Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

Denna tråd håller mig vaken på nätterna, blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)

Inte alls tokigt. vallanördarna verkar fortfarande grunna på om en lagom mjuk burkvallning kanske är det bästa. och det finns som sagt vallningshjälp längs spåret. har du den gula Toko-burken också kanske den är värd att ta med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Swix :

 

Sand (rub) the grip zone area with #100 grit silicon sandpaper (Swix T330 or T0011).

Iron in a very thin layer of KR20 Base klister or spray on a thin layer of KB20 Base klister. Let cool off approx. 5 minutes.

Apply a thin layer of KR30 Ice klister and let the ski cool off.

Apply 3-5 layers of VR40 Blue kick wax and cork out between each layer. The length and thickness of the layer depends on the stiffness of your ski.

 

Den gillar jag lite mer. Men då måste klisterlagrena va grymt tunna, för mig å mina skidor. Sen kanske nått Vr45 insprängt.

 

Men det är klart att det blir varmt i solbackarna andra halvan..!

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd håller mig vaken på nätterna' date=' blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)[/quote']

Då har du ungefär samma förutsättningar som mig. Kommer också köra på burk och ta med extra + kloss i midjebälte. Funkar alltid i kallföre. Att alla vallanördar säger att det behövs klister tror jag inte ett skit på. Visst kan det säkert vara det bästa alternativet men för en motionär som mig funkar burken.

Jag kan hålla med dig om att vallanörderiet stundtals är rätt överdrivet men jag tycker mest det gäller glidet. För en motionär är fästet extra viktigt och då kan det va värt att lyssna på "experterna" och inte va skraj för klister. Men du verkar ha bestämt dig för att krama fast dig vid burken :)

Link to comment
Share on other sites

Följer med spänning experternas tips.

Jag har ett endast par kallföresskidor som inte tål för tjockt lager. Funkar säkert med tunt klisterlager dock, men undviker helst detta.

RS-rillrs tips om grundwax passar mina skidor bättre, sen om det är rätt under rådande förutsättningar är en annan fråga.

Link to comment
Share on other sites

Swix :

 

Sand (rub) the grip zone area with #100 grit silicon sandpaper (Swix T330 or T0011).

Iron in a very thin layer of KR20 Base klister or spray on a thin layer of KB20 Base klister. Let cool off approx. 5 minutes.

Apply a thin layer of KR30 Ice klister and let the ski cool off.

Apply 3-5 layers of VR40 Blue kick wax and cork out between each layer. The length and thickness of the layer depends on the stiffness of your ski.

 

Den gillar jag lite mer. Men då måste klisterlagrena va grymt tunna, för mig å mina skidor. Sen kanske nått Vr45 insprängt.

 

Men det är klart att det blir varmt i solbackarna andra halvan..!

Det där läser jag som VR45... med så mycket folk i farten och jag är inte först... så är min erfarenhet att VR45 är bättre än VR40. Vad tror ni andra om det?

Jag läser just nu temperaturen som knappt 10 i starten och något kallare första halvan av loppet och sedan närmare nollan mot målet (inte minst i solbackarna som jag i och för sig sällan märkt). VR45 känns då som en bättre kompromiss än VR40 (varför inte V40 i så fall?)

Link to comment
Share on other sites

Denna tråd håller mig vaken på nätterna' date=' blivit beroende av den.. på både gott och ont.

 

Premiäråker vasaloppet nu på Söndag, med på tok för lite träning bakom mig och en förkylning som verkar pricka toppen på Söndag som det verkar, lysande.

 

Vad passar då bättre än att även försöka lösa vallningen själv?!

 

Efter att ha läst här så insåg jag att mina vallakunskaper är minimala, äger inte en enda tub klister...

 

Tänker därför köra med det som finns i vallalådan:

TOKO burk (lypsyl-varianten) - Värma in Grönt sen klossa /Blå/Röd/Blå

 

Är detta direkt dåraktigt? :)

 

(Inser att burk och kloss i fickan blir obligatoriskt för att kunna bättra på längs vägen)[/quote']

Inte alls tokigt. vallanördarna verkar fortfarande grunna på om en lagom mjuk burkvallning kanske är det bästa. och det finns som sagt vallningshjälp längs spåret. har du den gula Toko-burken också kanske den är värd att ta med.

Fullkomligt lysande, då är det "bara" att välja ett hårt parafin.

Nu känns allt lugnt igen på vallafronten, men vänta några timmar så har det säkert gått över...

Link to comment
Share on other sites

Swix :

 

Sand (rub) the grip zone area with #100 grit silicon sandpaper (Swix T330 or T0011).

Iron in a very thin layer of KR20 Base klister or spray on a thin layer of KB20 Base klister. Let cool off approx. 5 minutes.

Apply a thin layer of KR30 Ice klister and let the ski cool off.

Apply 3-5 layers of VR40 Blue kick wax and cork out between each layer. The length and thickness of the layer depends on the stiffness of your ski.

 

Den gillar jag lite mer. Men då måste klisterlagrena va grymt tunna' date=' för mig å mina skidor. Sen kanske nått Vr45 insprängt.

 

Men det är klart att det blir varmt i solbackarna andra halvan..![/quote']

Det där läser jag som VR45... med så mycket folk i farten och jag är inte först... så är min erfarenhet att VR45 är bättre än VR40. Vad tror ni andra om det?

Jag läser just nu temperaturen som knappt 10 i starten och något kallare första halvan av loppet och sedan närmare nollan mot målet (inte minst i solbackarna som jag i och för sig sällan märkt). VR45 känns då som en bättre kompromiss än VR40 (varför inte V40 i så fall?)

Swix rekommenderar aldrig burkar från den billiga serien. Av vinstintresse kanske? men när man i det här fallet använder burkvallan för att täcka klister borde det väl inte göra så stor skillnad om det är V40, V30, V45, VR40, VR45 eller något annat med ungefär den hårdheten?

Link to comment
Share on other sites

Normal kallförespann skulle jag sätta grundvax + kallvalla VR45 och VR50 flera tunna lager, Styvare spann är mindre känslig med klister som grund och flera lager kallvalla som ovan om det inte räcker är ju alternativ VR 55-60.
Link to comment
Share on other sites

En reflektion, när temperaturen går från + 6 ner till - 10 finns det bara ett alternativ för mig och det är klister som bas även om man "fräser" spåren. Om och endast om det kommer någon nysnö kan jag gå över att tänka på grundvax. Övertyga mig gärna om motsatsen men det krävs skarpa argument. Denna tråd är bra.
Link to comment
Share on other sites

Såhär skriver ski-go idag:

"Värm in tunt XC Blå klister alt XC Violett i botten.

Sedan HF Violett klister och 5-6 lager -1- - 20 HF Blå burk på toppen"

 

Känns relativt nära konsensus här på forumet, bortsett från antal lager burk då. Utan nån erfarenhet från klister täckt med burk så förstår jag inte klistrets effekt kontra grundvax när man har 5-6 lager ovanpå?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att vi bara kan drömma om 98:års räls.' date=', Om senaste prognoserna stämmer kalt både lördag och söndag så fräser man sönder snön och det kommer att bli ganska fin- korningt efter några 100:a åkare. Så jag tror man ska vara lite försiktig med klister okey med en tunn klistergrund. Men en fin dag med fina spår blir det.

 

 

 

Men jag är inte bitter[/quote']

Håller helt med, sen är det dessutom otroligt svårt att täcka tjocka klisterlager, speciellt om man blandar med varmare klistertyper. Då gäller det att vänta tills det blir riktigt kallt ute på lördag kväll. Jag kör max ett väldigt tunt lager med klister. Vad gäller vädret så är det väl just det som inte optimalt, det skall helst vara plus till sent på lördag och lite mindre minus på söndag sen inte 2-3 s/m motvind. Men det kan nog ändå bli det snabbaste loppet detta Millennium.

Var skulle den finkorniga snön komma ifrån? Förra året var det kall snö underifrån eftersom den glattare hårdare ytan överst bara höll för de främsta. Nu har allt blivit genomvått och grovt, är det någon som får åka på finkornigare snö så är det täten från fräsningen, det ofrästa kommer nästan vara is. Kan ju inte bli bättre än såhär, riktigt riktigt varmt gör snön väldigt väldigt grov, sedan blir det typ -9 i starten enligt prognos och någon minus i mål. 98 år räls är en utopi som enbart kan inträffa om det slår om till kallt precis innan start, så det är omöjligt att hinna fräsa innan start så det fryser ihop. Blir helt säkert snabbaste föret detta millenium OM prognosen slår in!

Jo den finkorninga snön kommer av att de grova kristalerna (som lägger sig i spåret när man byter spår bl.a.) kommer att krossas under skidorna, jag kan ha fel...

Så jag kommer att valla med burk men är man osäker ta med lite klister och inte tvärrtom

 

 

 

Men jag är inte bitter

Link to comment
Share on other sites

Såg någon tidigare som undrade om rill, jag med!

Har lånat ett RedCreek riller-paket. Och dem relevanta torde väl vara 0/-10 julgran och rak 1mm eller?

 

Om man använder båda, lägger man julgran först sedan rak? Bör man kanske endast använda rak bak?

Link to comment
Share on other sites

Åkte några km på myrarna vid Smågan idag. Stavarna gick djupt igenom snön så de kommer att fräsa spåren, det är jag helt säker på.

Sen snackade jag med lite vallafolk och allt pekar på klister toppat med lite burk. Detta gäller även vid omfräsning. (enligt dom och vad jag tänkte köra på)

 

Blev bränd i ansiktet också, jäklar vad varmt det var.

Link to comment
Share on other sites

Swix :

 

Sand (rub) the grip zone area with #100 grit silicon sandpaper (Swix T330 or T0011).

Iron in a very thin layer of KR20 Base klister or spray on a thin layer of KB20 Base klister. Let cool off approx. 5 minutes.

Apply a thin layer of KR30 Ice klister and let the ski cool off.

Apply 3-5 layers of VR40 Blue kick wax and cork out between each layer. The length and thickness of the layer depends on the stiffness of your ski.

Jag körde på denna typ av vallning på Marcialonga 2009. Det var ungefär 10 minus i starten och plusgrader på slutet. Blandat kall natursnö och konstsnö. Jag hade utmärkt fäste hela vägen (fegade dock inför slutbacken och fick extra klister pålagt). Jag märkte inte heller att det frös i någonting i början. Så det blir nog ungefär samma på VL 2012:

 

Rode Chola i botten

Start Universalklister (tunt!)

Swix VR45

Eventuellt lite VR50 på toppen

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med' date=' sen är det dessutom otroligt svårt att täcka tjocka klisterlager, speciellt om man blandar med varmare klistertyper. Då gäller det att vänta tills det blir riktigt kallt ute på lördag kväll. Jag kör max ett väldigt tunt lager med klister. Vad gäller vädret så är det väl just det som inte optimalt, det skall helst vara plus till sent på lördag och lite mindre minus på söndag sen inte 2-3 s/m motvind. Men det kan nog ändå bli det snabbaste loppet detta Millennium.[/quote']

Var skulle den finkorniga snön komma ifrån? Förra året var det kall snö underifrån eftersom den glattare hårdare ytan överst bara höll för de främsta. Nu har allt blivit genomvått och grovt, är det någon som får åka på finkornigare snö så är det täten från fräsningen, det ofrästa kommer nästan vara is. Kan ju inte bli bättre än såhär, riktigt riktigt varmt gör snön väldigt väldigt grov, sedan blir det typ -9 i starten enligt prognos och någon minus i mål. 98 år räls är en utopi som enbart kan inträffa om det slår om till kallt precis innan start, så det är omöjligt att hinna fräsa innan start så det fryser ihop. Blir helt säkert snabbaste föret detta millenium OM prognosen slår in!

Jo den finkorninga snön kommer av att de grova kristalerna (som lägger sig i spåret när man byter spår bl.a.) kommer att krossas under skidorna, jag kan ha fel...

Så jag kommer att valla med burk men är man osäker ta med lite klister och inte tvärrtom

 

 

 

Men jag är inte bitter

Omvandlad grov snö blir inte finkornig i den bemärkelsen som avses i vallatermer, därmermot kan den givetvis bli sockrig och mjölig men det är inte det samma som finkornig ej omvandlad snö. Dessutom är det troligt att solen på sina ställen kommer göra snön blöt. Men å andra sidan behöver man inte ha mkt fäste om det blir så lättåkt som det verkar, det går att staka mkt och sista halvan kommer alla backar vara söndersaxade.

Link to comment
Share on other sites

Hur resonerar ni som stålsicklar, är det nån ide att rilla också om man kör universalsickeln?

Ja det är i princip alltid ide att rilla, själv är jag lekman på området med halvdåliga rilljärn, så några konkreta tips har jag svårt att ge. Jag testar mig fram själv men det blir aldrig sämre med rillning är min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Såg någon tidigare som undrade om rill, jag med!

Har lånat ett RedCreek riller-paket. Och dem relevanta torde väl vara 0/-10 julgran och rak 1mm eller?

 

Om man använder båda, lägger man julgran först sedan rak? Bör man kanske endast använda rak bak?

Eller är fin diagonal, och 2mm också relevant?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...