Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & valla Vasaloppet 2012


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply
I dagens spår (fredag) var i alla fall glidet av underordnad betydelse. Det var ren is i stenhårda spår, i alla fall fram till elva-tiden när jag gick i mål. Frågan är hur varmt det blir under lördagen. Blir det så varmt att spåren fryser om till stenhårda, isiga spår under natten till söndag som det var idag, eller håller det sig så kallt att det istället blir kornsnö när de fräser om spåren, med risk för rejält lösa spår för de en bit längre bak. Yr:s prognos med flera plus i flera timmar under lördagen tyder på isiga spår.
Link to comment
Share on other sites

Om man lägger pulver som smältes in (fc8x till exempel). Ska man då rilla innan man lägger pulvret, efter eller mittemellan, tex efter borste men innan slutputs? Förvirrande...

Alltid rill sist! När du värmer belaget försvinner rillmönstret.

Link to comment
Share on other sites

I dagens spår (fredag) var i alla fall glidet av underordnad betydelse. Det var ren is i stenhårda spår, i alla fall fram till elva-tiden när jag gick i mål. Frågan är hur varmt det blir under lördagen. Blir det så varmt att spåren fryser om till stenhårda, isiga spår under natten till söndag som det var idag, eller håller det sig så kallt att det istället blir kornsnö när de fräser om spåren, med risk för rejält lösa spår för de en bit längre bak. Yr:s prognos med flera plus i flera timmar under lördagen tyder på isiga spår.

Det är bara nere i Mora som Yr har någon plussgrad mitt på dagen. Jag tror risken är stor att det blir som du befarar.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar på rillning. Har en 1mm riller för plusföre. Kan vara bra när man närmar sig Mora och eventuella plusgrader, men vad förlorar man möjligtvis på första halvan, när det är < -5?

 

Själv har jag fått för mig att 1mm-spåren är bra för att hindra vatten under skidan från att trängas i sidled och därmed stjäla energi. I så fall borde spåren inte göra skada när det är kallt. Eller är spåren en dräneringsfunktion för att leda bort vatten? I så fall gör det ju lite skada, eftersom man väl vill ha en tunn vattenfilm under skidan för att glida bättre. Hmm...

Min erfarenhet av rillning säger att man sällan rillar bort sig, därför tror jag du med gott samvete kan använda 1mm rillen för söndagen. Jag kommer i alla fall att göra det samt kombinera med ett lätt tryckt julgransmönster. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nu är glidet lagt. Vad tror ni om detta? Rible verkar kunnig, får gärna lämna respons :)

 

Ski-go lf grafit 1 lager

Start bwlf 2 lager

Swix marathon 2 lager

Swix hf7 1 lager

 

Hade gärna använt både riller och pulver men saknar tyvärr kunskap om detta och tänker inte testa det för första gången innan Vasaloppet.

Du skulle lagt maraton vallan sist... Men fin grund, hårt o bra kommer gå fort...

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag på mina Skintec, funkar oväntat bra på grova/isiga spår.

 

Glidet tänkte jag följande: BWLF -> HF7 -> Swix Marathon -> FC8X

Några kommentarer?

 

Aldrig kört en skidtävling innan, så jag står längst bak i bussen...

Struntar i Hf7, för mjuk...

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om ski & runs tips:

 

Grundklister tex Swix Kr20

Grundburk tex Swix VG35 ej VG30 eller Toko

 

 

2 lager Swix Blå Extra

2-3 lager Swix VR50

2 lager Swix blå Extra

Nån som vet varför inte VG30 eller Toko? Jag har både Toko och VG35 men undrar varför' date=' giller toko bättre egentligen.

 

Menar de både grundklister och grundburk eller ett av de?

 

Menar han bara grundburk kommer jag sova bättre i natt (med färdigvallade skidor dessutom).

 

Fy fan vad skönt att glidet stålsicklas, att ha ångest om det också hade inte varit någon höjdare :)[/quote']

Glidsuger på toko o vg30

De menar både och, värm klister-svalna, värm grundburk - svalna

Link to comment
Share on other sites

Vad tror ni om ski & runs tips:

 

Grundklister tex Swix Kr20

Grundburk tex Swix VG35 ej VG30 eller Toko

 

 

2 lager Swix Blå Extra

2-3 lager Swix VR50

2 lager Swix blå Extra

Nån som vet varför inte VG30 eller Toko? Jag har både Toko och VG35 men undrar varför' date=' giller toko bättre egentligen.

 

Menar de både grundklister och grundburk eller ett av de?

 

Menar han bara grundburk kommer jag sova bättre i natt (med färdigvallade skidor dessutom).

 

Fy fan vad skönt att glidet stålsicklas, att ha ångest om det också hade inte varit någon höjdare :)[/quote']

Glidsuger på toko o vg30

De menar både och, värm klister-svalna, värm grundburk - svalna

Har du gått å blivit skidforums egen vallaguru nu Rible? =)

Bra svar på det mesta =)

Link to comment
Share on other sites

Det här rådet ger RS - riller:

 

FÄSTVALLA ELIT

Toko Grön Basewax i botten

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2

Ev täck med något blått eller grönt om det är riktigt kallt

 

FÄSTVALLA MOTIONÄR

Blått Klister - mixa i Grundvax

4-8 tunna lager Rode Multigrade 0 till -2C (om ni har mixa med Rode Violet)

Täck med 1 - 2 lager blå burk

Link to comment
Share on other sites

MMM den är väl kanske det men den är tyvärr redan på plats. Kanske skulle gått på pölders hf kloss istället men tror/vet inte jag orkar rodda om det nu. Kanske måste ändå. Sen känns tjockleken på fästet osäker, vasalopps nerven är tuff.
Link to comment
Share on other sites

MMM den är väl kanske det men den är tyvärr redan på plats. Kanske skulle gått på pölders hf kloss istället men tror/vet inte jag orkar rodda om det nu. Kanske måste ändå. Sen känns tjockleken på fästet osäker, vasalopps nerven är tuff.

Tro på det du har gjort att det funkar och kör hårt! =)

Link to comment
Share on other sites

Då var det spikat.

 

Fäste:

Start klisterbase

Swix KR30 med lite universal

Toppat med blå special.

 

LF6 o HF8 på glidet' date='

 

Vad tror ni om det?[/quote']

Skippa hf8an. Den är för mjuk.

Du lär dig Sunlake :)

Suger i mig kunskap som en svamp ;)

Men det där lärde jag mig till Billingens Långlopp, kallt och konstsnö blir bäst med lf/hf6. Lycka till imorgon Rible! Ska försöka följa din utveckling i tid som du gjort!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...