Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Själv kör jag på mina Skintec, funkar oväntat bra på grova/isiga spår.

 

Glidet tänkte jag följande: BWLF -> HF7 -> Swix Marathon -> FC8X

Några kommentarer?

 

Aldrig kört en skidtävling innan, så jag står längst bak i bussen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Dom fräser väl alltid om spåren natten till söndagen!?

Så det finns väl ingen anledning att testa olika vallor före det är gjort för det måste väl ändra förhålandena till 100%

Antar att dom fräste om till skejt och stafettvasan idag också, vilket gör tester idag på morgonen när det fortfarande var kallt är relevanta.

Link to comment
Share on other sites

Då tänker jag och Starts vallachef lika vad gäller fästet. Var uppe och träna förra helgen och då fungerade universalen grymt. Bra fäste och tog inget glid(var nästan lite rädd ibland för det gick undan). Glidet blir vad toko rekommenderar' date=' kanske har inte bestämt än det gör jag efter provning i morgon.[/quote']

Jag har samma erfarenhet av universal wide från Tjejvasan (dock hade jag även i special då). Förvånad över att den inte tog mer glid. Nu är det såklart ett annat före på söndag, men sådant minns man ju... :)

Tror att det inte kommer bli så stor skillnad på söndag jämfört med nu i söndags kanske lite kallare men enligt klubbens mest rutinerade åkare så klarar universalen rätt många minus. Sedan så kommer jag nog korta ner fästzonen lite för att vara på säkra sidan att det inte kommer ligga i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara lagt ett lager LF8 som bas, lägger HF+pulver på plats. Nu börjar dock nervositeten spela in. Räcker/duger 1x LF8 som bas eller borde jag byta nu då jag ännu hinner? BWLF istället? Båda två? Argh! Hjälp!

Det viktigaste är nog att du har en hård grund , har haft bra erfarenheter av att ha tex lf4 i botten och sen eventuellt lägga mjukare valla om vädret är varmare än -10 - 20 som det står på lf4:an . Dock så är jag ingen vallningsexpert på långa vägar! Men jag tycker vallningen håller bra då :) .

 

Det är nog bara att inrikta sig på det man tror blir bäst och sluta titta på alla rekomendationer, det blir rätt så rörigt då. Välj tex swix och gå på det :) . Det ordnar sig alltid !

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bara att inrikta sig på det man tror blir bäst och sluta titta på alla rekomendationer, det blir rätt så rörigt då. Välj tex swix och gå på det :) . Det ordnar sig alltid !

Tack, detta var precis vad jag behövde! :) Egentligen är jag inte så orolig för att vallningen ska lyckas, men det blir ju inte bättre av att läsa alla vallatillverkas rekommendationer samt altl som skrivs på forumet ...men inte kan jag låta bli heller!

Link to comment
Share on other sites

Bära eller brista, så här ser min vallning ut som jag gjort idag.

 

Nyslipade skidor med BWLF som grund, på det invärmt 3 gånger HF80, sicklat o borstat samt rillat med 0.5 bruten Swix fram och bak (kommer förmodligen komplettera med 1.0mm rak bak uppe i Mora då jag måste låna/införskaffa denna vals) efter rillning noggrann polering med nylonborste.

 

Fäste; tunn tunn Chola som grund, Swix skarklister på detta tunt, täckt med 3 lager VR40.

 

Nu hoppas vi prognosen håller o vallningen funkar! =)

 

Edit* Stavfel

Link to comment
Share on other sites

Otroligt att det skiljer åtta grader mellan YR:s (-9) och SVT:s (-17) prognoser för temp i Sälen på söndag.

 

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/S%C3%A4len/time_for_time.html

http://svt.se/2.52851/1.1064572/vasaloppet_2012

 

Gissar att det beror på om man mäter i dalen (kallare) eller på berget (varmare). Vi får väl som vanligt stå o frysa i Berga by för att sen få upp värmen i backen och på myrarna.

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd håller mig vaken på nätterna' date=' blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)[/quote']

Inte alls tokigt. vallanördarna verkar fortfarande grunna på om en lagom mjuk burkvallning kanske är det bästa. och det finns som sagt vallningshjälp längs spåret. har du den gula Toko-burken också kanske den är värd att ta med.

Fullkomligt lysande, då är det "bara" att välja ett hårt parafin.

Nu känns allt lugnt igen på vallafronten, men vänta några timmar så har det säkert gått över...

Så... nu sprack allt. Nu har det inhandlats KB20 - klistergrund och Blå klister, för att sen täcka med burk... total förvirring råder igen. Skönt! ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om ski & runs tips:

 

Grundklister tex Swix Kr20

Grundburk tex Swix VG35 ej VG30 eller Toko

 

 

2 lager Swix Blå Extra

2-3 lager Swix VR50

2 lager Swix blå Extra

Nån som vet varför inte VG30 eller Toko? Jag har både Toko och VG35 men undrar varför, giller toko bättre egentligen.

 

Menar de både grundklister och grundburk eller ett av de?

 

Menar han bara grundburk kommer jag sova bättre i natt (med färdigvallade skidor dessutom).

 

Fy fan vad skönt att glidet stålsicklas, att ha ångest om det också hade inte varit någon höjdare :)

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om ski & runs tips:

 

Grundklister tex Swix Kr20

Grundburk tex Swix VG35 ej VG30 eller Toko

 

 

2 lager Swix Blå Extra

2-3 lager Swix VR50

2 lager Swix blå Extra

Nån som vet varför inte VG30 eller Toko? Jag har både Toko och VG35 men undrar varför' date=' giller toko bättre egentligen.

 

Menar de både grundklister och grundburk eller ett av de?

 

Menar han bara grundburk kommer jag sova bättre i natt (med färdigvallade skidor dessutom).

 

Fy fan vad skönt att glidet stålsicklas, att ha ångest om det också hade inte varit någon höjdare :)[/quote']

Ingen aning varför man inte ska ha dom, men dom menar att man ska ha både grund klister och burk iaf.

 

Vad har du lagt för något?

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om ski & runs tips:

 

Grundklister tex Swix Kr20

Grundburk tex Swix VG35 ej VG30 eller Toko

 

 

2 lager Swix Blå Extra

2-3 lager Swix VR50

2 lager Swix blå Extra

Nån som vet varför inte VG30 eller Toko? Jag har både Toko och VG35 men undrar varför' date=' giller toko bättre egentligen.

 

Menar de både grundklister och grundburk eller ett av de?

 

Menar han bara grundburk kommer jag sova bättre i natt (med färdigvallade skidor dessutom).

 

Fy fan vad skönt att glidet stålsicklas, att ha ångest om det också hade inte varit någon höjdare :)[/quote']

Ingen aning varför man inte ska ha dom, men dom menar att man ska ha både grund klister och burk iaf.

 

Vad har du lagt för något?

Så här förklarede Ski and Run sin tanke om grundfästet:

"Grundburk tex Star Base, Start Base, Swix VG35, EJ TOKO BASE EJ SWIX VG30. Swixen och Tokon som är bra annars räcker inte i seghet här utan är lite hårda och kan stjäla glid"

 

Edit: Pucktvåa...

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar på rillning. Har en 1mm riller för plusföre. Kan vara bra när man närmar sig Mora och eventuella plusgrader, men vad förlorar man möjligtvis på första halvan, när det är < -5?

 

Själv har jag fått för mig att 1mm-spåren är bra för att hindra vatten under skidan från att trängas i sidled och därmed stjäla energi. I så fall borde spåren inte göra skada när det är kallt. Eller är spåren en dräneringsfunktion för att leda bort vatten? I så fall gör det ju lite skada, eftersom man väl vill ha en tunn vattenfilm under skidan för att glida bättre. Hmm...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...