Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har mätt upp mina skidor och undrar om inte skillnaden mellan skidorna vid helvikt är lite väl stora?

Den ena är 0,81 och den andra 0,62.

Var, hur har du mätt? Nästan 2 tiondelar är mycket.

 

Är det i en skiselector eller pointmätare så är det inte alltid som skidan fjädrar jämnt utan "viker" sig i tryckpunkten då trycket är på en så kort yta. Händer ofta på juniorskidor och mjuka skidor, samma fenomen sker då vid utmärkning av fästzon (-14cm) då bladmått fastnar vid tryckpunkt fast spannet fortsätter en bit bakåt. Men högsta höjd är oftast en bit framför tryckpunkt och även balanspunkt, så kallad vallaficka. (en kort spannkurva i spannet)

 

Om skillnaden är så stor som 0.19mm så kan skidorna vara väldigt olika...spannlängd kan vara lika men slutspann kan skilja eller tvärtom. Ena kan ha vallaficka, den andra inte men i övrigt lika i spannuppbyggnad. Nu vet jag inte vilken mätmetod du använt men skillnaden bör vara under 0,1 annars borde skidorna fått en annan make/maka vid ihopparningen :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar.

Skidorna mättes i en skiselector. Förmodar att man kan valla ett eller två extra lager på den hårdaste skidan.

Om mätningen stämmer borde det vara en värdefull kunskap eftersom man annars vallar skidorna lika långt och tjockt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Får börja emd att be om ursäkt för den dassiga mobilbilden, men jag tror att den visdar det viktigaste. Det här är spannkurvan för mina kallföresskidor. De är köpte avsiktlgit på den mjuka sidan, därav den ganska korta fästzonen. Köpta på vårrean och kört en vinter utan att slipa om dem. Jag tycker att de har gått ganska segt och har tänkt att det är det mjuka spannet som gör att det är känsligt hur jag fästvallar, eller att de behöver slipas. Så nu har jag slipat dem och låtit butiken kolla kurvan i Skiselector.

 

Fästzonen ser väl ut som väntat, det tror jag att jag kan leva med. Men glidzonerna? Framför allt bak. På utskriften finns angivet längden på glidzonen som ligger under 0.1 mm. Bak är det 17 cm, sen ett "spann upp till ca 0,3 och så ligger skidan i en kort bit längst bak. Är det någon som har en åsikt om det? Värdelöst? Duger för en medelsvensson? Oviktigt? Sävlig som jag är kom jag mig inte för att fråga om det när jag hämtade skidorna.

 

Övriga siffor som inte syns på bilden: Spannhöjd halv vikt 1.06, full vikt 0.36, spannlängd 0,1: + 30 cm, -25 cm. Slutspann 0,1 -10, +10.

 

 

http://forumbilder.se/thumbs/c5202011851344c5b.jpg

 

20/12: bytt till en bättre bild

Nalle Puh, Jag har en fundering kring dina skidor som du upplevt som tröga.

Stora frågan som återkommer verkar vara HUR en bra skidpar ska se ut.

Min hypotes bygger på följande

 

Jag har ett par skidor EJ är uppmätta i en Skiselector dock, men har liknande karaktär om man mäter med bladmått som du beskriver. Dessa är liksom dina inte heller snabba skidor. Det finns dock en stor skillnad. Mina är snudd på för hårda för att även gunga ned och stänga slutspannet med en "snärtigt" frånsjkut .Dessa borde ju glida bra kanske, men nej! Vad säger då detta? Jo, efter att ha läst alla inlägg och stirrat mig blind på alla uppmätta Skiselector-kurvor så har jag kommit fram till följande, nämligen att ett par kassa skidor som inte glider bra har flera tryckpunkter verkar det som. Kan det vara så? Det par som glider sämst av mina par har flera tryckpunkter såsom i ditt exempel presenterat i ditt inlägg nr 113 med din skiselectorkurva se länk;

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c5202011851344c5b

 

Det går även att utläsa i Skiselectors egna bilder dvs hur bra och dåliga skidspann ser ut;

http://www.skiselector.com/files/s026465017426669/Kurvor%20och%20teknik%20.pdf

 

I dessa bilder kan man se att kurvan framåt skidspetsen ska INTE peka sakterligen nedåt= dåligt, vilket tolkas som att skidan kommer bromsa, vilket är kass. Kurvan ska vingla sakta uppåt . Kurvan ska inte dippa ned till "nollstrecket" 2 ggr för detta betyder tydligen 2 tryckpunkter framåt skidspetsen och detta är kass och bromsande tolkar jag detta som.

 

Även bak ska det vara en kurva som vinglar sig uppåt och inte dippar ned innan skidans bakre ände är slut. Mitt skidpar som är trögare har 2 tryckpunkter bak samt även 2 tryckpunkter fram. Detta har jag uppmätt med bladmått genom att klämma ihop skidorna med tving som motsvarar kraften för halv vikt för varje skida. (klämma ihop med hjälp av vallastreckens markering som beskrivits tidigare i tråden). Då blir framåt en tryckpunkt strax framför vallazonen och sedan öppnar sig ett hålrum och därefter längre upp vid spetsen så går skidorna ihop igen i ytterligare en tryckpunkt strax innan spetsen, dvs inget spret! (det är dåligt) Likadant är det bak. Där är det en tryckpunkt efter hälen och sedan bakåt vidare öppnar sig ett hålrum och längst bak på skidorna så går de ihop, dvs inget spret där heller men dock 2 tryckpunkter. Detta skidpar går trögt i stort sett alla fören med det spelar midre roll för detta par användar jag nästan bara i blötsnö elller nysnö när jag spårar själv så det är ändå tungt och trögt.

 

 

Här är en bild på hur jag inbillar mig över hur en dålig skida ser ut det röda skidparet till vänster i bilden (med flera tryckpunkter) . Den till höger är bra (enligt min hypotes) som visar det gröna skidparet som har ETT spret fram samt ETT spret bak dvs bara 2 tryckpunkter, ej flera. se bilden här:

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=b67201252139P6f37&tag=Good%20ski%20or%20bad%20ski

 

Stämmer min hypotes att det på skidan vid halv tyngd på vardera skidan att det inte ska gå att uppmäta tryckpunkter alldeles i spetsen och alldeles längst bak, att detta då bromsar, dvs om man har fler tryckpunkter än 2 på en skida? Så som beskrivs på Skiselectors sida?

 

Det är ju lätt att mäta med ett bladmått när man klämmer ihop skidorna om det glipar på fler ställen än vid själva vallafickan. (mäta med 0.05mm, tunnaste måttet)

 

Kan någon av er kolla detta på era skid-par hur det ligger till.

 

Plocka ut det par som glider trögast och de som glider kanske oftast bäst.

Jag gissar då att de som glider trögast kan ha flera tryckpunkter under skidan speciellt framåt spetsen. (inget spret = sämre glid) Så är det för mig.

 

Stämmer detta med era erfarenheter eller hur ser era skidpar ut som är lite "tröga och långsamma"? Undantag är ju stenhårda betongspår för då glider det mesta bra ändå.

 

Det ju inte enkelt ämne det här gå ju att konstatera men mycket intressant.

Link to comment
Share on other sites

Får börja emd att be om ursäkt för den dassiga mobilbilden' date=' men jag tror att den visdar det viktigaste. Det här är spannkurvan för mina kallföresskidor. De är köpte avsiktlgit på den mjuka sidan, därav den ganska korta fästzonen. Köpta på vårrean och kört en vinter utan att slipa om dem. Jag tycker att de har gått ganska segt och har tänkt att det är det mjuka spannet som gör att det är känsligt hur jag fästvallar, eller att de behöver slipas. Så nu har jag slipat dem och låtit butiken kolla kurvan i Skiselector.

 

Fästzonen ser väl ut som väntat, det tror jag att jag kan leva med. Men glidzonerna? Framför allt bak. På utskriften finns angivet längden på glidzonen som ligger under 0.1 mm. Bak är det 17 cm, sen ett "spann upp till ca 0,3 och så ligger skidan i en kort bit längst bak. Är det någon som har en åsikt om det? Värdelöst? Duger för en medelsvensson? Oviktigt? Sävlig som jag är kom jag mig inte för att fråga om det när jag hämtade skidorna.

 

Övriga siffor som inte syns på bilden: Spannhöjd halv vikt 1.06, full vikt 0.36, spannlängd 0,1: + 30 cm, -25 cm. Slutspann 0,1 -10, +10.

 

 

http://forumbilder.se/thumbs/c5202011851344c5b.jpg

 

20/12: bytt till en bättre bild

Nalle Puh, Jag har en fundering kring dina skidor som du upplevt som tröga.

Stora frågan som återkommer verkar vara HUR en bra skidpar ska se ut.

Min hypotes bygger på följande

 

Jag har ett par skidor EJ är uppmätta i en Skiselector dock, men har liknande karaktär om man mäter med bladmått som du beskriver. Dessa är liksom dina inte heller snabba skidor. Det finns dock en stor skillnad. Mina är snudd på för hårda för att även gunga ned och stänga slutspannet med en "snärtigt" frånsjkut .Dessa borde ju glida bra kanske, men nej! Vad säger då detta? Jo, efter att ha läst alla inlägg och stirrat mig blind på alla uppmätta Skiselector-kurvor så har jag kommit fram till följande, nämligen att ett par kassa skidor som inte glider bra har flera tryckpunkter verkar det som. Kan det vara så? Det par som glider sämst av mina par har flera tryckpunkter såsom i ditt exempel presenterat i ditt inlägg nr 113 med din skiselectorkurva se länk;

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c5202011851344c5b

 

Det går även att utläsa i Skiselectors egna bilder dvs hur bra och dåliga skidspann ser ut;

http://www.skiselector.com/files/s026465017426669/Kurvor%20och%20teknik%20.pdf

 

I dessa bilder kan man se att kurvan framåt skidspetsen ska INTE peka sakterligen nedåt= dåligt, vilket tolkas som att skidan kommer bromsa, vilket är kass. Kurvan ska vingla sakta uppåt . Kurvan ska inte dippa ned till "nollstrecket" 2 ggr för detta betyder tydligen 2 tryckpunkter framåt skidspetsen och detta är kass och bromsande tolkar jag detta som.

 

Även bak ska det vara en kurva som vinglar sig uppåt och inte dippar ned innan skidans bakre ände är slut. Mitt skidpar som är trögare har 2 tryckpunkter bak samt även 2 tryckpunkter fram. Detta har jag uppmätt med bladmått genom att klämma ihop skidorna med tving som motsvarar kraften för halv vikt för varje skida. (klämma ihop med hjälp av vallastreckens markering som beskrivits tidigare i tråden). Då blir framåt en tryckpunkt strax framför vallazonen och sedan öppnar sig ett hålrum och därefter längre upp vid spetsen så går skidorna ihop igen i ytterligare en tryckpunkt strax innan spetsen, dvs inget spret! (det är dåligt) Likadant är det bak. Där är det en tryckpunkt efter hälen och sedan bakåt vidare öppnar sig ett hålrum och längst bak på skidorna så går de ihop, dvs inget spret där heller men dock 2 tryckpunkter. Detta skidpar går trögt i stort sett alla fören med det spelar midre roll för detta par användar jag nästan bara i blötsnö elller nysnö när jag spårar själv så det är ändå tungt och trögt.

 

 

Här är en bild på hur jag inbillar mig över hur en dålig skida ser ut det röda skidparet till vänster i bilden (med flera tryckpunkter) . Den till höger är bra (enligt min hypotes) som visar det gröna skidparet som har ETT spret fram samt ETT spret bak dvs bara 2 tryckpunkter, ej flera. se bilden här:

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=b67201252139P6f37&tag=Good%20ski%20or%20bad%20ski

 

Stämmer min hypotes att det på skidan vid halv tyngd på vardera skidan att det inte ska gå att uppmäta tryckpunkter alldeles i spetsen och alldeles längst bak, att detta då bromsar, dvs om man har fler tryckpunkter än 2 på en skida? Så som beskrivs på Skiselectors sida?

 

Det är ju lätt att mäta med ett bladmått när man klämmer ihop skidorna om det glipar på fler ställen än vid själva vallafickan. (mäta med 0.05mm, tunnaste måttet)

 

Kan någon av er kolla detta på era skid-par hur det ligger till.

 

Plocka ut det par som glider trögast och de som glider kanske oftast bäst.

Jag gissar då att de som glider trögast kan ha flera tryckpunkter under skidan speciellt framåt spetsen. (inget spret = sämre glid) Så är det för mig.

 

Stämmer detta med era erfarenheter eller hur ser era skidpar ut som är lite "tröga och långsamma"? Undantag är ju stenhårda betongspår för då glider det mesta bra ändå.

 

Det ju inte enkelt ämne det här gå ju att konstatera men mycket intressant.

Jag ska testa detta på mina Madshus som är super i allt utom nedförsbackar.

Återkommer med rapport, nu till stallet!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också tt det är tryckpunkterna på glidytorna på mina skidor som spökar. Innan jag köpte de skicorna hade jag ett par hypersonic som tyvärr gick av. De had såvitt jag kunde se långa jämna glidzoner med mycket lite glip och gled mycket bra såvitt jag kunde bedömma. Jag hann aldrig tävla med dem, men de gled bättre än mina gamla fischer som jag åkt ett par tävlingar med med mycket bra glid jämfört med konkurenterna runt omkring mig.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror också tt det är tryckpunkterna på glidytorna på mina skidor som spökar. Innan jag köpte de skicorna hade jag ett par hypersonic som tyvärr gick av. De had såvitt jag kunde se långa jämna glidzoner med mycket lite glip och gled mycket bra såvitt jag kunde bedömma. Jag hann aldrig tävla med dem, men de gled bättre än mina gamla fischer som jag åkt ett par tävlingar med med mycket bra glid jämfört med konkurenterna runt omkring mig.

Nalle Puh,

Jag lade in din uppmätta spannkurva bredvid Skiselectors förklaring. Ser du någon likhet mellan kurvorna? se bild;

 

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=d2220121036118d09&tag=Bromsande%20skida

Link to comment
Share on other sites

Jag tror också tt det är tryckpunkterna på glidytorna på mina skidor som spökar. Innan jag köpte de skicorna hade jag ett par hypersonic som tyvärr gick av. De had såvitt jag kunde se långa jämna glidzoner med mycket lite glip och gled mycket bra såvitt jag kunde bedömma. Jag hann aldrig tävla med dem' date=' men de gled bättre än mina gamla fischer som jag åkt ett par tävlingar med med mycket bra glid jämfört med konkurenterna runt omkring mig.[/quote']

Nalle Puh,

Jag lade in din uppmätta spannkurva bredvid Skiselectors förklaring. Ser du någon likhet mellan kurvorna? se bild;

 

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=d2220121036118d09&tag=Bromsande%20skida

jovars... jag har ju det och det ser inte lovande ut. Om det inte var två år sedan jag köpte dem skulle jag kanske prova att reklamera skidorna. Om jag köper ett par tävlingsskidor är ju tanken att åka fort med dem. Om det inte går fungerar de ju i princip inte som man kan förvänta sig. Fast det skulle nog krävas en mycket kvalitetsmedveten försäljare.

Edited by Nalle Puh
Link to comment
Share on other sites

Finns det vettig info att hitta om olika typer av spannkurvor och vad man skall sträva efter? Ex.flacka vid olika vallor eller branta vid klister??? Fördelar med vissa spann mot andra?

Har sökt lite både här på forumet å på webben men inte hittat något.

 

Med vänlig hälsning,

S

Jag sammanfattade några kurvor i en bild på hur andra tolkat spannkurvorna i bifogad bild. De spannkurvor som blev tolkade som "dåliga skidor" finns i vänster kolumn och tolkades som "bromsande" skidor. De spannkurvorna som finns i höger kolumn blev tolkade som "bra" skidor av andra.

 

http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ec5201282114Pfaa2&tag=Skidspann

 

Jag lägger INGA aspekter i hur dessa har tolkats men genomgående så verkar

de skidorna med bättre potential representerade i höger kolumn ha ett "spret"

framåt spetsen (i dessa kurvor som andra tolkat som "bra" eller "dåliga" skidor).

 

Jag lägger som sagt INGA aspekter i dessa tolkningar som andra gjort eftersom jag

saknar den kunskapen och erfarenheten att tolka dessa kurvor. Pölder är nog den som sitter inne med gedigen kunskapen HUR en bra spannkurva ser ut, men detta är än så länge en väl förborgad hemlighet. Det finns säkert några tumregler att titta efter i kurvtolkningen?

 

Som gammal mättekniker så tycker jag inte om klippta kurvor som inte visar hela sanningen på uppmätta data. Det verkar ju vara viktigt enl. Skiselector att just främre

delen på skidan inte är "bromsande" som dom uttrycker det. Denna delen bör därför alltid vara med på kurvan och inte hamna under noll-linjen i ett mätprotokoll. Förhållandet mellan de två linjerna i spannet dvs dynamiken är också viktig parameter har jag förstått i deras instruktionsvideos på YouTube.

 

Titta själva och fundera på dessa; http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ec5201282114Pfaa2&tag=Skidspann

Edited by Xintrot
Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning och väldigt intressant område!

 

Tänk på en sak på Brinks skida som du lagt in längst ned till höger - fram på skidorna är till vänster... De borde alltså bromsa...

Jag har tvärtomerfarenhet, ett par Atomic World Cup, som fått beröm för sitt fina spann när jag mätte upp dom, samt nu innan Vasaloppet när jag slipade dem. Men hittills har de aldrig vunnit något glidtest mot mina andra skidor, så det har bara stulit vallatid. Ser ut som de ska för bra skidor enligt ski-selector. Men jag har inte gett upp dom än.

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning och väldigt intressant område!

 

Tänk på en sak på Brinks skida som du lagt in längst ned till höger - fram på skidorna är till vänster... De borde alltså bromsa...

Jag har tvärtomerfarenhet' date=' ett par Atomic World Cup, som fått beröm för sitt fina spann när jag mätte upp dom, samt nu innan Vasaloppet när jag slipade dem. Men hittills har de aldrig vunnit något glidtest mot mina andra skidor, så det har bara stulit vallatid. Ser ut som de ska för bra skidor enligt ski-selector. Men jag har inte gett upp dom än.[/quote']

Har du en bild på spannkurvan på dessa Atomic WC ?

Spretar dessa Atomic WC framtill om du klämmer ihop dem med ca ½ till full vikt på?

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning och väldigt intressant område!

 

Tänk på en sak på Brinks skida som du lagt in längst ned till höger - fram på skidorna är till vänster... De borde alltså bromsa...

Jag har tvärtomerfarenhet' date=' ett par Atomic World Cup, som fått beröm för sitt fina spann när jag mätte upp dom, samt nu innan Vasaloppet när jag slipade dem. Men hittills har de aldrig vunnit något glidtest mot mina andra skidor, så det har bara stulit vallatid. Ser ut som de ska för bra skidor enligt ski-selector. Men jag har inte gett upp dom än.[/quote']

Innan Skiselectorn fick sitt genombrott diskuterades det en hel del hur kvaliteten på själva belaget kan variera även mellan skidor av samma modell. Jag har ingen aning om hur mycket det kan påverka, men det är en tanke

Link to comment
Share on other sites

Bra sammanställning och väldigt intressant område!

 

Tänk på en sak på Brinks skida som du lagt in längst ned till höger - fram på skidorna är till vänster... De borde alltså bromsa...

Jag har tvärtomerfarenhet' date=' ett par Atomic World Cup, som fått beröm för sitt fina spann när jag mätte upp dom, samt nu innan Vasaloppet när jag slipade dem. Men hittills har de aldrig vunnit något glidtest mot mina andra skidor, så det har bara stulit vallatid. Ser ut som de ska för bra skidor enligt ski-selector. Men jag har inte gett upp dom än.[/quote']

Har du en bild på spannkurvan på dessa Atomic WC ?

Spretar dessa Atomic WC framtill om du klämmer ihop dem med ca ½ till full vikt på?

Så här ser Atomicsarnas spannkurva ut.

 

http://forumbilder.se/thumbs/31920121000459c0b.jpg

 

http://forumbilder.se/thumbs/17920121003008184.jpg

Link to comment
Share on other sites

De där spannkurvorna hade kunnat lura mig till köp :)

 

Nu är det ju tiondelar av millimetrar man pratar om men inga av mina skidor ser ut så där...

De har mer kontakt längst fram (på Skiselector kurvan) fast ändå spret när man trycker ihop för hand och tittar mellan skidorna.

Det där att jag ser spret vid handtryckning men inte på Skiselectorkurvan gör att jag tvekar om alltför konsekventa analyser från kurvor.

 

Belag?

Jag har nog aldrig fattat hur belag kan göra så stor skillnad?

Mellan olika skidor av samma modell alltså, borde det inte vara mer struktur och eventuellt hur jämnt belaget är?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara väldigt korta glidsoner vilket väl inte är bra i mjuka och torra spår tror jag. På is och i våta spår tror jag det ska vara en fördel med korta glidsoner.

Har också haft dessa funderingar. Måste kanske vara stenhårda spår för att de ska gå bra, om det är blött men inte stenhårt, fungerar det med korta glidzooner då?

Link to comment
Share on other sites

Hur tolkar ni glidzonerna?

 

Jag kan tycka att det ser ut som om det är drygt 30 cm främre glidzon på övre bilden (0,1 mm lyft) och drygt 20 cm på undre, tolkar ni bilden likadant?

 

I så fall har mina skidor hemmavid drygt 40 cm, både bak och fram...

 

I vilka spår ger det fördel med längre glidzon?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej.

Vad säger ni om detta? Mina skidor har enligt Ski-selector ganska höga spann (1,3-1,4 mm) vid belastning med halva kroppsvikten men låga spann (0,35 resp. 0,24 mm) vid full belastning. Skidorna är ett par Fischer RCS inköpta i vintras. Har bara åkt ett par gånger med dom och även om jag inte har någon klar bild av hur de egentligen fungerar för mig fick jag känslan att de gick ganska trögt. Jag tänker så här. 1. Skidorna är inga bra klisterskidor eller skidor för mer kletiga vallor.

2. Bör väl kunna gå bra i kalla förhållanden med hårdare valla.

3. Eftersom varje tunt lager med valla lär bygga ca 0,05 mm bör man inte lägga mer än 4-5 lager sammanlagt på 0,24-skidan och högst 6-7 lager sammanlagt på 0,35-skidan. Lägger man mer kommer vallan att ligga mot snön vid full belastning på ett ben (t.ex. glidfasen vid diagonalåkning)

 

Jag förstår att det är bra om mätvärdena på varje skida är så lika som möjligt men behöver det vara svårare än att man får hålla koll på att rätt skida får rätt tjocklek på fästvallningen? Kan det finnas andra nackdelar eller andra aspekter kring detta med varierande antal vallalager?

 

Tacksam för alla kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

En fråga som kan vara värd att ställa sig är ju varför alla mäter upp sina spann vid 25 grader C. Det är ju en normal temperatur för skidåkning. Alla som kan någonting om materiallära fattar ju ganska snabbt att spannet knappast kommer uppföra sig på liknande sätt vid -15. Eller? Kanske dax att ta fram en "ski-analyser" med tillhörande frysbox!
Link to comment
Share on other sites

En fråga som kan vara värd att ställa sig är ju varför alla mäter upp sina spann vid 25 grader C. Det är ju en normal temperatur för skidåkning. Alla som kan någonting om materiallära fattar ju ganska snabbt att spannet knappast kommer uppföra sig på liknande sätt vid -15. Eller? Kanske dax att ta fram en "ski-analyser" med tillhörande frysbox!

Det är ju det som är förklaringen till att kallföresskidor ska ha mjukare spann än varmskidor, mjuka spann blir stenhårda vid -20....

Link to comment
Share on other sites

Att anta att en kallföresskida skall ha mjukare spann bara för att det är en kallföreskida låter lite ospecifikt skulle jag vilja säga. I en studie utförd på NTNU kom man fram till att det i dessa sammanhang varierar väldigt mycket mellan olika skidmärken. Vissa blir hårdare medans ett märke blev 6.5% mjukare.

En fråga som kan vara värd att ställa sig är ju varför alla mäter upp sina spann vid 25 grader C. Det är ju en normal temperatur för skidåkning. Alla som kan någonting om materiallära fattar ju ganska snabbt att spannet knappast kommer uppföra sig på liknande sätt vid -15. Eller? Kanske dax att ta fram en "ski-analyser" med tillhörande frysbox!

Det är ju det som är förklaringen till att kallföresskidor ska ha mjukare spann än varmskidor' date=' mjuka spann blir stenhårda vid -20....[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Att anta att en kallföresskida skall ha mjukare spann bara för att det är en kallföreskida låter lite ospecifikt skulle jag vilja säga. I en studie utförd på NTNU kom man fram till att det i dessa sammanhang varierar väldigt mycket mellan olika skidmärken. Vissa blir hårdare medans ett märke blev 6.5% mjukare.
En fråga som kan vara värd att ställa sig är ju varför alla mäter upp sina spann vid 25 grader C. Det är ju en normal temperatur för skidåkning. Alla som kan någonting om materiallära fattar ju ganska snabbt att spannet knappast kommer uppföra sig på liknande sätt vid -15. Eller? Kanske dax att ta fram en "ski-analyser" med tillhörande frysbox!

Det är ju det som är förklaringen till att kallföresskidor ska ha mjukare spann än varmskidor' date=' mjuka spann blir stenhårda vid -20....[/quote']

Finns det skidor som blir mjukare när det är kallare, har aldrig hört talas om något sådant material.

Link to comment
Share on other sites

Utav 4 märken som testades i studien blev 3 av dom styvare medans det fjärde märket blev mjukare. Testerna gjordes vid 20, 0 samt -15 grader. Det var ingen större skullnad mellan skidorna som testades vid 20 och 0 grader. Den stora skillnaden kom mellan 0 och -15. Standardavvik. vår låg i testen. Tyvärr så framgår din inte av artikeln vilket märke som var den 4:e.
Link to comment
Share on other sites

Utav 4 märken som testades i studien blev 3 av dom styvare medans det fjärde märket blev mjukare. Testerna gjordes vid 20, 0 samt -15 grader. Det var ingen större skullnad mellan skidorna som testades vid 20 och 0 grader. Den stora skillnaden kom mellan 0 och -15. Standardavvik. vår låg i testen. Tyvärr så framgår din inte av artikeln vilket märke som var den 4:e.

Jag får inte ihop det, ALLA material blir väll mindre mjuka och därmed borde de också bli mer böjstyva vid lägre temperatur. Det enda sättet det kan bli mjukare är att något knäcktes i skidan, annars strider det mot de svenska fysikaliska lagarna jag jag lärt mig, dessa borde även gälla i norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...