Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skillnaderna är inte så stora men då det ritas ut som en kurva kan det se ut som två olika skidor.

Om skillnaderna inte är så stora kan jag inte helt se hur kurvorna kan se spesiellt annorlunda ut.

 

Har du inga mätningar från samma skida som du kan vissa så att andra kan förstå om det verkar vara ett problem eller inte?

Probelem eller inte? Det som är problem, och då närmast för Skiselector själva är att dom ifrågasätts.

 

Jag har själv inga skidor uppmätta med skiselector men en "kompis" :D köpte ett par som plockats ut med hjälp av en sån, lämnade in och fick dom uppmätt med en annan skiselector och där kunde man tro att det var ett helt annat skidpar.

 

Nu visar inte det att repeterbarheten inte är tillförlitlig, men det är i sig är illa nog och vems mätning är rätt?

 

Tvivlar inte en sekund på maskinen visar samma värde om den får stå och stampa rakt ner i sitt eget bord upprepade gånger.

 

Men jag är, som jag tidigare skrev inne på att en skida är svår att mäta upprepade gånger med samma resultat. Därför kan jag tycka att det är lite överkurs att använda skiselector om nu inte användarna av den kan avfärda dessa spekulationer.

 

Men om nu en del börjar frångå den i sin maskinpark så skulle jag gärna vilja ha en i garaget :)

Link to comment
Share on other sites

Nu visar inte det att repeterbarheten inte är tillförlitlig, men det är i sig är illa nog och vems mätning är rätt?

Det är ju bara att mäta opp skidorna med en annan metod och se vilken skiselektor som mätningen överenstämmer mest med.

 

Men jag är, som jag tidigare skrev inne på att en skida är svår att mäta upprepade gånger med samma resultat. Därför kan jag tycka att det är lite överkurs att använda skiselector om nu inte användarna av den kan avfärda dessa spekulationer.

Jag vet inte helt vad du menar men det att en skiselector ger fina grafer och tal med flera decimaler behöver inte betyda att nöjaktigheten är perfekt.

 

Jag har aldrig använt en skiselector men tycker att fördelen med den är att man på ett enkelt sätt får fram data om skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Nu visar inte det att repeterbarheten inte är tillförlitlig' date=' men det är i sig är illa nog och vems mätning är rätt?[/quote']

Det är ju bara att mäta opp skidorna med en annan metod och se vilken skiselektor som mätningen överenstämmer mest med.

 

Men jag är, som jag tidigare skrev inne på att en skida är svår att mäta upprepade gånger med samma resultat. Därför kan jag tycka att det är lite överkurs att använda skiselector om nu inte användarna av den kan avfärda dessa spekulationer.

Jag vet inte helt vad du menar men det att en skiselector ger fina grafer och tal med flera decimaler behöver inte betyda att nöjaktigheten är perfekt.

 

Jag har aldrig använt en skiselector men tycker att fördelen med den är att man på ett enkelt sätt får fram data om skidorna.

Att inte lita på skiselector och vara tvungen att jämföra med annan mätmetod gör ju att vitsen försvinner. Tjusningen med en så avancerad apparat är ju just att man ska kunna lita på den.

 

Principen och funktionen hos apparaten har jag haft i huvudet flera år innan den släpptes på marknaden. Så tro inte att jag är en motståndare av den.

 

Efter några års mätande med tre olika pointmätare varav en nu gått i pension så har jag tyckt mig se att en del skidors fjädrande egenskap inte alltid är konstant. Vad det beror på vet jag inte, kan bara spekulera. Möjligt att bland annat temp, hur länge skidan "vilat" kan ha något samband med den diff som ibland uppstår? Och som jag var inne på tidigare, kraften från skidans "fjäder" verkar inte alltid linjärt med slaget på mätaren beroende på spannkurva.

 

Nu ska det tilläggas att avvikelserna aldrig är så stora att skidan blir fel till åkaren, men att det i såfall borde bli väldigt synbart med skiselectors "fina grafer" och alla decimaler.

 

En avvikelse existerar ju inte förän den blivit kontrollmätt :)

Link to comment
Share on other sites

Att inte lita på skiselector och vara tvungen att jämföra med annan mätmetod gör ju att vitsen försvinner. Tjusningen med en så avancerad apparat är ju just att man ska kunna lita på den.

Jag tänkte att seriösa handlare kunde göra detta om de var osäkra på om deras skiselector visade rätt.

 

Att apparaten är avanserad medför ju också att man antagligen måste kalibrera den och testa om den mäter riktigt med jämna mellanrum.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande bara speckulationer om att Skiselctor ger olika resultat. Inget som säger hur mycket. Att 2 olika användare av apparaten kommer till olika resultat kan lika gärna bero på "skit bakom spakarna". Helt övertygad om att en Pointmeter ger olika resultat beroend på hur skicklig användaren är som gör mätningen.

 

Därmed inte sagt att Skiselctor är det enda hjälpmedlet som fungerar, långt ifrån. Ingen mätmetod fungerar tillfredställnade om inte den som utför arbete vet hur det skall göras.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande bara speckulationer om att Skiselctor ger olika resultat. Inget som säger hur mycket. Att 2 olika användare av apparaten kommer till olika resultat kan lika gärna bero på "skit bakom spakarna". Helt övertygad om att en Pointmeter ger olika resultat beroend på hur skicklig användaren är som gör mätningen.

 

Därmed inte sagt att Skiselctor är det enda hjälpmedlet som fungerar, långt ifrån. Ingen mätmetod fungerar tillfredställnade om inte den som utför arbete vet hur det skall göras.

Jag håller med, och så är det med framförandet av andra fordon än skiselector också. Men vilken garanti har man att det inte är skit bakom spakarna? ska man fråga? eller vänta tills ryktet spridit sig om vem som drar i spaken bäst? :)

 

Helt rätt att pointmätaren kan ge olika resultat beroende på användarens skicklighet. Kanske mer avgörande där än att trycka på startknappen på en skiselector? Jag kan med flit få mina mätare att visa olika. Så det viktiga för mig har varit att alltid utföra mätningar på någorlunda lika sätt.

Link to comment
Share on other sites

Kul "lösning" för att få slut på spekulationer (antingen skadas Skiselector i onödan, eller så är det relevant om spekulationerna stämmer) - vi kanske gemensamt kan bidra till någon som åker runt med ett par skidor till ett bar butiker med Skiselector och tar ut kurvor, kanske 2 gånger per butik, olika personer som går in olika dagar med samma. ;).

 

Min tro är väl som Figge35 oftast brukar skriva att den är ett utmärkt hjälpmedel, men man måste nog fortfarande veta mycket om vad man gör för att det ska bli helt rätt!

Link to comment
Share on other sites

Nu diskuteras det som vanligt mycket utan att någon egetligen vet nåt.

Skislectorn har funnits rätt många år på marknaden, dom första kan inte jämföras med dagens, det är utveckling, dom äldre hade annat material i maskinen och därför blev det fel med tiden. Dagens fina maskiner med granitsten är inte jämförbara med dom äldre som flera företag använde förr och sen slutade använda.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, och så är det med framförandet av andra fordon än skiselector också. Men vilken garanti har man att det inte är skit bakom spakarna? ska man fråga? eller vänta tills ryktet spridit sig om vem som drar i spaken bäst? :)

Samma garanti som kring stenslipning och annat. Det handlar helt om vem du får förstroende för. Funkar det ska den seriöse överleva och den andra "dö". Men visst, saknar du egen kunskap och litar blint på säljaren finns det många fallgropar.

 

Min tro är väl som Figge35 oftast brukar skriva.......

Det måste jag helt missat. Kan inte påminna mig ett endaste inlägg av Figge35 som inte kan katogoriseras under "skräp från ett troll".

Link to comment
Share on other sites

Nu diskuteras det som vanligt mycket utan att någon egetligen vet nåt.

Skislectorn har funnits rätt många år på marknaden, dom första kan inte jämföras med dagens, det är utveckling, dom äldre hade annat material i maskinen och därför blev det fel med tiden. Dagens fina maskiner med granitsten är inte jämförbara med dom äldre som flera företag använde förr och sen slutade använda.

Japp, bara spekulationer och för egen del så tror jag inte skiselector i sig diffar, inte två olika heller så länge dom kalibrerats lika.

 

Men det här är väl lindrigt mot att någon valt att anklaga skigo för hotet mot Lars-Erik?

Link to comment
Share on other sites

Meningen var att jag skulle lägga mitt inlägg i denna tråden - blev fel när jag satt och lekte med telefonen.

 

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

 

Kompisens skidor vi köpte på Blocket för 500 kr kan jag bara genom att klämma på säga det mesta om. Men han ska komma hem till mig så vi kan mäta upp dem på min spannbräda med bladmått. Sen tar vi nog dem till Alewalds för slipning, så får Klas även mäta upp dem ännu bättre .

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

Och?

 

Vad har detta att göra med ditt påstående om att skiselector mäter fel. Skulle vilja ha lite mer info och källor på det.

Link to comment
Share on other sites

Skiselectorn är ju känslig om det finns nåt litet skräp mellan skidan och stenen. Man har kanske inte varit tillräckligt noga med rengörningen av belaget och/eller stenen ifall man får resultat som diffar?

 

Att material har olika egenskaper vid olika temperaturer är ju också, som diskuterats i tråden, en möjlig felkälla, men det är ju gemensamt för alla testmetoder.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

Och?

 

Vad har detta att göra med ditt påstående om att skiselector mäter fel. Skulle vilja ha lite mer info och källor på det.

Varför ska det fram bevis hela tiden? Som konsument har man rätt att misstro och kritisera öppet. Och då räcker det att man har "hört" att som i det här fallet en del frångår skiselector som mätmetod. Sen har vi yttrandefrihet och rätt att tycka vad vill så länge det inte är personangrepp och diskriminering.

 

Är det felaktigt det som spekuleras kring skiselector så kommer det fram, och finns det belägg för kritken så gynnar det oss konsumenter i slutändan då en produkt alltid kan förbättras och eventuell "skit bakom spakarna" kan ellimineras.

 

Personligen är jag för hi-tech prylar och skulle gärna se fler aktörer på marknaden men branchen är nog för liten och pengarna för stora så då kan det vara befogat med lite kritik så inte utvecklingen på det som redan finns stannar av.

Link to comment
Share on other sites

Meningen var att jag skulle lägga mitt inlägg i denna tråden - blev fel när jag satt och lekte med telefonen.

 

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

 

Kompisens skidor vi köpte på Blocket för 500 kr kan jag bara genom att klämma på säga det mesta om. Men han ska komma hem till mig så vi kan mäta upp dem på min spannbräda med bladmått. Sen tar vi nog dem till Alewalds för slipning, så får Klas även mäta upp dem ännu bättre .

Vad gäller spannhöjden o fästet är det väl ok. Men jag är intresserad av vad Skiselector säger om glidzonernas utseende och hur det speglar sig i glidet under olika förhållanden. Vissa skidor glider ALDRIG riktigt bra oavsett hur man preparerar dem, och om det är något som visar sig i en glidzonmätning är det ju mycket viktig info.

Link to comment
Share on other sites

Varför ska det fram bevis hela tiden? Som konsument har man rätt att misstro och kritisera öppet. Och då räcker det att man har "hört" att som i det här fallet en del frångår skiselector som mätmetod.

Jag tycker att det är bra om de som kommer med påståenden också försöker backa upp dem. Om butiker slutar att använda skiselectorn så borde det inte vara så svårt att få veta det. Det är endå inte så väldigt många som använder skiselector.

 

Jag tycker ditt inlägg är rätt konstigt. Det bör ju inte vara några problem om man vill ha mer information från dem som hört något. Det är ju naturligt att börja söka sanningen bland dem som påstår något annars skulle det ju vara väldigt lätt att starta ryckten om rycktes spridaren ska vara immun mot frågor.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

Och?

 

Vad har detta att göra med ditt påstående om att skiselector mäter fel. Skulle vilja ha lite mer info och källor på det.

Jag har inte påstått att det har med varandra att göra. Om du tolkar det så är det upp till dig. Det jag bara ville säga med detta är att jag inte tror kurvorna från en skiselektor säger speciellt mycket för en vanlig motionär. Utan det blir mer ett försäljningsargument att "den här kurvan borde passa dig". Väl utmätta vallazoner för kall-, varmburk och klister, samt 0-zon och ev. vallaficka - tycker jag man kommer långt med. Och detta kan som sagt lätt göras även med bladmått. Sen hur tryckpunkter bör vara på en cold-, plus- samt en wet-skida, kan åtminstone hag bättre genom att klämma på skidorna än tolka diagram. Men jag vet - jag är gammal ;).

 

Mina uppgifter om Skiselektor är muntliga och personliga. Får alla tolka eller tro på om man vill.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer man långt med planka och bladmått, inget snack om det. Är det dessutom en seriös handlare med känlsa i händerna (om du inte behärskar det själv) så blir det ännu bättre. Dock kommer du alltid vara begränsad av att fysiskt befinna dig där skidparet finns och därmed även begränsad till det utbud som finns där på platsen.

 

Den största fördelen med Skiselctor, som jag ser det, för en handlare är att han/hon kan mäta upp sitt lager av skidor och därmed på ett snabbt och smidigt sätt plocka i detta när han/hon leter efter en par. För mig som åkare kan jag också få "svart på vitt" att det par jag håller i min hand uppfyller mina önskemål. Särskillt om jag vill köpa skidorna av någon på nätet eller via telefon. Söker jag en speciell skida kan jag tex ringa runt bland handlare och på så sätt kanske hitta paret jag söker utan att fysiskt befinna mig på plats.

Detta förustätter givetvis att den som hanterat Skiselctorn gör rätt och att "maskinen" mäter korrekt. Jag har dock inga tveksamheter mot "maskinen" utan tror att det är ett överdrivet ryckte som diskuteras. Men jag liter inte helt blint på en för mig okänd handlare bara för att han/hon har en Skiselctor. Ingen skillnad mot en stenslip med andra ord, bara för att någon har en fin slip betyder det inte att denna är en bra slipare.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer man långt med planka och bladmått, inget snack om det. Är det dessutom en seriös handlare med känlsa i händerna (om du inte behärskar det själv) så blir det ännu bättre. Dock kommer du alltid vara begränsad av att fysiskt befinna dig där skidparet finns och därmed även begränsad till det utbud som finns där på platsen.

 

Den största fördelen med Skiselctor, som jag ser det, för en handlare är att han/hon kan mäta upp sitt lager av skidor och därmed på ett snabbt och smidigt sätt plocka i detta när han/hon leter efter en par. För mig som åkare kan jag också få "svart på vitt" att det par jag håller i min hand uppfyller mina önskemål. Särskillt om jag vill köpa skidorna av någon på nätet eller via telefon. Söker jag en speciell skida kan jag tex ringa runt bland handlare och på så sätt kanske hitta paret jag söker utan att fysiskt befinna mig på plats.

Detta förustätter givetvis att den som hanterat Skiselctorn gör rätt och att "maskinen" mäter korrekt. Jag har dock inga tveksamheter mot "maskinen" utan tror att det är ett överdrivet ryckte som diskuteras. Men jag liter inte helt blint på en för mig okänd handlare bara för att han/hon har en Skiselctor. Ingen skillnad mot en stenslip med andra ord, bara för att någon har en fin slip betyder det inte att denna är en bra slipare.

Visst låter det lockande med en handlare som har mätt upp alla skidor i föväg, men måste de inte då mätas för många olika vikter då? Låter som ett hästjobb om inte maskinen har möjlighet att automatiskt köra upprepade mätningar. Och det blir en massa kurvor att gå igenom...

Link to comment
Share on other sites

Man kommer man långt med planka och bladmått' date=' inget snack om det. Är det dessutom en seriös handlare med känlsa i händerna (om du inte behärskar det själv) så blir det ännu bättre. Dock kommer du alltid vara begränsad av att fysiskt befinna dig där skidparet finns och därmed även begränsad till det utbud som finns där på platsen.

 

Den största fördelen med Skiselctor, som jag ser det, för en handlare är att han/hon kan mäta upp sitt lager av skidor och därmed på ett snabbt och smidigt sätt plocka i detta när han/hon leter efter en par. För mig som åkare kan jag också få "svart på vitt" att det par jag håller i min hand uppfyller mina önskemål. Särskillt om jag vill köpa skidorna av någon på nätet eller via telefon. Söker jag en speciell skida kan jag tex ringa runt bland handlare och på så sätt kanske hitta paret jag söker utan att fysiskt befinna mig på plats.

Detta förustätter givetvis att den som hanterat Skiselctorn gör rätt och att "maskinen" mäter korrekt. Jag har dock inga tveksamheter mot "maskinen" utan tror att det är ett överdrivet ryckte som diskuteras. Men jag liter inte helt blint på en för mig okänd handlare bara för att han/hon har en Skiselctor. Ingen skillnad mot en stenslip med andra ord, bara för att någon har en fin slip betyder det inte att denna är en bra slipare.[/quote']

Visst låter det lockande med en handlare som har mätt upp alla skidor i föväg, men måste de inte då mätas för många olika vikter då? Låter som ett hästjobb om inte maskinen har möjlighet att automatiskt köra upprepade mätningar. Och det blir en massa kurvor att gå igenom...

Nja, på en klassisk skida bestämmer slutspannet vem som kan åka på den.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta vill väl klämma o känna själv, men efter några slutspannskläm" (nytt ord:) så är jag lost iaf. Att då kunna jmfr med skiselector måste vara kanon, och inte minst när man vill ha en skida nästa gång så har man en referens oavsett vilket håll man vill gå åt. Lika-mjukare-hårdare.

Men den stora poängen torde vara att kunna se hur glidytorna ser ut, finns det förutsättningar för skidan o glida bra? och i vilket före?

 

Det jag inte begriper och med risk för "fattarduintedetstämpel"

är ngt som ett flertal påpekat i olika trådar så även denna, (och inte fått svar på)

och som påstår "jag fästvallar inte hela zonen", jag brukar korta ner si eller så...

 

Varför mäter man vallazonen med halv vikt, när man åker skidor med full vikt i glidfasen?

Det blir ju än mer uppenbart i en skiselector hur mycket valla som kommer att släpa i om man följer dom strecken.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta vill väl klämma o känna själv, men efter några slutspannskläm" (nytt ord:) så är jag lost iaf. Att då kunna jmfr med skiselector måste vara kanon, och inte minst när man vill ha en skida nästa gång så har man en referens oavsett vilket håll man vill gå åt. Lika-mjukare-hårdare.

Men den stora poängen torde vara att kunna se hur glidytorna ser ut, finns det förutsättningar för skidan o glida bra? och i vilket före?

 

Det jag inte begriper och med risk för "fattarduintedetstämpel"

är ngt som ett flertal påpekat i olika trådar så även denna, (och inte fått svar på)

och som påstår "jag fästvallar inte hela zonen", jag brukar korta ner si eller så...

 

Varför mäter man vallazonen med halv vikt, när man åker skidor med full vikt i glidfasen?

Det blir ju än mer uppenbart i en skiselector hur mycket valla som kommer att släpa i om man följer dom strecken.

Du mäter ju "0-zonen" med fullvikt vid "vanlig" spannutmätning. Prioriterar du glid fullt så vallar du bara inom 0-zonen men det kommer med största sannolikhet leda till problem med fästet om inte slutspannet är extremt mjukt. Vill du ha bra fäste så går det helt enkelt alltid ut över glidet vid halvviktsbelastning (mer eller mindre).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...