Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag håller med om att resultaten är konstiga. Dock kan jag förlite om hur olika skidmärken är uppbyggda i kärnan samt vilka material olika kärnor består av.

 

Skickar över artikeln så kan du läsa och tolka den själv!

Tack, bara skummat, inte tolkat siffrorna och figurerna själv, om jag förstod det hela rätt blev alla skidor styvare när kallare, men spannhöjden gick inte till högre på alla märken, övergår mitt förstånd. Styvare borde även ge högre spann i min värld, men det kanske blev styvare och ändrade form eller nått...

Link to comment
Share on other sites

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705812016803

 

kan också vara intressant.

 

Angående den andra artikeln så fick alla skidorna høgre spann vid låg belastning men vid høg belastning varierade resultatet om jag førstod rätt.

Mycket intressant artikel! Men min fråga kvarstår. Varför mäter man upp spannet vid 20 grader C. Bevisligen så är det ju stora skillnader då skidan blir kall.

Edited by speedzone
Link to comment
Share on other sites

Speedzone,

-Du har en poäng som borde vara ganska enkel att testa.

Man tar ett par skidor som fått stå i säg -18 grader en vacker vintermorgon,

mäter upp dem absolut direkt i en Ski-Selector. Sedan tinas skidorna upp till säg +22 grader

och en ny mätning görs. Då kan man subtrahera de båda mätningarna och

se om det skiljer och HUR det skiljer. Intressant att få veta.

Om nu skidan är uppbyggd av olika matrial som "styvnar" olika mycket

beroende på temperaturen samt har olika materialkärna över skidans längd sett, så

kan det nog skilja en del i hur skidans egenskaper, så det

vore intressant att få ta del av en sådan enkel differensmätning.

 

I forskningartikeln på Science-direct länken så skulle jag vilja veta hur dessa

205 skidpar plockades ut initialt. (med eller utan någon typ av Ski-selctor maskin

med "känd teknik" eller liknande)

 

Jag skulle gärna också vilja se hur en typisk "bra skida" dvs en representativ

Skiselector-kurva för ett "bra skidpar" kan se ut. Detta kan vara tex "favorit-skidorna"

ur dessa 205 skidpar. Hur dessa "favorit-skidor" skiljer sig från de övriga.

Vad utmärker dessa speciellt?

 

DET skulle jag vilja se en artikel om.

 

Lite intressant i framtiden när kunderna vet hur en "bra" respektive "mindre bra"

Ski-selector kurva ser ut. Ja då kommer kanske noggranna kunder ställa MYCKET högre

krav vid köpet av nya skidor.

 

Det kanske blir så att skidorna får olika pris beroende på någon typ av klassindelning?

 

Jag tror på Ski-selector maskinens framtid till kundernas fördel vid köp av skidor.

 

Analys av "favorit-skidor" kontra "mindre bra" skidor är av större intresse än

medelvärden på 205 skidpar.Gärna med spann-kurvorna presenterade.

Detta för att komma framåt i förståelsen i ämnet.

 

Det går ju dock att skriva en artikel till på detta om rå-data finns kvar.

 

Är det någon som har sett detta ännu och kan länka till en sådan

undersökning som analyserat "favorit-skidor?

Link to comment
Share on other sites

Speedzone,

-Du har en poäng som borde vara ganska enkel att testa.

Man tar ett par skidor som fått stå i säg -18 grader en vacker vintermorgon,

mäter upp dem absolut direkt i en Ski-Selector. Sedan tinas skidorna upp till säg +22 grader

och en ny mätning görs. Då kan man subtrahera de båda mätningarna och

se om det skiljer och HUR det skiljer. Intressant att få veta.

Om nu skidan är uppbyggd av olika matrial som "styvnar" olika mycket

beroende på temperaturen samt har olika materialkärna över skidans längd sett, så

kan det nog skilja en del i hur skidans egenskaper, så det

vore intressant att få ta del av en sådan enkel differensmätning.

 

I forskningartikeln på Science-direct länken så skulle jag vilja veta hur dessa

205 skidpar plockades ut initialt. (med eller utan någon typ av Ski-selctor maskin

med "känd teknik" eller liknande)

 

Jag skulle gärna också vilja se hur en typisk "bra skida" dvs en representativ

Skiselector-kurva för ett "bra skidpar" kan se ut. Detta kan vara tex "favorit-skidorna"

ur dessa 205 skidpar. Hur dessa "favorit-skidor" skiljer sig från de övriga.

Vad utmärker dessa speciellt?

 

DET skulle jag vilja se en artikel om.

 

Lite intressant i framtiden när kunderna vet hur en "bra" respektive "mindre bra"

Ski-selector kurva ser ut. Ja då kommer kanske noggranna kunder ställa MYCKET högre

krav vid köpet av nya skidor.

 

Det kanske blir så att skidorna får olika pris beroende på någon typ av klassindelning?

 

Jag tror på Ski-selector maskinens framtid till kundernas fördel vid köp av skidor.

 

Analys av "favorit-skidor" kontra "mindre bra" skidor är av större intresse än

medelvärden på 205 skidpar.Gärna med spann-kurvorna presenterade.

Detta för att komma framåt i förståelsen i ämnet.

 

Det går ju dock att skriva en artikel till på detta om rå-data finns kvar.

 

Är det någon som har sett detta ännu och kan länka till en sådan

undersökning som analyserat "favorit-skidor?

Instämmer vore grymt intressant att testa. Då det gäller uttaget av skidor i artikeln så tror jag aldrig vi kommer få reda på vilka skidor som testats. Inte heller hur ett bra/respektive dåligt par ser ut. Tyvärr är det en alltför väl bevarad hemlighet landslagen emellan. Dom har ju medvetet valt att inte plocka med Ski-selecor profilen i artikeln. Att skida A och D är ross samt atomic är nog dock ganska så säkert och att B och C är fischer samt Madshus. Det finns en artikel där man kollat på temperaturens inverkan skriven av samma författare "Effects of Temperature Change on Cross-Country". Om du inte får tag på den så hojta till så kan jag skicka över den via mail!

Edited by speedzone
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Här fortsätter debatten igen. Nu i tidningen "Ny Teknik"

 

Spannkurvor i dagen tidning se länk;

 

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3575663.ece

Jo men det jag hört är att fler börjar gå ifrån skiselektor' date=' då den mäter olika vid olika tillfällen även om man tar samma skida.[/quote']

Ojdå, det var nyheter för mig.

Det har jag själv aldrig hört förut eller läst om någonstans.

Låter ju inte bra om det är sant så som du säger.

 

Några exempel som kan nämnas gällande detta?

Link to comment
Share on other sites

Här fortsätter debatten igen. Nu i tidningen "Ny Teknik"

 

Spannkurvor i dagen tidning se länk;

 

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3575663.ece

Jo men det jag hört är att fler börjar gå ifrån skiselektor' date=' då den mäter olika vid olika tillfällen även om man tar samma skida.[/quote']

Ojdå, det var nyheter för mig.

Det har jag själv aldrig hört förut eller läst om någonstans.

Låter ju inte bra om det är sant så som du säger.

 

Några exempel som kan nämnas gällande detta?

Du tvivlar på ett sätt som gör att man kan ana ett samröre med skiselector.

 

En pointmätare ger också olika värden men där uppfattas det som godtyckligt. Skiselctor däremot skriver utförliga kurvor som gör att det ser mycket märkligt ut då det är samma skida men olika värden.

Link to comment
Share on other sites

Jo men det jag hört är att fler börjar gå ifrån skiselektor, då den mäter olika vid olika tillfällen även om man tar samma skida.

Det kan inte vara så att skidan inte uppvisar exakt samma spann vid upprepade belastningar? Att det med andra ord inte är Skiselector som mäter fel utan skidan har helt enkelt en variation i sitt spann?

Link to comment
Share on other sites

Jo men det jag hört är att fler börjar gå ifrån skiselektor' date=' då den mäter olika vid olika tillfällen även om man tar samma skida.[/quote']

Det kan inte vara så att skidan inte uppvisar exakt samma spann vid upprepade belastningar? Att det med andra ord inte är Skiselector som mäter fel utan skidan har helt enkelt en variation i sitt spann?

T ex beroende på att skidan har olika temperatur vid mättillfällena? (O temperaturen kan ju variera inuti skidan ...)

Link to comment
Share on other sites

Vi använder Skiselector och tycker den är otroligt bra. Och nej jag är inte betald av Skiselector utan betalar istället en massa pengar till dom varje år.

Men det är en otroligt bra maskin. Ännu bättre med den senaste mjukvaran också jämfört med förra året. Man får helt enkelt mer information lättare med nya mjukvaran.

Link to comment
Share on other sites

Vi använder Skiselector och tycker den är otroligt bra. Och nej jag är inte betald av Skiselector utan betalar istället en massa pengar till dom varje år.

Men det är en otroligt bra maskin. Ännu bättre med den senaste mjukvaran också jämfört med förra året. Man får helt enkelt mer information lättare med nya mjukvaran.

Men har du testat noggrannheten på den? Hur mycket diffar värdena om du kör samma skida flera gånger? Hört flera som säger att skiselectorn är riktigt dålig på detta.

Link to comment
Share on other sites

Jo men det jag hört är att fler börjar gå ifrån skiselektor' date=' då den mäter olika vid olika tillfällen även om man tar samma skida.[/quote']

Det kan inte vara så att skidan inte uppvisar exakt samma spann vid upprepade belastningar? Att det med andra ord inte är Skiselector som mäter fel utan skidan har helt enkelt en variation i sitt spann?

Jag tänkt i dom banorna då det gäller pointmätare. För med vissa par så blir man inte klokare av upprepade mätningar.

 

Kan vara så att kraften i skidan inte verkar linjärt med slaget på mätaren. Skidan kan streta emot mer framför eller bakom mätpunkten. Visserligen så gör den samma varje gång men den kanske "låser sig"

Link to comment
Share on other sites

Att nollan ligger fel tyder kanske på att PS vet hur det funkar teoretiskt men inte praktiken. Men det ska inte ha någon inverkan på mätavvikelser.

 

Skillnaderna är inte så stora men då det ritas ut som en kurva kan det se ut som två olika skidor.

 

Med pointmätare kan det diffa ett par kg, men det är främst spannhöjder och slutspann som kan bli knepiga att få fram.

Link to comment
Share on other sites

Nej jag har inget samröre med Skiselector alls.

Intresset för denna maskin är för att jag är

elektronikkonstruktör i botten samt mättekniker i

mina forna år. Jag gillar uppfinningar och innovationer eftersom jag arbetar med patent i mitt yrke idag.

 

Nåväl,

En mätning är ju egentligen ingen mätning förrän den går att repetera och

om man konstruerat väl ska repeterbarhet givetvis infinna sig.

Offseten på kurvan kan dock vara olika dvs ej absolut

men denna maskin ska kunna justera detta automatiskt

efter en kalibrering tycker jag. (i mjukvaran)

 

Vad jag sett så mäter den ganska kvickt och då kan man lika gärna

göra några mätningar (4st?)och ta medelvärdet av de

uppmätta värdena. Kan kanske vara höger resp vänster

sida om styrskåran. Offset kan ju automatiskt justeras

i programvaran så borde det visa lika vid ett annat

mät-tillfälle.

 

Om så ej är fallet så undrar jag varför

man inte inför ett medelvärde istället för endast

en mätning? Tips till Skiselector kanske?

 

Slutsats är att jag kan köpa att kurvans

noll-linje kan variera i offset men jag kan inte köpa att

skidan visar en helt annan kurvform om man kör

mätning på vardera sida om styrspåret. Om det

då blir 2 olika kurvformer så är jag mycket tveksam

om man kan tolka resultatet alls.

 

Har detta prövats ännu?

 

Kör 2 mätningar på skidan, varav en mätning på vardera sidan om

styrspåret och jämför dessa. Kurvformerna ska då vara lika för samma skida.

 

Om kurvformerna är lika uppvisar maskinen repeterbarhet.

 

Någon som låtit genomföra detta test ännu?

Link to comment
Share on other sites

Funderar över om det inte är en "höna av en fjäder" på gång här?

 

Om jag speckulerar fritt ur luften:

Dunderklumpen skriver om ett rykte, att några handlare går ifrån Skiselector för att de inte visar samma resultat på samma skida. Vi vet inte om detta stämmer, vilka handlare det handlar om, hur många dessa är eller om de ens har haft Skiselector i sin butik.

En Skiselector kostar en hel del pengar vilket naturligt gör att en del inte anser sig ha råd eller villiga att lägga pengarna på detta. Det funkar något år men nu börjar kunder fråga efter uppmätta skidor i Skiselector vilket gör att handlaren upplever tappad försäljning. Då finns 2 vägar att gå, antingen köpa sig en Skiselector eller på något sätt minska dess betydelse. Kan då inte ryktet vara ett utryck för just detta, att helt enkelt hävda att den inte mäter exakt?

 

Om du ryktet stämmer, den mäter inte lika på samma skida vid upprepade mätningar. Vet vi hur mycket det felar? Vet vi att mätningarna gjorts korrekt?

Jag har ju svårt att tro att skillnaderna är stora och jag tror att dessa kan förklaras. Om det nu är små avvikelser, har det någon egentlig betydelse för skidans egenskaper?

Hur många har tex mätt upp sina spann efter upprepade stenslipningar? och/eller efter att skidan fått några år på nacken?

 

Skiselector är inte svaret på mysteriet kring den perfekta skidan. Den är dock ett utmärkt hjälpmedel att öka chanserna rejält att hitta det bästa paret.

 

Ni är bara för goa!

Som vanligt leverera du kvalitet och tillför kunskap........not!

"Troll" är visst vad det kallas

Link to comment
Share on other sites

Funderar över om det inte är en "höna av en fjäder" på gång här?

 

Om jag speckulerar fritt ur luften:

Dunderklumpen skriver om ett rykte, att några handlare går ifrån Skiselector för att de inte visar samma resultat på samma skida. Vi vet inte om detta stämmer, vilka handlare det handlar om, hur många dessa är eller om de ens har haft Skiselector i sin butik.

En Skiselector kostar en hel del pengar vilket naturligt gör att en del inte anser sig ha råd eller villiga att lägga pengarna på detta. Det funkar något år men nu börjar kunder fråga efter uppmätta skidor i Skiselector vilket gör att handlaren upplever tappad försäljning. Då finns 2 vägar att gå, antingen köpa sig en Skiselector eller på något sätt minska dess betydelse. Kan då inte ryktet vara ett utryck för just detta, att helt enkelt hävda att den inte mäter exakt?

 

Om du ryktet stämmer, den mäter inte lika på samma skida vid upprepade mätningar. Vet vi hur mycket det felar? Vet vi att mätningarna gjorts korrekt?

Jag har ju svårt att tro att skillnaderna är stora och jag tror att dessa kan förklaras. Om det nu är små avvikelser, har det någon egentlig betydelse för skidans egenskaper?

Hur många har tex mätt upp sina spann efter upprepade stenslipningar? och/eller efter att skidan fått några år på nacken?

 

Skiselector är inte svaret på mysteriet kring den perfekta skidan. Den är dock ett utmärkt hjälpmedel att öka chanserna rejält att hitta det bästa paret.

 

Ni är bara för goa!

Som vanligt leverera du kvalitet och tillför kunskap........not!

"Troll" är visst vad det kallas

Jag postade mitt inlägg i fel tråd. Se "Modell år?".

Det jag menat är inte alla pga kostnad Stefan, utan pga tillförlitlighet. Jag mäter hellre upp mina skidor på Alewalds spannmätare, än får en kurva från en Skiselektor.

 

(jag är för oteknisk för att flytta inlägget hit via min telefon. Gör det via datorn i em...)

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Skillnaderna är inte så stora men då det ritas ut som en kurva kan det se ut som två olika skidor.

Om skillnaderna inte är så stora kan jag inte helt se hur kurvorna kan se spesiellt annorlunda ut.

 

Har du inga mätningar från samma skida som du kan vissa så att andra kan förstå om det verkar vara ett problem eller inte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...