Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Nu är glidet lagt. Vad tror ni om detta? Rible verkar kunnig, får gärna lämna respons :)

 

Ski-go lf grafit 1 lager

Start bwlf 2 lager

Swix marathon 2 lager

Swix hf7 1 lager

 

Hade gärna använt både riller och pulver men saknar tyvärr kunskap om detta och tänker inte testa det för första gången innan Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Nu är glidet lagt. Vad tror ni om detta? Rible verkar kunnig, får gärna lämna respons :)

 

Ski-go lf grafit 1 lager

Start bwlf 2 lager

Swix marathon 2 lager

Swix hf7 1 lager

 

Hade gärna använt både riller och pulver men saknar tyvärr kunskap om detta och tänker inte testa det för första gången innan Vasaloppet.

Det blir säker ypperligt. Försök slutborsta så nära inpå start som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Start rekommenderar följande på sina finska sidor, de har lämnar bort klistret helt:

 

Glid, amatör: LF07/BWLF

Glid, elit: LF08+HF70+SFR60/SF30

Fäste, amatör: Tejp+Tjära universal minus

Fäste, elit: Tunt lager Extra och syntetisk violett +1...-3, värms ihop. 2 lager syntetisk violett, 2 lager RF blå (-1...-10)

Funderade på tejp igår, sedan var det ingen som ens nämde det, så då tänkte jag att jag struntar i att testa det, blir sugen att testa nu med tejp till 0,4 markeringen, har svårt att tro att det tar på glidet om man har höga spann och det blir hårt. Blir kanske tejptest ändå imorgon kväll. Nu ska jag värma på HF80 en extra gång, sedan på med FC87 ikväll.

Link to comment
Share on other sites

Har de skrivit fel här eller ska det vara två lager KR20?

Trodde det skulle vara KR30 ovanpå grunden?

 

SWIX PROGNOS INFÖR VASALOPPET

 

FÄSTE:

 

1.Rugga fästzonen med slippapper #100 (Swix T330 el. T0011).

2.Värm in ett mycket tunt lager KR20 alt. spraya på ett lager KB20 grundklister (låt grunden kallna).

3.Lägg på ett tunt lager KR20 Blått klister och låt skidan kallna.

4.Lägg på 3-5 lager VR40 burkvalla' date=' korka lätt mellan varje lager. Lagrens längd och tjocklek bör anpassas efter skidans hårdhet.

5.Tänk på att förvara skidan utomhus eller i ett kallt utrymme. Lägg den inte ner mot snön när den är varm för att minska risken för ifrysning.[/quote']

Jo Kr30 blått menar dom säkert. Jag tänker köra Chola som grund. Sen kr 30 sen 2-3 lager vr 40. Vad tror ni om det? Behövs det en varmare burk kanske?

Det tror ja inte, klistret är såpass aggressivt jämfört mot vanlig burk så de går nog bra :) , har fixat iordning lite olika valla blandningar på skidparen jag har, ska bli intressant att testa imorn hur fästet är...

Link to comment
Share on other sites

Vilket pulver hade ni kört på? Fc7 eller fc8? Blir inte fc8 för varmt?

Jag drog på FC7 så får det bära eller brista. :)

Jag funderade på det jag med :) ! Vi kör på det !

Får väl lägga på detsamma åt MMG då så att det inte blir orättvist. ;) Har ni snackat ihop er om taktiken? Blir väl lagkörning på myrarna?

Link to comment
Share on other sites

Start rekommenderar följande på sina finska sidor, de har lämnar bort klistret helt:

 

Glid, amatör: LF07/BWLF

Glid, elit: LF08+HF70+SFR60/SF30

Fäste, amatör: Tejp+Tjära universal minus

Fäste, elit: Tunt lager Extra och syntetisk violett +1...-3, värms ihop. 2 lager syntetisk violett, 2 lager RF blå (-1...-10)

Låter som mitt halmstrå :).

 

Toko grund, toko gul (0--1, gamla burken) nån lämpilg varm Rode och VR40 på det?

 

Tror ni klistret kommer behövas mest i första backen eller senare på dagen? Så länge jag slipper bli hängande i armarna första backen så kan jag klara mig på lite fäste sen (i värsta fall får jag lägga på klister efter vägen).

Link to comment
Share on other sites

Jag drog på FC7 så får det bära eller brista. :)

Jag funderade på det jag med :) ! Vi kör på det !

Får väl lägga på detsamma åt MMG då så att det inte blir orättvist. ;) Har ni snackat ihop er om taktiken? Blir väl lagkörning på myrarna?

Jag kör med Fc78 måste bryta av lite

Link to comment
Share on other sites

Verkar bli ypperliga förhållanden, väldigt likt Öppet spår i Söndags.

 

Då funkade:

Swix KR 20 riktigt tunt och jämt lager invärmt, kortad fästzon 2-3cm

Skigo HF Blå pålagd och korkad i två tunna lager på kalla skidor över klisterzonen(-10)

Swix VR 45 3 lager på hela klisterzonen + 2 lager i trampet (5 totalt) utkorkat på kalla skidor

 

Solskydd mot den sköna solen uppe på myrarna:-)

Link to comment
Share on other sites

Om du skaffar swix gröna grundklister på sprayburk slipper du värma in det och kan ändå köra med klistergrund.

Tack för tipset' date=' men lär inte finns i Malmö och tältet är stängt när jag kommer till Mora...[/quote']

http://www.stadium.se/sport/vintersport/langd/130147/swix-base-klister-spray

 

SWIX BASE KLISTER SPRAY

159:-

Stadium Svågertorp

Drakagatan 8

215 86 Malmö

Link to comment
Share on other sites

Start rekommenderar följande på sina finska sidor' date=' de har lämnar bort klistret helt:

 

Glid, amatör: LF07/BWLF

Glid, elit: LF08+HF70+SFR60/SF30

Fäste, amatör: Tejp+Tjära universal minus

Fäste, elit: Tunt lager Extra och syntetisk violett +1...-3, värms ihop. 2 lager syntetisk violett, 2 lager RF blå (-1...-10)[/quote']

Låter som mitt halmstrå :).

 

Toko grund, toko gul (0--1, gamla burken) nån lämpilg varm Rode och VR40 på det?

 

Tror ni klistret kommer behövas mest i första backen eller senare på dagen? Så länge jag slipper bli hängande i armarna första backen så kan jag klara mig på lite fäste sen (i värsta fall får jag lägga på klister efter vägen).

Det ser ju ut att bli snorkallt på morgonen, så jag skulle inte tro att det blir några problem med fästet i första backen...

Link to comment
Share on other sites

Tvekar mellan Toko grön grundvax eller klister men efter allt jag läst så lutar det mot ;

 

1. Rodes Chola supertunt

2. Rodes blåa skarklister. Tunt.

3. 4 lager VR40

 

Glid : Min favoryss ; Kuzmin.

Struktur : med riller Red Creek 1,0 ( har ingen annan). Så hårt jag kan bakom klacken.

 

Tar med mig Rode multigrade

Link to comment
Share on other sites

Intressant mail från Starts vallachef till Pölder idag, finns att läsa på Pölders blogg.

 

Hej grabbar,

Uppe med tuppen idag för att försöka fånga de tidiga

timmarna och få lite tester när spåren fryser ihop och de är minusgrader. Som

det ser ut i dagsläget väljer jag att rekommendera Universalklistret Wide på

fästet inför söndagen utan täckning. Det kan hända att vi under lördagen då jag

har hunnit testat en tidig morgon till och det är lite kallare.Det kan hända

att jag rekommenderar en täckning av klistret med en blå burk inför söndagen om

det visar sig att bli svinkallt på morgonen. I dagsläget går vårat Universal

Wide lenare utan täckning (-5 på morgonen idag).

 

På glidet blir HF80x2 som glider optimal. Som pulver går

SFR75 som ett spjut (bra i lite varierande temperaturer när det är lite

torrare).

 

Hör av Er vid frågor!

 

Klister utan täckning alltså. Nu spretar tipsen härligt! :)

 

Edit: Prognosen ligger nu uppe även på Starts hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt att man kan få till en sån marathontråd ett år när det (väl?) är ovanligt lättvallat. För det är väl många varianter som kommer fungera mycket bra, från Swix universalklister till blå-lila burkvallor. Det kan nästan inte gå fel. Förutom ett oväntat snöfall på söndag morgon...
Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt att man kan få till en sån marathontråd ett år när det (väl?) är ovanligt lättvallat. För det är väl många varianter som kommer fungera mycket bra, från Swix universalklister till blå-lila burkvallor. Det kan nästan inte gå fel. Förutom ett oväntat snöfall på söndag morgon...

Premiärvasaloppsvallarens nervositet har få (om några) gränser... Plötsligt glömmer man allt man kan. :D

Link to comment
Share on other sites

När allting funkar är väl inget bäst och då blir det bråk ;)

 

En sak som jag tycker är underlig är att SMHI säger -16 och yr.no -9 klockan sju

 

Björn

en klar vinternatt är det antagligen itne så mycket som krävs för att temperaturen ska rasa ganska många grader. jag skulle gissa att förhållandevis små skillnader i modellerna och utgångsdata ger stor effekt på prognosen. Jag utgår från att det kommer vara kallt som xxx på startgärdet och packar ner täckbyxor, halsduk och tjockaste tumvantarna. Av samma skäl kommer jag nästan säkert täcka klistret med en blå burk ytterst. Sjutton också. Nu är jag där och spekulerar om vallning igen.

Link to comment
Share on other sites

Då tänker jag och Starts vallachef lika vad gäller fästet. Var uppe och träna förra helgen och då fungerade universalen grymt. Bra fäste och tog inget glid(var nästan lite rädd ibland för det gick undan). Glidet blir vad toko rekommenderar, kanske har inte bestämt än det gör jag efter provning i morgon.
Link to comment
Share on other sites

Funderar på om det inte räcker med en invärmd fästgundvalla, typ swix VG35, istället för att klister i botten.

 

Sedan blir det nog VR45 4 -5 lager och ett par lager VR40 på det för mig.

 

Glidmässigt blir det Kuzmin och ordentligt borstat, en julgransrill och lite "honing" med en kolvstång.

Link to comment
Share on other sites

Då tänker jag och Starts vallachef lika vad gäller fästet. Var uppe och träna förra helgen och då fungerade universalen grymt. Bra fäste och tog inget glid(var nästan lite rädd ibland för det gick undan). Glidet blir vad toko rekommenderar, kanske har inte bestämt än det gör jag efter provning i morgon.

Jag har samma erfarenhet av universal wide från Tjejvasan (dock hade jag även i special då). Förvånad över att den inte tog mer glid. Nu är det såklart ett annat före på söndag, men sådant minns man ju... :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...