Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Meningen var att jag skulle lägga mitt inlägg i denna tråden - blev fel när jag satt och lekte med telefonen.

 

Jag tycker man har lite "för stor tilltro" till att man får "rätt" skidor bara för att en manick spottat ut en kurva. Gamla bladmått och att klämma på skidorna kan man komma jäkligt långt med! Vill jag ha skidorna utmätta på annat sätt tycker jag själv det är bättre med den typen av spannmätare de har på Alewalds (och på skidfabrikerna mm). Att få spannhöjd mm utmätt för sin egen vikt.

 

Kompisens skidor vi köpte på Blocket för 500 kr kan jag bara genom att klämma på säga det mesta om. Men han ska komma hem till mig så vi kan mäta upp dem på min spannbräda med bladmått. Sen tar vi nog dem till Alewalds för slipning' date=' så får Klas även mäta upp dem ännu bättre .[/quote']

Vad gäller spannhöjden o fästet är det väl ok. Men jag är intresserad av vad Skiselector säger om glidzonernas utseende och hur det speglar sig i glidet under olika förhållanden. Vissa skidor glider ALDRIG riktigt bra oavsett hur man preparerar dem, och om det är något som visar sig i en glidzonmätning är det ju mycket viktig info.

Jag är ingen expert på skiselektorkurvor. Men vore det så enkelt att alla skidor som är svåra att "få bra fart på" har en viss typ av kurva vore ju allt jättebra. Men jag tvivlar på att det är så enkelt. Det får väl tiden utvisa. Men jag citerar Sauk från filmen Yrrol - JAG ÄR SKEPTISK!!! Däremot så kan man nog finna bra skidor för tex kall- eller klisterfören, samt allround-före. Men det kan man göra relativt lätt ändå.

Link to comment
Share on other sites

Man kommer man långt med planka och bladmått, inget snack om det. Är det dessutom en seriös handlare med känlsa i händerna (om du inte behärskar det själv) så blir det ännu bättre. Dock kommer du alltid vara begränsad av att fysiskt befinna dig där skidparet finns och därmed även begränsad till det utbud som finns där på platsen.

 

Den största fördelen med Skiselctor, som jag ser det, för en handlare är att han/hon kan mäta upp sitt lager av skidor och därmed på ett snabbt och smidigt sätt plocka i detta när han/hon leter efter en par. För mig som åkare kan jag också få "svart på vitt" att det par jag håller i min hand uppfyller mina önskemål. Särskillt om jag vill köpa skidorna av någon på nätet eller via telefon. Söker jag en speciell skida kan jag tex ringa runt bland handlare och på så sätt kanske hitta paret jag söker utan att fysiskt befinna mig på plats.

Detta förustätter givetvis att den som hanterat Skiselctorn gör rätt och att "maskinen" mäter korrekt. Jag har dock inga tveksamheter mot "maskinen" utan tror att det är ett överdrivet ryckte som diskuteras. Men jag liter inte helt blint på en för mig okänd handlare bara för att han/hon har en Skiselctor. Ingen skillnad mot en stenslip med andra ord, bara för att någon har en fin slip betyder det inte att denna är en bra slipare.

Ok, en av mina källor är den som jag vill ska slipa mina skidor på Alewalds i Sthlm. Enligt honom så är det lättare att just "fjärr-jämföra" en spannmätning med deras metod, då det dels inte skiljer mellan olika mätningar på samma skida, samt att deras mätmetod är samma som tex i fischerfabriken.

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta vill väl klämma o känna själv, men efter några slutspannskläm" (nytt ord:) så är jag lost iaf. Att då kunna jmfr med skiselector måste vara kanon, och inte minst när man vill ha en skida nästa gång så har man en referens oavsett vilket håll man vill gå åt. Lika-mjukare-hårdare.

Men den stora poängen torde vara att kunna se hur glidytorna ser ut, finns det förutsättningar för skidan o glida bra? och i vilket före?

 

Det jag inte begriper och med risk för "fattarduintedetstämpel"

är ngt som ett flertal påpekat i olika trådar så även denna, (och inte fått svar på)

och som påstår "jag fästvallar inte hela zonen", jag brukar korta ner si eller så...

 

Varför mäter man vallazonen med halv vikt, när man åker skidor med full vikt i glidfasen?

Det blir ju än mer uppenbart i en skiselector hur mycket valla som kommer att släpa i om man följer dom strecken.

Hel vikt är ju det som man brukar benämna 0-zon, som Ekis skriver. Inom denna zon brukar man ju säga att man kan lägga tjockare med fästvalla. Om du då fästvallar i nå´n form av "pyramidprincip", så tycker jag att mitten av den pyramiden bör vara i mitten av 0-zonen.

 

Det du även kan ha på skidor är ju en sk vallaficka. En bit av fästzonen som du inte ens trycker ner om du går upp på tå (möjligen om du går upp på tå och "trycker till"). Detta hade ju främst fischer. Där kan man ju lägga extra med fästvalla.

 

Jag har vallat upp ett par skidor som en kompis fått från M. Fredriksson. De var markerade med alla mått mellan 0,05; 0,10; 0,15; 0,20; 0,25; 0,30; 0,35; 0,40; 0,45; 0,50. Detta är väl lite överkurs för en vanligt dödlig motionär. Men visst, förstår man vad det innebär så är det ju inga konstigheter. Men som jag skrivit tidigare så en markering för kallburk (0,10), varmburk (0,20), klister (0,30/0,40) samt 0-zon och vallaficka lär vara nog för de flesta motionärer.

 

Varför man sedan mäter upp höjd på halvvikt är för att veta spannhöjd. På t.ex. en "långloppskida" vill jag ha en "hög" siffra fast samtidigt kanske ett spann som saknar vallaficka. Dvs ett spann jag trycker ner om jag går upp på tå. Men det där med vallaficka är å andra sidan personligt. Skulle jag vara en bättre skidåkare (som inte sackar i tekniken under ett VL), skulle det kanske vara en fördel med en vallaficka.

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Jag har en enkel men bra spannmätare. En ombyggd personvåg och en aluminumbalk som jag kollar mina skidor på. Den stämmer kanon mot skidor som varit hos mer erkända spannmätare. Nu till frågan. Enligt Fischer ska man när man spannmäter ha tryckpunkten 80 mm bakom skidans ballanspunkt. Tittar man på en Skiselectorlapp som man får klistrad på sina skidor, så står det offset 130 mm. Betyder det att tryckpunkten vid Skidelectormätning är 130 mm bakom ballanspunkten eller. Spannet upför sig väldigt olika vid förflyttad mätpunkt. Vilken är egentligen den rätta? Det borde spela in hur stora skor man har tex. i förhållande till vikten. Frågan finns kanske redan men den tål att upprepas :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag har en enkel men bra spannmätare. En ombyggd personvåg och en aluminumbalk som jag kollar mina skidor på. Den stämmer kanon mot skidor som varit hos mer erkända spannmätare. Nu till frågan. Enligt Fischer ska man när man spannmäter ha tryckpunkten 80 mm bakom skidans ballanspunkt. Tittar man på en Skiselectorlapp som man får klistrad på sina skidor, så står det offset 130 mm. Betyder det att tryckpunkten vid Skidelectormätning är 130 mm bakom ballanspunkten eller. Spannet upför sig väldigt olika vid förflyttad mätpunkt. Vilken är egentligen den rätta? Det borde spela in hur stora skor man har tex. i förhållande till vikten. Frågan finns kanske redan men den tål att upprepas :-)

Ja frågan är vilken metod som är rätt?

 

Om man ska se vad de olika skidtillverkarna säger så varierar det en del hur spannhöjder mäts, men slutspann och fästzon är dom rätt så eniga om hur det mäts.

 

70-80 mm bakom BP medan mätning för fästzon mäts 140-150 mm bakom BP.

 

Som du säger så uppför sig spannet väldigt olika vid flyttad tryckpunkt, men inte på alla skidor har jag upplevt. Något som förvånat mig är att på vissa flyttas bakspannet bakåt med tryck längre bak och givetvis blir framspannet längre. Och på en del, framför allt mjuka skidor och juniorskidor så går inte fästzon bakåt att få fram. Trycket blir för högt på en för kort punkt och skidan viker sig där.

 

Jag tar hänsyn till skostorleken då jag mäter. Flyttar även trycket längre bak, ungefär där klacken börjar som visar var vikten ligger i fartställning för att se vad som händer. Oftast går det fortare utför om lägger på bakvikt samtidigt som fästet lättar från spåret.

 

Men som sagt, alla skidor uppför sig inte lika och att prova flytta trycket och då även se hur dom uppför sig vid olika belastning genom hela fasen då man söker fäste gör att det klarnar en hel del.

 

Sen kan man alltid jämföra mot en provbänk med bladmått. Det om något visar ju hur spannet arbetar med åkaren monterad ovanpå...även om det är svårt att göra lika varje gång. Men snittet blir bra...och ett skidspår är väl nästan aldrig helt plant heller?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en enkel men bra spannmätare. En ombyggd personvåg och en aluminumbalk som jag kollar mina skidor på. Den stämmer kanon mot skidor som varit hos mer erkända spannmätare. Nu till frågan. Enligt Fischer ska man när man spannmäter ha tryckpunkten 80 mm bakom skidans ballanspunkt. Tittar man på en Skiselectorlapp som man får klistrad på sina skidor' date=' så står det offset 130 mm. Betyder det att tryckpunkten vid Skidelectormätning är 130 mm bakom ballanspunkten eller. Spannet upför sig väldigt olika vid förflyttad mätpunkt. Vilken är egentligen den rätta? Det borde spela in hur stora skor man har tex. i förhållande till vikten. Frågan finns kanske redan men den tål att upprepas :-)[/quote']

Ja frågan är vilken metod som är rätt?

 

Om man ska se vad de olika skidtillverkarna säger så varierar det en del hur spannhöjder mäts, men slutspann och fästzon är dom rätt så eniga om hur det mäts.

 

70-80 mm bakom BP medan mätning för fästzon mäts 140-150 mm bakom BP.

 

Som du säger så uppför sig spannet väldigt olika vid flyttad tryckpunkt, men inte på alla skidor har jag upplevt. Något som förvånat mig är att på vissa flyttas bakspannet bakåt med tryck längre bak och givetvis blir framspannet längre. Och på en del, framför allt mjuka skidor och juniorskidor så går inte fästzon bakåt att få fram. Trycket blir för högt på en för kort punkt och skidan viker sig där.

 

Jag tar hänsyn till skostorleken då jag mäter. Flyttar även trycket längre bak, ungefär där klacken börjar som visar var vikten ligger i fartställning för att se vad som händer. Oftast går det fortare utför om lägger på bakvikt samtidigt som fästet lättar från spåret.

 

Men som sagt, alla skidor uppför sig inte lika och att prova flytta trycket och då även se hur dom uppför sig vid olika belastning genom hela fasen då man söker fäste gör att det klarnar en hel del.

 

Sen kan man alltid jämföra mot en provbänk med bladmått. Det om något visar ju hur spannet arbetar med åkaren monterad ovanpå...även om det är svårt att göra lika varje gång. Men snittet blir bra...och ett skidspår är väl nästan aldrig helt plant heller?

Nää, det där är en ju inte helt irrelevant sak ... hur många skidspår håller en planhet på ett par tiondelars mm per meter? Är det nån som mätt hur plana skidspår är, det borde ju vara väldigt intressant information för alla som jobbar med spannutformning och ytstruktur

Link to comment
Share on other sites

Jag har en enkel men bra spannmätare. En ombyggd personvåg och en aluminumbalk som jag kollar mina skidor på. Den stämmer kanon mot skidor som varit hos mer erkända spannmätare. Nu till frågan. Enligt Fischer ska man när man spannmäter ha tryckpunkten 80 mm bakom skidans ballanspunkt. Tittar man på en Skiselectorlapp som man får klistrad på sina skidor' date=' så står det offset 130 mm. Betyder det att tryckpunkten vid Skidelectormätning är 130 mm bakom ballanspunkten eller. Spannet upför sig väldigt olika vid förflyttad mätpunkt. Vilken är egentligen den rätta? Det borde spela in hur stora skor man har tex. i förhållande till vikten. Frågan finns kanske redan men den tål att upprepas :-)[/quote']

Ja frågan är vilken metod som är rätt?

 

Om man ska se vad de olika skidtillverkarna säger så varierar det en del hur spannhöjder mäts, men slutspann och fästzon är dom rätt så eniga om hur det mäts.

 

70-80 mm bakom BP medan mätning för fästzon mäts 140-150 mm bakom BP.

 

Som du säger så uppför sig spannet väldigt olika vid flyttad tryckpunkt, men inte på alla skidor har jag upplevt. Något som förvånat mig är att på vissa flyttas bakspannet bakåt med tryck längre bak och givetvis blir framspannet längre. Och på en del, framför allt mjuka skidor och juniorskidor så går inte fästzon bakåt att få fram. Trycket blir för högt på en för kort punkt och skidan viker sig där.

 

Jag tar hänsyn till skostorleken då jag mäter. Flyttar även trycket längre bak, ungefär där klacken börjar som visar var vikten ligger i fartställning för att se vad som händer. Oftast går det fortare utför om lägger på bakvikt samtidigt som fästet lättar från spåret.

 

Men som sagt, alla skidor uppför sig inte lika och att prova flytta trycket och då även se hur dom uppför sig vid olika belastning genom hela fasen då man söker fäste gör att det klarnar en hel del.

 

Sen kan man alltid jämföra mot en provbänk med bladmått. Det om något visar ju hur spannet arbetar med åkaren monterad ovanpå...även om det är svårt att göra lika varje gång. Men snittet blir bra...och ett skidspår är väl nästan aldrig helt plant heller?

Nää, det där är en ju inte helt irrelevant sak ... hur många skidspår håller en planhet på ett par tiondelars mm per meter? Är det nån som mätt hur plana skidspår är, det borde ju vara väldigt intressant information för alla som jobbar med spannutformning och ytstruktur

Om jag inte glömt sätta dit en :D efter avslutad text så hade säkert du också förstått.

Link to comment
Share on other sites

Klart att det inte är ett salsgolv man åker på. Men är man spannörd så är man. Jag tycker det är konstigt att inte skidtillverkarna gör bättre skidor än vad dom gör. Jag beställde ett par Fischer carbonlite plus från en välkänd skidbutik och skrev att jag ville att dom skule lägga extra omsorg på dom vid utprovningen. Jag kollade dom med min spannmätare. Det skillde 0,25 mm i höjd på dom vid halvvikt samt att vallazonerna skillde rejält från varandra. 0,1 mm diff 50mm. 0,2 mm diff 100 mm 0,3 mm diff 150 mm. Skidorma skall tillbaka till handlaren som hade påtalat problemet för Fischer. Spannen var helt olika varandra. Det ena var långt och flackt medans det andra var högt och brant. Konstigt eftersom de ska vara ihopparade från fabriken. Dessa skidor ska ju vara bland det bästa man kan ha så då tycker jag man kan kräva en del, dom är ju inte gratis.

 

Hur ser era vallazoner ut med tankte på olikheten mellan skidorna?

Edited by peterbj
Link to comment
Share on other sites

Klart att det inte är ett salsgolv man åker på. Men är man spannörd så är man. Jag tycker det är konstigt att inte skidtillverkarna gör bättre skidor än vad dom gör. Jag beställde ett par Fischer carbonlite plus från en välkänd skidbutik och skrev att jag ville att dom skule lägga extra omsorg på dom vid utprovningen. Jag kollade dom med min spannmätare. Det skillde 0,25 mm i höjd på dom vid halvvikt samt att vallazonerna skillde rejält från varandra. 0,1 mm diff 50mm. 0,2 mm diff 100 mm 0,3 mm diff 140 mm. Skidorma skall tillbaka till handlaren som hade påtalat problemet för Fischer. Spannen var helt olika varandra. Det ena var långt och flackt medans det andra var högt och brant. Konstigt eftersom de ska vara ihopparade från fabriken. Dessa skidor ska ju vara bland det bästa man kan ha så då tycker jag man kan kräva en del, dom är ju inte gratis.

 

Hur ser era vallazoner ut med tankte på olikheten mellan skidorna?

Ja visst är det för jävligt dåligt att dom inte klarar att på förhand göra två exakt identiska skidor. Verkar som att dom görs på måfå och sen paras ihop två och två efter bästa förmåga...som i många fall inte är bra.

 

Sen är det rangordning som styr vem som får tillgång till de bästa och minst avvikande paren. Samma med belagen. Lägger du ut 5000 spänn på ett par så är det inte sagt att belaget ger bättre glid än hälften så dyra skidor då kvaliten på belaget varierar beroende var på rullen det suttit efter tillvekning.

 

Någon som har koll på de Japanska skidorna Ogasaka? Jappsarna är ju rätt hemma på "löpandeband" tillverkning. Kanske vi kritiker ska titta på dom? :)

Link to comment
Share on other sites

Klart att det inte är ett salsgolv man åker på. Men är man spannörd så är man. Jag tycker det är konstigt att inte skidtillverkarna gör bättre skidor än vad dom gör. Jag beställde ett par Fischer carbonlite plus från en välkänd skidbutik och skrev att jag ville att dom skule lägga extra omsorg på dom vid utprovningen. Jag kollade dom med min spannmätare. Det skillde 0' date='25 mm i höjd på dom vid halvvikt samt att vallazonerna skillde rejält från varandra. 0,1 mm diff 50mm. 0,2 mm diff 100 mm 0,3 mm diff 140 mm. Skidorma skall tillbaka till handlaren som hade påtalat problemet för Fischer. Spannen var helt olika varandra. Det ena var långt och flackt medans det andra var högt och brant. Konstigt eftersom de ska vara ihopparade från fabriken. Dessa skidor ska ju vara bland det bästa man kan ha så då tycker jag man kan kräva en del, dom är ju inte gratis.

 

Hur ser era vallazoner ut med tankte på olikheten mellan skidorna?[/quote']

Ja visst är det för jävligt dåligt att dom inte klarar att på förhand göra två exakt identiska skidor. Verkar som att dom görs på måfå och sen paras ihop två och två efter bästa förmåga...som i många fall inte är bra.

 

Sen är det rangordning som styr vem som får tillgång till de bästa och minst avvikande paren. Samma med belagen. Lägger du ut 5000 spänn på ett par så är det inte sagt att belaget ger bättre glid än hälften så dyra skidor då kvaliten på belaget varierar beroende var på rullen det suttit efter tillvekning.

 

Någon som har koll på de Japanska skidorna Ogasaka? Jappsarna är ju rätt hemma på "löpandeband" tillverkning. Kanske vi kritiker ska titta på dom? :)

Det är trevligt med lika spann på skidorna, men mitt bästa par som är Fredrikssons gamla är inte lika, men det är bara att valla lite olika, det gör dom tydligen i världscupen också. Men det är lite av hygienfråga, och jag skulle aldrig acceptera att bara en skida mäts upp, såsom vissa får från skiselector eller med bladmått eller något annat.

Link to comment
Share on other sites

Kollade mina skidor i en skiselector föra helgen och tänkte kolla vad expertisen har att säga. Har lite svårt att tolka resultaten och butiken kändes inte så jätte kunnig.

 

Atomic WC, köptes som klisterskidor föra året. Gick värdelöst på Vasaloppet men mer lovande på ett par seedningslopp i burkföre och lite lösare förhållanden. Hur ser tryckpunkterna ut? Hårt tryck som bromsar långt fram eller någorlunda jämt?

 

http://forumbilder.se/thumbs/3a17201212264713f1.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/5a172012122801bd3d.jpg

 

Karhu Volcan, Köpta föra året som kallföresskidor. Har inte gått bra hittills. Karakteriserar snarare ett par klisterskidor med för mjuka för det ändamålet?

 

http://forumbilder.se/thumbs/f6172012123404881f.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/1f17201212345022aa.jpg

 

Madshus hypersonic, köpt begagnad på lite chans. Har inte testat än. I hårdhet lämpad för kallföre men hur ser tryckpunkterna ut?

 

http://forumbilder.se/thumbs/4d1720121236514ae7.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/6f1720121237131501.jpg

Link to comment
Share on other sites

Läst lite kort om fischers FA-siffror.

 

Ska ev. köpa begagnade Carbonlite, jag väger 70kg (morgonvikt). Skulle FA= 40 på ett par Cold, resp. FA = 43 på ett par Plus fungera? De är plockade för 72kg. Vill ha hårda skidor men inte riskera att de är för hårda. Ser mig själv ha god teknik ut att-få-fäste synpunkt.

 

Jag vill dock tro att jag har 49 på mina Vasa race som jag tycker är lagom hårda. Dessa skiljer säg väl lite i uppbyggnad osv men. Har inte så stor koll!

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hei

jeg har kjøpt den nye atomicworld cup classic fl sds , men er ikke fornøyd med gliden... noen som kan lese/tolke skiselector målingen. De er målt i to ulike skiselectorer. Og i den andre som jeg ikke har bilder fra spriket skien enda mer i tupp og bak. Altså trykksonene var kortere...gi gjerne kommentarer

 

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3625-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3624-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3623-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3622-1

Link to comment
Share on other sites

hei

jeg har kjøpt den nye atomicworld cup classic fl sds , men er ikke fornøyd med gliden... noen som kan lese/tolke skiselector målingen. De er målt i to ulike skiselectorer. Og i den andre som jeg ikke har bilder fra spriket skien enda mer i tupp og bak. Altså trykksonene var kortere...gi gjerne kommentarer

Länkar in bilderna direkt i tråden.

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3623-1.JPG

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3625-1.JPG

 

----------------------------

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3624-1.JPG

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3622-1.JPG

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

hei

jeg har kjøpt den nye atomicworld cup classic fl sds , men er ikke fornøyd med gliden... noen som kan lese/tolke skiselector målingen. De er målt i to ulike skiselectorer. Og i den andre som jeg ikke har bilder fra spriket skien enda mer i tupp og bak. Altså trykksonene var kortere...gi gjerne kommentarer

 

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3625-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3624-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3623-1

 

http://www.forumbilder.se/CDCQ3/img-3622-1

Jag fattar inte riktigt dina mätningar - 4 bilder, 2 väldigt olika uppsättningar resultat - är tryckpunkten framflyttad till -7/8 på ena uppsättningen bilder?

 

(Vasa - alla bilder funkar för mig)

Edited by AndersH
Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte riktigt dina mätningar - 4 bilder, 2 väldigt olika uppsättningar resultat - är tryckpunkten framflyttad till -7/8 på ena uppsättningen bilder?

 

(Vasa - alla bilder funkar för mig)

Ja nu gjorde de det för mig också.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Spannexperter! Har ett par Fischer RCS hemma. Stående rakt upp med vikt på båda: SPANN 47 cm fram, 24 cm bak - tot 71cm. Står med all vikt på ena sidan: SPANN 43 cm fram, 19 cm bak tot 62 cm. På väg upp mot tå fäster hela skidan. Vad säger ni experter? Passande skida? Led 2-3 åkare på vasan. skidan är 202 rcs plus. Edited by Berra
Link to comment
Share on other sites

Hej, jag hade inget bladmått utan det blev med papper så som jag beskrev. Är lite fundersam om det är för hårt. Men har aldrig kört på RCS plus förr. Jag har ett par madshus nano som med samma mätmetod ger 70cm, sedan 50 cm, sedan nyper när jag viker upp foten lite på väg upp på tå. De funkar bra för mig. Men dessa är nog lite hårdare men frågan är var gränsen går....

 

 

Berra: 0.1, 0.2, 0.3 som är utmätt? Låter som ett långt spann och även långt slutspann som kan kräva lite teknik för att trycka ner men svårt att säga utan mer info.
Edited by Berra
Link to comment
Share on other sites

Men som jag skrivit tidigare så en markering för kallburk (0,10), varmburk (0,20), klister (0,30/0,40) samt 0-zon och vallaficka lär vara nog för de flesta motionärer.

Hmm, jag ville ha långloppsskidor för en "typ led 4 åkare" och fick mina plockade av en som skall vara bra på detta. Han mätte upp skidorna digitalt, men inte med Skiselector så vitt jag vet.

 

Mina markeringar fram är 0,2/0,3/0,4 och bak 0,6/0,4/0,2. Detta för kallburk/varmburk/klister (notera olika höjd fram och bak)

 

Skidorna har spannhöjd 1,53/0,33 och är ett par Madshus Nanosonic. Verkar som han iom markeringarna tycker att jag ska valla kortare generellt än vad som normalt anges (tex kallburk till 0,2), trots detta har jag en lååång vallazon. Tycker det funkar bra att få fäste med dem ändå, även på kuperade elljusspår.

 

1) Varför olika fram och bak, och varför kortare(högre höjd) zoner än normalt?

2) Kan man dra någon slutsats gällande mina skidor?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...