Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Det här rådet ger RS - riller:

 

FÄSTVALLA ELIT

Toko Grön Basewax i botten

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2

Ev täck med något blått eller grönt om det är riktigt kallt

 

FÄSTVALLA MOTIONÄR

Blått Klister - mixa i Grundvax

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2C (om ni har mixa med Rode Violet)

Täck med 1 - 2 lager blå burk

Låter som ett bra tips om man har bråttom till mål. Vi har provat diverse med klister täckt med burk men har kommit fram till att skippa klistret. Återstår att se om det stämmer. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Skippa hf8an. Den är för mjuk.

Du lär dig Sunlake :)

Suger i mig kunskap som en svamp ;)

Men det där lärde jag mig till Billingens Långlopp' date=' kallt och konstsnö blir bäst med lf/hf6. Lycka till imorgon Rible! Ska försöka följa din utveckling i tid som du gjort![/quote']

Guldstjärna på det, ja det hoppas vi på!! Detsamma!!

Link to comment
Share on other sites

Åkte du lg och i så fall hur gick skidorna ? Jag skrev i den här tråden att jag skulle valla som du, om jag skulle åka VL; Swix blått klister, do Universal, täckt med 2 lager Morot.

 

Åkte ett lopp på konstsnö i Småland i lördags med samma vallning utan täckning - kan inte säga att det var en toppvallning. Men det var här hemma det - undrar hur vallningen gått i VL ?

Link to comment
Share on other sites

Kan någon rekommendera en psykolog till mig???? åkte inte själv men vallade åt några led 4-5 åkare som kom in på mellan 5,40 - 5,55 och det är väl bra men vad som inte va bra är att jag var ganska säker på att spåren skulle bli som dom vart och ändå la på en klistergrund och som hos så många andra så sög det rejält. M.a.o. påverkan av dom stora valla tillverkarnas råd kunde inte jag låta bli att följa. Känns mest som dom vill sälja så många burkar och tuber som möjligt. Så i fortsättningen ska jag lita på mig själv...

 

 

 

 

Men jag är inte bitter

Link to comment
Share on other sites

Fy bövelen för vallatipsen från swix i skigo. Klister, va skulle man med det tll i botten. Det hade väl gått lika bra med kallvalla. Besviken på dåliga vallatips. Nästa år ska jag inte läsa deras råd. /Besviken amatörvallare
Link to comment
Share on other sites

Jag och flera i mitt sällskap upp till sälen hade klister som grund, vilket funkade bra hela vägen.

för mig med. tror det gäller att ha skidor(spann) för det och inte överdriva tjockleken. gjorde ren mina skidor i tisdags och visst hade det slitits men det fanns kvar både klister och burk...... tror klistret gjorde sitt mot slitaget.

Link to comment
Share on other sites

Jag och flera i mitt sällskap upp till sälen hade klister som grund' date=' vilket funkade bra hela vägen.[/quote']

för mig med. tror det gäller att ha skidor(spann) för det och inte överdriva tjockleken. gjorde ren mina skidor i tisdags och visst hade det slitits men det fanns kvar både klister och burk...... tror klistret gjorde sitt mot slitaget.

I stort sett all min burkvalla (hade inget klister) sitter kvar, de har slitits en liiten aning längs inre kanten antagligen för att jag vart tvungen att ploga till nån gång under loppet. Förstår inte varför det skulle vara så otroligt svårt att få burkvalla att sitta kvar i söndag, det var ju knappast extremt slitande före, och det kryllar inte direkt av sladdkurvor i VL.

Link to comment
Share on other sites

Jag och flera i mitt sällskap upp till sälen hade klister som grund' date=' vilket funkade bra hela vägen.[/quote']

för mig med. tror det gäller att ha skidor(spann) för det och inte överdriva tjockleken. gjorde ren mina skidor i tisdags och visst hade det slitits men det fanns kvar både klister och burk...... tror klistret gjorde sitt mot slitaget.

I stort sett all min burkvalla (hade inget klister) sitter kvar, de har slitits en liiten aning längs inre kanten antagligen för att jag vart tvungen att ploga till nån gång under loppet. Förstår inte varför det skulle vara så otroligt svårt att få burkvalla att sitta kvar i söndag, det var ju knappast extremt slitande före, och det kryllar inte direkt av sladdkurvor i VL.

Håller med! Hade jag fått göra om vallningen så hade jag lagt burk.

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina skidor hos Ski-go och var med och kollade när dom vallades, det var tok intressant att se men jag är lite novis som glidvallare: graphit grund,blå hf+pulver(bommade något som lades tillsammans med den blåa).Vet tyvärr inte vilken rill dom lade. Fäste lila HFklister toppat med blå HF burk, invärmt lätt med värme pistol utan klossning.

Hade kanon glid och fäste startsträckan på stafettvasan och hela vasaloppet!!, borstade bara glidytorna mellan loppen.

Jag blev djupt impad och som troende på sickling vacklar jag lite nu!!

Trodde aldrig att en glidvallning skulle hålla så många mil(11,4). Det hade varit bättre om det skulle blivit sämre och sämre! då hade valet varit enkelt, men nu måste jag verkligen ställa dom två skolorna mot varandra!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har lite funderingar på lågfartsglidet kontra högfartsglidet. Har inte sett att det diskuterats här inne tidigare. Finns det någon logisk förklaring till ett väldigt bra högfartsglid i nedförslöper men ganska dåligt glid på platten ex på myrarna?

 

Vore väldigt tacksam för svar på denna fråga!

 

Man blir aldrig fullärd...

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in mina skidor hos Ski-go och var med och kollade när dom vallades, det var tok intressant att se men jag är lite novis som glidvallare: graphit grund,blå hf+pulver(bommade något som lades tillsammans med den blåa).Vet tyvärr inte vilken rill dom lade. Fäste lila HFklister toppat med blå HF burk, invärmt lätt med värme pistol utan klossning.

Hade kanon glid och fäste startsträckan på stafettvasan och hela vasaloppet!!, borstade bara glidytorna mellan loppen.

Jag blev djupt impad och som troende på sickling vacklar jag lite nu!!

Trodde aldrig att en glidvallning skulle hålla så många mil(11,4). Det hade varit bättre om det skulle blivit sämre och sämre! då hade valet varit enkelt, men nu måste jag verkligen ställa dom två skolorna mot varandra!

Hur var dina skidor preparerade innan? De finns väl indikationer på att på stålsicklade vallade skidor behåller glidet längre än stenslipade vallade skidor. På stenslipade skidor kommer ju gärna lite microhår fram när vallan nöts bort. Det finns väl egentligen ingen motsättning mellan sickling och vallning. Däremot är de väl svårt att få en stenslipad skida att glida utan valla. Jag gissar att eliten åker på skidor som är både stenslipade stålsicklade och vallade. Men det är ju vild gissning.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej,

har lite funderingar på lågfartsglidet kontra högfartsglidet. Har inte sett att det diskuterats här inne tidigare. Finns det någon logisk förklaring till ett väldigt bra högfartsglid i nedförslöper men ganska dåligt glid på platten ex på myrarna?

 

Vore väldigt tacksam för svar på denna fråga!

 

Man blir aldrig fullärd...

Kan bara konstatera att jag varit med om samma sak och då i nysnö. Jag gissar att friktionen och därmed vattenfilmen blir större med lite fart under skidorna. Beroende på detta är glidtest av den typen då man testar hur långt skidan glider innan den stannar inte alltid helt rättvisande. Det gynnar förmodligen preparering som ger bra glid i låg fart. Men det behöver ju inte betyda att skidorna glider bäst i normal åkhastghet. Jag tror att problemet berörts i någon annan tråd.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

har lite funderingar på lågfartsglidet kontra högfartsglidet. Har inte sett att det diskuterats här inne tidigare. Finns det någon logisk förklaring till ett väldigt bra högfartsglid i nedförslöper men ganska dåligt glid på platten ex på myrarna?

 

Vore väldigt tacksam för svar på denna fråga!

 

Man blir aldrig fullärd...[/quote']

Kan bara konstatera att jag varit med om samma sak och då i nysnö. Jag gissar att friktionen och därmed vattenfilmen blir större med lite fart under skidorna. Beroende på detta är glidtest av den typen då man testar hur långt skidan glider innan den stannar inte alltid helt rättvisande. Det gynnar förmodligen preparering som ger bra glid i låg fart. Men det behöver ju inte betyda att skidorna glider bäst i normal åkhastghet. Jag tror att problemet berörts i någon annan tråd.

 

/Mats

Håller med men delvis annan slutsats: Jag tycker lågfartsglid verkar vara viktigare än högfartsglid, därmed tror jag glidtester med låg fart är viktigare än tester som innehåller högfartsdelar.

Link to comment
Share on other sites

Hej' date='

har lite funderingar på lågfartsglidet kontra högfartsglidet. Har inte sett att det diskuterats här inne tidigare. Finns det någon logisk förklaring till ett väldigt bra högfartsglid i nedförslöper men ganska dåligt glid på platten ex på myrarna?

 

Vore väldigt tacksam för svar på denna fråga!

 

Man blir aldrig fullärd...[/quote']

Kan bara konstatera att jag varit med om samma sak och då i nysnö. Jag gissar att friktionen och därmed vattenfilmen blir större med lite fart under skidorna. Beroende på detta är glidtest av den typen då man testar hur långt skidan glider innan den stannar inte alltid helt rättvisande. Det gynnar förmodligen preparering som ger bra glid i låg fart. Men det behöver ju inte betyda att skidorna glider bäst i normal åkhastghet. Jag tror att problemet berörts i någon annan tråd.

 

/Mats

Håller med men delvis annan slutsats: Jag tycker lågfartsglid verkar vara viktigare än högfartsglid, därmed tror jag glidtester med låg fart är viktigare än tester som innehåller högfartsdelar.

Vad är lågfart och vad är högfart?

Jag definierar högfart som glid utför backar och lågfart som glid på platten och vid stakning eller när det är svagt utför. I ett lopp som VL innebär ju det att lågfart är det absolut viktigaste.

 

Sedan är det nog svårt att definiera låg och högfart i km/h eftersom det som är lågfart för eliten är högfart för mig.

 

RS Riller hade ju en teori om detta efter förra årets VL då man sett att lågflourvalla gled bättre i lågfart(och för motionärer) än högfluor. Man trodde då att det berodde på att flouret i lågfart gav för snabb vattentransport och åkfilmen blev för liten alltså högre friktion.

Den analysen kan iag inte jag hitta längre men det är möjligt att den finns nånstans på hemsidan, som för övrigt förmodligen är den sämsta och mest svårnavigerade alla kategorier.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara konstatera att jag varit med om samma sak och då i nysnö. Jag gissar att friktionen och därmed vattenfilmen blir större med lite fart under skidorna. Beroende på detta är glidtest av den typen då man testar hur långt skidan glider innan den stannar inte alltid helt rättvisande. Det gynnar förmodligen preparering som ger bra glid i låg fart. Men det behöver ju inte betyda att skidorna glider bäst i normal åkhastghet. Jag tror att problemet berörts i någon annan tråd.

 

/Mats

Håller med men delvis annan slutsats: Jag tycker lågfartsglid verkar vara viktigare än högfartsglid' date=' därmed tror jag glidtester med låg fart är viktigare än tester som innehåller högfartsdelar.[/quote']

Vad är lågfart och vad är högfart?

Jag definierar högfart som glid utför backar och lågfart som glid på platten och vid stakning eller när det är svagt utför. I ett lopp som VL innebär ju det att lågfart är det absolut viktigaste.

 

Sedan är det nog svårt att definiera låg och högfart i km/h eftersom det som är lågfart för eliten är högfart för mig.

 

RS Riller hade ju en teori om detta efter förra årets VL då man sett att lågflourvalla gled bättre i lågfart(och för motionärer) än högfluor. Man trodde då att det berodde på att flouret i lågfart gav för snabb vattentransport och åkfilmen blev för liten alltså högre friktion.

Den analysen kan iag inte jag hitta längre men det är möjligt att den finns nånstans på hemsidan, som för övrigt förmodligen är den sämsta och mest svårnavigerade alla kategorier.

Jo de e ju sant ... dryga 20 km/h är ju snabbt för mig men inte för alla er andra ...

Link to comment
Share on other sites

När jag tittade under mina skidor efter loppet var min fästvalla helt försvunnen på den sista decimetern av spannet. Under resten av spannet fanns det kvar en hel del. Är det ett tecken på att man har vallat för långt bak, eller har ni andra fått likadant? Jag står mycket på hälarna när jag åker utför.
Link to comment
Share on other sites

hm.... främre delen var bortsliten för mig... hade jag vallat för kort där bak?

 

Jo egentligen vet jag efter att ha kikat på kurvan från skiselector!

Jag vallade kort bak och hade en brant kurva där från skiselector. Fram var kurvan mer flack och jag vallade också relativt långt fram m a p klisterstrecken.

 

Jag försökte stå med bakvikt också men kunde faktiskt inte uppleva speciellt stor skillnad på glid om jag stod med bakvikt eller ej.

 

Min burkvalla var bortsliten till stor del och jag upplevde aldrig att klistret sög. Vallarekommendationen fungerade alltså för mig.

Link to comment
Share on other sites

När jag tittade under mina skidor efter loppet var min fästvalla helt försvunnen på den sista decimetern av spannet. Under resten av spannet fanns det kvar en hel del. Är det ett tecken på att man har vallat för långt bak, eller har ni andra fått likadant? Jag står mycket på hälarna när jag åker utför.

Samma här, främst på ena skidan. Misstänker att jag plogat bort det eftersom jag hade bra glid loppet igenom. Skidorna är dock ganska låga i spannet och jag försöker komma bak på hälarna utför.

 

Hustruns skidor hade f.ö. liknande vallaslitage efter tjejvasan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...