Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
Om man följer Swix råd, ska man då dra Kb20 i hela burk/klister zonen som grund för även burken? (och inte bara i klisterzonen)?

Ja det är ju något man kan undra.. Såg på deras förpackningar till klistrena idag, rekommenderad längd på KR20 var 65cm och kr30 50cm.

 

Ah, med KB:n blir det väl garanterat tunt i a f, borde väl gå bra i burkzonen kanske!

 

EDIT: Nej.. det var tvärtom gällande klisterlängden. :S

Link to comment
Share on other sites

Ser att rs-riller sticker ut lite och rekommenderar vallning med Rode Multigrade. Funkar den så är det väll en vallning som kommer ge ett bättre glid än med klister under skidan.

 

Kommer denna vallningen att funka eller blir spåren allt för isiga??

 

 

http://www.rs-riller.com/

De har samma rekomendation nu som inför förra årets lopp...

Det står "Uppdaterad 5 Marsi kl 11 48" på sidan, så det ÄR nog förra årets rekomendation :)

Link to comment
Share on other sites

Ångest! Nybörjare på detta med valla och längd och VL. Har SKIGO valla och tänkte använda den. Om ngn vänlig själ kunde hjälpa mig med några frågor.

XC Violett klister tunt värms in ? Värms med vallajärn eller varmluftspistol? Sedan HF Violett klister på det? Vad blir skillnaden att gå på med ett lager XC Violett till istället? Hittar inte ngn HF i butik nämligen?

Hur skall lager två klister smetas ut, endast med tummen typ eller?

Link to comment
Share on other sites

Ångest! Nybörjare på detta med valla och längd och VL. Har SKIGO valla och tänkte använda den. Om ngn vänlig själ kunde hjälpa mig med några frågor.

XC Violett klister tunt värms in ? Värms med vallajärn eller varmluftspistol? Sedan HF Violett klister på det? Vad blir skillnaden att gå på med ett lager XC Violett till istället? Hittar inte ngn HF i butik nämligen?

Hur skall lager två klister smetas ut, endast med tummen typ eller?

det går bra med båda verktygen, vallajärn är alltid bra. xc har ingen flour i sig, men bry dig inte om det gå på den du hittat i butiken fungerar precis lika bra, smeta ut ett lager tunt med tummen så det blir jämt låt kallna minst 15 min så det blir hårt gärna utomhus sen tar du lager 2 på samma sätt

Link to comment
Share on other sites

Om man följer Swix råd, ska man då dra Kb20 i hela burk/klister zonen som grund för även burken? (och inte bara i klisterzonen)?

det är väl inte att rekommendera att smeta ut klister i hela burkzonen, tänk dig kanske fram till mellan klisterzonen och brukzonen fram...

Link to comment
Share on other sites

Jag har paraffinerat mina skidor nu, men ej sicklat. Imorgon åker jag buss till Mora. Ska jag spara sicklingen och sickla dom imorgonkväll/lördagmorgon?

det spelar ingen roll, sickla du när du kan det... ofta brukar man vilja att oulver gärna bränner över en natt och sicka och borsta så nära tävling som möjligt... men med parafin är det inte samma sak... glöm inte att borsta ur riktigt ordentligt...

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på denna typ av vallning på Marcialonga 2009. Det var ungefär 10 minus i starten och plusgrader på slutet. Blandat kall natursnö och konstsnö. Jag hade utmärkt fäste hela vägen (fegade dock inför slutbacken och fick extra klister pålagt). Jag märkte inte heller att det frös i någonting i början. Så det blir nog ungefär samma på VL 2012:

 

Rode Chola i botten

Start Universalklister (tunt!)

Swix VR45

Eventuellt lite VR50 på toppen

Detta tror jag stenhårt på!

Om inget händer så blir det nog så...

ev. lite blå extra på toppen kanske?

Link to comment
Share on other sites

Ser att rs-riller sticker ut lite och rekommenderar vallning med Rode Multigrade. Funkar den så är det väll en vallning som kommer ge ett bättre glid än med klister under skidan.

 

Kommer denna vallningen att funka eller blir spåren allt för isiga??

 

 

http://www.rs-riller.com/

De har samma rekomendation nu som inför förra årets lopp...

Det står "Uppdaterad 5 Marsi kl 11 48" på sidan' date=' så det ÄR nog förra årets rekomendation :)[/quote']

Ja det ser lite skumt ut...

Link to comment
Share on other sites

Haha, en riktig pastasalladätartråd. Skall lämna in skidorna för vallning för omväxlings skull, men kan inte låta bli att läsa...

:-) Älskar den här tråden. Man blir beroende. Vet inte hur många gånger per dag jag kollar här. Många iallfall. Skönt att man kan prova skidorna i spåret imorrn.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Rible12 angående XC Violett klister. Nu har jag testat på fulskidorna, på med klister x 2 och sedan burkvalla SkiGo HF Blå uppepå klistret. Efter sista klistret lät jag dem stå ute en stund, +1 grad är det här. Gick sedan på med HF Blå, klossade ut det, provade ett lager till klossade ut det också. Det funkade att lägga burkvalla på klister! Det var ngn i denna tråd som undrade.

 

Men innebär inte detta att man blandar ihop burkvallan med klister eller blir det olika lager?

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Rible12 angående XC Violett klister. Nu har jag testat på fulskidorna, på med klister x 2 och sedan burkvalla SkiGo HF Blå uppepå klistret. Efter sista klistret lät jag dem stå ute en stund, +1 grad är det här. Gick sedan på med HF Blå, klossade ut det, provade ett lager till klossade ut det också. Det funkade att lägga burkvalla på klister! Det var ngn i denna tråd som undrade.

 

Men innebär inte detta att man blandar ihop burkvallan med klister eller blir det olika lager?

kul att hjälpa till! jo det blir lite geggit men det är meningen, va nog med att när du klossar ut burken så ska du inte "vecka" klistret utan det ska läggas lixom ovan på...

Link to comment
Share on other sites

Blir lurigt det här.

 

Har jag någon nytta av att värma in en toko grund (burk) i morgon kväll? Sen får jag lägga klister och burk ovanpå det när tillfälle ges på tåget/kvällen i Mora/morgon i Sälen.

 

Jag kommer inte kunna värma in någon klister, därför funderar jag på om det är bättre att ha en bra burkgrund och så lägga på klister med fingret som vanligt på den.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på Chola i botten, täckt med universal, och blå extra på toppen. Men...med tanke på blå extran, bör jag fortfarande täcka början och slut på universalklistret med Cholan, typ som i Magnars lite omständliga förklaring:

 

"När du skall valla med klister gäller lite av samma princip - bygg i lager. Förutsätt att det är rött klister som skall vara den slutliga vallan. Börja med att lägga ett tunnt lager med grundklister, lägg sedan ett tunnt lager med lila klister, sedan ett tunnt lager universalklister innan det slutliga lagret av rött klister läggs på. För varje lager som läggs på kortar du ner lagrets längd med ca 0,5 till 1 cm på varje sida. Slutligen lägger du fyra punkter lila klister vid sidan om styrskåran, där det röda lagret slutar. Dra sedan det lila klistret ÖVER skarven mot det röda. I skarven framför bindningen dras det lila lagret bakåt, i skarven bakom bindningen dras det lila lagret framåt mot skidspetsen. Gör du detta så undviker du att det röda lagret lossnar och hamnar på glidytorna."

 

Är det a) nödvändigt b)överkurs eller c)skadligt/potentiellt skadligt?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på Chola i botten, täckt med universal, och blå extra på toppen. Men...med tanke på blå extran, bör jag fortfarande täcka början och slut på universalklistret med Cholan, typ som i Magnars lite omständliga förklaring:

 

"När du skall valla med klister gäller lite av samma princip - bygg i lager. Förutsätt att det är rött klister som skall vara den slutliga vallan. Börja med att lägga ett tunnt lager med grundklister, lägg sedan ett tunnt lager med lila klister, sedan ett tunnt lager universalklister innan det slutliga lagret av rött klister läggs på. För varje lager som läggs på kortar du ner lagrets längd med ca 0,5 till 1 cm på varje sida. Slutligen lägger du fyra punkter lila klister vid sidan om styrskåran, där det röda lagret slutar. Dra sedan det lila klistret ÖVER skarven mot det röda. I skarven framför bindningen dras det lila lagret bakåt, i skarven bakom bindningen dras det lila lagret framåt mot skidspetsen. Gör du detta så undviker du att det röda lagret lossnar och hamnar på glidytorna."

 

Är det a) nödvändigt b)överkurs eller c)skadligt/potentiellt skadligt?

Vallor du med varma klister är det bra att dra över ett lite hårdare så man slipper att det rinner. Varken chola eller start universial rinner så mycket och ska du täcka med burk lägger du så tunnt att det knappast är något problem.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat igenom de fyra sista sidorna, men har inte ändrat det jag skulle vallat med. Jag hade vallat exakt som Anl:

Swix blått invärmt i botten

Swix Universal (sen haft skidorna liggande plant inomhus, så att klistret rinner ut och blir jämt.

2-3 lager kallvalla Vauhti Morot eller Start -1-3 för gammal snö (efter att de legat ute och kallnat.

 

Jag tycker det räcker med två eller max tre lager kallvalla, annars är risken stor att det blir klumpar av kallvallan, som sen bromsar.

 

Hemma brukar jag värma in grundklistret med strykjärn kvällen före ett skidlopp, lägga skidorna plant så att det inte rinner och sen valla resten på morgonen nästa dag.

Link to comment
Share on other sites

Har de skrivit fel här eller ska det vara två lager KR20?

Trodde det skulle vara KR30 ovanpå grunden?

 

SWIX PROGNOS INFÖR VASALOPPET

 

FÄSTE:

 

1.Rugga fästzonen med slippapper #100 (Swix T330 el. T0011).

2.Värm in ett mycket tunt lager KR20 alt. spraya på ett lager KB20 grundklister (låt grunden kallna).

3.Lägg på ett tunt lager KR20 Blått klister och låt skidan kallna.

4.Lägg på 3-5 lager VR40 burkvalla, korka lätt mellan varje lager. Lagrens längd och tjocklek bör anpassas efter skidans hårdhet.

5.Tänk på att förvara skidan utomhus eller i ett kallt utrymme. Lägg den inte ner mot snön när den är varm för att minska risken för ifrysning.

Link to comment
Share on other sites

Start rekommenderar följande på sina finska sidor, de har lämnar bort klistret helt:

 

Glid, amatör: LF07/BWLF

Glid, elit: LF08+HF70+SFR60/SF30

Fäste, amatör: Tejp+Tjära universal minus

Fäste, elit: Tunt lager Extra och syntetisk violett +1...-3, värms ihop. 2 lager syntetisk violett, 2 lager RF blå (-1...-10)

Link to comment
Share on other sites

Har de skrivit fel här eller ska det vara två lager KR20?

Trodde det skulle vara KR30 ovanpå grunden?

 

SWIX PROGNOS INFÖR VASALOPPET

 

FÄSTE:

 

1.Rugga fästzonen med slippapper #100 (Swix T330 el. T0011).

2.Värm in ett mycket tunt lager KR20 alt. spraya på ett lager KB20 grundklister (låt grunden kallna).

3.Lägg på ett tunt lager KR20 Blått klister och låt skidan kallna.

4.Lägg på 3-5 lager VR40 burkvalla, korka lätt mellan varje lager. Lagrens längd och tjocklek bör anpassas efter skidans hårdhet.

5.Tänk på att förvara skidan utomhus eller i ett kallt utrymme. Lägg den inte ner mot snön när den är varm för att minska risken för ifrysning.

Jo Kr30 blått menar dom säkert. Jag tänker köra Chola som grund. Sen kr 30 sen 2-3 lager vr 40. Vad tror ni om det? Behövs det en varmare burk kanske?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...