skicka tillbaka och få nya av valfritt märke så det verkar fungera bra nu.

 

De där Rossarna blir nog aldrig några "spjut".

 

På affären jag mätte upp skidorna på hade de Skiselectat alla skidorna i butiken.

Så där kunde man gå runt och plocka sig ett par välspannade.

Finns det några butiker i Sverige som gör så?

 

En sak jag funderar på är att Pölder klassade ut den andra mätningen som felaktig, men är det mer fel om spannmätaren går 0,05 mm under 0-linjen eller som i det andra fallet 0,05 mm över? Mätfelet är väl lika stort?

Link to comment
Share on other sites

En sak jag funderar på är att Pölder klassade ut den andra mätningen som felaktig, men är det mer fel om spannmätaren går 0,05 mm under 0-linjen eller som i det andra fallet 0,05 mm över? Mätfelet är väl lika stort?

Tror jag att alla butiker med Skiselector gör faktiskt.

Vi gör så hos oss iallafall. Det gör ju det enklare om alla är grovtestade först.

Link to comment
Share on other sites

Det här är mina skidor. Har kört ett par dagar med dom i hyfsat lösa spår. Tycker dom är lite tröga. Kör på fabriksslipen. Mina andra skidor tycker jag går bättre och känns lite 'halare'. Kan det vara för att man i kurvan ser att framdelen har en relativt kort anläggningsyta mot snön? Den här skidan kanske funkar bättre i hårdare spår?

http://forumbilder.se/images/4c5201262856P68a0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket siffror blir det!

 

På denna etikett finns åter nya siffror. Det verkar florera etiketter av olika slag hos Skiselector. Samtidigt anklagar olika användare av apparaten varandra för att inte kunna hantera och ställa in den.

 

För mig känns den inte alls tillförlitlig. Man producerar en drös med siffror med ett skimmer av vetenskaplighet. Dunkelt sagt dunkelt tänkt, -tycker jag.

 

Denna senaste etikett har en hoper siffror längst ner som jag inte sett förut; Vad är det. Någon som vet?

 

På vissa etiketter finns ytterligare en kurva till höger som ska visa hur hårt spannet är att trampa ut. Det är för mig bland den viktigaste informationen. Men den kurva Skiselektorn producerar är alldeles för grov och svårläst i det utförande etiketten ger, när den ens finns med.

 

Jag har också sett andra utskrifter med ev. tydligare info; Varför får man inte ut dessa när man handlar?

 

Skulle inte Skiselector förbättra sitt anseende och användbarhet om man presenterade informationen lite tydligare?

 

Skiselector skriver på sin hemsida att butiker som köper in en Skiselector bättre knyter upp sina kunder till sin butik! Hur menar de? Är tanken då att skidköparen helt ska lita på handlaren som genom sina vetenskapligt framtagna siffror ger kunden den helt perfekta skidan, just för dig.

 

De handlare jag hört och läst uttalande ifrån har aldrig velat förklara hur optimala kurvor ska se ut eller ens gett några anvisningar över hur utskriften ska tolkas.

 

På etiketterna ovan från tobyhundra finns två etiketter med; En från vardera skida? Det har jag heller aldrig sett tidigare, men det är ju annars ett fall framåt. Men kurvan över hur hårt spannet är saknas.

 

På Skiselector hemsida finns lite info om tolkningar (mycket lite); men där skriver man att om fästzonen överskrider 70 cm är risken att glidzonerna blir för korta. På exemplet ovan överskrids detta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...