Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

ja det är en kurva för varje skida. jag bad om att få det. fast det är inte några större skillnader mellan dom.

jag kan väl hålla med om att det inte är helt glasklar info på skiselectors hemsida. däremot tror jag nog att apparaten har framtiden för sig. den får iaf oss på det här forumet att komma igång... ;)

 

hursomhelst, är det ngn som har en hyfsat kvalificerad åsikt om kurvan? kurva för hårda spår? ngt annat intressant man kan läsa ut av den?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Modell: Rossignol Xium C2

Köpt som: Vasaloppsskida - 5:00-5:30-åkare

Användning: Elljusspårsskida/kallföre' date=' vallar ganska kort mot ursprunglig märkning

http://img830.imageshack.us/img830/9899/skidorrossignol20101112.jpg[/quote']

Så här såg samma skidpar ut i en annan Skiselector,

det var mer likt det jag mätte själv i spannmätaren:

http://img26.imageshack.us/img26/1655/rossignolskiselectornor.jpg

 

Verkar kunna slå ganska friskt, även att de är lite olika kalibrerade runt "0-linjen"...

Ledsen Vasa, dom där skidorna kommer tyvärr aldrig att gå bra enligt ski-selector, eftersom tryckzoonen är långt fram. "Dåligt glid i alla fören, utom mycket hårda spår pga högt tryck på liten yta långt fram INGA VALLOR ELLER STRUKTURER KAN RÄDDA DENNA SKIDA!! Hämtat ur http://www.skiselector.com/files/s026465017426669/Kurvor%20och%20teknik%20.pdf

Den andra spannmätningen där inte tryckzoonerna syns är ju relativt värdelös, eftersom där är denna information kapad som ski-selector anser vara viktig.

Link to comment
Share on other sites

ojoj varför hittade jag inte denna nya Skiselctor information innan?

Där finns ju verkligen lite kurvanalys, med förbättringspotential i slutspannsanalysen men ändå en början.

 

Här börjar det se ut som om man kan välja en skida efter spannkurvan.

Sedan återstår antagligen utprovning i spåret ändå men nog borde det underlätta grovsorteringen?

 

Tyvärr har även jag en kontaktpunkt i framänden av mina nya skidor, så de lär väl inte heller fungera oavsett struktur eller valla :(

Fast jag hoppas fortfarande :)

 

Tack Rotebrostakaren för att du visade länken!

Link to comment
Share on other sites

Modell: Rossignol Xium C2

Köpt som: Vasaloppsskida - 5:00-5:30-åkare

Användning: Elljusspårsskida/kallföre' date=' vallar ganska kort mot ursprunglig märkning

http://img830.imageshack.us/img830/9899/skidorrossignol20101112.jpg[/quote']

Så här såg samma skidpar ut i en annan Skiselector,

det var mer likt det jag mätte själv i spannmätaren:

http://img26.imageshack.us/img26/1655/rossignolskiselectornor.jpg

 

Verkar kunna slå ganska friskt, även att de är lite olika kalibrerade runt "0-linjen"...

Ledsen Vasa, dom där skidorna kommer tyvärr aldrig att gå bra enligt ski-selector, eftersom tryckzoonen är långt fram. "Dåligt glid i alla fören, utom mycket hårda spår pga högt tryck på liten yta långt fram INGA VALLOR ELLER STRUKTURER KAN RÄDDA DENNA SKIDA!! Hämtat ur http://www.skiselector.com/files/s026465017426669/Kurvor%20och%20teknik%20.pdf

Den andra spannmätningen där inte tryckzoonerna syns är ju relativt värdelös, eftersom där är denna information kapad som ski-selector anser vara viktig.

Pölder skulle alltså skickat tillbaka dessa skidor då till grossisten. ;)

 

Jag tog kort på datorskärmen där man ser även under "ytan", postade även den bilden här i tråden.

Den borde de skicka med alla skidorna som är Skiselectade eftersom den ger en klarare bild av skidan, mycket större och mer utsträckt samt tar hänsyn till --mått...

Link to comment
Share on other sites

Så här såg samma skidpar ut i en annan Skiselector' date='

det var mer likt det jag mätte själv i spannmätaren:

http://img26.imageshack.us/img26/1655/rossignolskiselectornor.jpg

 

Verkar kunna slå ganska friskt, även att de är lite olika kalibrerade runt "0-linjen"...[/quote']

Ledsen Vasa, dom där skidorna kommer tyvärr aldrig att gå bra enligt ski-selector, eftersom tryckzoonen är långt fram. "Dåligt glid i alla fören, utom mycket hårda spår pga högt tryck på liten yta långt fram INGA VALLOR ELLER STRUKTURER KAN RÄDDA DENNA SKIDA!! Hämtat ur http://www.skiselector.com/files/s026465017426669/Kurvor%20och%20teknik%20.pdf

Den andra spannmätningen där inte tryckzoonerna syns är ju relativt värdelös, eftersom där är denna information kapad som ski-selector anser vara viktig.

Pölder skulle alltså skickat tillbaka dessa skidor då till grossisten. ;)

 

Jag tog kort på datorskärmen där man ser även under "ytan", postade även den bilden här i tråden.

Den borde de skicka med alla skidorna som är Skiselectade eftersom den ger en klarare bild av skidan, mycket större och mer utsträckt samt tar hänsyn till --mått...

Vasa, jag tycker du ska köpa ett par Madshus! :)

Link to comment
Share on other sites

Vasa, jag tycker du ska köpa ett par Madshus! :)

Madshus är fina grejer, har ett par som glider väldigt bra! :)

Vallarna verkar lite mer skeptiska eftersom de i varje fall var lite värmekänsliga...

 

Apropå tråden så har det paret tappat spannet, kanske pga. vallajärnsmissbruk?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vasa, apropå det negativa beskedet om dina skidors förmåga till glid...

Din spannkurva ser ju ut som att toppen är lägre än delen närmast din fästvallazon?

 

Men hur är det när du sätter ihop paret och klämmer spannet, som handlarna gör i nutik?

Spretar då topparna? Hur långt?

Hur hänger detta ihop med din spannkurva i så fall?

 

Jag kollade nämligen mina egna skidor som har en liknande spannkurva som dina, något bättre kanske men ändå...

Men topparna spretar vid relativt lågt handtryck, till minst 20 cm bakom toppkröken.

Det syns inte på Skiselectorkurvan?

Link to comment
Share on other sites

man ser långt ifrån allt på etiketterna som är utskrivna från en Skiselector. Man ser i stort sätt bara spannöjd och vallazonerna.

Kurvan är för ihoptryckt på ettiketen för att få ut så mycket mer. Lite kan man se, men inte så mycket.

Men man ser ju glidytorna mycket bättre på skärmen när man gör testerna. Det är ju det man ser på skärmen man går på inte den ihoptryckta ettikettern. Den är ju bara lite bevis påatt man gjort ett test

Link to comment
Share on other sites

Varför får man då inte ut denna info när man betalar för en mätning? På hemsidan använder man ju också argumentet att ''en mätning höjer andrahandsvärdet på skidorna''. Ska köparen då följa med till butiken och titta på skärmen???
Link to comment
Share on other sites

Varför får man då inte ut denna info när man betalar för en mätning? På hemsidan använder man ju också argumentet att ''en mätning höjer andrahandsvärdet på skidorna''. Ska köparen då följa med till butiken och titta på skärmen???

Dom flesta är ku ändå med när du handlar och då pratar man ju om det. En mätning sv skidor i butik innebär ju alltid en diskution också.....iallafall för mig

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mätkurvor av två par - ett par kallskidor o ett par varm-dito. Vikt 92 kg.

Inget av paren har nånsin gått riktigt bra, men inte heller särskilt dåligt. Kommentarer?

 

www3.snapfish.se/snapfishse/thumbnailshare/AlbumID=15070305010/a=10313169010_10313169010/otsc=SHR/otsi=SALBlink/

Link to comment
Share on other sites

Spannmätare!

 

http://imgur.com/tmHek

 

Plockade ihop en spannmätare typ Vasas pga sjukdom och alldeles för mycket dötid.

 

Har nu mätt mina skidor med trycket satt -13 cm från BP. Hel och halv vikt.

Vid halva vikten stämmer mina markeringar 0,1-0,2-0,5 om man dubblar bladmåttet pga två skidor.

Får värden som väl stämmer överens med urspr. mätningen.

Men sätter jag tryckpunkten -8 cm blir det i princip inget spann kvar?

 

Vasa! Provade du att mäta både vid 13 o 8cm med halva vikten?

Link to comment
Share on other sites

Vasa, apropå det negativa beskedet om dina skidors förmåga till glid...

Din spannkurva ser ju ut som att toppen är lägre än delen närmast din fästvallazon?

 

Men hur är det när du sätter ihop paret och klämmer spannet, som handlarna gör i nutik?

Spretar då topparna? Hur långt?

Hur hänger detta ihop med din spannkurva i så fall?

 

Jag kollade nämligen mina egna skidor som har en liknande spannkurva som dina, något bättre kanske men ändå...

Men topparna spretar vid relativt lågt handtryck, till minst 20 cm bakom toppkröken.

Det syns inte på Skiselectorkurvan?

Ja de spretar i toppen vi ihoptryckning, 33 cm med 0,1 mm bladmått.

Det skulle inte till så mycket tryck för att de ska spreta.

 

Man ska ju normalt klara av att trycka ihop spannet med 50-60(70)% av kroppsvikten när man belastar skidan vid 7-8 cm så om inte du har något spann kvar så är nog det rätt normalt men endå rätt mjuka skidor.

 

Vasa tror jag trykte ihop sina skidor vid 50 kg och skidorna var för 78-80 kg.

Ja det stämmer.

Skidor "kollapsar" när man flyttar fram trycket dessa centimetrar. Sedan verkar det skilja mellan olika märken och modeller om det blir någon vallaficka kvar eller inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.skiselector.com/files/s2257021884173915/skiselector_spanntabell_2012_sv.pdf

Borde fästvallazonen mätas ut med full vikt, ser ut som det på denna bild från Skiselector? Det är ju inte så det görs varken i deras egna mätningar eller med bladmått... Jag kan ju tycka att det är rimligare, eftersom det är så man glider vid diagonal, men kanske är normal fästvallatjocklek tunnare än 0.1mm, dvs att mätning med det vid halv vikt är ungefär det man skulle få genom verklig vallatjocklek mätt med full vikt?

 

En till fråga: Någon som vet ett bra sätt att mäta spannhöjd vid hel/halvvikt utan mätmaskin? Tänker på att välja Fischerskidor i butik som inte har Skiselector eller liknande, eftersom Fischer inte har lika mycket märkning på skidorna som Atomic/Salomon (fattar faktiskt inte varför Fischer inte har det). HAr hört att man kan få ut det genom streckkoden - kan man ringa Fischer och få ut det?

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

http://www.skiselector.com/files/s2257021884173915/skiselector_spanntabell_2012_sv.pdf

Borde fästvallazonen mätas ut med full vikt, ser ut som det på denna bild från Skiselector? Det är ju inte så det görs varken i deras egna mätningar eller med bladmått... Jag kan ju tycka att det är rimligare, eftersom det är så man glider vid diagonal, men kanske är normal fästvallatjocklek tunnare än 0.1mm, dvs att mätning med det vid halv vikt är ungefär det man skulle få genom verklig vallatjocklek mätt med full vikt?

 

En till fråga: Någon som vet ett bra sätt att mäta spannhöjd vid hel/halvvikt utan mätmaskin? Tänker på att välja Fischerskidor i butik som inte har Skiselector eller liknande, eftersom Fischer inte har lika mycket märkning på skidorna som Atomic/Salomon (fattar faktiskt inte varför Fischer inte har det). HAr hört att man kan få ut det genom streckkoden - kan man ringa Fischer och få ut det?

mät ut fästzonen och rita dit streck, gör samma med full vikt sen lägger du ihop skidorna och drar ihop dom med en tving tills bladmåttet fastnar vid strecken. sen är det bara ta ett skjutmått och dividera med 2.

Link to comment
Share on other sites

En till fråga: Någon som vet ett bra sätt att mäta spannhöjd vid hel/halvvikt utan mätmaskin? Tänker på att välja Fischerskidor i butik som inte har Skiselector eller liknande' date=' eftersom Fischer inte har lika mycket märkning på skidorna som Atomic/Salomon (fattar faktiskt inte varför Fischer inte har det). HAr hört att man kan få ut det genom streckkoden - kan man ringa Fischer och få ut det?[/quote']

mät ut fästzonen och rita dit streck, gör samma med full vikt sen lägger du ihop skidorna och drar ihop dom med en tving tills bladmåttet fastnar vid strecken. sen är det bara ta ett skjutmått och dividera med 2.

Snabbt svar, och det låter ju smart, tack!

Antar att det är tving på mittfot, och bladmått på 0.2mm som fastnar på 0.1mm strecken för halv- respektive helvikt?

Link to comment
Share on other sites

En till fråga: Någon som vet ett bra sätt att mäta spannhöjd vid hel/halvvikt utan mätmaskin? Tänker på att välja Fischerskidor i butik som inte har Skiselector eller liknande' date=' eftersom Fischer inte har lika mycket märkning på skidorna som Atomic/Salomon (fattar faktiskt inte varför Fischer inte har det). HAr hört att man kan få ut det genom streckkoden - kan man ringa Fischer och få ut det?[/quote']

mät ut fästzonen och rita dit streck, gör samma med full vikt sen lägger du ihop skidorna och drar ihop dom med en tving tills bladmåttet fastnar vid strecken. sen är det bara ta ett skjutmått och dividera med 2.

Snabbt svar, och det låter ju smart, tack!

Antar att det är tving på mittfot, och bladmått på 0.2mm som fastnar på 0.1mm strecken för halv- respektive helvikt?

japp 0,2 bladmått (0,1x2) sen var du ska sätta tvingen är lite mer knepigt men ungefär som då man plockar skidor med point mätare 14-15cm bakom balanspunkt. det är bakspannet som inte alltid hamnar på samma ställe som då man står på skidorna. man kan tro att desto längre bak man belastar skidan desto kortare blir bakspannet men icke det.

 

för att mäta spannhöjd funkar denna metod riktigt bra och mäter du bara på samma sätt varje gång får du fram skillnaden mellan dina egna par åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

mät ut fästzonen och rita dit streck' date=' gör samma med full vikt sen lägger du ihop skidorna och drar ihop dom med en tving tills bladmåttet fastnar vid strecken. sen är det bara ta ett skjutmått och dividera med 2.[/quote']

Snabbt svar, och det låter ju smart, tack!

Antar att det är tving på mittfot, och bladmått på 0.2mm som fastnar på 0.1mm strecken för halv- respektive helvikt?

japp 0,2 bladmått (0,1x2) sen var du ska sätta tvingen är lite mer knepigt men ungefär som då man plockar skidor med point mätare 14-15cm bakom balanspunkt. det är bakspannet som inte alltid hamnar på samma ställe som då man står på skidorna. man kan tro att desto längre bak man belastar skidan desto kortare blir bakspannet men icke det.

 

för att mäta spannhöjd funkar denna metod riktigt bra och mäter du bara på samma sätt varje gång får du fram skillnaden mellan dina egna par åtminstone.

Proffsig support b-ivar, tack!

 

Resultat ca 1,55 mm spannhöjd BP halvvikt med denna metod.

 

Försöker jag mäta spannhöjden själv stående på skidan med bladmått (där det fastnar hyfsat mycket) får jag det till kring 1,4 mm halvvikt och ca 0,4 mm helvikt.

 

Blir nästa sugen på att testa en Skiselector för att se hur de manuella mätningarna står sig mot den metoden!

Link to comment
Share on other sites

Själv är jag mycket nöjd med "Fischerspann", alltså relativt korta, höga spann som är hårda i till stängning. Står jag på skidan så vill jag, när jag står på ett ben, fortfarande ha "luft" från tårna och en bit fram, kanske 15cm, men när jag "gungar till" så ska det bara var en liten ficka kvar precis framför tårna. Många i butiker som hjälpt mig säger att skidan är för hård när jag tycker det är perfekt.

Hej Stefan - en kort fråga, om du ser det här:

 

Vad landar du då på för FA-värde för Fischer i förhållande till din kroppsvikt för att få dessa egenskaper (massa andra egenskaper hos spannet spelar förstås in också)?

 

 

Och, är de egenskaper du beskriver något du föredrar för en viss typ av lopp (korta/långa/flacka/kuperade), eller går du mest efter före?

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...